
Black Rain (1989)
Verenigde Staten
Actie / Misdaad
125 minuten
geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Douglas, Andy Garcia en Ken Takakura
Twee agenten uit New York raken betrokken in een gangsteroorlog tussen de leden van the Yakuza, de Japanse maffia. Ze arresteren een van hun moordenaars en hebben orders om hem te escorteren terug naar Japan. Maar in Japan weet de moordenaar te ontsnappen. Wanneer zij proberen om hem te vinden, raken ze dieper en dieper in de japanse maffia scene en moeten ze leren dat ze alleen kunnen winnen, door het spel te spelen op de Japanse manier.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=h43kW_96xTU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,7 / 49812)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 3,99 / huur € 3,99Google Play: € 5,99 / huur € 2,99Het buitenbeentje van de Amerikaanse politie mag gaan huishouden in Japan.
Een klus voor de grillige detective Nick Conklin (Michael Douglas). Hoe goed kun je casten?
De verleiding om als feilbare agent te wedijveren met de Yakuza is voor een man als Douglas natuurlijk niet te weerstaan en creëert een interessant karakter.
Buiten dat we hier een snoeiharde actiefilm hebben van het beste soort (denk aan het werk van John Woo) , maakt de clash tussen de culturen de film nu juist zo interessant. De oudere, meer traditionele cultuur van de Yakuza botst met de jongere, meer ambitieuze cultuur.
Het over-the-top geweld, een fijne suspence en de set-pieces van het hoogste niveau doen de rest.
Douglas & Garcia's acteerwerk is lekker overdadig en past in het decor. De filmlocaties die zijn gekozen en vooral hoe deze zijn gefilmd kent zijn gelijke niet. Sluit niet uit dat Kar Wai Wong deze film goed heeft bestudeerd.
Black Rain is een oefening in strakke, glanzende chaos.
Een gemiddeld verhaal, maar bovenal een ijzersterke Douglas in een rol waarin ik hem graag zie.
*3,5
Black Rain is een prachtige film van 2 kanten. Zowel tergend hard als visueel prachtig. Wat ik dan ook een teleurstelling vind is dat dit filmpje nogal ondergewaardeerd is.
De film begint eerst best wel rustig en we krijgen zowel het personage van Michael Douglas als die van Andy Garcia te kennen. Michael Douglas is een beetje de lompe en grove politieagent, Garcia een beetje de vrolijke snuiter en versierder. Fijn om te zien dat de film niet meteen begint met overdreven lompe actie zonder maar dan ook een greintje karakterontwikkeling of dieptegang. Dat is gelukkig hier niet het geval. Maar een rustige film blijft het dan ook weer niet, want zodra de switch van Amerika naar Japan is gemaakt is het niet meer het zoveelste stoere Hollywoodse politiefilmpje.
Op dat moment is de film visueel ook prachtig. Het kleurrijke Japan wordt mooi in beeld gebracht, maar de duistere kant ook. Dat Aziatische sfeertje vond ik eerlijk gezegd ook best wel prettig. Soms bruut en tergend hard zoals ik al zei en dat geeft de film realisme. Persoonlijk vond ik de manier hoe de Yakuza (Japanse maffia) werd uitgebeeld op sommige aspecten een beetje overdreven. Ze worden weer, zoals normaal gesproken, afgebeeld als 20-jarige Japanse emo's. Ik heb namelijk het idee dat die echte maffia-leden in Japan juist strak gekleden mannen zijn.
Toch vind ik Black Rain wel 1 van de meest onderschatte films van eind jaren 80, en eerlijk gezegd wel 1 van Ridley Scott's meesterwerkjes op ondergewaardeerd niveau. Het zijn helaas, echter, films zoals Gladiator en Robin Hood die mensen de hemel in prezen uit zijn oeuvre, terwijl dat nog wel de grootste teleurstellers zijn uit zijn carrière.

Natuurlijk zijn we inmiddels wel aan meer gewend, maar toch blijft deze film ijzersterk.
3*
Topfilm.
Prima politiethriller van Ridley Scott. Black Rain doet heel veel dingen goed, en vanaf het begin is het allemaal vooral donker, regenachtig en grauw. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar de sfeer en het acteerwerk maken veel goed. De verschillen tussen Japan en Amerika worden kort aangestipt, en vooral de band tussen Douglas en Garcia is prima uitgewerkt. Geen meesterwerk, maar Black Rain laat zien dat Scott zelfs met een standaard politiethriller heel goed uit de voeten kan.
