• 8.223.611 stemmen

The Counselor (2013)

Thriller / Misdaad | 117 minuten / 138 minuten (extended cut)

Genre: Thriller / Misdaad

Speelduur: 117 minuten / 138 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Michael Fassbender, Brad Pitt en Cameron Diaz

Releasedatum: 14 november 2013

Over The Counselor

"Sin Is A Choice."

Het verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en gaat over een gerespecteerde advocaat (Fassbender) uit het Zuidwesten die denkt dat hij slim genoeg is om zich aan de drugshandel te wagen zonder in de criminaliteit te verzeilen. Maar de realiteit geeft hem al snel ongelijk. Hij probeert alles om te overleven en uit de uitzichtloze situatie te komen, maar zal hem dit lukken?

imageimageimageimageimage

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De trailer van de film een dik jaar geleden, sprak mij enorm aan. Mooie beelden, even mooie cast en ik had nog wat hoop in Ridley Scott. De man die met zijn 2e film Alien mijn persoonlijke nr 1 maakte en ook nadien met titels als Blade Runner, Gladiator, Black Hawk Down en iets minder American Gangster bleef overtuigen. Maar dan is hij helemaal ontspoort. Robin Hood trok op niets, Prometheus was een gedrocht en ik had het eigenlijk moeten zien aankomen voor The Counselor.

De film oogt wel mooi en sommige acteurs doen het zeker niet slecht. Het is intrigerend om te kijken en nodigt ook weer niet uit om de film al vroegtijdig af te zetten. Na een uur bleef ik wel op mijn honger zitten en vooral bij scènes met Brad Pitt werd de sfeer er helemaal uitgezogen. Het is met Michael Fassbender in de hoofdrol dat het nog wat interessant was. Misschien ligt het aan het script? Al zijn er films met eens script van 1 A4-tje die boeiender zijn. De personages van Cruz, Diaz en Bardem zijn ook weer niet slecht. Maar er wordt enorm weinig meegedaan.

Dat levert een film op met enkele mooi, maar ook weer niet legendarische, scènes die naar meer smaken. Het is alsof je naar een film zit te kijken met net die verkeerde fragmenten om het verhaal te kunnen volgen of de hoogtepunten te kunnen zitten. Het kabbelt maar wat verder met hier en daar iets dat er uitspringt. Op het einde zit je met zoveel vraagtekens, maar dan wel niet in de goeie zin van een doorsnee open einde. Er zit te weinig dynamiek een film die anderzijds technisch er wel mag staan.

Het resultaat is een gemiddelde mooie film met meer saaie (niet per se slechte...) momenten en zonder echte climaxmomenten. Het einde is ook teleurstellend. Volgens mij een groot probleem met het script al had Ridley Scott er toch iets moois van kunnen maken. Ongelofelijk dat dit de man is achter Alien en Gladiator. Ondanks het handvol klassiekers is ook The Counselor het bewijs dat de man niet alleen verantwoordelijk is voor de goeie films in zijn palmares, maar dat hij toch telkens geluk heeft gehad met andere mensen van cast en crew die meewerkten aan de film. Die cast valt nog mee in The Counselor, maar wordt evengoed verkeerd uitgewerkt.

avatar van Fryce

Fryce

• 1914 stemmen

Heerlijke film. Boeide mij van begin tot eind, mooie scenes met af toe goeie actie en lekker lopend acteerwerk.

avatar van krusbei

krusbei

Ik geef niet snel mijn mening over mijn film. Maar op Drive na, is dit wel de minst goede film die ik de afgelopen jaren heb gezien. Zitten goede scenes tussen, waar ik van kon genieten. Maar het hangt allemaal los aan elkaar. Wat mij betreft, geen aanrader. Pluspunt is nog wel de prima cast.

avatar van Tisik

Tisik

Onverwachte meevaller. Gelukkig heb ik me niet laten leiden door de lage scores.

avatar van LPereboom

LPereboom

Ik vond deze niet geslaagd, het laat me wachten op iets dat niet komt.. sommige scenes zijn goed maar dit kan de film niet de hele tijd aanhouden. Veel losse stukken die blijven vind ik, de acteurs waren nochtans niet van de slechtste dat merkte je ook aan het goede acteerwerk. Voor mij is deze ook iets te langdradig en hoort niet bij het genre misdaad dan.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11934 berichten

