1492: Conquest of Paradise (1992)

Alternatieve titels: Koers naar het Onbekende | 1492: La Conquête du Paradis

Frankrijk / Spanje
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Ridley Scott
met Gérard Depardieu, Armand Assante en Sigourney Weaver

Christopher Columbus heeft van kinds af aan al de droom gehad om met een schip de Oceaan over te varen en nieuwe werelden te ontdekken. Jaren maakt hij plannen en in 1491 krijgt hij toestemming van de Spaanse graaf Sanchez om met een paar schepen op reis te gaan om nieuwe werelden te ontdekken en kostbaarheden mee terug te nemen.

avatar van Aapje81
Mooie muziek en aardige acteurs maar de film was een dikke teleurstelling

avatar van Al DeNiro
Prachtige film over de ontdekking van Amerika door Colombus.

Een film die ik nu pas voor het eerst (!) heb gezien, wat onbegrijpelijk is.

Geeft een goed tijdsbeeld van die jaren met de val van Granada, de inquisitie, de vereniging van Castillie & Aragon en natuurlijk de ontdekkingsreizen zelf.

De allermooiste scene vond ik wanneer de schepen beginnen te varen met op het achtergrond de zonsopgang en de muziek van Vangelis.

Maar ook de aankomst op het eiland en de ontmoeting met de indianen is bijzonder fraai gedaan.

Dat de film iets te lang doorgaat tot Colombus een oude man word, neem ik maar voor lief.

goede film met mooie landschappen

enig punt van kritiek is misschien dat het niet helemaal historisch correct is, zo wordt er in de film gesproken over 3 rijzen, terwijl het er in werkelijkheid 4 waren. ook leed de santa maria schipbreuk, wat ook niet in de film voorkomt.

maarja, als al deze punten in het verhaal moete verwerken, wordt het misschien een beetje té lang allemaal.

al bij al toch een leuke film

avatar van Djarune
mooie beelden, mooie muziek, prima acteurs. Tja het verhaal is niet heel sterk, maar de sfeer is gelukkig wel aanwezig. Er had misschien meer ingezeten. Is vaak met de films van Ridley Scott. Dit had ik ook bij Kingdom of Heaven of bij Body Of Lies. Het mist altijd de afwerking. Iets wat bij Gladiator wel goed gegaan is.

83Utreg!
Na een aantal jaar voor de 2e keer bekeken. Vrij slechte film eigenlijk. Depadieu spreekt zo beperkt engels dat zijn opmerkingen en speeches gewoon niet overkomen. Het ligt er ook allemaal iets té dik bovenop. De bad guy hoeft zich in dit opzicht niet eens te profileren als, je ziet het meteen al dat hij fout is. Dit soort dingen zijn altijd een beetje kinderlijk, ik heb ook het idee dat ze deze film hebben gemaakt zodat kinderen en verstandelijk beperkten het ook kunnen volgen. Opzich een zeer interessant historisch verhaal, echter twijfel ik aan de authenticiteit.

avatar van erik neuteboom
Als groot liefhebber van geschiedenis was ik erg benieuwd naar de verfilming van het leven van Columbus en zijn zeiltochten naar Amerika. Vooropgesteld, er zitten nogal wat veelbelovende elementen in deze film: rollen voor de toppers Gerard Depardieu en Sigourney Weaver, muziek van toetsen tovenaar Vangelis en tot slot de regie van Ridley Scott, bekend van een imposante reeks aan ‘klassiekers’, van Alien en Blade Runner tot Kingdom Of Heaven en onlangs nog Robin Hood, dat kan toch niet mis gaan? Welnu, eigenlijk gaat er niet veel mis. Vooral de opwindende mix van mooie beelden en schitterende muziek (de synthesizer bombast van Vangelis past uitstekend bij de pathos van de film) draag het geheel naar een hoog nivo, van een geweldige Sigourney Weaver als koningin in het Moorse Alhambra en de adembenemende uitvaart van de drie schepen met zonsopkomst tot de boeiende ontmoeting met de indianen, de ruzie tussen Columbus en de kille Moxica en het escalerende geweld tussen de Spanjaarden en de indianen, heel triest om dit zo te zien overigens. Wat mij in zoveel fraaie esthetiek vervolgens gaat opvallen is het steenkolen Engels van de verdienstelijk acterende Depardieu, jammer, stel je eens voor dat Russell Crowe hier de hoofdrol had gehad … Desondanks, een indrukwekkende historisch epos!

