1492: Conquest of Paradise (1992)

Alternatieve titels: Koers naar het Onbekende | 1492: La Conquête du Paradis

Frankrijk / Spanje
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Ridley Scott
met Gérard Depardieu, Armand Assante en Sigourney Weaver

Christopher Columbus heeft van kinds af aan al de droom gehad om met een schip de Oceaan over te varen en nieuwe werelden te ontdekken. Jaren maakt hij plannen en in 1491 krijgt hij toestemming van de Spaanse graaf Sanchez om met een paar schepen op reis te gaan om nieuwe werelden te ontdekken en kostbaarheden mee terug te nemen.

Ik vond deze filmversie van Colombus niet mis. De realiteit en historische context in het midden gelaten. We zullen wellicht nooit de echte waarheid daarvan vernemen. De muziek van Vangelis is natuurlijk subliem en tijdloos.

Ik vond de film op sommige momenten toch net iets te langdradig. De film mist spanning die er in werkelijkheid misschien wel is geweest. Bovendien wekt de lange zeereis die in de film zo kort wordt voorgesteld de indruk dat deze in wezenlijkheid ook van korte duur was. Dit is heel jammer, want als ze dit element meer in de verf hadden gezet zou de film toch net iets spannender geworden zijn. Het enige wat echt naar voor komt tijdens de reis zijn de schepen die uitvaren en de bemanning die onrustig wordt omwille van de tijdspanne die de bootreis in beslag neemt. Daarna gaat het allemaal vrij snel en ze arriveren in een mum van tijd in de Bahama’s.
Er zitten ook een paar onjuistheden in de film verwerkt. Zo wordt er in de film getoond dat Columbus degene is die voor het eerst land ziet. Daarbovenop laat de film zien dat Columbus en de bemanning zelf door de jungle reizen, maar in de realiteit kwamen de Indianen juist naar hen toe. Ook Moxica zou geen zelfmoord gepleegd hebben, maar werd geëxecuteerd.
Ondanks deze onjuistheden vertelde de film de grote lijnen van de ontdekking van Amerika en werd alles werkelijkheidsgetrouw gepresenteerd.

avatar van Metalfist
Riches don't make a man rich, they only make him busier

Toch vreemd hoe je soms jaren een film kunt laten liggen. Ik schafte Conquest of Paradise aan in de periode dat ik de Franse regisseur François Truffaut leerde kennen (en bijgevolg ook Gérard Depardieu) en ondertussen zijn we alweer 7 jaar verder en heb ik de film nog altijd niet gezien. Dat vind ik altijd enorm confronterend (en een geldverspilling bovendien) en was het dus gisteravond eens tijd om te gaan zitten voor dit epos van Ridley Scott. Volgens mij één van de meest wisselende regisseurs qua niveau dus het was de vraag wat hij er van ging maken.

Niet veel bijzonders. Kan op zich wel begrijpen dat ze dachten om voor het 500e jubileum eens iets speciaals te doen aan de hand van een verfilming, maar dit is amper een eerbetoon te noemen. In bijna 2 uur en een half neemt Scott ons mee door de geschiedenis van Columbus en hoewel hij dat bij vlagen tergend traag doet (heel het segment op de New World zelf voelt wat lang uitgesponnen aan), kiest hij er op andere momenten voor om er eventjes flink wat vaart in te steken. Columbus in de gevangenis? Volgende scène is hij alweer buiten.. Bijzonder om te zien wat voor een vreemd tempo Scott er in de film op nahoudt. Verder ook een film die erg standaard aanvoelt. Zit geen greintje verrassing in en ik vraag me ook af in hoeverre dit historisch correct is. Nu op zich geen problemen mee als er eens een loopje met de werkelijkheid wordt genomen (sommige gebeurtenissen zijn nu eenmaal niet filmisch genoeg), maar doe dan ook iets nuttigs met eventuele aanpassingen. Sowieso is ook het gespeel met dat Engels om zot van te worden. Heb je een heel stel Spanjaarden en dan laat je hen zijn Amerikaanse naam uitspreken..

Gelukkig is er nog Vangelis. Volgens mij kent iedereen wel het bekende nummer uit Conquest of Paradise (even aanstekelijk als dat nummer uit Chariots of Fire) en het was fijn om het eens in de film geïntegreerd te zien worden. Werkt niet altijd even goed weliswaar, maar kom. Oorspronkelijk dus gekocht vanwege Depardieu en die mag hier als Fransman een Italiaan gaan spelen die Engels spreekt terwijl hij omgeven wordt door Spanjaarden die uiteraard ook Engels spreken.. Geen al te logische keuze, maar wonder boven wonder geraakt de Fransman er nog voor een groot stuk mee weg. Geen hoogvlieger in zijn carrière, maar hij maakt de film nog draaglijk. Ondertussen draaft Sigourney Weaver ook nog even op voor een erg klein bijrolletje (die was volop Alien 3 aan het filmen dus had blijkbaar niet veel tijd) en loopt er wat voor spek en bonen bij. Verder hebben nog onder andere Frank Langella een bijrol, maar zonder al te veel indruk te maken.

Zo'n typisch voorbeeld van een film die er op papier veel beter uitziet dan hij in het echt is. Ik vraag me af of Scott wel de juiste regisseur voor deze film was en zo zijn er wel meer vreemde beslissingen gemaakt. Niet alles is slecht te noemen uiteraard, Scott blijft een redelijk kundige filmer, maar veel te weinig voor zo'n lange film.

Prima film die een goede inkijk geeft in 1 van de meest cruciale perioden in de algehele wereldgeschiedenis. Zoals er regelmatig films gehypt en zwaar overschat worden, is dit nou typisch zo'n film die zwaar overbekritiseert is.

Ik hou van geschiedkundige films en dit onderwerp fascineert mij zeer, het begin van het avontuur vond ik de film mooi, maar eenmaal aangekomen viel t mij erg tegen. Er werd diep ingegaan op een knullige manier op knullige dingen, zoals het ophijsen van de kerkklok, minutenlang, nou pff boeie. Wat veel significanter was, was het ziekte verspreiden, de oorlogen, en de clash en uitwisseling van twee werelden, daar werd weinig aandacht aan besteed. Columbus werd op een voetstuk gehesen, terwijl hij ergens veel geluk had. Zijn berekeningen van de omtrek van de aarde en dus de duur van de reis via het westen naar China/India waren veel te laag, was het echt zo geweest dat de Americas niet bestonden en men kon doorvaren naar 'de Oost', dan was de reis veel te lang geweest en waren ze gestorven aan gebrek aan proviand. Daarnaast dacht Columbus tot zijn sterven aan toe in 1506 nog steeds dat hij Azië had bereikt. Zijn onderneming heeft enorme consequenties gehad, maar het was veel meer geluk dan wijsheid.