Eindelijk weer eens een R. Scott film met goed uitgewerkte personages. Dat is sinds Thelma and Louise niet meer voorgekomen. Plottechnisch vind ik de film niet zo interessant, maar de uitwerking van de karakters en de haast filosofische ondertoon in combinatie met veel sterke scènes, maakt dit gezien alle lage beoordelingen een gevalletje parels voor de zwijnen. Prima alternatief op de meer gangbare gangsterfilm.

avatar van DragQueen

DragQueen

Prima film van Scott, met een onderhoudend uitgevoerd verhaal. De aanwezige topcast acteert daarbij overtuigend. Het verhaal blijft intrigerend tot het eind. 3,5 Ster.

avatar van Insignificance

Insignificance

Niet dat ik vooraf recensies lees of wat dan ook, maar dat deze zwaar bezette Ridley Scott film de grond in is geboord, was me natuurlijk niet ontgaan. Met dat in het achterhoofd valt het nog mee. Diaz bakt er, afgezien van een scène met een Ferrari, niks van als jachtpoes, maar het meest storende aspect zijn de alsmaar sturende en aangedikte dialogen.

Dat mag met van de pot gerukte wijsheden, het is per slot van rekening film, maar hier wordt het stilaan lachwekkend. Zelfs de lokale kroegbaas heeft er eentje. Als Ganz komt vertellen over diamanten, weet je dat hij het over de rest van de film heeft. Als ergens in het slot een kartelbaas maar door blijft bazelen, boeit dat hoe langer hoe minder.

Terwijl die speech toch een uppercut in huis zou moeten hebben. Narratief is het fragmentarisch, maar dat past bij deze kille wereld waarin je lot al snel bezegeld is en alhoewel het er veelal stroperig aan toe gaat, komt je uiteindelijk wel uit bij enkele, vaak botte scènes, waarvan een aantal best de moeite waard zijn. Verder vertilt Scott zich aan het materiaal.

avatar van Flanagan

Flanagan

Tisik schreef:

Sluit ik mij volledig bij aan.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Geweldige film die spannend én grappig is en dat grappige waren voor mij enkele typetjes die soms maar even kwamen opdraven.

Ook ík ben blij dat ik me niet heb laten leiden overigens en met mijn 3***+1/2 klimt hij weer wat omhoog de score en dat is welverdiend.

avatar van Redlop

Redlop

Matig en langdradig. De film mist adrenaline en loopt over van vage typetjes.

Fassbender is de enige uit de sterrencast die overtuigt. Cameron Diaz probeert te doen alsof ze ook echt kan acteren, Javier Bardem overacteert en Brad Pitt speelt Brad Pitt.

Weinig nieuws onder de Mexicaanse zon.

avatar van kleez

kleez

Het filosofische vond ik nog het beste; rest was niet veel. Het verhaal is zonder overdrijven niet langer dan 3/4 zinnen.

Voor mij de minst goede film van de afgelopen jaren. 2*

avatar van Noodless

Noodless

De vele uitgebreide saaie dialogen vol met wijsheden die het verhaal meer zou moeten duiden, vormen het hekelpunt van deze op zich wel fraaie film. M.a.w. de film wordt genekt door het verhaal onzinnig intelligenter te laten overkomen. Heel jammer, want de film heeft toch wel potentieel. Zo is de cast een meerwaarde. Laat andere niet zo bekende acteurs de personages spelen, dan bestaat de kans dat je als kijker nog sneller kan afhaken met al die dialogen. De film wordt pas op het einde spannend met een paar leuke efficiënte daden die de hebzucht van bepaalde mensen duiden. De scène met Diaz op de motorkap is al veel aangekaart, maar toegegeven die scène had wel iets. Zeker niet slecht, maar had ook wel beter verwacht en vele kijkers zullen ook wel afhaken met al die dialogen. 6,5/10

avatar van AC1

AC1

De kracht van de film is tevens een zwakte. De dialogen komen waarschijnlijk pas echt tot hun recht als je ze leest. De acteurs wisten er niet altijd iets natuurlijk of vanzelfsprekend van te maken met als gevolg dat het soms geforceerd aanvoelde. Wat mij betreft konden vooral Diaz en Bardem niet overtuigen. Toch heb Ik redelijk geboeid zitten te kijken en dat is al een hele poos geleden met een Ridley Scott film. 6/10