Camerawerk en soundtrack zijn fantastisch, maar de rest is eigenlijk gewoon ondermaats. Te veel religieuze prietpraat, Depardieu speelt niet goed en de geluidsmix is op momenten belabberd.

avatar van chevy93
Een schandalig laag, maar goed te begrijpen gemiddelde. Ik keek enorm uit naar deze film. Ik vind de soundtrack geweldig en Ridley Scott heeft mij tot nu toe niet echt teleurgesteld. Daarbij vind ik het een interessant thema.

Maar wat veel mensen (denk ik) opbreekt, is de speelduur. Er zitten een aantal goede scènes in. Ondanks dat ik het verhaal allang ken, vond ik het op verhalend gebied nog altijd interessant. Mede door de uitstekende cast. Ik heb niemand zien verzaken. Jammer genoeg zaten er ook wat oninteressante scènes in, met name tijdens het begin van het 2e uur. Ik denk dat als Scott deze film had weten in te korten tot (een kleine) 2 uur er zeker een hoog cijfer in had gezeten, want slechte punten heb ik niet kunnen ontdekken. Behalve dus dat de film te lang duurt.

Het script mist een uitgangspunt; dat maakt de film minder interessant dan hij wellicht verdient.
Gérard Depardieu is imponerend, hetzelfde geldt voor de decors.

avatar van Jordidj
Kalkoenen in Spanje in 1492? Foutje.....

avatar van RuudC
Het eerste historische epos sinds lange tijd dat wél goed is en fatsoenlijk werkt. Het feit dat de regie in handen was van Ridley Scott en een budget van veertig miljoen tot zijn beschikking geeft natuurlijk een aantal voordelen. Het eerste uur is werkelijk fenomenaal. Fraaie opbouw waarin het Spanje van (rond) 1492 keurig voorgesteld wordt. Op historisch vlak zullen er ongetwijfeld fouten gemaakt zijn. Over de persoonlijkheid van Christoffel Columbus weten we nagenoeg niets, maar Ridley Scotts keuze om van hem een sympathiek persoon te maken, is vooral een commercieële keuze.

Voor een epos draait de film behoorlijk om de politiek van die tijd. De inmenging van de kerk en de adel ziet er goed. Echt kippevel is het moment van uitvaren bij de ochtendzon. Vangelis levert briljant werk af met de schitterende soundtrack. In visueel opzicht scoort 1492 eveneens erg hoog. Het ‘paradijs’idee wordt goed in beeld gebracht. Evenals de omschakeling, waardoor de sfeer een stukje grimmiger wordt. Het sterven van de soldaat door een reptielenbeet wordt op aangrijpende wijze dramatisch in beeld gebracht.

Echter is er ook een keerzijde. Het is de valkuil waar Ridley Scott wel vaker ingetrapt is. Na honderd minuten zwakt de aandacht af. Waar de meeste regisseuren er keurig een einde aan breien, gaat Scott nog rustig een uur door. Het gevolg is dat het af en toe wat saai wordt. Michael Wincott zet in het laatste stuk dan wel weer een heel gave rol neer. Ook Gerard Depardieu doet het mede door zijn sterke accent best goed. Al met al mooi en sfeervol, maar het duurt me iets te lang.

avatar van Picker
Trage film, nergens spannend. Gérard Depardieu is naar mijn mening ook een complete miscast.
154 minuten zitten iriteren aan die zitzak met een neus als een achtbaan.

avatar van svauke69
Jordidj schreef:
Kalkoenen in Spanje in 1492? Foutje.....

