Winnetou - 3. Teil (1965)

Alternatieve titel: Winnetou III

West-Duitsland / Italië / Joegoslavië
Western

geregisseerd door Harald Reinl
met Lex Barker, Pierre Brice en Rik Battaglia

Boef Rollins stookt de indianen op en zaait verderf onder hen. Old Shatterhand en Winnetou kalmeren de indianen, maar dan wordt de zoon van Witte Buffel vermoord en Rollins geeft Winnetou de schuld.

Vroeger als kind veel gehoord over de verhalen van Winnetou en Old Shaterhand, dus nu wilde ik ze wel eens zien.
De Winnetou-films met Lex Barker en Pierre Brice zijn nu ook in een box te verkrijgen. De taalkeuze is Engels en Duits. Bij de eerste film gaat dit duidelijk mis (althans bij de box die ik gekocht heb). De ene keer praten ze Duits en dan weer Engels.
Het is wel vreemd om indianen Duits te horen praten.
Niet echt top maar toch goed voor 2*

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Redelijk Winnetou-avontuur, maar ditmaal met een rommelig en onduidelijk verhaal. De lekker ouderwetse actie is weer aanwezig en ook Barker en Brice zijn op dreef. Maar het tweede deel blijft toch de beste van de drie. > 2.5*

avatar van Twiggertje
A. de Cock schreef:
Het is wel vreemd om indianen Duits te horen praten.
Niet echt top maar toch goed voor 2*
in de engelse release (dus ook in de nederlands bioscopen)zaten bepaalde scenes niet en zijn dus ook niet vertaald in engels, ik vind ook niet dat die scenes iets toevoegen aan de film.

Duits is bij deze films ook voor de hand liggend, aangezien het duits/joegoslavisch/franse co-producties zijn, maar had ook frans kunnen zijn in dit geval.

avatar van movie acteurs
Klein beetje ondergewaardeerd. Dit is gewoon een typische Winnetou film zoals we gewend zijn. Lex Barker en Pierre Brice hebben hier een geweldige chemie neergezet die legendarisch is. De rest van de film is prima en weet gewoon weer goed te boeien. 3,5.

avatar van filmliefhebber92
Fangs schreef:

Onduidelijk?

Inderdaad 2de deel is het beste. Maar deze mag er zeker zijn een typische winnetou film.

Wederom werd dezelfde succesformule toegepast en wederom was het genieten. Verhaal is wel wat minder dan de eerste twee delen en ook zit er wat minder actie in. Maar ondanks dat nog altijd een leuke Winnetou en Old Shatterhand film met wederom veel fraaie beelden.

P.S. wel komisch dat alle andere indianen rollen gespeeld werden door Joegoslaven terwijl de films zich zogenaamd in Amerika afspelen Maar ja het was nu ook eenmaal een Europese productie.

avatar van Roger Thornhill
Goeie schurk ook, die Rik Battaglia met z'n charmante snorretje, deed me een beetje aan Steve Cochran denken.

avatar van LuukRamaker
Na de eerste twee delen uit de Winnetou-serie gezien te hebben heb ik direct ook maar het derde deel in de Dvd-speler gelegd en het was wederom geen straf om naar te kijken. Alles wat zo goed was aan de eerste delen zien we ook hier in Winnetou – 3. Teil weer terug.

Daarbij doel ik voornamelijk op de acteerprestaties van zowel Lex Barker als Pierre Brice. Ook de rest van de cast weet zijn spreekwoordelijke steentje bij te dragen en zorgt er voor dat het gehele verhaal goed wordt weergegeven. Het verhaal wordt in de film echter veel moeilijker gemaakt dan het is doordat sommige personages af en toe iets te veel aan het woord worden gelaten, waardoor het allemaal moeilijk te volgen was omdat ik me volledig moest concentreren op de ondertiteling. Wat me in dit derde deel op viel ten opzichte van de andere delen waren de soms ietwat nep en onecht uitziende scenes die het over het algemeen sowieso al niet moesten hebben van realiteit.

De prachtige plaatjes ontbreken in dit derde deel ook niet. Als ik me niet vergis is de film (evenals de andere delen) in Kroatië opgenomen. Hoewel het er allemaal iets anders uit ziet dan we van Amerikaanse westerns gewend zijn, weten de beelden desondanks toch een fijne westernsfeer te creëren. Wederom is daarbij ook de muziek van groot belang.

Al met al is dit een mooie afsluiter van deze reeks van drie Winnetou-films, maar ik moet wel zeggen dat ik na de dood van Winnetou in dit deel geen flauw benul (meer) heb van de officiële chronologische volgorde van het totale aanbod aan films over Winnetou.

“Redet oder ich prügle es aus Euch raus! Und ich mag keine schmutzigen Hände!”