Scott had deze film moeten opdragen aan z'n overleden broer Tony.

avatar van nadrin

nadrin

Niet eenvoudig om grip te krijgen op het verhaal kwa sfeer top

avatar van nadrin

nadrin

Film vandaag opnieuw bekeken en eerlijk 2,5 is veel te laag ik geef 4* veel meer is in deze film geweven dan dat ik op het eerste moment had opgemerkt. Eigenlijk is dit een bescheiden meesterwerk

avatar van panax

panax

prachtige beelden

maar verder ondanks de sterrencast zag ik het verband niet ,warrig verloop van de film !!

avatar van Icer

Icer

Ooit de score 4 gegeven, gisteravond nog eens op de Blu Ray gezien.

Naar mijn mening nog steeds een goede film, de wat lage score op moviemeter vind ik toch wat verrassend.

Het verhaal heeft mij van het begin tot het einde weten te boeien, de wijze dialogen en levenslessen zijn soms inderdaad wat langdradig, maar al met al is deze film zeker de moeite waard.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Icer schreef:

de wijze dialogen en levenslessen zijn soms inderdaad wat langdradig,

Wijze dialogen, levenslessen? Volgens mij wist iedereen verdomd goed dat het flauwekul was wat ze aan het uitkramen waren - jammer dat bijna niemand doorheeft dat dit een hilarische film is. Zou dit ook erg graag op BR willen zien trouwens

avatar van Icer

Icer

BlueJudaskiss schreef:

Het is ook cynisch bedoeld, maar komt bij mij evengoed wat langdradig over

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Bij lange na niet zo slecht als sommige commentaren doen vermoeden, maar er had zeker meer in gezeten. Ik heb zowel Ridley Scott als Cormac McCarthy (wanneer wordt nu eindelijk zijn meesterwerk Blood Meridian verfilmd) hoog zitten en deze samenwerking is niet legendarisch, maar het is ook weer geen mislukking geworden.

Fassbender is een prima acteur en ook hier doet hij het naar behoren. Ook Cruz als zijn vriendin is goed, al heeft ze niet bar veel te doen. Ik vond Bardem die weer eens een over the top crimineel speelt en met name Diaz als soort van femme fatale wat minder te pruimen, terwijl Pitt het zich er makkelijk vanaf maakt met de zoveelste weinigzeggende rol.

Het scenario is soms wat warrig, maar zit toch wel goed in elkaar, en de extreem gewelddadige parallelle wereld van de Mexicaanse kartels wordt goed getroffen. De scene dat Fassbender de dvd ontvangt met het macabere Hola spreekt boekdelen- de suggestie is al genoeg, zeker na Bardem's uitleg over snuff-films; je hoeft niet eens meer te zien wat erop staat. De shot van het lijk van Cruz dat gedumpt werd was dan ook onnodig. De filosofische gesprekken waren vaak interessant, soms wat te veel van het goede, met name het gesprek tussen Fassbender en el Jefe (Rubén Blades) vond ik niet erg geloofwaardig.

Samenvattend een interessante film met manco's, maar wat mij betreft niet slechter dan het thematisch verwante Sicario.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Zeker niet Ridley Scott 's beste, maar ook zeker niet slecht. Het duurt bijna 'n uur voor er werkelijk iets gebeurd, maar de ontwikkelingen zijn dan al zwanger van het onheil, dat het tweede uur dan ook genadeloos toeslaat.

Fassbender stelt ook hier weer niet teleur.

Viel me verder op dat veel scenes zijn gefilmd in de stijl van de reclames voor dure parfums en exotische dranken waar jetsetfiguren in figureren. Dit waarschijnlijk om het contrast met de rauwe werkelijkheid van de niets ontziende drugskartels te vergroten en het geheel een surrealistisch karakter te geven. Voor mij werkte dat.

