- Home
- Films
- The Counselor
- Filtered
Genre: Thriller / Misdaad
Speelduur: 117 minuten / 138 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Brad Pitt en Cameron Diaz
IMDb beoordeling: 5,4 (105.726)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 14 november 2013
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Disney+
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Counselor
"Sin is a choice."
Het verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en gaat over een gerespecteerde advocaat (Fassbender) uit het Zuidwesten die denkt dat hij slim genoeg is om zich aan de drugshandel te wagen zonder in de criminaliteit te verzeilen. Maar de realiteit geeft hem al snel ongelijk. Hij probeert alles om te overleven en uit de uitzichtloze situatie te komen, maar zal hem dit lukken?
Externe links
Acteurs en actrices
The Counselor
Laura
Malkina
Reiner
Westray
Diamond Dealer
Ruth
Wireman
Tony
Priest
Video's en trailers
Reviews & comments
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Ridley Scott is een bijzondere filmmaker, zo maakte hij klassiekers als Blade Runner, Alien en Gladiator. Films die allemaal stuk voor stuk heel anders zijn en zo is ook zijn nieuwste film The Counselor weer iets heel anders dan we van hem gewend zijn, maar met een script van Corman McCarthey en met zo’n cast en crew zal dit vast kwaliteit opleveren toch? In dit geval levert het vooral een film op waarbij je absoluut niet krijgt wat je ervan verwacht, The Counselor lijkt meer gemaakt om mensen te shockeren dan een goed verhaal te vertellen. Een film met een aantal goede scenes, maar met net zo veel onzinnige dat het je weer totaal uit de film trekt.
loneranger
-
- 209 berichten
- 108 stemmen
Een film zo kil en koud als de maand november vol onsympathieke personages. Vooral Cameron Diaz is een ijskonijn. Alleen Penelope Cruz komt sympathiek over. Toch vind ik het geen slechte film.
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Ondanks alle negatieve reacties vind ik The Counselor een prima film. Ok, het is geen meesterwerk en Scott heeft veel betere films gemaakt maar het is niet slecht. Het verhaal had sterker uitgewerkt kunnen worden en ik snap dat mensen het wat vaagjes vinden. Maar het zag er goed uit en de cast is gewoon goed, met name RIsing Star Fassbender. Ik kon zelfs Cameron Diaz waarderen.
3.5*
Shinobi
-
- 4258 berichten
- 2497 stemmen
"Counselor, we've got a problem."
Vanochtend met lage verwachtingen in de bios meegepakt, omdat o.a. de berichten hier niet zo positief zijn en de lage score van 34% op RottenTomatoes helpt niet mee. Gelukkig ben ik in positieve zin best verrast.
Qua verhaal moet je goed je aandacht erbij houden, aangezien elk detail ertoe doet en een hint is naar iets anders. Het is dan nogal abstract te noemen, het is lichtelijk te vergelijken met een Michael Clayton (2007). Alleen is de vertelling iets extravaganter op momenten. Tevens moet je rekening houden met de symboliek van bepaalde dingen en hoe dit weer zijn reflectie heeft op de verscheidene personages. Helaas komt het geheel soms iets te onsamenhangend over met personages die vanuit het niets hun intrede maken en zich vervolgens niet meer laten zien. Het blijft voor de kijker af en toe gissen hoe de onderlinge relaties zich verhouden.
De sterrencast bestaande uit o.a.: Michael Fassbender, Brad Pitt en Javier Bardem is geweldig. Stuk voor stuk leveren ze sterk acteerwerk af, de dialogen onderling zijn dan ook een genot om te volgen. Wat dat betreft echt een film voor mij.
Visueel ziet het er prachtig uit. Het contrast dat getoond wordt door aan de ene kant het 'rijkeluisleven' te laten zien en aan de andere kant het grimmige van de onderwereld is knap. Ik had niet verwacht dat bepaalde gewelddadige scènes zo grafisch in beeld werden gebracht. Het is te prijzen dat het zo hard getoond wordt om het realisme beter te benadrukken. Met name de 'bolito scène' was erg nice en Diaz op de voorruit van de Ferrari zal ik nooit meer vergeten.
