ad

Met onder meer: Michael Douglas, Andy García en Ken Takakura

Releasedatum: 22 september 1989

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Black Rain

"Their country. Their laws. Their game. His rules."

Twee agenten uit New York raken betrokken in een gangsteroorlog tussen de leden van the Yakuza, de Japanse maffia. Ze arresteren een van hun moordenaars en hebben orders om hem te escorteren terug naar Japan. Maar in Japan weet de moordenaar te ontsnappen. Wanneer zij proberen om hem te vinden, raken ze dieper en dieper in de japanse maffia scene en moeten ze leren dat ze alleen kunnen winnen, door het spel te spelen op de Japanse manier.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Number23

Number23

Aardige misdaadfilm met een degelijke Douglas en Garcia. De soundtrack is lekker jaren '80 en de actie prima in orde. Het is alleen jammer dat de Japanse acteurs soms tekortschieten. Vooral bij de grootste Japanse rol, Matsumoto, is dat een jammerlijk feit, want de chemie tussen de acteurs is er overduidelijk. Op papier is het ook een interessante samenwerking.

avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

Scott levert met Black Rain weer een typisch donker en groezelige film af en samen met Douglas in de hoofdrol 2 uur lang voor keiharde misdaad zorgt. Het lekkere jaren '80 sfeertje met de foute muziek en dito kleren zorgen samen met de verschillende perfect gekozen decors voor een prachtige aankleding. Vooral de scenes in Japan zijn tegelijkertijd kil als kleurrijk en stralen dat ongure uit dat je verwacht in deze film.

De actie is prima in orde en zitten er een aantal geslaagde scenes tussen. Garcia speelt een sterke bijrol en zijn het de japanners die de film bij tijd een beetje knullig doen overkomen. Het hele gedoe van de Yakuza is een nogal mager uitgewerkt en had ik wel wat meer van willen zien in plaatst van alleen de wraakactie met de nogal voorspelbare afloop.

Vooral camera technisch een erg sterke film met mooie beelden en belichting die een duistere stempel op deze film drukken. Onderhoudend verhaal en een goeie Douglas maken dit tot een geslaagd geheel.

congo

Black Rain is een prachtige film van 2 kanten. Zowel tergend hard als visueel prachtig. Wat ik dan ook een teleurstelling vind is dat dit filmpje nogal ondergewaardeerd is.

De film begint eerst best wel rustig en we krijgen zowel het personage van Michael Douglas als die van Andy Garcia te kennen. Michael Douglas is een beetje de lompe en grove politieagent, Garcia een beetje de vrolijke snuiter en versierder. Fijn om te zien dat de film niet meteen begint met overdreven lompe actie zonder maar dan ook een greintje karakterontwikkeling of dieptegang. Dat is gelukkig hier niet het geval. Maar een rustige film blijft het dan ook weer niet, want zodra de switch van Amerika naar Japan is gemaakt is het niet meer het zoveelste stoere Hollywoodse politiefilmpje.

Op dat moment is de film visueel ook prachtig. Het kleurrijke Japan wordt mooi in beeld gebracht, maar de duistere kant ook. Dat Aziatische sfeertje vond ik eerlijk gezegd ook best wel prettig. Soms bruut en tergend hard zoals ik al zei en dat geeft de film realisme. Persoonlijk vond ik de manier hoe de Yakuza (Japanse maffia) werd uitgebeeld op sommige aspecten een beetje overdreven. Ze worden weer, zoals normaal gesproken, afgebeeld als 20-jarige Japanse emo's. Ik heb namelijk het idee dat die echte maffia-leden in Japan juist strak gekleden mannen zijn.

Toch vind ik Black Rain wel 1 van de meest onderschatte films van eind jaren 80, en eerlijk gezegd wel 1 van Ridley Scott's meesterwerkjes op ondergewaardeerd niveau. Het zijn helaas, echter, films zoals Gladiator en Robin Hood die mensen de hemel in prezen uit zijn oeuvre, terwijl dat nog wel de grootste teleurstellers zijn uit zijn carrière.

avatar van Insignificance

Insignificance

Zoals een actie-thriller hoort te zijn. En dat mag best met een plotje dat soms wat lomp en routineus te werk gaat. Het is in ieder geval wel lekker rechttoe rechtaan en heeft weinig vet om het lijf. Alleen het cultuurverschil speelt enkele malen op, zonder verder een obstakel te vormen. Daarvoor zijn de koppen te sterk. Takakura's bedachtzame expressie is een perfecte match met Douglas, die al snauwend de verbetenheid van een Popeye Doyle toucheert. Mooi adrenaline rolletje.

