Decision at Sundown (1957)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, John Carroll en Karen Steele

Drie jaar lang is Bart Allison samen met zijn kameraad Sam op zoek geweest naar Tate Kimbrough, de man die verantwoordelijk was voor de dood van zijn vrouw Mary. Sam vindt Kimbrough uiteindelijk in het plaatsje Sundown, net op het moment, dat hij wil trouwen met Lucy, de docher van rancher Charles Summerton. In Sundown is Kimbrough een machtig en gevreesd man geworden, die sheriff Swede Hansen voor zich laat werken. Allison, die wraak wil nemen op Kimbrough, hoeft niet te rekenen op de steun van de sheriff en de bange lokale bevolking. Allison en Sam komen tegenover een overmacht te staan.

avatar van Dogie_Hogan
Prima Western! Heeft een beetje een sfeer van een tv-Western aflevering, maar komt misschien mede door de korte speelduur, zoals (helaas) bij de meeste Boetticher-Westerns. Desondanks een Western (met 'High Noon' en 'Tension at Table Rock' -trekjes) om vaker te zien, met prima acteerwerk van Scott, John Carroll en Valerie French.
Evenals in 'Ride Lonesome', mag Boetticher's vriendin Karen Steele ook meeacteren.

En -eindelijk- heeft de eeuwige bijrolacteur Noah Beery Jr. ('Red River', etc.) meer te doen, zelfs op co-star niveau.
Verder komt er een cast van bij-rol acteurs langs, die we in veel andere Western en tv-Westerns zien.

De transfer van de DVD is ook erg goed. evenals de extra's.
IMDB *8/10.

avatar van Justinw
Wederom een aardige Western van Boetticher, met Randolph Scott. Alleen hij stijgt nog niet echt boven de gemiddelde western uit.

Er is eigenlijk weinig mis mee. Scott is weer goed bezig net als zowat de gehele cast en toch voelt het allemaal niet heel bijzonder aan.

Heb na deze toch een beetje de hoop gevestigd op de 1e en laatste van de 7 films waarin Scott speelt onder Boetticher.

avatar van LuukRamaker
Mooie film, deze jaren 50 western. Een van de samenwerkingen tussen Budd Boetticher en Randolph Scott, en daarvan zijn me er voorheen al een paar erg goed bevallen. Ik ging aanvankelijk al gauw met de meute mee door Scott wat onder te waarderen, maar moet mijn kijk op hem toch wel een beetje bijstellen. Een erg veelzijdig acteur is hij niet, maar dat is eigenlijk maar een van de weinige dingen die op hem valt aan te merken. Hij is altijd zijn houterige zelf, maar net als bij bijvoorbeeld John Wayne kan ik dat eigenlijk wel waarderen. Als zijn rol hem, net als hier, op het lijf is geschreven, is hij doorgaans zeer overtuigend.

Ik houdt heel erg van het sfeertje dat er in dit soort jaren vijftigwesterns hangt en zeker Boetticher slaagt er erg goed in een dergelijke sfeer te creëren. Een combinatie van gezonde spanning en hier en daar een geintje, maakt dat Decision at Sundown heerlijk wegkijkt. Dat Scott hier een wat dubieuze rol heeft, speelt daarbij ook mee. Hij oefent zijn invloed uit op (de inwoners van) het stadje, maar neemt er uiteindelijk toch met een dubbel gevoel afscheid van. Daarmee zit er een ietwat diepere laag in deze film verwerkt, maar is deze niet heel erg ver te zoeken en kan er bovenal gewoon worden genoten van al wat er al dan niet gaande is in deze mooie townwestern.