Prachtig opgemerkt

Picker schreef:
die zitzak met een neus als een achtbaan.

Ik vond hem anders wel goed... die opmerking slaat nergens op.

avatar van VanRippestein
viel me lichtelijk tegen. de plaatjes zijn ok maar de slechterikken zorgen simpelweg niet voor een spannende tweestrijd. Het is gewoon een simpel goed tegen slecht verhaal zonder verdere pretenties. Daarnaast vond ik het plot wat raar lopen. Je zou zeggen dat zo'n lange zeereist wel wat drama met zich meebrengt, net als Columbus' idee om azie te bereiken. Dit blijft allemaal echter redelijk vanzelfsprekend en minimaal uitgewerkt. Het drama richt zich eigenlijk alleen op een slechterik die de zaak komt verzieken in het paradijs (waar inderdaad niet zoveel te halen is voor de spanjaarden).

Daarom weinig medeleven van mijn kant. veel meer dan een opeenstapeling van dure scene's -omdat het kan- zou ik het niet noemen...

SENGOK
Prachtige film met goede tijdsbeeld + schitterende scenes met muziek van Vangelis.

avatar van wihu61
Nu en dan mooie beelden, aardige muziek, maar als geheel viel hij me wat tegen.

Alsof het, ondanks de lange speelduur, allemaal toch iets te gehaast verteld moest worden. De op zich natuurlijk al zeer avontuurlijke zeereis was bijvoorbeeld probleemloos in een vloek en een zucht voorbij...

Dan nog even de nobele Columbus contra de slechterik en dan nog even terug naar Spanje.

avatar van Marvinleeaday
Viel mij wat tegen was volgens m'n schoonvader een fantastische film, maar ik denk dat hij geÏmponeerd was door de cast en vooral de muziek.
Net aan een voldoende voor deze lange zit.

Na jaren weer eens gekeken. In mijn geheugen was het een mooie film, hoewel ik me vrij weinig kon herinneren. Ook niet uitgekeken. Hoewel ik traagheid over het algemeen erg kan waarderen, vond ik deze film wat saai. Er gebeurd nauwelijks wat.
De muziek is overigens erg mooi! En natuurlijk spreken we over een film van alweer 20 jaar terug!

avatar van Moviestar1979
Een aardige film die met gemengde gevoelens werd ontvangen.
De kaartverkoop was niet bepaald hoog, en Vangelis heeft erger weten te voorkomen.

De film kwam in 1992 uit, precies 500 jaar na de ontdekking van Amerika.
Screenwriter Rose Bosch kwam op het idee voor dit project, en vond in Ridley Scott de juiste regisseur.
Het was de wens van Scott om altijd al een film over Columbus te maken, en ging alleen akkoord als Gérard Depardieu de hoofdrol zou spelen.
Daarnaast viel zijn oog op Sigourney Weaver voor de rol van koningin Isabella, maar dit was in het begin nog niet zeker.
Weaver was bezig met de heropnames voor Alien³ (1992) , en deze liepen enige vertraging op.
Anjelica Huston werd daarom overwogen om haar plek in te nemen.
Gelukkig was Weaver op het laatste moment beschikbaar.
Ridley Scott was overigens niet de 1e keuze, want zowel Francis Ford Coppola, Roland Joffé en Oliver Stone werden benaderd voor de regie.

De rest van de cast werd goed uitgezocht.
Naast Gérard Depardieu leveren Armand Assante en Michael Wincott een sterk staaltje acteerwerk af.
Vooral de rol van Michael Wincott is hem op het lijf geschreven, en deed dit in 1994 nog eens met The Crow (1994)

De soundtrack van Vangelis heeft ongetwijfeld veel te danken aan deze film.
Het album stond in 1992 enige tijd in de Album Top 100.
Het nummer " Conquest of Paradise " bleef in 1995 voor ongeveer 19 weken op nummer 1 staan.

Alles bij elkaar toch een voldoende.

