• 8.293.245 stemmen

Met onder meer: Salma Hayek, Alfred Molina en Mía Maestro

Releasedatum: 30 januari 2003

Plot Frida

"Prepare to be seduced."

Het bewogen leven van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo. Op jonge leeftijd raakte ze gehandicapt bij een busongeval, maar ze kanaliseerde haar lichamelijke pijn en de emotionele frustratie van haar stormachtige huwelijk met de beroemde muralist Diego Rivera in een magistraal oeuvre van kleurrijke en provocerende doeken. Ze beleefde ook heel intens de politieke, artistieke en seksuele revoluties van haar tijd. Frida Kahlo en haar echtgenoot Diego Rivera werden de meest geprezen kunstenaars uit de Mexicaanse geschiedenis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

David Alfaro Siqueiros

Nelson Rockefeller

avatar van Persian_Sara

Persian_Sara

Ik vind dit de beste film van salma hayek, ze laat zich echt van de beste kant zien qua acteerprestaties. Alfred Molina speelt ook keigoed. Voor de rest vind ik het wel een erg goede film omdat je weet dat het gewoon niet goed gaat komen met frida en dat het alleen maar slechter met haar gaat, maar toch blijft de film je boeien tot het einde! Ik werd bij deze film wel emotioneel op heel veel momenten, en dat is te danken aan de acteerprestaties van Hayek.

avatar van blitzz

blitzz

Prachtige film over een buitengewone eigenzinnige, talentvolle, vrijgevochten en levendige vrouw.

Heel mooi hoe haar surrealistische kunst door de gehele film heen verweven is.

Ook wordt haar kunst voor mij begrijpelijker doordat het in de film tegen de achtergrond van haar leven is geplaatst.

Salma Hayek speelt overtuigend en met verve, wat eveneens van Molina gezegd kan worden.

Een terechte oscarwinnaar en van mij 5*

avatar van Robi

Robi

• 1911 berichten

Mooie film over het leven van een bijzondere vrouw. En af en toe ook erg mooie beelden.

avatar van Katharina

Katharina

Mooie film, lelijke schilderijen.

Haha, ben ook niet zo'n Kahlo fan idd.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Antonio Banderas & Edward Norton hebben allebei een heel klein rolletje!

avatar van Jacquestheone

Jacquestheone

Zeer mooie weergave van de Relatie man/vrouw. met prachtige teksten zoals:

- Trouwens, seks is als plassen. Men neemt 't veel te serieus.

- In Rusland naaide iedereen als Konijnen. Maar dit is Rusland niet.

- en pakkende teksten als: en daarom hou ik van hem. Ik kan niet van hem houden voor wat hij niet is.

- nog zo eentje: Ik bedoel iemand die z'n eigen pleziertjes opgeeft om zijn geliefde niet te kwetsen. !

- nog eentje als laatste: zij tegen hem: je bent m'n kameraad geweest, mijn medekunstenaar, mijn beste vriend. Maar nooit mijn echtgenoot.!

Kortom een heerlijke MensEchte film en die geef ik graag een 4,5

avatar van Black Math

Black Math

Ben deze film met redelijk lage verwachtingen gaan kijken, maar het viel honderd procent mee. Allereerst een boeiend portret van een schilderes, die ik overigens alleen van naam kende. Hayek doet het wat mij betreft prima, want ze weet me behoorlijk te overtuigen als fysiek zwakke, maar geestelijk o zo sterke vrouw. De hoofdpersonen zijn nogal communistisch, een ideologie waar ik niet echt veel mee heb (al kan ik me voorstellen dat als je uit de arbeidersklasse in een arm land komt, het zo zijn aantrekkingskracht heeft), maar dit wordt gelukkig de kijker niet door de strot gedouwd. Sterker nog, Stalin wordt behoorlijk afgekraakt. Wel een beetje dubieus is dan om in huize Kahlo een portretje van Mao aan te treffen, maar aan hem wordt gelukkig helemaal geen woorden vuilgemaakt.

Maar vooral op audiovisueel gebied heeft deze film erg veel te bieden. De busscène is prachtig met alle visuele slowmotion details, de vervolgscène in het ziekenhuis was heerlijk surrealistisch. Verder veel mooie overgangen van schilderij naar werkelijkheid, en ook de collagescène bij aankomst in New York was erg interessant. Camerawerk en belichting is ook over het algemeen goed gedaan, aardige camerabewegingen zodat het niet te statisch is, en de montage liep soms erg fijn op met de muziek. Enig minpuntje was dat niet alles even interessant gefilmd was, maar ik heb genoeg films gezien die het met veel minder doen. De muziek was erg fijn, ik houd wel van films met volksmuziek elementen erin, en de soundtrack hier geeft de film een heerlijke Mexicaanse sfeer mee.