Ondanks zijn onvolkomenheden was de film voor mij boeiend van het begin tot het onthutsende einde, hoewel mensen die een doorsnee spannende thriller verwachten met de bekende ingrediënten inclusief onverwachte ontknoping waarschijnlijk teleurgesteld zullen worden.

De scene op de motorkap was op zich natuurlijk absurd, maar had wel degelijk 'n functie: namelijk om aan te geven met wat voor soort vrouw we hier te maken hadden: eentje om bang van te worden.

avatar van panax

panax

vandaag opnieuw bekeken

iets opgewaardeerd!

avatar van mixmaster

mixmaster

Had deze nog niet eerder gezien, gelukkig heb ik hem nu op tv gekeken want het is een top film.

Klasse acteerwerk en mooie dialogen, ook het verhaal word prima uitgewerkt en de film heeft een lekkere spanningsopbouw.

avatar van Shadowed

Shadowed

Half.

Heeft wel potentie om een goede film in zijn genre te zijn maar is dit eigenlijk gewoonweg niet. Scott probeert zijn verhaal vlot en moeilijk te maken zodat de kijker gedwongen is zijn aandacht erbij te halen maar faalt daar eigenlijk gewoon in.

Ondanks dat de film een aantal dappere pogingen doet om de donkere kanten van de misdaad in beeld te brengen is het allemaal net niet. Het verhaal mag dan wel prima uitgewerkt zijn, uiteindelijk is het een standaard gebeuren verpakt in een verhaal met te veel karakters.

Wat de film nog wel overeind houdt is dat het allemaal wat onvoorspelbaar blijft met de vraag wie er levend vanaf komt en wie niet. Maar de dreiging daarvan blijft uit. Ondanks een aantal brute scenes is het nergens spannend of dreigend en komen de gevolgen van de misdaadswereld niet echt lekker uit de verf.

Acteerwerk verschilt. Diaz is vreselijk, terwijl acteurs zoals Fassbender en Pitt wel beter uit de verf komen. Al heeft Fassbender een wat stroef script waardoor emoties soms behoorlijk uit de lucht komen vallen. Daarbuiten heeft de film alle potentie om vlot te zijn maar wordt om zeep geholpen door het trage cameragebruik en verhaallijn.

Wel jammer, want er zitten sterke momenten tussen in geweld. Dat machine die je langzaam onthoofd was een naar gebeuren maar ook de uitkomst van Cruz mag gedurfd zijn. Echter haalt Scott simpelweg niet het maximale uit zijn film.

avatar van stratmans

stratmans

Knappe film, mooie beelden, sterk geacteerd over donkere zaken

avatar van flaphead

flaphead

Ik ben eigenlijk wel verbaast te zien dat de scores zo laag zijn. Nee, het is geen meesterwerk, maar ik vond het over de lengte een vermakelijke zit. Het is goed opletten qua verhaal, maar an sich ook weer "gewoon een mislukte drugsdeal". Het zijn interessante karakters, maar het blijft op de oppervlakte. Het ziet er allemaal buitengewoon goed geproduceerd uit. We krijgen ook enkele semi-filosofische monologen, waarvan de een beter uit de verf komt dan de ander. De anekdotes, die niks toevoegen aan het verhaal, maar wel aan de sfeer, deden me soms denken aan die in Pulp Fiction. Net wat teveel bloed aan het einde. Ongemakkelijke rol van Diaz.

avatar van cornelis2

cornelis2

Geen interessante film. Weinig plot. Goede acteurs die hier echter niet imponeren. Geen aanrader. Tja, meningen verschillen.

avatar van Serkan001

Serkan001

Wat een kutfilm...ik dacht ik ga een spannend plot zien...na anderhalf uur drama ipv beetje spanning en dan weet ik nog niet hoe het afloopt...niks spanning alleen maar janken ...dikke min 0

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Kut film

avatar van Lavrot

Lavrot

Nou nou nou, uhh, ik zag wel een kuthoer die een auto neukte, en verder was de film ook niet onaardig. Deze draag ik trouwens ook mee: "Waarom is Jezus niet in Mexico geboren? Er zijn daar geen drie wijzen, én er is geen maagd." ~ uiteraard afkomstig van de cowboy.

Afijn, niet voor de fijnproevers, maar toch juist weer wel, dus.