1492: Conquest of Paradise (1992)

Alternatieve titels: Koers naar het Onbekende | 1492: La Conquête du Paradis

Frankrijk / Spanje
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Ridley Scott
met Gérard Depardieu, Armand Assante en Sigourney Weaver

Christopher Columbus heeft van kinds af aan al de droom gehad om met een schip de Oceaan over te varen en nieuwe werelden te ontdekken. Jaren maakt hij plannen en in 1491 krijgt hij toestemming van de Spaanse graaf Sanchez om met een paar schepen op reis te gaan om nieuwe werelden te ontdekken en kostbaarheden mee terug te nemen.

Ik vond deze filmversie van Colombus niet mis. De realiteit en historische context in het midden gelaten. We zullen wellicht nooit de echte waarheid daarvan vernemen. De muziek van Vangelis is natuurlijk subliem en tijdloos.

Ik vond de film op sommige momenten toch net iets te langdradig. De film mist spanning die er in werkelijkheid misschien wel is geweest. Bovendien wekt de lange zeereis die in de film zo kort wordt voorgesteld de indruk dat deze in wezenlijkheid ook van korte duur was. Dit is heel jammer, want als ze dit element meer in de verf hadden gezet zou de film toch net iets spannender geworden zijn. Het enige wat echt naar voor komt tijdens de reis zijn de schepen die uitvaren en de bemanning die onrustig wordt omwille van de tijdspanne die de bootreis in beslag neemt. Daarna gaat het allemaal vrij snel en ze arriveren in een mum van tijd in de Bahama’s.
Er zitten ook een paar onjuistheden in de film verwerkt. Zo wordt er in de film getoond dat Columbus degene is die voor het eerst land ziet. Daarbovenop laat de film zien dat Columbus en de bemanning zelf door de jungle reizen, maar in de realiteit kwamen de Indianen juist naar hen toe. Ook Moxica zou geen zelfmoord gepleegd hebben, maar werd geëxecuteerd.
Ondanks deze onjuistheden vertelde de film de grote lijnen van de ontdekking van Amerika en werd alles werkelijkheidsgetrouw gepresenteerd.

avatar van Metalfist
Riches don't make a man rich, they only make him busier

Toch vreemd hoe je soms jaren een film kunt laten liggen. Ik schafte Conquest of Paradise aan in de periode dat ik de Franse regisseur François Truffaut leerde kennen (en bijgevolg ook Gérard Depardieu) en ondertussen zijn we alweer 7 jaar verder en heb ik de film nog altijd niet gezien. Dat vind ik altijd enorm confronterend (en een geldverspilling bovendien) en was het dus gisteravond eens tijd om te gaan zitten voor dit epos van Ridley Scott. Volgens mij één van de meest wisselende regisseurs qua niveau dus het was de vraag wat hij er van ging maken.

Niet veel bijzonders. Kan op zich wel begrijpen dat ze dachten om voor het 500e jubileum eens iets speciaals te doen aan de hand van een verfilming, maar dit is amper een eerbetoon te noemen. In bijna 2 uur en een half neemt Scott ons mee door de geschiedenis van Columbus en hoewel hij dat bij vlagen tergend traag doet (heel het segment op de New World zelf voelt wat lang uitgesponnen aan), kiest hij er op andere momenten voor om er eventjes flink wat vaart in te steken. Columbus in de gevangenis? Volgende scène is hij alweer buiten.. Bijzonder om te zien wat voor een vreemd tempo Scott er in de film op nahoudt. Verder ook een film die erg standaard aanvoelt. Zit geen greintje verrassing in en ik vraag me ook af in hoeverre dit historisch correct is. Nu op zich geen problemen mee als er eens een loopje met de werkelijkheid wordt genomen (sommige gebeurtenissen zijn nu eenmaal niet filmisch genoeg), maar doe dan ook iets nuttigs met eventuele aanpassingen. Sowieso is ook het gespeel met dat Engels om zot van te worden. Heb je een heel stel Spanjaarden en dan laat je hen zijn Amerikaanse naam uitspreken..

Gelukkig is er nog Vangelis. Volgens mij kent iedereen wel het bekende nummer uit Conquest of Paradise (even aanstekelijk als dat nummer uit Chariots of Fire) en het was fijn om het eens in de film geïntegreerd te zien worden. Werkt niet altijd even goed weliswaar, maar kom. Oorspronkelijk dus gekocht vanwege Depardieu en die mag hier als Fransman een Italiaan gaan spelen die Engels spreekt terwijl hij omgeven wordt door Spanjaarden die uiteraard ook Engels spreken.. Geen al te logische keuze, maar wonder boven wonder geraakt de Fransman er nog voor een groot stuk mee weg. Geen hoogvlieger in zijn carrière, maar hij maakt de film nog draaglijk. Ondertussen draaft Sigourney Weaver ook nog even op voor een erg klein bijrolletje (die was volop Alien 3 aan het filmen dus had blijkbaar niet veel tijd) en loopt er wat voor spek en bonen bij. Verder hebben nog onder andere Frank Langella een bijrol, maar zonder al te veel indruk te maken.