Al met al zeker de moeite waard om eens gezien te hebben, alleen al om de sterrencast en de fijne dialogen.
3,0 Sterren.
MovieFan79
-
- 31 berichten
- 152 stemmen
Gisteravond ben ik the counselor wezen kijken. Ik vond het geen zeker geen slechte film. Het was voor mij een OK film. Het was wel even wennen dat cameron diaz een soort van bitch speelt. Ben haar gewend in komedie en drama films. Vooral die ene scene op de auto was soooo niet cameron maar wel leuk dat ze een ander soort rol heeft aangenomen. Ze deed het cker niet slecht. Michael zette een goeie rol neer zo ook Javier, Penelope en Brad. Een sterke cast. De sfeer van de film vond ik ook goed.
Het verhaal moet je goed volgen want soms gaat het van hak naar tak of komt er een scene voorbij en dan heb je net een detail in een eerder scene gemist. De film heeft voor mij een verrassend einde. Anders dan ik gewend ben maar dat moet ook kunnen . Ik heb genoten van de film.
3 sterren
schram101
-
- 16440 berichten
- 2017 stemmen
Nu heb ik nog niet al het werk van Scott gezien, maar The Counselor is toch wel een van zijn meest bijzondere werken. En misschien is dat zelfs een understatement. Al bedoel ik dat niet positief.
Toen de trailer verscheen dacht ik dat dit niet meer mis kon gaan. De regisseur van films als Gladiator en Black Hawk Down, een script van McCarthey (het feit dat de naam van een script schrijver überhaupt zo vaak voorbij kwam leek al een goed voorteken) en een cast met buitenaardse namen. De trailer bevestigde dit beeld. Hoe anders kan het zijn.
Onsamenhangend, saai en af en toe shockerend. Nu is dat laatste juist nog wel lekker. Waar we het onlangs ook al zagen in Drive, waar de spaarzame gewelddadige uitspattingen voor de hoogtepunten van de film zorgen, hier is dat ook het geval, al komen daar nog een aantal sexueel getinte scene's bij. De cast is er sterk, zowel de heren als de dames, maar als ik er een uit moet pikken is dat de hoofdpersoon zelf.
The Counselor probeert vooral alternatief, hip en anders te zijn, maar legt dat er te dik boven op. Vooral qua dialoog is dat te merken, hierin slaat de Scott de plank toch wel behoorlijk mis.
2,5*
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Wat een saaie zit zeg. Ze hadden het beter bij de trailer kunnen houden, want de film kan de hoge verwachtingen niet waar maken. Ondanks de goede cast is het verhaal onnodig wazig, saai en totaal niet interessant. Nog een groter minpunt zijn de bordkartonnen personages, met niemand bouw je een band op, zelfs de hoofdrolspelers laten je koud. Het zou me een worst wezen wat er met ze gebeurde, iets wat de sfeer niet ten goede komt. Na dik een uur vroeg ik me nog steeds af waar ze nou naar toe wilden met dat nietszeggende verhaal, op wat onsamenhangend geneuzel en de verplichte "romantische" crap na was er nog niks gebeurd. Toen zakte ik nog maar wat verder weg in mijn stoel.
Lag het nou aan mij? Zag ik het niet? Moest ik beter opletten om het te snappen of was het onnodig ingewikkeld en verwarrend? Ik denk het laatste.
Had zó goed kunnen zijn, maar viel vies tegen. Zelfde cast, ander verhaal graag.