Garcia's charisma is het ideale bruggetje tussen de twee en Matsuda's Sato imponeert al vanaf zijn entree met z'n mimiek en gebaartjes. Film krijgt een enorme boost door de schitterende en stijlvol geschoten Japanse locaties. Vintage Scott zou je kunnen zeggen. Het levert veel effectieve en een aantal formidabele scènes op, waarvan er in ieder geval eentje (Charlie's einde) me altijd wel zal bijblijven. Een oud favorietje van me die het nog altijd goed doet.

Dhr. PBVD

Gave film over de strijd van twee Amerikaanse agenten tegen de Japanse maffia. Hard geweld en lekker realistisch sfeertje.

avatar van hannes64

hannes64

Blijft een lekkere ouderwetse actie/thriller.

Bruut, met een goed verhaal.

De rol van Capshaw was wat overbodig, maar `t is een lekker ding, dus wat opvulling kon geen kwaad.

Een "vergeten" zeer goede film van Scott, met een zeer goed spelende Douglas.

Weer even gezien na lange tijd, maar verveelde me voor geen meter.

De film heeft de tand des tijds wel doorstaan. Dit soort harde films mogen ze voor mij wel weer vaker maken.

Een echte recht toe, recht aan film.

Lekker stoer.

Dijk van een film............oh ja, vergeet niet de rol van Garcia natuurlijk, goed gespeeld, en Takakura als Masa deed een leuk staaltje acteren.

Nee, dit is een blijvertje, en dan vooral op bluray komt alles veel meer tot zijn recht.....je ziet dingen die je normaal op vhs toen niet eens zag. Laat staan op dvd.

Alleen de score was soms dat ik merkte dat Zimmer `t ook weer gebruikte in andere films, maar daar moet ik dan nog even naar op zoek, sommige scenes met die bepaalde score is wel vaker gebruikt, maar zou 1.2.3 niet weten welke films.

Maar, toch entertainment van de bovenste plank.

4.5

avatar van Quentin

Quentin

Zou eigenlijk door Paul Verhoeven geregisseerd worden.

Tarkus

Goede politiefilm met een sterke cast.

Michael Douglas is sterk alsook Andy Garcia, maar de Japanse cast mag er ook wezen.

Voldoende actie in deze prent om je geen seconde van de 2 uur te vervelen.

avatar van IceTigerGhost

IceTigerGhost

Heerlijke jaren-'80 film (die muziek alleen al!) die tot de eerste succesperiode van Ridley Scott behoort. Voor Scott lijkt het een commercieel tussendoortje, maar hij maakt er wel het beste van door Michael Douglas, geflankeerd door Andy Garcia, te laten schitteren als ruige agent die de misdaad tot in Japan gaat bestrijden. De film heeft, zoals de titel al laat vermoeden, een duistere ondertoon en komt bij momenten in de buurt van een film noir. Echter, naargelang het einde nadert zwakt de film helaas af tot slechts een doorsnee aktiefilm. Maar dan wel een goede.

Bedenkelijk.

Een stoere Douglas (gaat hem niet zo goed af) die het mooie meer moet gaan maken in Japan. Met Scott achter de camera levert dat een tamelijk Amerikaanse kijk of de Japanse onderwereld op. Een motorbende en wat bekend Yakuza gedoe, maar wie ooit al eens een Japanse Yakuza film gezien heeft merkt het verschil wel.

Vond Douglas echt geweldig irritant in deze film. Garcia was niet veel beter, maar de boertige attitude van Douglas was mij iets te Amerikaans. Dat hij het zooitje dan maar eens in Japan gaat oplossen ... ach. Actiescenes stelden ook wat teleur, dat kan Scott normaal gezien toch wat beter. Soundtrack is niet aan te horen, maar dat heb je wel meer met die 80s werkjes. De meligheid druipt er in ieder geval vanaf, leuk als de film probeert duister te zijn.

Qua sfeer is het redelijk grimmig, wat best oké is, maar echt hard of ruw wordt het nu ook weer niet. Daarvoor is het dan weer veel te veel Hollywood. Zo is dit een vis noch vlees filmpje geworden, met een bloedirritant hoofdpersonage, een degelijk sfeertje maar een gebrek aan leuke actiescenes.

Bedenkelijk.

Hou jij t maar bij "Expandables" en "Feuten,het feestje"....Of jij hebt andere "dingen" gedaan tijdens kijken naar deze film of je hebt 'm niet eens gezien.Want u praat poep mijnheer.

We hebben het hier over een corrupte agent,die dat constant ook ontkent.Maar thuis in USA hebben ze genoeg bewijzen tegen hem.En als hij dan ook een Rijke Yakuza laat ontsnappen,wordt het heel moeilijk voor hem om het tegendeel vol te houden.Dus hij moet die Japanner pakken,zonder dat kan hij niet terug.

Denk dat die verhaal en vooral hoe die is gefilmd,ver boven jouw denkfrequentie is.

