Black Rain (1989)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Douglas, Andy Garcia en Ken Takakura

Twee agenten uit New York raken betrokken in een gangsteroorlog tussen de leden van the Yakuza, de Japanse maffia. Ze arresteren een van hun moordenaars en hebben orders om hem te escorteren terug naar Japan. Maar in Japan weet de moordenaar te ontsnappen. Wanneer zij proberen om hem te vinden, raken ze dieper en dieper in de japanse maffia scene en moeten ze leren dat ze alleen kunnen winnen, door het spel te spelen op de Japanse manier.

Ondanks de dreigende en duistere sfeer (na 'Blade Runner' weer een film met veel slecht weer; opnieuw een visueel sterke productie van Ridley Scott), de spannende actiescènes en de goed spelende cast, was het, door het slappe en ongeloofwaardige verhaal, geen echte topper.

Heerlijk. Een film uit de tijd dat men nog wist hoe een actiefilm gemaakt hoorde te worden. Natuurlijk niet van niveau Heat, maar toch deed hij er mij een klein beetje aan denken. De film laat de Japanse metropool met haar reclameboorden gecombineerd met een duistere sfeer prachtig zien. Garcia speelde buitengewoon sterk, niet eens alleen maar de knappe Italiaan (ja, ik weet dat hij van Cubaanse origine is), maar dit keer als het wat onbehouwen jonkie. Verder sterke magie tussen Douglas en Takakura, 'mevrouw Chicago' die wel wat meer zendtijd had mogen hebben en aardige, maar niet fantastische, weergave van de clash tussen de Amerikaanse en de Japanse cultuur.

avatar van de grunt
Een enorm stijlvolle cop-thriller. Top5 materiaal uit Scott’s wisselende oevre.

Het buitenbeentje van de Amerikaanse politie mag gaan huishouden in Japan.
Een klus voor de grillige detective Nick Conklin (Michael Douglas). Hoe goed kun je casten?
De verleiding om als feilbare agent te wedijveren met de Yakuza is voor een man als Douglas natuurlijk niet te weerstaan en creëert een interessant karakter.

Buiten dat we hier een snoeiharde actiefilm hebben van het beste soort (denk aan het werk van John Woo) , maakt de clash tussen de culturen de film nu juist zo interessant. De oudere, meer traditionele cultuur van de Yakuza botst met de jongere, meer ambitieuze cultuur.

Het over-the-top geweld, een fijne suspence en de set-pieces van het hoogste niveau doen de rest.
Douglas & Garcia's acteerwerk is lekker overdadig en past in het decor. De filmlocaties die zijn gekozen en vooral hoe deze zijn gefilmd kent zijn gelijke niet. Sluit niet uit dat Kar Wai Wong deze film goed heeft bestudeerd.

Black Rain is een oefening in strakke, glanzende chaos.

avatar van missl
Aardig vermakelijk actie filmpje. Wat een charismatische man was die Garcia vroeger. Mooi dat ze tijdens het gevecht niet eens de moeite doen om het er echt uit te laten zien.

avatar van FunkStarr
Apart filmpje, Douglas acteert zeer behoorlijk en Garcia ook. Miss Chicago mag er ook zijn. Verder geen hoogvlieger, maar wel goed genoeg voor een ruime voldoende.

avatar van Gang_Star
Na jaren toch maar weer eens herzien. Vond het de vorige keer leuker. Maar desondanks vind ik dit nog steeds een goede film. Goed acteerwerk van Michael Douglas en ook de rol van Andy Garcia werd naar behoren ingevuld. De sfeer in Japan is goed en de actiescènes zijn dat ook.

avatar van jippie2010
26 jaar na dato is dit nog steeds een aantrekkelijke film.
Een gemiddeld verhaal, maar bovenal een ijzersterke Douglas in een rol waarin ik hem graag zie.
*3,5

avatar van wimaroca
congo schreef:
Black Rain is een prachtige film van 2 kanten. Zowel tergend hard als visueel prachtig. Wat ik dan ook een teleurstelling vind is dat dit filmpje nogal ondergewaardeerd is.

De film begint eerst best wel rustig en we krijgen zowel het personage van Michael Douglas als die van Andy Garcia te kennen. Michael Douglas is een beetje de lompe en grove politieagent, Garcia een beetje de vrolijke snuiter en versierder. Fijn om te zien dat de film niet meteen begint met overdreven lompe actie zonder maar dan ook een greintje karakterontwikkeling of dieptegang. Dat is gelukkig hier niet het geval. Maar een rustige film blijft het dan ook weer niet, want zodra de switch van Amerika naar Japan is gemaakt is het niet meer het zoveelste stoere Hollywoodse politiefilmpje.

Op dat moment is de film visueel ook prachtig. Het kleurrijke Japan wordt mooi in beeld gebracht, maar de duistere kant ook. Dat Aziatische sfeertje vond ik eerlijk gezegd ook best wel prettig. Soms bruut en tergend hard zoals ik al zei en dat geeft de film realisme. Persoonlijk vond ik de manier hoe de Yakuza (Japanse maffia) werd uitgebeeld op sommige aspecten een beetje overdreven. Ze worden weer, zoals normaal gesproken, afgebeeld als 20-jarige Japanse emo's. Ik heb namelijk het idee dat die echte maffia-leden in Japan juist strak gekleden mannen zijn.

Toch vind ik Black Rain wel 1 van de meest onderschatte films van eind jaren 80, en eerlijk gezegd wel 1 van Ridley Scott's meesterwerkjes op ondergewaardeerd niveau. Het zijn helaas, echter, films zoals Gladiator en Robin Hood die mensen de hemel in prezen uit zijn oeuvre, terwijl dat nog wel de grootste teleurstellers zijn uit zijn carrière.
wij willen punten zien

avatar van Rickyman
In die tijd was dit toch wel een bijzonder harde en indrukwekkende misdaadthriller.
Natuurlijk zijn we inmiddels wel aan meer gewend, maar toch blijft deze film ijzersterk.

Lekkere, degelijk gemaakte misdaadfilm van Ridley Scott. Mooie, in het duister of half-duister geschoten beelden van stedelijk Japan die me erg aan Blade Runner deden denken. Goede filmmuziek van Zimmer, voegt zoals zo vaak echt iets toe aan een film. Film die ik eens in de zoveel tijd met veel plezier herkijk, 3.5*.

avatar van Pazmaster
Aardige film, voor die tijd tenminste, met een leuke cast die het prima doet. Lekkere actie en een redelijk verhaal. De special fx zien er niet uit, de muziek is ook niet te pruimen en de pistoolschoten klinken voor geen meter. Maar goed deze film is ook al 27 jaar oud dus ik zie het door de vingers. Toch nog een klein beetje mee vermaakt, leuk weer eens gezien te hebben.

avatar van loneranger
Een prima film met goede rollen van Douglas, Garcia en Takakura. Mooie fotografie en goede muziek van Hans Zimmer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best vermakelijk, maar tegelijk ook wel rommelig en niet al te origineel. Maar door het goede acteerwerk van de cast en best behoorlijke actie en humor is er ook weer weinig mis mee. Het is vooral dat ik het allemaal weinig memorabel vind. Van Ridley Scott verwacht ik toch vooral klassiekers die je opnieuw kan blijven kijken, maar ik verwacht niet dat ik Black Rain nog eens op ga zetten.