El ralpho
-
- 1417 berichten
- 1036 stemmen
When the axe comes through the door, I'll already be gone
Toen ik de trailer van The counselor zag, blies deze mij direct weg en dacht ik maar een ding: deze moet ik zien! Toen de eerste kritieken binnen begonnen te druppen die gematigd positief tot compleet destructief waren was dit een kleine domper maar bedacht ik me maar zo: nu kan het alleen maar meevallen. En gelukkig viel het ook mee, ook al is de titel uiteindelijk maar half zo goed als ik vantevoren gedacht had.
Wat om te beginnen niet tegenvalt is de cast. Michael Fassbender, Penélope Cruz, Javier Bardem en Brad Pitt zijn beslist niet de minste namen maar wie er echt met kop en schouders bovenuit steekt is Cameron Diaz als Malkina. Normaal ben ik niet zo happig op deze actrice, maar ze zet hier een erg intrigerend en sterk personage neer. Ook de opzet van het verhaal beviel mij wel. Hoewel deze eigenlijk niet veel om het lijf heeft maken de acteurs het interessant genoeg om te willen blijven kijken. Ook bevat met name het eerste deel van de film een aantal sterke dialogen en scene's waarbij met name de erotisch geladen scené waarbij het personage van Diaz de auto van Bardem berijdt spettert als vuurwerk.
Hoewel er dus zeker een aantal highlights in deze titel verborgen zitten is echter lang niet alles koek en ei. Zo begon ik mij naarmate het verhaal vorderde hoe langer hoe dommer te voelen omdat het allemaal steeds moeilijker te volgen werd en ik niet meer wist hoe ik zaken nu moest interpreteren. Niet alle personages en ontmoetingen waren voor mij even gemakkelijk te plaatsen, en ik had het idee dat het allemaal onnodig gecompliceerd aan de kijker gepresenteerd werd. Hierdoor rezen er veel vragen bij mij naar boven die naar mijn idee helemaal niet nodig waren geweest. De regisseur had wellicht een duidelijk plaatje in zijn hoofd van hoe het verhaal in elkaar stak, maar houdt te weinig rekening met zijn publiek door er maar vanuit te gaan dat alles meteen gesnapt word en amper uitleg over de situatie te geven.
En bovenstaande is jammer want met deze sterrencast en een andere en betere invulling van het verhaal had The counselor zomaar 5 sterren materiaal kunnen worden. De wil is er zeker, met een geweldige cast, prachtige cameravoering en een aantal scene's die echt potentie uitstralen. Helaas komt deze potentie maar beperkt naar boven. Ik vond het allemaal lang zo slecht nog niet als her en der beweerd wordt, maar moet helaas ook toegeven dat dit stukken beter had gekund.
3,0*
agathadirks
-
- 44 berichten
- 41 stemmen
Ow ik moest even van m'n vriendje zeggen dat er een super coole auto in zat, een zwarte alfa Romeo spider. Haha dus top film
Honey Blossom
-
- 181 berichten
- 922 stemmen
De helft van de zaal liep de bioscoop uit. De helft van het resterende deel, slaakte uit ergernis een diepe zucht op het eind. Ik denk dat veel mensen de film niet begrijpen.
The Counselor, gaat in feite over een mislukte drugsdeal, waarbij verschillende partijen betrokken zijn. (lees: super cast leden).
Het verhaal echter, is verpakt in abstracte dialogen met veel symboliek over levensfilosofie, seks, en psychologie. Ik kan het wel waarderen en zag er wel de schoonheid in. Helaas vond ik het gebruik van de vulgaire seks overbodig (wekte bij mij allerminst een shockerend effect op, eerder ergernis) en duurde de film te lang. Ook was er niet echt een theorie/filosofie bij waarvan ik paf stond, dus de dialogen hadden niet echt veel meerwaarde. Het was niet echt verrijkend, nog kunstzinnig.
Cameron Diaz blew my mind. Deze rol stond haar goed. Kon het gekreun van Penélope Cruz nog nepper?
Het eind gaf me gelukkig wel voldoende sluiting.
2.5*
Dennis Evahi
-
- 842 berichten
- 565 stemmen
Voorop gesteld dat het prachtig gefilmd is allemaal met veel aandacht en de acteurs zijn top. Maar hoe het verhaal is samengebracht is echt belabberd.
