The Counselor (2013)

2,58

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller
117 minuten / 138 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Brad Pitt en Cameron Diaz

Het verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en gaat over een gerespecteerde advocaat (Fassbender) uit het Zuidwesten die denkt dat hij slim genoeg is om zich aan de drugshandel te wagen zonder in de criminaliteit te verzeilen. Maar de realiteit geeft hem al snel ongelijk. Hij probeert alles om te overleven en uit de uitzichtloze situatie te komen, maar zal hem dit lukken?

231 BERICHTEN 46 MENINGEN
avatar van Film Pegasus
De trailer van de film een dik jaar geleden, sprak mij enorm aan. Mooie beelden, even mooie cast en ik had nog wat hoop in Ridley Scott. De man die met zijn 2e film Alien mijn persoonlijke nr 1 maakte en ook nadien met titels als Blade Runner, Gladiator, Black Hawk Down en iets minder American Gangster bleef overtuigen. Maar dan is hij helemaal ontspoort. Robin Hood trok op niets, Prometheus was een gedrocht en ik had het eigenlijk moeten zien aankomen voor The Counselor.

De film oogt wel mooi en sommige acteurs doen het zeker niet slecht. Het is intrigerend om te kijken en nodigt ook weer niet uit om de film al vroegtijdig af te zetten. Na een uur bleef ik wel op mijn honger zitten en vooral bij scènes met Brad Pitt werd de sfeer er helemaal uitgezogen. Het is met Michael Fassbender in de hoofdrol dat het nog wat interessant was. Misschien ligt het aan het script? Al zijn er films met eens script van 1 A4-tje die boeiender zijn. De personages van Cruz, Diaz en Bardem zijn ook weer niet slecht. Maar er wordt enorm weinig meegedaan.

Dat levert een film op met enkele mooi, maar ook weer niet legendarische, scènes die naar meer smaken. Het is alsof je naar een film zit te kijken met net die verkeerde fragmenten om het verhaal te kunnen volgen of de hoogtepunten te kunnen zitten. Het kabbelt maar wat verder met hier en daar iets dat er uitspringt. Op het einde zit je met zoveel vraagtekens, maar dan wel niet in de goeie zin van een doorsnee open einde. Er zit te weinig dynamiek een film die anderzijds technisch er wel mag staan.

Het resultaat is een gemiddelde mooie film met meer saaie (niet per se slechte...) momenten en zonder echte climaxmomenten. Het einde is ook teleurstellend. Volgens mij een groot probleem met het script al had Ridley Scott er toch iets moois van kunnen maken. Ongelofelijk dat dit de man is achter Alien en Gladiator. Ondanks het handvol klassiekers is ook The Counselor het bewijs dat de man niet alleen verantwoordelijk is voor de goeie films in zijn palmares, maar dat hij toch telkens geluk heeft gehad met andere mensen van cast en crew die meewerkten aan de film. Die cast valt nog mee in The Counselor, maar wordt evengoed verkeerd uitgewerkt.

avatar van Fryce
Heerlijke film. Boeide mij van begin tot eind, mooie scenes met af toe goeie actie en lekker lopend acteerwerk.

Ik geef niet snel mijn mening over mijn film. Maar op Drive na, is dit wel de minst goede film die ik de afgelopen jaren heb gezien. Zitten goede scenes tussen, waar ik van kon genieten. Maar het hangt allemaal los aan elkaar. Wat mij betreft, geen aanrader. Pluspunt is nog wel de prima cast.

avatar van Tisik
Onverwachte meevaller. Gelukkig heb ik me niet laten leiden door de lage scores.

avatar van LPereboom
Ik vond deze niet geslaagd, het laat me wachten op iets dat niet komt.. sommige scenes zijn goed maar dit kan de film niet de hele tijd aanhouden. Veel losse stukken die blijven vind ik, de acteurs waren nochtans niet van de slechtste dat merkte je ook aan het goede acteerwerk. Voor mij is deze ook iets te langdradig en hoort niet bij het genre misdaad dan.

Eindelijk weer eens een R. Scott film met goed uitgewerkte personages. Dat is sinds Thelma and Louise niet meer voorgekomen. Plottechnisch vind ik de film niet zo interessant, maar de uitwerking van de karakters en de haast filosofische ondertoon in combinatie met veel sterke scènes, maakt dit gezien alle lage beoordelingen een gevalletje parels voor de zwijnen. Prima alternatief op de meer gangbare gangsterfilm.

avatar van DragQueen
Prima film van Scott, met een onderhoudend uitgevoerd verhaal. De aanwezige topcast acteert daarbij overtuigend. Het verhaal blijft intrigerend tot het eind. 3,5 Ster.

avatar van Insignificance
Niet dat ik vooraf recensies lees of wat dan ook, maar dat deze zwaar bezette Ridley Scott film de grond in is geboord, was me natuurlijk niet ontgaan. Met dat in het achterhoofd valt het nog mee. Diaz bakt er, afgezien van een scène met een Ferrari, niks van als jachtpoes, maar het meest storende aspect zijn de alsmaar sturende en aangedikte dialogen.

Dat mag met van de pot gerukte wijsheden, het is per slot van rekening film, maar hier wordt het stilaan lachwekkend. Zelfs de lokale kroegbaas heeft er eentje. Als Ganz komt vertellen over diamanten, weet je dat hij het over de rest van de film heeft. Als ergens in het slot een kartelbaas maar door blijft bazelen, boeit dat hoe langer hoe minder.

