Decision at Sundown (1957)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, John Carroll en Karen Steele

Drie jaar lang is Bart Allison samen met zijn kameraad Sam op zoek geweest naar Tate Kimbrough, de man die verantwoordelijk was voor de dood van zijn vrouw Mary. Sam vindt Kimbrough uiteindelijk in het plaatsje Sundown, net op het moment, dat hij wil trouwen met Lucy, de docher van rancher Charles Summerton. In Sundown is Kimbrough een machtig en gevreesd man geworden, die sheriff Swede Hansen voor zich laat werken. Allison, die wraak wil nemen op Kimbrough, hoeft niet te rekenen op de steun van de sheriff en de bange lokale bevolking. Allison en Sam komen tegenover een overmacht te staan.

avatar van Dogie_Hogan
Op 4 nov. 2008 in de Budd Boetticher Box Set!

avatar van Epitaph
Decision at Sundown heeft toch wel enige overeenkomsten met High Noon, of beter gezegt net andersom. Maar hij is me enorm meegevallen, vooral omdat hij eigenlijk van kiet af aan begint. Alleen was Scott echt te oud voor deze rol (ong. 60) en Karen Steele is een geweldig mooie actrice. Jammer dat de nederlandse zenders dit soort films nooit uitzenden.

avatar van Scorpio11
Randolpf Scott speelt weer voortreffelijk. Samen met Roy Rogers 1 van de grondleggers van de westerns uit de jaren 50.

avatar van Dogie_Hogan
Prima Western! Heeft een beetje een sfeer van een tv-Western aflevering, maar komt misschien mede door de korte speelduur, zoals (helaas) bij de meeste Boetticher-Westerns. Desondanks een Western (met 'High Noon' en 'Tension at Table Rock' -trekjes) om vaker te zien, met prima acteerwerk van Scott, John Carroll en Valerie French.
Evenals in 'Ride Lonesome', mag Boetticher's vriendin Karen Steele ook meeacteren.

En -eindelijk- heeft de eeuwige bijrolacteur Noah Beery Jr. ('Red River', etc.) meer te doen, zelfs op co-star niveau.
Verder komt er een cast van bij-rol acteurs langs, die we in veel andere Western en tv-Westerns zien.

De transfer van de DVD is ook erg goed. evenals de extra's.
IMDB *8/10.

9 augustus 2010
12:00 - 13:15
BBC 2

avatar van Justinw
Wederom een aardige Western van Boetticher, met Randolph Scott. Alleen hij stijgt nog niet echt boven de gemiddelde western uit.

Er is eigenlijk weinig mis mee. Scott is weer goed bezig net als zowat de gehele cast en toch voelt het allemaal niet heel bijzonder aan.

Heb na deze toch een beetje de hoop gevestigd op de 1e en laatste van de 7 films waarin Scott speelt onder Boetticher.

avatar van simonvinkie
Justinw schreef:

Seven Men from Now en Comanche Station! Zal je zeker uitstekend bevallen, het zijn erg goeie westerns.

avatar van trebremmit
Een wat matige wraakwestern met houterig acteerwerk en saaie setting.
Jammer, want het verhaal is origineel met een opvallende invalshoek, maar er had zoveel meer ingezeten.

avatar van LuukRamaker
Mooie film, deze jaren 50 western. Een van de samenwerkingen tussen Budd Boetticher en Randolph Scott, en daarvan zijn me er voorheen al een paar erg goed bevallen. Ik ging aanvankelijk al gauw met de meute mee door Scott wat onder te waarderen, maar moet mijn kijk op hem toch wel een beetje bijstellen. Een erg veelzijdig acteur is hij niet, maar dat is eigenlijk maar een van de weinige dingen die op hem valt aan te merken. Hij is altijd zijn houterige zelf, maar net als bij bijvoorbeeld John Wayne kan ik dat eigenlijk wel waarderen. Als zijn rol hem, net als hier, op het lijf is geschreven, is hij doorgaans zeer overtuigend.