Zo'n typisch voorbeeld van een film die er op papier veel beter uitziet dan hij in het echt is. Ik vraag me af of Scott wel de juiste regisseur voor deze film was en zo zijn er wel meer vreemde beslissingen gemaakt. Niet alles is slecht te noemen uiteraard, Scott blijft een redelijk kundige filmer, maar veel te weinig voor zo'n lange film.

Prima film die een goede inkijk geeft in 1 van de meest cruciale perioden in de algehele wereldgeschiedenis. Zoals er regelmatig films gehypt en zwaar overschat worden, is dit nou typisch zo'n film die zwaar overbekritiseert is.

Ik hou van geschiedkundige films en dit onderwerp fascineert mij zeer, het begin van het avontuur vond ik de film mooi, maar eenmaal aangekomen viel t mij erg tegen. Er werd diep ingegaan op een knullige manier op knullige dingen, zoals het ophijsen van de kerkklok, minutenlang, nou pff boeie. Wat veel significanter was, was het ziekte verspreiden, de oorlogen, en de clash en uitwisseling van twee werelden, daar werd weinig aandacht aan besteed. Columbus werd op een voetstuk gehesen, terwijl hij ergens veel geluk had. Zijn berekeningen van de omtrek van de aarde en dus de duur van de reis via het westen naar China/India waren veel te laag, was het echt zo geweest dat de Americas niet bestonden en men kon doorvaren naar 'de Oost', dan was de reis veel te lang geweest en waren ze gestorven aan gebrek aan proviand. Daarnaast dacht Columbus tot zijn sterven aan toe in 1506 nog steeds dat hij Azië had bereikt. Zijn onderneming heeft enorme consequenties gehad, maar het was veel meer geluk dan wijsheid.

avatar van Thomas VDB
De film is geregisseerd door Sir Ridley Scott en hoewel wij niet zo’n fan zijn van enkele andere films van dit filmicoon, bevalt deze film ons in het algemeen vrij goed. Het script is geschreven door Roselyne Bosch in 1991 waarna het opgemerkt wordt door Ridley Scott. Hij neemt het heft in handen en financiert deze film zelf, wat hem wel siert.

De befaamde Gérard Depardieu vertolkt de hoofdrol van Columbus. Jammer genoeg komt de Fransman in hem naar boven, want zijn beroerd accent zorgt voor misnoegdheid. Gelukkig is dit geen schande en dit dankzij zijn geweldige acteerprestatie. Tegenover Depardieu staat Micheal Wincott. Deze laatste krijgt wereldwijd erkenning voor zijn excellente acteerwerk. De rolprent wordt in het algemeen tamelijk gewaardeerd door filmcritici over de hele wereld, dat begrijpen wij wel. De film valt onder het genre van biografische geschiedenisfilm en het is één van de betere in deze categorie.

In 1992 verscheen deze film. Hierdoor is de kwaliteit ietwat minder in vergelijking met hedendaagse rolprenten. De legendarische compositie van de Griek Vangelis beschrijft de trip naar San Salvador perfect.
De film duurt nogal lang en is redelijk langdradig. Daarnaast wordt de film verteld uit het perspectief van de kolonisators. Dit zorgt er wellicht voor dat de overwinnaar positiever wordt voorgesteld dan hij in werkelijkheid is. Daarenboven zijn er te vaak dialogen waardoor de film eerder statisch lijkt.

We kunnen besluiten dat deze film over het algemeen matig is. Het acteerwerk en de compositie zijn uitstekend, maar deze worden dan weer overschaduwd door de statische indruk van de film en de licht subjectieve benadering van de auteur/regisseur.
Wij geven de film drie op vijf .

avatar van Filmkriebel
Zwaar ondergewaardeerd. Nochtans een meer dan deftig en goed gedocumenteerd relaas over de reizen van Colombus in een context van godsdienstfanatisme (de tijd van Torquemada, de eerste grootinquisiteur van Spanje) en kolonisatiedrang. Over dit onderwerp vind je geen betere film en er zal ook nooit een betere film gemaakt worden. De ontdekking van "Amerika" was uiteindelijk een sterke gok die voortkwam uit wetenschappelijk bewijs, wijsheid en uiteraard ook een dosis geluk. De vroege jaren in de nieuwe wereld waren daarna geen lachertje zoals blijkt. Interessant is ook de vraag waarom de herinnering aan Columbus in ons geheugen is blijven bestaan, terwijl zijn tijdgenoten zijn daden naast zich neer wilden leggen. Columbus gaf het Spaanse volk een droom omdat hij erin geloofde (in een tijd dat dromen gelijkstond aan ketterij), het volk maakte er daarna een ramp van. Ik vind dit nog steeds esthetisch gezien één van Scotts mooiste films. Prachtige kleuren en beelden. De epische muziek van Vangelis past hier goed bij. Enkel had ik liever iemand anders dan Depardieu in de hoofdrol gezien. De film werd uitgebracht voor de 500 jarige herdenking aan deze historische gebeurtenis.