3,0 *

avatar van K. V.
Omdat deze nooit of nimmer op tv komt, me er toch eens aan gewaagd. Het eerste uur vond 'k erg boeiend ('k vond dat ze eigenlijk toch nog redelijk snel terug aan land waren), maar het tweede uur vond 'k toch iets minder, zeker na de tweede tocht. Het einde vond 'k dan wel weer goed.
Qua cast was het niet slecht en visueel zat het ook wel goed.
Een beetje jammer van het tussenstuk, maar voor de rest vond 'k het eigenlijk wel een goeie film. Misschien hadden ze hem beter wat korter gemaakt.

avatar van tbouwh
Au, wat een teleurstelling. Waar ik een avontuurlijke film had verwacht die me op het puntje van m´n stoel zou doen zitten, was de realiteit een veel te lange zit van 2,5 uur. Als er een uur af was gegaan had ik het nog te lang gevonden. Depardieu is verre van overtuigend en ook de rest van de cast weet geen potten te breken. Er vloeide nog aardig wat bloed in het 2e gedeelte van de film, maar helaas wekte dit vooral weerzin op. Het idee van een Columbus-film is zeker mooi, want het verhaal intrigeert me wel. Dit voelt echter in alle opzichten als een teleurstelling. Enige pluspunt: de fenomale muziek. Conquest of Paradise is een schitterend nummer en de rest van de muziek is ook mooi, en past goed bij de film. Ik moet echter de film beoordelen, en dat was een drama, zonde van mn tijd. 1,5*

Weer geen beste Scott.

Groots opgezette film maar is ondertussen niet erg indrukwekkend meer. Ik denk dat we ondertussen wel kunnen spreken van de herontdekking van Amerika, met een hoofdrol voor Columbus uiteraard.

Columbus was een Italiaan in Spaanse dienst, in deze film is het een Fransman die Engels spreekt. Om maar te zeggen dat het niet meteen historisch correct is. Vond Depardieu ook geen geweldige keuze, pover accent en matige rol.

De film moet het hebben van een aantal avontuurlijke momenten, al gaat Scott daar ook wat slordig mee om. Het gaat vaak een beetje snel met de ontdekkingen, waarna dan weer teveel tijd gespendeerd wordt aan de randzaken rond het avontuur.

Visueel valt het tegen, teveel drama, matige acteerprestaties en het duurt uiteraard weer veel te lang. Er zijn momenten dat het vlotter wegkijkt, maar erg lang duurt dat nooit.

avatar van baspls
'Of all the words my father wrote - and there were many - I remember these the most: "Nothing that results from human progress is achieved with unanimous consent. And those who are enlightened before the others are condemned to persue that light in spite of others."'

Weer een ijzersterke film van Ridley Scott. Het is duidelijk dat hij geweldige historische epossen kan maken. De lage beoordelingen verbaasde mij een beetje.

Gérard Depardieu speelt een sympathieke vertolking van Christoffel Columbus. Hij deed het over het algemeen erg goed al is het Franse accent natuurlijk een beetje raar gezien Columbus uit Italië kwam. De verdere cast was ook erg sterk, de meeste spraken gewoon Engels en een paar Engels met een Spaans accent. Ik vind het altijd maar vervelend als alles zo onlogisch word ver-Engelst, de gebeden zijn soms namelijk wel Spaans, maar toch was het hier veel minder storend als bij bijvoorbeeld Schindler's List. Sigourney Weaver die rond de zelfde tijd aan Alien3 werkte was Scott's eerste keuze als Koningin Isabel en kon op het laatste moment meedoen.

Bij historische films blijft altijd de vraag hoe correct het nou eigenlijk is. Van Columbus leven is buiten geschriften van zijn ontdekking niet veel bekend en de filmmakers kozen er dan ook voor om hem af te beelden als een sympathieke man die het in eerste instantie goed voorheeft met de inboorlingen, een keuze die ik wel kan waarderen maar die waarschijnlijk niet erg realistisch is geweest. Het scenario is grotendeels gebaseerd op de documenten van Columbus' zoon waar eerder in de '90s delen van teruggevonden zijn. Scott droomde er altijd al van om een film over Columbus te maken en greep de kans om Conquest of Paradise te regisseren dan ook meteen aan, onder de voorwaarde dat hij Gérard Depardieu mocht casten.