Ik houd het voorlopig op 4*, maar er zit denk ik nog wel een halfje extra in bij herziening.

avatar van eavymetal

eavymetal

Katharina schreef:

Mooie film, lelijke schilderijen.

Magisch surrealistische schilderijen zijn vaak niet de mooiste, maar die van Frida Kahlo vind ik eigenlijk nog wel meevallen.

avatar van eavymetal

eavymetal

Black Math schreef:

De verwachtingen die ik van deze film had waren redelijk hoog gespannen daar ik een keer een documentaire over Frida Kahlo heb gezien, en die verwachtingen werden door de film helemaal waargemaakt.

Op audiovisueel gebied heeft deze film inderdaad veel te bieden, maar ik heb de film op een DVD-schijf staan, en ik ben dan ook benieuwd of de film ook op een Blu-ray schijf verkrijgbaar is.

avatar van Saldek

Saldek

Frida.......gewoon, Frida. Ik kende haar niet en had gewone verwachtingen binnen de marges van een filmhuisportret. Maar de film was een intrigerende beleving. Indrukwekkend geacteerd uit een indrukwekkend levensverhaal van een nogal indrukwekkend persoon.

En haar werken.......de prents in de film getoond vond ik prachtig. En dan dat schilderij over/van haarzelf aangaande het droevige zwangerschap.......die prent scheurde me uiteen.

Een film die me fascineerde tot de laatste seconde.........4,5

scorsese

Goeie film over Frida Kahlo die door een busongeluk aan het schilderen gaat. Een geslaagde biopic die iets meer in de breedte dan in de diepte gaat. De film ziet er mooi en sfeervol uit en heeft een aantal originele montages. Salma Hayek is niet alleen uitstekend gecast, maar weet ook een goeie rol neer te zetten. Ditzelfde geldt voor Alfred Molina.

avatar van Straatbord

Straatbord

Erg geslaagde film. Volgens mij klopt het feitelijk allemaal en dat is lang niet altijd het geval bij biografische films. Ik ben ook te spreken over de verhouding tussen het persoonlijke leven en haar kunstwerken. Na het zien van de film krijg je het gevoel dat je een redelijk beeld hebt gekregen Frida Kahlo, terwijl ik zelf ook best wel geraakt werd door de narigheid die ze heeft moeten meemaken in haar leven. Dat dit over te brengen was, tekent de kwaliteit van de acteerprestaties.

avatar van TimZor

TimZor

Ik ben nooit een Hayek fan geweest (smaken verschil) maar jeetje wat was ze hier goed zeg. Voor de rest hele mooie film over het leven en kunst van Kahlo.

avatar van jippie2010

jippie2010

het geheel kon me niet boven gemiddeld boeien. *3.0

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Bijzondere film over een bijzondere vrouw. Bij het aanzetten van de film dacht ik; ach jee, een film over schilderen, maar deze film was zoveel meer dan schilderen en oversteeg mijn verwachtingen dan ook heel erg.

BBarbie

Turbulente film over het bewogen leven van een beroemd Mexicaans kunstenaarsechtpaar. Een uitstekende cast zet mooie rollen neer, in het bijzonder Salma Hayek en Alfred Molina als de centrale figuren. Een enerverend verhaal met bovendien een lekkere soundtrack.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Salma Hayek speelt de rol van de Mexicaanse schilderes met verve, hoewel ik geloof dat ook Penelope Cruz een mooie Frida Kahlo neer had kunnen zetten. De fragmenten die mij goed zijn bijgebleven zijn de schilderijen die tot leven komen; met name 'De Gebroken Zuil', heel erg mooi! Frida is een keurige biopic geworden. Het had van mij toch allemaal iets heftiger gemogen. Het was een allerminst makkelijk leven. Het busongeluk bijvoorbeeld had ik als regisseur veel explicieter in beeld gebracht. De kinderverlamming op haar zesde, tal van operaties, korset in korset uit, weken, maanden, jaren gekluisterd aan bed, morfine tegen de pijn, een beenamputatie. Er bestaan ook vele foto's en filmpjes van haar in de tuin van het 'blauwe huis' (nu een museum) in Mexico-stad, met opgestoken haar, behangen met de fraaiste sieraden, gestoken in de schitterendste jurken, een sigaret in de hand, een mystieke blik, omringd door van allerlei dieren. Ook dat beeld van haar zie ik helaas niet terug in de film.