avatar van Grindhouse62
Vanmorgen Dead Bang (1989) en zojuist 1492: Conquest of Paradise uit eigen collectie herzien. Het een genot om deze film weer te kijken. Een voortreffelijk avonturendrama. Visueel prachtig en goed geacteerd. De muzikale omlijsting van Vangelis is uitmuntend. Ben blij dat ik deze film weer gezien heb. Van mij 4.0 Ik ga zo aansluitend Mark of the Vampire (1935) uit mijn collectie kijken en in vooravond gaat Robin Hood (2010) uit mijn collectie in de herziening en als late night movie gaat de horrorfilm Escape Room (2019) bij mij in premiere.

Zeker geen slechte film met een historisch betrouwbare achtergrond. Er komen wel kleine fouten voor in de details maar het algemene verhaal over Columbus en de ontdekking van Amerika is zeker correct. Mooie avonturenfilm met misschien soms wat te weinig spannende momenten om de kijker aan een draadje te houden. Heel mooi naar voren gebracht voor een film 500 jaar na de werkelijke gebeurtenis (1992).

Om een stuk als deze naar voren te brengen is geen gemakkelijk werkje, dit verhaal is noch gebaseerd op een geschreven bron, noch op een primaire bron. Het is geheel gebaseerd op wat wetenschappers over de ontdekkingsreizigers hebben te weten gekomen. De ontdekking van Amerika en Columbus waren 500 jaar voor deze film. Dit is dus geen eenvoudige film om als regisseur, noch als acteurs voor elkaar te krijgen!

De ontdekking van Amerika word mooi voorgesteld samen met het leven van Christoffel Columbus. De grote lijnen van het verhaal en de gebeurtenis komen goed overeen, terwijl er toch veel meer aandacht wordt gestoken in andere momenten in de film. De zoektocht naar een nieuwe vaarroute naar Indië is goed naar voor gebracht, zo ook de bedoelingen van Christoffel Columbus. Dit was zeker geen alledaags plan van onze ontdekkingsreiziger maar alsnog heeft hij dit goed gedaan. Hij heeft misschien niet Indië bereikt maar zijn ontdekking was en is nog altijd heel belangrijk tot op vandaag.

Deze film kan langdradig overkomen met zijn duur van 154 minuten. Dit komt omdat er in de film misschien op de verkeerde scenes nadruk wordt gelegd. Zo is der reis van Columbus heel snel voorbij en andere misschien minder belangrijke scenes heel uitgebreid. Dit is natuurlijk niet eenvoudig om als regisseur op de perfecte manier duidelijk te maken. Een belangrijke gebeurtenis zoals deze vraagt veel tijd en ruimte. Dit is geen ideetje die in een uur, anderhalf uur kan duidelijk gemaakt worden, een lange speeltijd van 2u34minuten is normaal.

De film is zeer mooi naar voren gebracht door Ridley Scott. En zeker felicitaties naar de acteurs, met extra aandacht aan de hoofdrollen gespeeld door: Gérard Depardieu (Christoffel Columbus), Armand Assante (Gabriel Sanchez), Sigourney Weaver (Queen Isabella I) en Fernando Rey (Antonio de Marchena).

Heel goed aan deze film is de achtergrond muziek door Vangelis! Hij heeft de film op vele momenten boeiend proberen te houden. De muziek kwam op vele momenten goed van pas. Zonder zijn inbrengst zou de film veel saaier geweest zijn. Deze muziek is ook apart verkrijgbaar natuurlijk. Vangelis is een uitstekend componist met al vele werken.

Geen uitstekende film, maar zeker ook geen van de slechtste. Zeker wel boeiend als je de ontdekking van Amerika eens voor je ogen wilt zien afspelen, eerder saai en voorspellend als je deze gebeurtenis al eens hebt gezien of over gehoord/geleerd hebt. Heb je al een film zoals deze gezien, dan zal deze misschien wel overbodig zijn om ook nog eens te bekijken. Alles in deze film zal zeker ook aan bod komen in andere films. Het belangrijkste is het verhaal en dan de details.

avatar van Onceuponanytime
Eindelijk bekeken... Boeiende film; de lange speelduur is onopgemerkt gebleven. Enkele fragmenten ( zoals het ontdekken en benoemen van San Salvador ) blijven bij; alsook het gekend melodie 'Conquest of Paradise' gecomponeerd door Vangelis. De waarheidsgetrouwheid over deze geschiedenis laat ik evenwel in het midden.