Echt ongelooflijk de BS die je sommige mensen hier hoort uitkramen.Normaal gesproken zeg ik er niets over,maar dit is [email protected] van de bovenste plank...Congrats!

dirkjan73 schreef:

Wow! Dat had ik er nog niet uitgehaald.

Onderhond schreef:

Wow! Dat had ik er nog niet uitgehaald.

Mensheid was geschokt als je dat wel had gedaan

Onderhond

De mensheid zou er goed aan doen zich wat minder zorgen te maken om mijn filmsmaak, al helemaal wanneer ze hun eigen domheid ermee etaleren.

Onderhond schreef:

Wauw...hier heb je langer over nagedacht dan de review...mooie woorden,Knap hoor!

Maar zeg 's eerlijk,heb je voor de spiegel geoefend?

dirkjan73 schreef:

Maar zeg 's eerlijk,heb je voor de spiegel geoefend?

Ad hominem argumenten om iemands review af te kraken zijn uitzonderlijk zielig, laat je niet zo kennen zeg.

Lennert schreef:

Ik herinner mij niet dat ik jou een bot heb geworpen...Wees dus braaf en ga terug in je hok.

Lennert

Je gaat serieus deze kant op? Een user plaatst een recensie over een film waar je het niet mee eens bent en het eerste wat je gaat doen om zijn ongelijk te bewijzen, is hem persoonlijk beledigen? Een andere user wijst je daarop en je valt die user eveneens persoonlijk aan? Dat heeft niets met discussieren te maken, iets waar een website als moviemeter wel voor gemaakt is. Voor persoonlijke aanvallen kun je altijd naar Geenstijl.nl gaan.

Lennert schreef:

Waar bemoei jij je mee?Is het sterker dan jezelf om afzijdig te blijven?Ik heb een argument of discussie met die mijnheer,waarom kom jij er in eens tussen?Waarom?Is het zo moeilijk om je met je eigen zaken te bemoeien?

Ongelooflijk en dan nog door blijven zagen...Echt ongelooflijk!En het zou mij niet eens verbazen dat je nou zit te typen in een film die je niet eens gezien hebt

dirkjan73 schreef:

Ik heb een argument of discussie met die mijnheer

Dat heb je niet, je berichten missen namelijk argumenten om tot een discussie te komen. Het enige wat ik lees zijn wat kinderachtige verwensingen.

En nog een kleine tip: de volgende keer als je iemand een film probeert aan te raden (en zeker als je het op ironische wijze wil doen), check dan even of die persoon die film al niet gezien heeft én laag beoordeeld heeft. Het staat zo stom anders.

Onderhond schreef:

Yeah right...Dat zegt iemand die een USA film afkraakt omdat hij niet in de "perfecte Asian" plaatje past in zijn Top 10.Wat alleen maar bestaat uit Asian orientated films.

De geloofwaardigheid in je review verbleekt bij het zien daarvan.

Maar goed ik weet genoeg.Have a nice life verder!

Afterall:Its almist XMASS!!!!!!!!!

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Vandaag dit prima werk weer eens bekeken en weer genoten van het vermaak dat Black Rain heet. Scott is één van mijn favo-regisseurs en ook dit vroeg werkje uit zijn oeuvre mag er zijn. Tja ik ben het wel eens met Onderhond, het Amerikaanse sausje is ook hier iets te dik gegoten maar gelukkig is dat voor mij hier niet heel erg storend.

Leuk verhaal en mooi camerawerk en regie, prima acteerwerk van prima cast en een heerlijke soundtrack. Al met al genoeg ingredienten voor een appetijtelijk stuk film. Deze al meermalen gezien en de teller gaat gewoon door met tellen, deze zie ik gemiddeld één keer per jaar.

dirkjan73 schreef:

Zie het maar als een goedbedoelde tip, mensen nemen je mening doorgaans een stuk serieuzer als je op argumenten ingaat in plaats van op de man te spelen. Overduidelijk heb je geen interesse om dit op te volgen, omdat mijn mening kennelijk al minderwaardig zou zijn als ik zou reageren in een topic van een film die ik nog niet gezien heb?

Overigens zie ik bij Onderhond ook niet-Aziatische films in zijn top 10 staan, maar dat terzijde. Niet dat dit enige relevantie heeft voor de geldigheid van zijn mening over deze film.

avatar van RuudC

RuudC

Lol, dat je nog zoveel moeite steekt in dergelijk trollgedrag.

dirkjan73

Zoals Elli Wallachi zei in "The good,the bad and the ugly"

"One bastard goes in,another one comes out"

Jullie vermenigvuldigen jullie elk minuut...

I am out of here!