Hele stukken worden gewoon aan de kijker overgelaten. Wel heel uitvoerig over seks gesproken maar wezenlijke details worden gewoon weggelaten.
De film wist mij te boeien maar het verhaal is onsamenhangend. Echt heel jammer want volgens mij had dit een legendarische film kunnen worden.
De karakters komen niet voldoende uit de verf. Een gemiste kans en onbegrijpelijk te noemen. Zonde, zonde, zonde …..
2.5
voskat
-
- 1023 berichten
- 1087 stemmen
Zo te zien een hoop kijkers die zich te veel blindstaren op de details van de mislukte drugdeal en te weinig kijken naar de filosofie van het verhaal.
Dit is niets minder dan een Shakespeariaanse tragedie, compleet met dialoog die vanaf grote hoogte neerzeikt op vrijwel al het andere wat de laatste tijd in de Patheetjes te zien viel.
Beste rol van Cameron Diaz d'r carrière tot nu toe. En Fassbender doet zoals gebruikelijk niks fout. Alleen Brad Pitt hangt er een beetje eenzaam bij, misschien omdat hij alleen Fassbender had om tegenaan te acteren terwijl de rest driehoekjes kon vormen met elkaar.
En ondanks al dit prima acteerwerk zijn ook de personages ondergeschikt aan de boodschap. Weet waar je kijkt voordat je gaat zien.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Een ietwat twijfelachtige thriller waarin wederom allerlei ogenschijnlijke gevaarlijke zakenlui in terugkomen die intelligente uitspraken doen en veel geld bezitten. Ik vond het hele plot niet echt interessant en ik heb het idee dat ik onderhand wel uitgekeken ben op zulke fabricaties. De enige originaliteit waren die stalen lussen aan de auto die de hoofden van bepaalde personages eraf sneden. Cameron Diaz denkt nog steeds dat ze twintig is en Brad Pitt had niet per se opgebeld hoeven te worden.
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Een sterrencast maar de acteur die The Counselor speelt kende ik niet en vind ik een vreemde keuze. Die speelde een beetje vlak in my opinion.
Mooie weidse uitzichten van Texas maakt de film een genot om naar te kijken. Je hebt gelijk zin om een roadtrip te maken door de VS. Er zitten in de film een paar memorabele scenes die ik maar hier niet ga benoemen omdat ik nog niet door heb hoe die spoiler functie bij moviemeter werkt. .
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Aha, zo neuk je dus een auto
Als de critici verdeeld zijn en de doorsnee bioscoopganger het omschrijft als een enorme kutfilm is dat al reden genoeg om een hoog verwachtingspatroon te creëeren. Nee, voor de 'sympathieke' personages, samenhangendheid en conventionele dialogen hoef je niet bij The Counselor te zijn. Erg abstract, barokke ambigu dialogen, sureëel en visueel ook erg sterk. Behoort zonder twijfel tot de betere films van Scott.
Door de dialogen en setup van veel scenes heb je helemaal niet het idee naar een film te kijken die zich in een realistische omgeving plaats vindt. Een aaneenschakeling van sterke scenes, associatief, semi-filosofisch en erg sureëel. De setup en execution zit hier ook zo lekker in elkaar. Soms wat opzichtig maar altijd functioneel. Zie bijvoorbeeld het snuff film segment. Erg sterk.
De uitbarsting van The Counselor en de auto neukscene zijn toch op afstand mijn favorieten. Al hang je door de constructie en lading elke scene met volledige aandacht aan het scherm. Hele sterke film.
Captain Pervert
-
- 4404 berichten
- 2021 stemmen
The Counselor brengt een reeks topacteurs en een gelauwerd regisseur samen in een verhaal over drugs, list en bedrog. Zowel de film als de personages zijn kleurrijk aangekleed in een sfeervolle omgeving. Alle acteurs vervullen hun rol zoals van hen mag worden verwacht: zeer goed, met een speciale vermelding voor de briljante Fassbender. Maar wat klopt hier niet? Nou, het verhaal.