De eerste helft van de film is erg sterk maar de tweede helft word toch een beetje langdradiger. Van mij hadden ze de rijs naar het nieuwe continent en de eerste ontdekking wat meer mogen belichten als sommige bijzaken. Aan het eind word de film toch net wat te lang. Al vond ik het einde met de oude Columbus wel erg sterk. De film is misschien niet erg avontuurlijk maar heeft sterke drama en fascinerend verhaal.

De muziek van Vangelis is echt magnifiek, prachtige mix van orkestrale en elektronische muziek die sommige scènes erg episch maken. Soms krijg je gewoon kippenvel zo mooi is de muziek. Ook Scott's cinematografie was uitstekend. Erg mooie beelden en veel wide-shots waar hij mooi gebruikt maakt van het wide-screen en de film een grootse schaal meegeeft.

1492: Conquest of Paradise is weer zo'n prachtige historische film waar je prima naar kan kijken. Toegegeven, niet het beste werk van Ridley Scott en er zijn wat gebreken maar toch zeker een erg sterke film. Aanrader.

avatar van coldstorm
Ik heb 23 jaar lang geweigerd deze film te zien maar nu ik in de historische sfeer ben
kwam deze film toch uiteindelijk aan de beurt
op zich is het best een zoetsappig verhaal
en wat de meeste zeggen was deze film mij iets te lang
maar ik heb mij toch aardig vermaakt met deze film
maar ik hoop echt dat er een regiseur ooit in beeld komt die wat meer de geschiedenis wil lezen

nogmaals hij krijgt van mij ruim voldoende maar daarvan is 1 ster puur voor de muziek
er gebeurde inderdaad niet heel veel en in sommige stukken
wordt er totaal niet gepraat dat gevecht heeft er ook voor gezorgt dat er een ster kwam
maar spectaculair is deze film niet echt
je moet je echt vasthouden aan dat het over een ondekking reiziger gaat
als je daar aan vast houdt valt deze film wel te doen
maar korter had in dit geval beter geweest.

De film zelf zit goed in elkaar maar de tijdsverhouding is soms wel wat raar. Het ene moment is bijvoorbeeld de stad in volle opbouw en dan later is de hele stad plots al helemaal gebouwd. De tijd en plaatsen worden wel meestal goed getoond in de film. De film zelf is misschien iets wat aan de lange kant.
Het is een boeiende en leerrijke film met spannende stukken in verwerkt. Je leert veel over de reis, de ontmoeting met de inboorlingen, enz. Je leert over de moeilijke relatie tussen de inboorlingen en de bemanning. Er zitten genoeg spannende stukken in verwerkt, zoals bijvoorbeeld de gevechten met de inboorlingen. Er zitten wel wat historische fouten in, maar het alle informatie is over het algemeen er voldoende in verwerkt.
De mooiste scene vonden we toen ze aankwamen op het eiland ‘San Salvador’, samen met de muziek van Vangelis was dit mooi om te zien.

avatar van royals
Een spectaculaire avontuurlijke film met een mooie soundtrack die in mijn mening erg ondergewaardeerd is.

avatar van W.V.
In potentie had deze film het in zich om misschien wel een van de beste films die ooit gemaakt zijn te worden, dan is het jammer dat, ook na diverse keren herzien, de conclusie moet worden getrokken dat het allemaal net niet is. Begrijp me goed, het is een film die zeker de moeite van het bekijken waard is, maar het had ook een stuk korter gekund en de keus voor Depardieu in een dergelijke rol, Scot wilde hem perse, achteraf zal Scot er ook niet zo gelukkig mee zijn geweest. Voor de rest zit de film goed in elkaar, historisch niet helemaal correct, maar een kniesoor die daar op let. Magistraal zijn de opnames van de schepen wanneer ze onderweg zijn, voeg daarbij de sublieme muziek van Vangelis en je kunt niet anders dan genieten. Jammer van de minpuntjes, anders was mijn waardering hoger geweest.

