Der Schatz im Silbersee (1962)

Alternatieve titel: Treasure of Silver Lake

West-Duitsland / Joegoslavië / Frankrijk
Western

geregisseerd door Harald Reinl
met Lex Barker, Pierre Brice en Götz George

In een grot aan het Zilvermeer ligt een goudschat verborgen. Twee mannen kennen de toegangsweg naar de schat. Een van hen wordt door bendeleider Colonel Brinkley vermoord, de ander wordt door de bendeleden in een fort belaagd. Allen treffen elkaar voor de uiteindelijke confrontatie bij het Zilvermeer.

De eerste film die Harald Reinl maakte naar de boeken van Karl May. Meesterlijke muziek, die in Duitsland wekenlang nummer 1 stond. Prachtige natuuropnamen van een nog ongerept Joegoslavië. Verhaal dicht bij de originele roman. Al met al redenen te over om een serie vervolgfilms te maken, met wisselend succes.

johnmestrom
Gewoon een meesterlijke film. Pure jeugdnostalgie.

Hoewel deze film in kroatië is opgenomen zijn de landschappen geweldig en passen zeer goed in deze film. Ik vind dit een van de beste winnetou films, omdat Lex barker hier de rol van Old Shatterhand vertolkt. En omdat het verhaal realistisch is en goed geacteerd.

YouTube - Karl May: "Der Schatz im Silbersee" - Trailer (1962)

Ook met een jonge Götz George ( commissaris Horst Schimanski , Tatort)

avatar van Plan 9
Ik heb de film honderd jaar geleden gezien. Toch heb ik de titel nooit kunnen vergeten. Over het verhaal weet ik bijna niets meer.

avatar van Brix
Vooral de muziek en de natuuropnamen van de film spreken mij aan.

Toevallig lees ik in het commentaar van ags50 (al daterende van 2007)staan: 'Verhaal dicht bij de originele roman.
Daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn, want het hoofdpersonage in dat boek van Karl May is Old Firehand, en niet Old Shatterhand (die er een kleinere rol in heeft)
Verder ook veel andere afwijkingen trouwens.

Toch een aardige film.
De muziek is geweldig.

avatar van Dogie_Hogan
Test regiovrije Blu-ray-release: vreselijke cover-art.

Inderdaad vreselijke cover bij zo een mooie film.

avatar van Brix
Het ligt voor de hand waarom men voor die cover-vormgeving gekozen heeft.
Men wil blijkbaar in dezelfde stijl blijven als bij de Karl May boekomslagen.
Dat is de in Duitsland legendarische "groen-linnen bandjes" serie.
Maar door die blauwe rand ziet het er absoluut niet uit.
(en die bijgesneden foto doet er ook geen goed aan)

avatar van frolunda
De prachtige beelden en mooie muziek maken deze 'Schatz im Silbersee' ook nu nog steeds de moeite waard.Nostalgische Duitse western waarvan de actie scenes wat gedateerd aan doen maar voor het overige ziet het er allemaal prima uit.Barker maakt als acteur de meeste indruk en in de bijrollen zien we tal van bekende namen zoals Arent,Wolter,Dor,George en zelfs Herbert Lom die een overtuigende schurk neerzet.De eerste van de zogenaamde Karl May westerns en één van de betere.Tot slot nog een eervolle vermelding voor regisseur Reinl die zich met z'n vele Winnetou,Edgar Wallace en Dr. Mabuse films ontpopt heeft tot een echte 'Cult director'.