We beginnen met een seksscène die iets te lang duurt en niet ter zake doet. Daarna gaat The Counselor op bezoek bij Bruno Ganz die een ellenlang filosofisch verhaal afsteekt. Vervolgens gaat hij een Bloody Mary drinken bij Javier Bardem die praat over de handel in drugs alsof hij Aristoteles zelf is. En we eindigen bij een telefoongesprek met een kartelbaas die aan The Counselor nog even de zin van het leven uit de doeken doet. Voel je hem?
Cormic McCarthy is verantwoordelijk voor het script. Deze schrijver laat al zijn personages, op enig punt in de film, existentialistische verhandelingen houden. Om gestoord van te worden. Het simpele verhaaltje wordt hiermee niet opgesmukt, maar er wordt juist afbreuk gedaan aan de geloofwaardigheid van alle personages. Alsof ze allemaal een LOI cursus filosofie hebben gedaan. Het is tuig, het zijn drugshandelaars potverdorie.
Niet alleen wordt het eindeloze, theatrale oreren van de personages op een gegeven moment een martelgang (okee, mea culpa: misschien had ik de extended versie niet moeten kijken), maar er zijn ook heel veel scènes en dialogen die er helemaal niet toe doen. Neem nou het hele zuignap-verhaal met de gele Ferrari. Of de anekdote over "will you eat my pussy" die Bardem vertelt in de disco. Wellicht zijn dit juist de scènes die er (terecht) zijn uitgeknipt in de theatrical release.
Waar de film wel in slaagt, is het portretteren van de genadeloze drugswereld. Het zet Mexico fraai op de kaart als het poepgaatje van de wereld. En eerlijk is eerlijk - momenteel verdient dat land ook niet anders. Wat mensen elkaar daar aandoen is echt rampzalig.
Wel ben ik voorlopig klaar met Mexicanen. Het waren decennialang de boosaardige Russen, daarna de gemene Arabieren, maar anno 2013 lijken alle Hollywoodfilms te gaan over de drugskartels. Ik kan die broeierige gele kleurfiltertjes niet meer zien.
Het grootste probleem is nog wel dat je als kijker na het aanhoren van al dat gezwets pas tegen het einde een beetje wordt gepakt door de film, die dan eindelijk een hogere versnelling inzet, maar je wordt helaas niet beloond met een bevredigend einde.
2 sterren
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Veel te fragmentarisch en uitgerekt. Dat gecombineerd met een lading criminele tegeltjeswijsheden en enorme speelduur geeft mij een beetje de vrees dat Scott hier daadwerkelijk iets episch in gedachten had.
Ben alleen bang dat zijn doorgaans vrij directe benadering slachtoffer is geworden van rommeligheid in het script van MacCarthy.
Bij vlagen best aardige scenes maar verder tamelijk mislukt.
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
De extended cut gezien, die ruim twintig minuten langer is dan de bioscoopversie. Ik weet niet precies wat de nieuwe scenes zijn, maar feit is wel dat de film bijzonder langzaam op gang komt. Het eerste uur is behoorlijk langdradig en vaag, met een aantal scenes die er amper toe doen. Halverwege wordt één en ander gelukkig een stuk interessanter, met naar het einde toe een aantal behoorlijk grimmige en gruwelijke scenes. De laatste paar scenes zal ik in ieder geval niet snel vergeten. De prima cast weet wel raad met de geweldige dialogen van schrijver Cormac McCarthy, maar toch voelen sommige akteurs een beetje miscast aan. Visueel natuurlijk weer dik in orde, zoals we van Ridley Scott gewend zijn.