Eerste helft wel ok, daarna zakt het ding als een plumpudding in elkaar helaas.
Wat ziet iedereen trouwens toch in die Depardieu? Nouja persoonlijke smaak blijkbaar.

avatar van TornadoEF5
Hoewel het onderwerp me enorm interesseert, valt deze film erg tegen. Eerst en vooral heeft deze film het fenomeen om tegelijkertijd langdradig als gehaast over te komen. Er zat veel meer potentie in qua sfeerzetting, en men had meer moeten inzetten op de ontdekkingsreis zelf, die uiteindelijk veel te kort duurde. Het hoogtepunt was er al voor het eerste uur gepasseerd is, en dan hebben we nog negentig minuten te gaan. Geen wonder dat de film zo slecht gewaardeerd wordt, als je al niet weet hoe je ervoor moet zorgen om een film gebalanceerder te maken zodat hij boeiend blijft. Er is zelfs amper nog een rode lijn. Als het al voor mij met moeite interessant is, hoe moet dat dat zijn voor de leek in geschiedenis.

De film maakt verder ook grootse fouten. Het is ook geen makkelijke opdracht om een film over dit (controversieel) thema te maken. Men moet sowieso al op een bepaald vlak voor historische onnauwkeurigheid kiezen, want om de kijker toch wat medeleven met Columbus te laten voelen, moet hij ook medeleven kunnen opwekken en dat gaat enkel via een positief discours. Verder valt het al bij al wel mee qua historische fouten, al zijn bepaalde historische feiten weggelaten. Je kan natuurlijk niet alles opnemen, al hadden bepaalde dingen weggelaten moeten worden en anderen ervoor in de plaats genomen moeten worden. Nu denk ik dat dit project zich eigenlijk perfect leende voor een serie. Het enige wat wellicht niet mogelijk zou zijn geweest in de serie was de prachtige muziek van Vangelis. Qua acteerprestaties zou de serie wellicht amper ondergedaan hebben voor de film mocht het een ambitieuze serie zijn. Integendeel zelfs. Een mini-serie van zes afleveringen, of iets langer zou perfect geweest zijn. En als men er toch een film van moest maken zou ik me volledig focussen op de reis, de voorbereiding en de terugkomst en de rest weglaten.

Depardieu is verkeerd gecast. Dat is al zoveel gezegd, en dat bevestig ik. Die vent is nodeloos vervelend met momenten, en in historische context is het belachelijk. De rest is verder niet onvervangbaar. De muziek is wel prachtig, en sommige beelden (meestal omgeven door die muziek) zijn erg mooi. Dit is zeker een groots pluspunt, en is één van de weinige dingen dat wel op het niveau van topfilms was. Als de rest van de film op het niveau van de muziek was, dan was dit een klassieker die in de top 50 stond.

Maar al bij al terecht een flop dus. Hier zat veel meer in.

Ik vond deze filmversie van Colombus niet mis. De realiteit en historische context in het midden gelaten. We zullen wellicht nooit de echte waarheid daarvan vernemen. De muziek van Vangelis is natuurlijk subliem en tijdloos.

Ik vond de film op sommige momenten toch net iets te langdradig. De film mist spanning die er in werkelijkheid misschien wel is geweest. Bovendien wekt de lange zeereis die in de film zo kort wordt voorgesteld de indruk dat deze in wezenlijkheid ook van korte duur was. Dit is heel jammer, want als ze dit element meer in de verf hadden gezet zou de film toch net iets spannender geworden zijn. Het enige wat echt naar voor komt tijdens de reis zijn de schepen die uitvaren en de bemanning die onrustig wordt omwille van de tijdspanne die de bootreis in beslag neemt. Daarna gaat het allemaal vrij snel en ze arriveren in een mum van tijd in de Bahama’s.
Er zitten ook een paar onjuistheden in de film verwerkt. Zo wordt er in de film getoond dat Columbus degene is die voor het eerst land ziet. Daarbovenop laat de film zien dat Columbus en de bemanning zelf door de jungle reizen, maar in de realiteit kwamen de Indianen juist naar hen toe. Ook Moxica zou geen zelfmoord gepleegd hebben, maar werd geëxecuteerd.
Ondanks deze onjuistheden vertelde de film de grote lijnen van de ontdekking van Amerika en werd alles werkelijkheidsgetrouw gepresenteerd.