Terwijl die speech toch een uppercut in huis zou moeten hebben. Narratief is het fragmentarisch, maar dat past bij deze kille wereld waarin je lot al snel bezegeld is en alhoewel het er veelal stroperig aan toe gaat, komt je uiteindelijk wel uit bij enkele, vaak botte scènes, waarvan een aantal best de moeite waard zijn. Verder vertilt Scott zich aan het materiaal.

avatar van Flanagan
Tisik schreef:

Sluit ik mij volledig bij aan.

avatar van mayhemblik
Geweldige film die spannend én grappig is en dat grappige waren voor mij enkele typetjes die soms maar even kwamen opdraven.
Ook ík ben blij dat ik me niet heb laten leiden overigens en met mijn 3***+1/2 klimt hij weer wat omhoog de score en dat is welverdiend.

avatar van Redlop
Matig en langdradig. De film mist adrenaline en loopt over van vage typetjes.

Fassbender is de enige uit de sterrencast die overtuigt. Cameron Diaz probeert te doen alsof ze ook echt kan acteren, Javier Bardem overacteert en Brad Pitt speelt Brad Pitt.
Weinig nieuws onder de Mexicaanse zon.

avatar van kleez
Het filosofische vond ik nog het beste; rest was niet veel. Het verhaal is zonder overdrijven niet langer dan 3/4 zinnen.

Voor mij de minst goede film van de afgelopen jaren. 2*

avatar van Noodless
De vele uitgebreide saaie dialogen vol met wijsheden die het verhaal meer zou moeten duiden, vormen het hekelpunt van deze op zich wel fraaie film. M.a.w. de film wordt genekt door het verhaal onzinnig intelligenter te laten overkomen. Heel jammer, want de film heeft toch wel potentieel. Zo is de cast een meerwaarde. Laat andere niet zo bekende acteurs de personages spelen, dan bestaat de kans dat je als kijker nog sneller kan afhaken met al die dialogen. De film wordt pas op het einde spannend met een paar leuke efficiënte daden die de hebzucht van bepaalde mensen duiden. De scène met Diaz op de motorkap is al veel aangekaart, maar toegegeven die scène had wel iets. Zeker niet slecht, maar had ook wel beter verwacht en vele kijkers zullen ook wel afhaken met al die dialogen. 6,5/10

avatar van AC1
De kracht van de film is tevens een zwakte. De dialogen komen waarschijnlijk pas echt tot hun recht als je ze leest. De acteurs wisten er niet altijd iets natuurlijk of vanzelfsprekend van te maken met als gevolg dat het soms geforceerd aanvoelde. Wat mij betreft konden vooral Diaz en Bardem niet overtuigen. Toch heb Ik redelijk geboeid zitten te kijken en dat is al een hele poos geleden met een Ridley Scott film. 6/10

Scott had deze film moeten opdragen aan z'n overleden broer Tony.

avatar van nadrin
Niet eenvoudig om grip te krijgen op het verhaal kwa sfeer top

avatar van nadrin
Film vandaag opnieuw bekeken en eerlijk 2,5 is veel te laag ik geef 4* veel meer is in deze film geweven dan dat ik op het eerste moment had opgemerkt. Eigenlijk is dit een bescheiden meesterwerk

avatar van panax
prachtige beelden
maar verder ondanks de sterrencast zag ik het verband niet ,warrig verloop van de film !!

avatar van Icer
Ooit de score 4 gegeven, gisteravond nog eens op de Blu Ray gezien.

Naar mijn mening nog steeds een goede film, de wat lage score op moviemeter vind ik toch wat verrassend.

Het verhaal heeft mij van het begin tot het einde weten te boeien, de wijze dialogen en levenslessen zijn soms inderdaad wat langdradig, maar al met al is deze film zeker de moeite waard.

avatar van BlueJudaskiss
Icer schreef:
de wijze dialogen en levenslessen zijn soms inderdaad wat langdradig,

Wijze dialogen, levenslessen? Volgens mij wist iedereen verdomd goed dat het flauwekul was wat ze aan het uitkramen waren - jammer dat bijna niemand doorheeft dat dit een hilarische film is. Zou dit ook erg graag op BR willen zien trouwens

avatar van Icer
BlueJudaskiss schreef:

Het is ook cynisch bedoeld, maar komt bij mij evengoed wat langdradig over

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij lange na niet zo slecht als sommige commentaren doen vermoeden, maar er had zeker meer in gezeten. Ik heb zowel Ridley Scott als Cormac McCarthy (wanneer wordt nu eindelijk zijn meesterwerk Blood Meridian verfilmd) hoog zitten en deze samenwerking is niet legendarisch, maar het is ook weer geen mislukking geworden.

Fassbender is een prima acteur en ook hier doet hij het naar behoren. Ook Cruz als zijn vriendin is goed, al heeft ze niet bar veel te doen. Ik vond Bardem die weer eens een over the top crimineel speelt en met name Diaz als soort van femme fatale wat minder te pruimen, terwijl Pitt het zich er makkelijk vanaf maakt met de zoveelste weinigzeggende rol.

Het scenario is soms wat warrig, maar zit toch wel goed in elkaar, en de extreem gewelddadige parallelle wereld van de Mexicaanse kartels wordt goed getroffen. De scene dat Fassbender de dvd ontvangt met het macabere Hola spreekt boekdelen- de suggestie is al genoeg, zeker na Bardem's uitleg over snuff-films; je hoeft niet eens meer te zien wat erop staat. De shot van het lijk van Cruz dat gedumpt werd was dan ook onnodig. De filosofische gesprekken waren vaak interessant, soms wat te veel van het goede, met name het gesprek tussen Fassbender en el Jefe (Rubén Blades) vond ik niet erg geloofwaardig.

Samenvattend een interessante film met manco's, maar wat mij betreft niet slechter dan het thematisch verwante Sicario.