Een aparte verschijning, Frida Kahlo. Toen ze in 1938 in New York was voor de eerste solo-expositie van haar schilderijen en daar over straat liep, riep een of andere grapjas haar na: 'Is het circus weer in de stad?'

avatar van RuudC

RuudC

Frida zat samen met Modigliani in een box en laat ik nu net die film als eerste gezien hebben. Dan zakt zo'n beetje alle zin om Frida te zien gewoon weg. Biopics zijn dan ook een beetje een lastig verhaal voor ondergetekende. Vaak worden er personen gekozen die weliswaar ergens in uitblinken, maar verder totaal geen boeiend leven hebben. Gelukkig pakte Salma Hayek als Frida me direct in. Frida wordt sowieso als een vrolijk, optimistisch typetje neergezet. Of dat getrouw is, weet ik niet. Ik heb haar natuurlijk niet gekend. Maar voor iemand die vermoedelijk zelfmoord gepleegd heeft, was de film wel erg kleurrijk.

Dat kleurrijke zit 'm vooral in de Mexicaanse tierelantijntjes. Ik dwaalde makkelijk af naar de herinneringen van mijn vakantie daar, enkele jaren geleden. Veel herkenbare dingen gezien. Fijn ook om felgekleurde muren weer terug te zien. De muziek is fenomenaal. Een van de beste soundtracks die ik in de laatste jaren gehoord heb. Het past ook goed bij de tijd waarin Frida Kahlo leefde. En dat Frida leefde in de tijd van het opkomende communisme, maakt het tijdsbeeld ook best interessant. Zeker wanneer daar ineens de verbannen Trotsky op de stoep staat. Tot die tijd heb je dan ook al flink kunnen 'meegenieten' van de perikelen met de flamboyante Diego. Diego's moment was toch wel het Rockefeller De film kun je op slecht acteerwerk dan ook niet betrappen. Wel veel leuke en droevige situaties. Een lach en een traan. En de kunst komt zeker niet op de laatste plaats. Ik moet zeggen dat ik zowel Frida als Diego vrij sterk vind als kunstenaar.

Theunissen

Bij een film met de naam "Frida" moet ik eigenlijk denken aan de Nederlandse actrice "Nelly Frijda" Gelukkig heeft deze film geen betrekking op haar, maar op de altijd fraaie Salma Hayek (in de rol van Frida Kahlo) die in deze film zelfs soms bloot te bewonderen is (de korte lesbische scene met een donkere actrice is hierbij visueel schitterend in beeld gebracht en haar fraaie rondingen spatten daarbij van het scherm). Zo zit ik Salma Hayek in de laatste film die ik van haar gezien heb "Everly (2014)" af te kraken en in deze film kan ik eigenlijk het tegenovergestelde doen, want ze speelt in deze film gewoon goed en leuk.

Het verhaal wat er visueel prachtig uitziet (prachtige beelden van de omgeving, decors, aankleding, schilderijen, muurschilderingen en natuurlijk ook Salma Hayek, maar ook andere vrouwen zoals o.a. Ashley Judd, Saffron Burrows, Mía Maestro en Valeria Golino. Het gebruik van felle kleuren is ook prachtig gedaan) zit goed en leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering inclusief de muziek. Het verhaal is overigens gebaseerd op de het levensverhaal van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo die al vroegtijdig te maken krijgt met een ernstig busongeluk (fraai in beeld gebracht) die haar verdere leven zal beïnvloeden (o.a. vanwege een gebroken bekken) op negatieve wijze in de vorm van o.a. een miskraam. Overigens komen haar schilderkunsten (dat is dan weer positief) daarbij voor het eerst naar voren en dat is na circa een uur in deze film. Het laatste gedeelte van de film draait vooral puur om Frida en haar gemaakte schilderen en ik moet zeggen dat die er fraai uitzien en ook wel wat weghebben van de schilderen van Salvador Dalí. Daar heb ik ook al een aantal ingelijste posters van, maar die van Frida Kahlo zouden daar goed bijpassen. Het einde en tevens het noodlottige einde van Frida mocht er wezen en was ook fraai in beeld gebracht. Ondanks dat film interessant is, weet te boeien en zeker ook de aandacht weet te trekken is het hier en daar wat saai en soms ook wat langdradig. Maar echt storend is het zeker niet.

