Gunman's Walk (1958)

Western

geregisseerd door Phil Karlson
met Van Heflin, Tab Hunter en James Darren

Rancher Lee Hackett (Van Heflin) is nog gewend om zelf zijn eigen regels op te stellen en onenigheden op te lossen met een geweer. Hij heeft geprobeerd zijn twee zoons ditzelfde principe te leren, maar alleen bij zijn oudste zoon Ed (Tab Hunter) is dit gelukt. Zijn jongste zoon Davy (James Darren) is anders. Als Ed een indiaan neerschiet, raakt Davy steeds meer betrokken met de zus van de vermoorde indiaan. Hierdoor komt Lee erachter dat zijn manier van doen in deze tijd niet meer werkt.

avatar van Dogie_Hogan
Deze kleuren-Western was gisteravond op de WDR.
Beetje bekend onderwerp: botsing tussen 2 broers met verschillende karakters. Tja, en ook hier weer dat Western-cliché: de Western-vrouwen staan of achter 't aanrecht of zijn animeerdames in saloon.
Wel met een sterke performance van Van Heflin (3:10 to Yuma).
Helaas ook wat slaapverwekkend verhaal en ik moet toegeven diverse keren weggedommeld te zijn (gebeurt mij zelden bij Westerns); geef derhalve maar geen stem.
Echter, als Gun the Man Down (IMDB 4,5/10) binnenkort op DVD uit komt, dan mag deze dat zeker ook.

avatar van Dogie_Hogan
* DVDreview: R-2Fr.

Erg sterke rol van Van Heflin en ook Tab Hunter lijkt geschapen om de rol te spelen van de door en door verwende zoon.
De filmbeelden zien er prachtig uit, kleurrijk en haarscherp. Minpunt van de film is het te ver doorvoeren van het benadrukken van de slechte karaktereigenschappen van vader en zoon.
Het is er allemaal net iets te dik boven op gelegd, zonder dat het verhaal een wending neemt of er anderszins iets gebeurt. Het enige is de verdere verwijdering van de tweede zoon ten opzichte van zijn vader en broer, maar ook hij neemt niet echt een standpunt in.
Ik kan me voorstellen dat Dogie er bij in slaap is gesukkeld.

avatar van LuukRamaker
Natuurlijk is het een geweldige Van Heflin die er voor moet zorgen dat Gunman's Walk een beetje uit te zitten is, maar dat doet hij wel met verve en volle overtuiging. Ditmaal is hij als rancher vele malen succesvoller dan in Shane en 3:10 to Yuma waardoor hij eenzelfde rol nu heel anders invult. Belangrijk is de band met zijn beide zonen. Zowel tussen hen tweeën als tussen hen en de vader loopt de relatie niet altijd even lekker waardoor ze allen steeds verder van elkaar verwijderd raken. Dat kan uiteraard niet tot het einde zo blijven, dus wordt er tegen het einde nog een aardige draai aan gegeven die deze western het kijken meer dan waard maakt en in de bioscoopzalen destijds volgens mij wel een aantal keren een aardig applausje teweeg moet hebben gebracht. Het is vooral de combinatie van een vrolijke noot, die met een hoop buldergelach wordt bewerkstelligt, en een serieuze toon, die zich voordoet wanneer er met luid geschiet moord en doodslag wordt gepleegd, die er voor zorgt dat het best een complete film is die goed blijft boeien van begin tot eind. Op mij had deze film dan ook zeker geen slaapverwekkende indruk.

avatar van trebremmit
Komt in november uit op blu-ray in Duitsland met Engelse audio en ondertiteling.

lezertje
Het scenario verdient dan niet de originaliteitprijs. Ook een simpel verhaal kan een goede film opleveren, met een goede regisseur aan het roer (In dit geval Phil Karlson) en een acteur als Van Heflin die een indrukwekkende rol neer zet als de rancher van de oude stempel die met moeite zijn normen en waarden kan los laten.

avatar van Brix
Via de uitstekende Blu-ray (van explosive media) heb ik zeer genoten van deze fijne western.

Geheel naar verwachting was het Van Heflin die het scherm domineerde met zijn acteerprestaties.
Alleen al de scène waarin hij 100 Dollar aftelde, als goedmakertje voor de dood van een Indiaanse hulpkracht is zo sterk, en in typisch onderkoelde Van Heflin-stijl, dat ik er kippenvel bij krijg.

Hunter en Darren bleken ook goed gecast voor hun rollen.
De toenmalige tieneridolen zullen destijds heel wat fans naar de bioscopen gelokt hebben denk ik.
Hunter was de succesvolste acteur/moneymaker die Warner Bros. in de jaren 1955-1959 in huis had.
De onsympathieke rol die Hunter in deze film speelt klikt aardig met mijn gevoelens voor de acteur, terecht of onterecht, ik heb hem nooit hoog in het vaandel gehad.

James Darren daarentegen kan bij mij nooit meer kwaad doen sinds zijn rol in "The Guns of Navarone", en zijn hoofdrol in de onvolprezen TV serie "The Time Tunnel".

Beide acteurs zijn overigens nog springlevend, en Darren is zelfs nog actief in de filmwereld.

Ray Teal overtuigde als de louche paardenhandelaar.
Kathryn Grant was eveneens een goede keuze voor haar rol, en lieflijk als altijd.
Heel sterk spelen vond ik ook Robert F. Simon als de sheriff.

avatar van dennis013
heb de film nog niet gezien, maar wel grappig dat de naam van de regisseur bijna dezelfde is als degene die ze zoeken in the good, the bad and the ugly

avatar van trebremmit
Gunman's Walk Blu-ray - Van Heflin - dvdbeaver.com

De blu-ray heeft een uitstekende beeldkwaliteit, zoals Brix ook al zei.