Ik houdt heel erg van het sfeertje dat er in dit soort jaren vijftigwesterns hangt en zeker Boetticher slaagt er erg goed in een dergelijke sfeer te creëren. Een combinatie van gezonde spanning en hier en daar een geintje, maakt dat Decision at Sundown heerlijk wegkijkt. Dat Scott hier een wat dubieuze rol heeft, speelt daarbij ook mee. Hij oefent zijn invloed uit op (de inwoners van) het stadje, maar neemt er uiteindelijk toch met een dubbel gevoel afscheid van. Daarmee zit er een ietwat diepere laag in deze film verwerkt, maar is deze niet heel erg ver te zoeken en kan er bovenal gewoon worden genoten van al wat er al dan niet gaande is in deze mooie townwestern.

Een van de mindere westerns van Randolph Scott, hij heeft veel betere westerns gemaakt al blijf ik hem een houten klaas vinden in tegenstelling tot bijv. Audie Murphy.

avatar van mr rumson
Voor mij is dit niet een van de beste westerns van het duo Boetticher en Scott .
Scott zien we hier in een wat andere rol dan wat we gebruikelijk van hem gewend zijn.
Waar hij normaal de lachende cowboy speelt de held van het scherm .
Is het in deze film het tegenover gestelde Scott zien we hier niet lachen integendeel hij ziet er gemeen uit en gedraagt zich ook zo . Ook is hij hier meer de anti held van het scherm.
IK vond het dan ook eens juist fijn om eens een andere Scott te zien en dat ongeschoren gezichtje stond hem niet verkeerd.
Wat dat betreft doet Scott niks verkeerd en de rest van de acteurs waren ook niet slecht.
Ook het verhaal is leuk bedacht maar na de film gezien te hebben heb je het gevoel hier zat meer in.
Zo is er minimaal geweld in de film, maar ook het hele verhaal vindt plaats op en in dezelfde straat. Echt spannend word het allemaal niet. Zo zie je Bart en Sam schuilen in een schuur, er word wel wat heen en weer geschoten .
Maar niet gek veel later kan Sam gewoon naar buiten toe en zijn buikje vol eten
Voor mij had de film dan ook een stuk grimmiger mogen zijn nu loopt het af met een sisser.
Het einde is dan weer wel goed maar hou het op 3 sterren mis toch de spanning en de setting komt saai over.

avatar van trebremmit
Nog maar eens een keer gekeken na vier jaar, en het is toch een betere western dan ik dacht. Goed verhaal, en zelfs Scott speelt aardig als een eigenlijk heel vervelende man, maar toch ook weer niet.

lezertje
Standaardwestern met Randolph Scott die Randolph Scott speelt, die en cowboy speelt. Scott hoort in het zelfde rijtje non-acteurs als John Wayne en Charlton Heston.. Deze heren kunnen slechts één personage spelen die zij telkens herhalen met een andere naam, Dat dan weer wel. Zowel bij Scott. als bij de andere twee genoemde ‘acteurs’ is nuance in het spel en verdieping in het karakter vreemd, en blijft hun spel telkens maar weer steken bij het vertolken van de ‘tough guy’. Zo ook Scott in deze film. Scott, die het kaarsrecht lopen (Alsof hij een stok heeft ingeslikt) tot zijn handelsmerk heeft gemaakt weet niet te overtuigen in zijn rol van wraaklustig personage. Daar blijft hij te veel gentleman voor. En dus ook in deze western, die het van originaliteit niet moet hebben. Het verhaaltje over de zakenman die alle autoriteiten van een stadje in zijn zak heeft, is niet nieuw in dit genre.

avatar van trebremmit
Ik vind deze western wel wat complexer dan dat jij hier nu doet voorstellen, weet niet of je de dvd box van Boetticher hebt, maar de uitleg van Taylor Hackford bij deze film vind ik wel een aanrader.
Het karakter van Scott is juist een rol met veel diepgang, en het verhaal vind ik een originele wending geven aan een misschien wat standaard uitgangspunt.