De film wordt vooral gedragen door Salma Hayek, maar ook de overige cast doet het meer dan verdienstelijk zoals Alfred Molina (in de rol van Diego Rivera) die tevens haar man is, daar is overigens niet iedereen blij mee (achteraf Frida ook niet, die hem en het busongeluk beschouwt als haar twee zware ongelukken in haar leven), en ook regelmatig vreemd gaat inclusief met Frida's zus Cristina. Dat hij regelmatig vreemd gaat kan ik me overigens goed voorstellen omdat hij regelmatig fraaie vrouwen bloot schildert voor zijn muurschilderingen. Ook spelen er aardig wat bekende acteurs en actrices in mee zoals Ashley Judd, Antonio Banderas en Edward Norton, die wel allemaal maar een klein rolletje hebben. De rol van Geoffrey Rush als de bekende Russische politicus Leon Trotsky is ook noemenswaardig en zeker ook omdat Frida daar een korte affaire mee heeft gehad.

Al met al gewoon een goede film die regelmatig mooi artistiek (o.a. de aankomst en het gedeelte in New York) in beeld is gebracht en waarbij Salma Hayek niet alleen fraai uitziet, maar ook goed acteert.

stinissen (crew films & series)

Je smaak is goed Theunissen

Theunissen

stinissen schreef:

Je smaak is goed Theunissen

Dank je, we zitten qua films geregeld opdelfde lijn.

avatar van DragQueen

DragQueen

Sterke film, over een zeer bijzondere vrouw. Zeer uitstekend vertolkt door Selma Hayek. Ook de rest van de sterrencast acteert naar behoren. Het boeiende verhaal heeft ook een prima uitvoering gekregen hier, en het geheel maakt dit tot een zeer geslaagde biopic. 3,5 Sterren.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een biopic volgens het boekje. Salma Hayek acteert in elk geval zeer goed. Iets wat jammer genoeg niet meer naar voor kwam in haar laatste films. En natuurlijk Alfred Molina, een onderschatte acteur die niet altijd de hoofdrol tot zich neemt, maar wel van die mooie rollen speelt. De film volgt het leven van Frida en wil zoveel mogelijk de gebeurtenissen uit haar leven weergeven. Dat maakt het vooral een interessante biopic om haar leven als schilderes te leren kennen. De intermezzo's met geanimeerde dingen uit haar werk komen te geforceerd over. Dit had beter gekund. Bovendien mis ik het element pijn dat voor haar zo belangrijk is. Nu draaide alles vooral rond haar relatie met Diego Rivera en de buitenechtelijke relaties langs beide kanten. En de schilderes Frida kwam daardoor op de tweede plaats.

avatar van Sol1

Sol1

Een vrij sterke film met een krachtige rol van Salma Hayek, die hier waarschijnlijk één van de betere rollen uit haar carrière neerzet . Het ziet er naar uit dat ze duidelijk is betrokken bij de cultuur van haar land. Een aantal zaken zullen ongetwijfeld zijn veranderd in deze verfilming, maar het lijkt erop dat er is geprobeerd voor zover mogelijk aan te sluiten bij het leven van Frida Kahlo. Aan de ene kant een rijk leven, dat je aan de andere kant door alle problemen daarin niet snel iemand zou toewensen. Naast het kleurrijke, flamboyante karakter van de film is een ander duidelijk pluspunt de manier waarop de film een aansluiting zoekt tussen gebeurtenissen in het leven van Frida Kahlo en de schilderijen die ze op basis daarvan heeft gemaakt. De andere acteurs zetten ook goede rollen neer.

Een duidelijke, ruime voldoende voor deze biopic.

Halverwege dit jaar heeft Salma Hayek een portret geschilderd van Frida Kahlo, min of meer in de stijl van de laatste. Het portret is terug te vinden op internet.

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Als deze zich voornamelijk in Mexico afspelende film in het Spaans geweest was had ik denk ik een halfje hoger gestemd

avatar van K. V.

K. V.

Deze dvd eens geprobeerd en hij viel eigenlijk erg goed mee. Ik had al eens van deze film gehoord, maar wist eigenlijk totaal niet waarover het ging gaan, maar vond het wel boeiend gebracht.

