• 8.517.461 stemmen

Der Schatz im Silbersee (1962)

Western | 111 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: The Treasure of the Silver Lake / Treasure of Silver Lake / Karl May's Winnetou: De Schat van de Zilverzee / De Schat aan het Zilvermeer

Oorsprong: West-Duitsland / Frankrijk / Joegoslavië

Geregisseerd door: Harald Reinl

Met onder meer: Lex Barker, Pierre Brice en Götz George

Oorspronkelijke taal: Duits

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Der Schatz im Silbersee

In een grot aan het Zilvermeer ligt een goudschat verborgen. Twee mannen kennen de toegangsweg naar de schat. Een van hen wordt door bendeleider Colonel Brinkley vermoord, de ander wordt door de bendeleden in een fort belaagd. Allen treffen elkaar voor de uiteindelijke confrontatie bij het Zilvermeer.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lord Castlepool

Uncle Gunstick

avatar van ags50

ags50

De eerste film die Harald Reinl maakte naar de boeken van Karl May. Meesterlijke muziek, die in Duitsland wekenlang nummer 1 stond. Prachtige natuuropnamen van een nog ongerept Joegoslavië. Verhaal dicht bij de originele roman. Al met al redenen te over om een serie vervolgfilms te maken, met wisselend succes.

avatar van johnmestrom

johnmestrom

Gewoon een meesterlijke film. Pure jeugdnostalgie.

Hoewel deze film in kroatië is opgenomen zijn de landschappen geweldig en passen zeer goed in deze film. Ik vind dit een van de beste winnetou films, omdat Lex barker hier de rol van Old Shatterhand vertolkt. En omdat het verhaal realistisch is en goed geacteerd.

stinissen (crew films & series)

YouTube - Karl May: "Der Schatz im Silbersee" - Trailer (1962)

Ook met een jonge Götz George ( commissaris Horst Schimanski , Tatort)

avatar van Plan 9

Plan 9

Ik heb de film honderd jaar geleden gezien. Toch heb ik de titel nooit kunnen vergeten. Over het verhaal weet ik bijna niets meer.

Brix

Vooral de muziek en de natuuropnamen van de film spreken mij aan.

Toevallig lees ik in het commentaar van ags50 (al daterende van 2007)staan: 'Verhaal dicht bij de originele roman.

Daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn, want het hoofdpersonage in dat boek van Karl May is Old Firehand, en niet Old Shatterhand (die er een kleinere rol in heeft)

Verder ook veel andere afwijkingen trouwens.

Toch een aardige film.

De muziek is geweldig.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Test regiovrije Blu-ray-release: vreselijke cover-art.

stinissen (crew films & series)

Inderdaad vreselijke cover bij zo een mooie film.

Brix

Het ligt voor de hand waarom men voor die cover-vormgeving gekozen heeft.

Men wil blijkbaar in dezelfde stijl blijven als bij de Karl May boekomslagen.

Dat is de in Duitsland legendarische "groen-linnen bandjes" serie.

Maar door die blauwe rand ziet het er absoluut niet uit.

(en die bijgesneden foto doet er ook geen goed aan)

avatar van frolunda

frolunda

De prachtige beelden en mooie muziek maken deze 'Schatz im Silbersee' ook nu nog steeds de moeite waard.Nostalgische Duitse western waarvan de actie scenes wat gedateerd aan doen maar voor het overige ziet het er allemaal prima uit.Barker maakt als acteur de meeste indruk en in de bijrollen zien we tal van bekende namen zoals Arent,Wolter,Dor,George en zelfs Herbert Lom die een overtuigende schurk neerzet.De eerste van de zogenaamde Karl May westerns en één van de betere.Tot slot nog een eervolle vermelding voor regisseur Reinl die zich met z'n vele Winnetou,Edgar Wallace en Dr. Mabuse films ontpopt heeft tot een echte 'Cult director'.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Karl May in outfit van zijn Old Shatterhand: met hoed. Lex Barker zal als Old Shatterhand echter nooit een hoed dragen in de Winnetou films. Hij had een hekel aan hoeden dragen en blijkbaar is de filmmij. hem daarin tegemoet gekomen. In Winnetou stripalbums van bijvoorbeeld Juan Arranz wordt Old Shatterhand wel met hoed getekend.

Deze film wordt deze week op diverse tijden herhaalt op de tv-zender ONS. Vanmorgen al voor 6 uur bijvoorbeeld.

Dogie_Hogan

Wie er geen hoge hoed op had betreffende het acteertalent van Barker was regisseur Billy Wilder.

Die zei ooit: "He has two ways of expression: with and without a hat"...

avatar van klara

klara

De beelden van de omgeving zijn prachtig maar is het acteerwerk weer nogal knullig en het

verhaal wat minder dan andere Winnetou films die ik heb gezien. Leuk en wonderlijk de

rol van Herbert Lom (Vooral bekend van de Pink Panther reeks) als de bendeleider. Het

hoogtepunt van de film vond ik de belegering van het fort. Een beetje schokkend is een scene

wanneer Old Shatterhand roept Shoot at the horses, en wat dan ook geschiedde. Met

noodzakelijk resultaat weliswaar maar ik had (Met een glimlach) ook zoiets van: Foei, Old

Shatterhand!

scorsese

Aardige film waarin een bende het voorzien heeft op een kaart die leidt naar een verborgen goudschat. Mooie beelden van Kroatië dat hier prima door kan gaan voor het wilde westen van Amerika. Een paar aardige actie-scenes en het geheel wordt ook avontuurlijk genoeg gebracht. De oubollige humor had beter achterwege kunnen blijven.