avatar van Metalfist
Riches don't make a man rich, they only make him busier

Toch vreemd hoe je soms jaren een film kunt laten liggen. Ik schafte Conquest of Paradise aan in de periode dat ik de Franse regisseur François Truffaut leerde kennen (en bijgevolg ook Gérard Depardieu) en ondertussen zijn we alweer 7 jaar verder en heb ik de film nog altijd niet gezien. Dat vind ik altijd enorm confronterend (en een geldverspilling bovendien) en was het dus gisteravond eens tijd om te gaan zitten voor dit epos van Ridley Scott. Volgens mij één van de meest wisselende regisseurs qua niveau dus het was de vraag wat hij er van ging maken.

Niet veel bijzonders. Kan op zich wel begrijpen dat ze dachten om voor het 500e jubileum eens iets speciaals te doen aan de hand van een verfilming, maar dit is amper een eerbetoon te noemen. In bijna 2 uur en een half neemt Scott ons mee door de geschiedenis van Columbus en hoewel hij dat bij vlagen tergend traag doet (heel het segment op de New World zelf voelt wat lang uitgesponnen aan), kiest hij er op andere momenten voor om er eventjes flink wat vaart in te steken. Columbus in de gevangenis? Volgende scène is hij alweer buiten.. Bijzonder om te zien wat voor een vreemd tempo Scott er in de film op nahoudt. Verder ook een film die erg standaard aanvoelt. Zit geen greintje verrassing in en ik vraag me ook af in hoeverre dit historisch correct is. Nu op zich geen problemen mee als er eens een loopje met de werkelijkheid wordt genomen (sommige gebeurtenissen zijn nu eenmaal niet filmisch genoeg), maar doe dan ook iets nuttigs met eventuele aanpassingen. Sowieso is ook het gespeel met dat Engels om zot van te worden. Heb je een heel stel Spanjaarden en dan laat je hen zijn Amerikaanse naam uitspreken..

Gelukkig is er nog Vangelis. Volgens mij kent iedereen wel het bekende nummer uit Conquest of Paradise (even aanstekelijk als dat nummer uit Chariots of Fire) en het was fijn om het eens in de film geïntegreerd te zien worden. Werkt niet altijd even goed weliswaar, maar kom. Oorspronkelijk dus gekocht vanwege Depardieu en die mag hier als Fransman een Italiaan gaan spelen die Engels spreekt terwijl hij omgeven wordt door Spanjaarden die uiteraard ook Engels spreken.. Geen al te logische keuze, maar wonder boven wonder geraakt de Fransman er nog voor een groot stuk mee weg. Geen hoogvlieger in zijn carrière, maar hij maakt de film nog draaglijk. Ondertussen draaft Sigourney Weaver ook nog even op voor een erg klein bijrolletje (die was volop Alien 3 aan het filmen dus had blijkbaar niet veel tijd) en loopt er wat voor spek en bonen bij. Verder hebben nog onder andere Frank Langella een bijrol, maar zonder al te veel indruk te maken.

Zo'n typisch voorbeeld van een film die er op papier veel beter uitziet dan hij in het echt is. Ik vraag me af of Scott wel de juiste regisseur voor deze film was en zo zijn er wel meer vreemde beslissingen gemaakt. Niet alles is slecht te noemen uiteraard, Scott blijft een redelijk kundige filmer, maar veel te weinig voor zo'n lange film.