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Rekening gehouden met de cast en de regisseur had ik er een stuk meer van verwacht

avatar van DickBZ

DickBZ

Gezellige sfeer hier over alleen maar een film Ga hem nu weer kijken omdat het gewoon een toffe film is!

avatar van 606

Na 3 of 4 keer deze film verhoog ik het naar 5, dik en dik verdient.

avatar van baspls

baspls

I was 10 when the B-29 came. My family lived underground for three days. We when came up the city was gone. Then the heat brought rain. Black rain. You made the rain black, and shoved your values down our throats. We forgot who we were. You created Sato and thousands like him. I'm paying you back.

Een actiefilm van Ridley Scott. Niet echt als zoals zijn gebruikelijke werk maar zoveel meer dan de meeste actiethrillers. Oorspronkelijk zou Paul Verhoeven deze film gaan regisseren.

Michael Douglas is een prima action-hero. Naast hem waren Andy Garcia en de Japanse Ken Takakura ook goede medespelers. Kate Capshaw, die enkele jaren eerder nog Willie Scott speelde in Indiana Jones, speelt hier weer een Amerikaanse vrouw in Azië. Het acteerwerk in Black Rain is goed, vind het vooral mooi dat er zoveel echte Japanners die geen woord Engels spreken zijn ingehuurd. Yûsaku Matsuda, die Sato speelt, had een ernstige vorm van kanker toen hij in Black Rain speelde. Ondaks het advies van zijn doctor koos hij ervoor om de opnames af te maken, hij overleed 7 weken na de opnames waren voltooid. Scott heeft de film aan hem opgedragen.

Twee agenten van de NYPD raken betrokken bij de Japanse maffia in New York. Ze weten een man te overmeesteren en krijgen de opdracht hem aan Japan uit te leveren. De man weet echter te ontsnappen en de Japanse politie is erg terughoudend tegenover de Amerikanen. Samen met de Japanse agent Masahiro raken ze steeds dieper in de Japanse onderwereld terecht. Goed plot met de nodige actie en drama. De film word nergens te spectaculair of ongeloofwaardig en de actie is realistisch en alleen wanneer het uiterst noodzakelijk is. Black Rain is een goed geschreven thriller en niet zomaar een hersenloze actiefilm.

De muziek van Hans Zimmer is erg goed, een beetje vergelijkbaar met Rain Man. Dit waren duidelijk zijn hoogtijd dagen, toen hij nog mooie analoge synthesizers had en niet aan de lopende band stereotype muziekjes maakte op een computer. De 80s muziek en J-pop was ook wel aardig, paste goed bij de film.

De actie-scènes en special effects zijn erg goed gedaan. De film oogt nergens gedateerd. De Blue-ray is super scherp en is echt een verademing, alsof hij gister in première is gegaan. De mooie cinematografie van onze eigen Jan De Bont komt mooi tot zijn recht. De opnames in Japan zijn erg mooi. Juist door de goede cinematografie, de diepgang en het feit dat de hele film op locatie en daadwerkelijk in Japan is opgenomen is Black Rain meer dan zomaar een actiefilm.

Al met al is het een erg vermakelijke film die lang niet alle aandacht krijgt die hij verdient.

Lennert

Black Rain heeft bij vlagen de magie van Scott's beste werk (Blade Runner) door een sterke, duistere sfeer en een fijne soundtrack, maar biedt uiteindelijk niet veel meer dan een wat simplistische (Amerikaanse) kijk op een erg interessante cultuur. Aan de acteurs ligt het niet, want zowel Douglas als Garcia voelen zich overduidelijk goed in hun (helaas wat simpel geschreven) rollen, terwijl ook de Japanse cast (vooral Matsuda) prima hun best doen. Wat Capshaw hier verder doet is me nog steeds een raadsel, want haar personage voegde erg weinig toe, al was het fijn om te zien dat ze dus wel degelijk enigszins kan acteren buiten haar verschrikkelijke rol in Indiana Jones And The Temple Of Doom.

Black Rain lijdt vooral onder het euvel dat het allemaal erg lang duurt, de cultuurclash vooral erg oppervlakkig wordt weergegeven en dat de personages allemaal erg oppervlakkig zijn. Ik lees hier veel over Douglas' anti-held rol en de diepgang die zijn personage heeft met zijn opmerkingen over het grijze vlak ten opzichte van het zwart/wit perspectief op goed en kwaad, maar kwam hier niet terecht tot diepere inzichten over de menselijke psyche. Jammer, want bij vlagen zet Scott een scene heel goed op (helemaal in de donkere stad in de regen, deed allemaal erg aan Blade Runner denken), om vervolgens niet de impact te bereiken qua karakterontwikkeling die het zou moeten hebben.

Actie viel me vrij tegen, buiten een shootout op het einde heb ik weinig gezien waarvan ik iets daadwerkelijk heb onthouden. Tel daar ook nog eens een ongelooflijk melig einde bij op en ik kan toch niet anders dan concluderen dat het een aardige film is, maar verre van goed te noemen.