Ook de cast deed het prima. Eens een totaal andere rol dan dat we van Salma Hayek gewend zijn, maar deed het wel met verve.

'k was wel aangenaam verrast door deze film en zeker de moeite om gezien te hebben. Visueel zaten er nog enkele leuke extraatjes in.

avatar van anne J

anne J

Zie artikel. Jeetje, wat een verhaal. Geeft een flinke lading áchter deze film. Ook in keuzes. Kom dit uitgebreide artikel uit december net pas tegen omdat Frida binnenkort bij FilmBath wordt gedraaid / besproken in een F-rating programma.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooie film. Ik had 'm een aantal jaar terug al gezien en kwam 'm onlangs bij de kringloop tegen. Voor de prijs hoefde ik 'm niet te laten liggen en in mijn herinnering was het een erg goede film. Ik vind de kunst van Frida Kahlo erg mooi, ik houd van haar kenmerkende stijl, en haar levensverhaal spreekt mij aan. Het is triest wat ze heeft meegemaakt, zoveel pech en pijn, maar haar schildertalent vind ik bewonderenswaardig en ik vind haar een interessant persoon. Ik vind dat Salma Hayek haar goed speelt, ik houd van de kleurrijke en artistieke uitwerking, die past goed bij Frida en haar verhaal, en ondanks de lange speelduur, vind ik de film vlot weg kijken. Ik vind het niet altijd even interessant en soms iets te gespeeld, maar het geheel vind ik ruim een voldoende waard. 4,5*

avatar van Dievegge

Dievegge

Gelukkig hebben ze een Mexicaanse genomen om Frida Kahlo te spelen. Salma Hayek had het vuur om deze furie te doen herleven. Haar schilderijen bevatten symboliek en felle kleuren. Ze worden gelinkt aan gebeurtenissen in haar leven en met animatie verwerkt. Thema's waren haar lichamelijke lijden en de vervreemding van zichzelf en haar omgeving. Frida en Diego waren zeer verschillend qua uiterlijk en leeftijd, maar qua karakter hadden ze veel gemeen. Ze maakten veel ruzie, maar waren uiteindelijk op elkaar aangewezen.

Hoewel ze Engels spreken in plaats van Spaans, wordt de Mexicaanse sfeer behoorlijk opgeroepen. Daarvoor zorgen de pikante mole, de beklimming van de Maanpyramide in Teotihuacán en de muziek van enkele mariachitrio’s, Lila Downs en de bejaarde Chavela Vargas - die ooit een affaire had met de echte Frida Kahlo. Het avontuurtje met de Josephine Baker-achtige danseres is wellicht gefantaseerd. Een mooie nevenrol is er voor Geoffrey Rush als Trotsky, die het ware communisme vertegenwoordigt. Onder invloed van haar echtgenoot was Frida trotskist tot in de kist. Het is een geslaagd eerbetoon aan misschien wel de grootste vrouwelijke kunstschilder.

avatar van Baggerman

Baggerman

Hûuuuuh! Brrrr! Die doorgetrokken wenkbrauw van Salma Hayek in deze film. Blijkbaar had men in Mexico toentertijd het epileren nog niet uitgevonden? Ik kon er gewoon niet omheenkijken, net een Muppet.

Soms kan zoiets bij mij de hele filmbeleving verpesten. Frida was wel een interessante, sterke vrouw, al vind haar partnerkeuze als volstrekt monogame man wel erg dom. Sowieso twee karakters waar ik weinig mee kan, maar wel goed geportretteerd door Hayek en Molina. Boeiende biopic! 3,5*

avatar van wezli

wezli

Een interessant eigengereid karakter uit de kunstgeschiedenis. Een sterke vrouw die zich niet omver liet blazen. Helaas komt het in deze film niet helemaal uit de verf (ha!). Ik had een beetje hetzelfde als bij veel Richard Attenborough biopics: een film waarin veel te veel te vertellen is, maar dat allemaal vreemdgenoeg niet echt past in de toch vaak lange lengte. Al had Attenborough waarschijnlijk een heel dramatisch eindscène gefilmd als climax.

De kunstige stukjes tussendoor zijn leuk. En aan de acteurs ligt het zeker niet verder.

Baggerman die wenkbrauw (of unibrauw) had Frida expres laten staan als statement. Net als dat ze soms een heren pak droeg.