Strak script met meer dan overtuigende acteerprestaties van Michael Douglas, Andy Garcia en de Japanse confrater Ken Takakura. Heerlijke electro analoge soundtrack van Hans Zimmer. Who could ask for more?
Behalve spanning bevat de film af en toe een snuif (cynische) humor die nog al eens te maken heeft met de vertalingsperikelen in Japan. Ook leuk om zien hoe men de film heeft volgestouwd met observaties omtrent de Japanse cultuur, uiteraard vanuit westers-hollywoodiaans standpunt, en de clash met de all American cops. Natuurlijk mag je dat laatste niet te ernstig nemen, omdat het nog steeds gaat om een politiethriller en geen antropologische studie.
Stevig en typerend jaren '90 product met Douglas in een vrij kenmerkende, licht over the top, van dik hout zaagt men planken, beetje fout doch sympathie wekkende rol. Een rol die nu overigens niet meer gepruimd zou worden maar in het tijdsbeeld van de jaren '90 en de setting met botsing der culturen het toch best wel aardig doet.
De film valt vooral op, en werkt soms best op de lachspieren, als botsing der culturen. De snedige en sarcastische opmerkingen van de twee Amerikanen in een voor hun onbegrijpelijke cultuur. In die zin zijn het twee ongelofelijke boeren, vooral Douglas, die de zaak wel even op zullen lossen op hun manier, onbehouwen bij tijd en wijlen, maar toch ook met veel gevoel voor sarcasme en directheid, iets wat ze in Aziatische culturen niet gewend zijn, te werk gaan. Zo op het uur, na de dood van Garcia, versnelt de film wanneer Douglas zijn eigen plan trekt met een mooie opbouw naar een finale shoot out en achtervolging.
Het verhaal is niet te ingewikkeld, een niet helemaal schone smeris die toch principes heeft en zich midden in een Yakuza oorlog terug vind en dat op geheel eigen wijze beslecht, camera werk is van Jan de Bont die weer laat zien een goed oog te hebben voor mooie opnames, de muziek van Zimmer is typisch een jaren '90 product, doet soms pijn aan de oren maar heeft toch wel een paar mooie melodieën. Garcia prima als innemende smeris, de karaokescene is zowel pijnlijk als innemend, Matsuda wellicht nog wel het beste als de gewetenloze, kille en vooral arrogante Sato, het geschetste beeld in het begin van Douglas met zijn motor te scheuren is wel eens wat te stoer, gelukkig stabiliseert zich dat een beetje, en zowaar krijgt Douglas, die het niet zo nauw neemt, een lesje ethiek van Masahiro die hij zich, hoewel wat braaf en simpel, toch aantrekt. 'Er is geen grijs gebied, diefstal is diefstal.'
Prima prent, stevige actie, stijlvol duister geschoten in de donkere, drukke en kleurige Japanse straten, genoeg spanning, en hoewel enigszins achterhaalt door de tand des tijds nog altijd goed vermaak en een grote factor aan jeugdsentiment. Weet nog dat ik destijds erg geschokt was door wat Garcia overkwam.
Garcia speelt zeer goed, Douglas ook als ruwe bolster blanke pit-rechercheur (De gajin).
Yûsaku Matsuda speelt een goeie rol als Sato ...om bang van te worden.
Heerlijke actie/misdaad van Scott.
Was toen in 1989 voor 30 miljoen dollar een peperdure film, die zijn geld dik terug verdiende.
Ook UB40 had nog een dikke hit met The way you do the things you do.
En weer terug in mijn persoonlijke top 10 films.



"Sometimes, you just got to go for it."
Kort daarna volgt een achtervolging en wordt Sato gevangengenomen. De politieleiding vertelt Nick en Charlie dat hij moet worden teruggestuurd naar Japan om daar vervolgd te worden.
Gefilmd op locatie in Tokio, geregisseerd door Ridley Scott die ook Alien (1979), Blade Runner (1982) en Gladiator (2000) regisseerde, met een donkere toon in de meeste van zijn films.
Het is trouwens verrassend hoe laag de beoordeling voor deze film is. (IMDb: 6,7 / 49285)
Een klassieker zoals zoveel andere films van Scott. Van ons krijgt deze film een 8-.