• 8.352.059 stemmen

Mr. Blandings Builds His Dream House (1948)

Komedie / Romantiek | 94 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Geregisseerd door: H.C. Potter

Met onder meer: Cary Grant, Myrna Loy en Melvyn Douglas

Plot Mr. Blandings Builds His Dream House

"Looks like the Blandings will have no heating problem!"

Jim Blandings hoort van zijn vrouw dat ze het huis wil verbouwen, zodat ze af zijn van ruimtegebrek. Hij hakt niet graag in zijn geboortehuis en koopt een krot op het platteland, waar hij aan kan laten bouwen.

imageimageimage

avatar van vic

vic

Ja dit vind ik een van cary grants beste komedies. Heb hem al 4 keer gezien (komt erg vaak op de b.b.c.)

avatar van neo

neo (crew films)

Weer een erg vlotte, enorm leuk komedie met na Bachelor and the Bobby-Soxer wederom weer Grant en Loy samen. Hier naast speelde ze nog samen in het avontuurlijk romantische Wings in the Dark, die ik ook nog eens graag wil zien. Veel grappen komen voort uit de dialogen, vaak ook goed gebruikt door iemand van de cast. Wat nog het meest opvalt in de de dialogen is hoe vaak iets allang tijdelijk is en daar dan verder over gediscusseerd wordt om weer uit te komen bij het begin. 4 sterren

avatar van s1495631

s1495631

Goed geacteerd en gewoon grappig. Ook een verheerlijking en tegelijkertijd kritiek op de American Dream. Maar wie denkt daar aan als Cary Grant zichzelf opgesluit in de enige kamer met een deur?

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Hoewel de film niet heel erg origineel is, maken Cary Grant en Myrna Loy veel goed. In feite is het hun film, en is daarom ook moeilijk voor te stellen met andere acteurs in de rol. Nadeel van de film is het bijverhaaltje. Mijn insziens heeft de film dat helemaal niet nodig.

avatar van Movsin

Movsin

Vlotte komedie met een opsomming van onaangename verrassingen die een "bouwheer" kunnen te beurt vallen.

Het moet wel gezegd dat Jim Blandings, uitstekend vertolkt door Cary Grant, wel een erg emotionele naieveling is.

Goedlachse ontspanning met vaak smaakvolle dialogen.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Doorsneekomedie met baas Cary Grant, die allerlei problemen op zijn hals haalt door te verkaasen van een New Yorks appartement en een droomhuis te bouwen. Dat loopt uiteraard niet allemaal op rolletjes. Het is dat hij de hoofdrol heeft, anders denk ik dat het een matigere film had gevonden. Met wat kleine aanpassingen in het script zou dit tegenwoordig moeiteloos geremaked kunnen worden bedacht ik me. Maar ik vrees dat ik het dan ook niet zo'n briljante film zou vinden.

avatar van bunkerboy

bunkerboy

een komedie xwaarvoor je plat gaat

zou verplicht moeten zijn voor wie gaat bouwen

De scene waarin ze allebei dromen over hoe het huis er gaat zien .... gewoon fantastisch de veschillen tussen man en vrouw , ongelofelijk scherpzinnig

wilt u lachen zet deze film op

BBarbie

Onderhoudende film over een klein behuisd gezin, dat groter wil gaan wonen en daarbij van het ene probleem in het andere strompelt. De film heeft een aantal kostelijke momenten en kent uitermate gevatte dialogen, vooral dankzij de droogkomische Myrna Loy in topvorm. Let vooral op de scène waarin zij de aannemer uitlegt welke kleuren ze wil hebben in de diverse vertrekken van het nieuwe huis.

Best leuk voor een keer.

avatar van Brix

Brix

Met een piepklein rolletje van Lex Barker als timmerman.

gauke

Deze brave, luchtige, ouderwetse maar ook wel weer tijdloze maar komedie, over alle stress die komt kijken bij het bouwen van een huis, leunde vooral op het acteertalent van Cary Grant. De verhaallijn was uitermate simpel.

avatar van Mescaline

Mescaline

Leuke comedy film die vooral de moeite waard is geworden door het overtuigende acteerspel van zowel Grant als van Loy. Het verhaal had van mij persoonlijk iets sneller op gang mogen komen, zo hadden er meer scenes mogen zijn dat ze daadwerkelijk het droomhuis gaan bouwen maar al met al heb ik mij hier toch erg goed mee vermaakt.

Fijn sfeertje, kinderen die door niet te veel screentijd niet te irritant werden en gewoon interessante personages!

avatar van T.O.

T.O.

• 1975 stemmen

Leuke, originele komedie met offbeat humor en veel ironie. Toch behoorlijk verfrissend voor de jaren '40. De film moet het hebben van de goed geschreven dialogen en de snelle regie; het verhaaltje is wat dun, maar dat is juist ook wel passend. En natuurlijk zijn de verhuisperikelen tijdloos herkenbaar.

Vinokourov schreef:

Volgens Wikipedia zijn The Money Pit (1986) en Are We Done Yet? (2007) remakes van deze film, maar die heb ik beide niet gezien.

avatar van Dievegge

Dievegge

De problemen bij het (her-)bouwen van een huis zijn voor veel mensen herkenbaar. Het duurt altijd langer dan gepland, het is duurder en chaotischer. Eric Hodgins baseerde het boek op z'n persoonlijke ervaringen. De titel is ironisch, want bij momenten lijkt het meer op een nachtmerrie.

Cary Grant had de laconieke stijl voor zo'n screwballkomedie. Hij speelt James Blandings, die ondanks z'n staat van gezinshoofd en kostwinner vaak tegengesproken wordt door vrouw en kinderen. Grant werd voor de derde keer gekoppeld aan Myrna Loy. Haar monoloog over het kleurenschema met gedetailleerde tinten is briljant. Het verschil tussen man en vrouw is een thema. James en Muriel hebben een heel verschillend droomhuis in gedachten. Louise Beavers speelt de dienstmeid met het zuidelijke accent, het soort rol dat ze als Afro-Amerikaanse kon krijgen, maar dat doet ze met volle overtuiging.

Het is een zeer genietbare komedie met vinnige dialogen en potsierlijke situaties. Zodra ze gaan bouwen, wordt de humor meer visueel. Het huis zelf kan nog steeds bezichtigd worden in Malibu Creek State Park, waar het dienst doet als kantoor.