Brabants
-
- 2692 berichten
- 2011 stemmen
Op zich is de thematiek omtrent de penoze altijd een boeiend schouwspel, als je het hebt over de filmindustrie. De onomkeerbare gevolgen van de clandestiene handelingen worden nadrukkelijk gepresenteerd. Het dringt met ongecensureerde beelden diep binnen, en is ook dankzij de uitstekende acteerprestatie van Michael Fassbender goed voelbaar. De keerzijde van het script, is het te diep inzoomen op de karakters aan het begin van de film. Het voegt niets toe aan het geheel, en maakt het dat je in het begin maar geen grip krijgt op de intenties van het plot.
bounze
-
- 140 berichten
- 153 stemmen
Langdradig, saai verhaal. Een half punt voor de cast, met hun lange nutteloze dialogen.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Ik heb een topic geopend omtrent het personage neergezet door Cameron Diaz. Wat was zei voor iemand?
Verder op imdb door flickfix een mooie inschijn gezien over het onderwerp van de film:
She is dead the very second he stepped into that world. A seed that started even before the film begun. But we only notice the gears moving towards that end when shiet hit the fan, even though it's been moving the whole time.
Reiner had tried to lure him into this world way back, tempting him with greed, and he rejected. An offer far better than the one he was dealing with in the film. He then took up a different offer, the one in this film, because he's in trouble and needed this deal to bail him out.
The very second he took that offer, his loved one is dead. It's just a matter of time. But his naivety prevented him from seeing that truth.
That's the motif.
And if you insist in getting into plots, the cartel didn't care about truth. They cared about their image, sending messages that they can't be messed with. Your way of thinking does not apply to that world.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Scott al een tijdje de weg kwijt.
Zo blijkt maar weer eens. "Dure" film, in die zin dat Scott hier nogal loopt te pronken met opzichtige banaliteiten. Paar dure autotjes, rijke personages, mooie villas. Een ideale achtergrond voor een drugsverhaaltje.
De film kent een paar leuke individuele scenes, maar daar houdt het ook echt op. Een paar onbeholpen pogingen tot wat diepzinnigere dialogen die compleet belachelijk uitvallen en matig acteerwerk zorgen ervoor dat de rek snel uit deze film is. Cruz en Diaz zijn slecht, Fassbinder heeft weinig te zoeken in Scott's films en Bardem doet hier echt z'n meest slechte Robert Downey Jr immitatie (de gelijkenis leidt de hele film af).
138 is echt zwaar overdreven voor een simpel filmpje als dit. Buiten twee of drie memorabele scenes en een paar leuke details (zoals de luipaarden) eentje om snel te vergeten.
1.5*
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
De onafwendbaarheid van het lot.
Een wisselvallige film met een heleboel tegenstellingen is het. De protserigheid van de dialogen, de groteskheid van het geweld dat misschien voor velen teleurstellend lang op zich laat wachten, maar dat in botheid weer inhaalt. De filosofische beschouwingen die enerzijds te ver overtrokken zijn, anderzijds toch erg goed kloppen. De onafwendbaarheid die eens de bolito genoemd is, onvermijdelijk ook zijn toepassing voorspelt - maar ook de onafwendbaarheid van dat de keuzes die gemaakt zijn hun gevolg moeten hebben.
Zowel geniaal als overtrokken slecht. Wat voor mij daar de doorslag bij geeft is vooral de door en door rotte dame die Cameron Diaz neerzet. Overtuigend. Net als Bardem overtuigt. Bruno Ganz. De hilarische cameo van Dean Norris. Maar daarbij niet te ontkennen dat Cruz miscast is - ze zou de onschuld moeten vertegenwoordigen, als tegengestelde van Diaz. Niet echt gelukt. En Fassbender valt ook nogal door de mand - zowel in de rol die hij speelt, als hoe hij hem speelt.
In de geloofwaardigheid van het verhaal zitten wel wat meer puntjes die wat moeilijk vallen, overigens. Dat moeten we dan ook maar voor lief nemen. De beelden zijn dan wel weer prima in orde. En altijd leuk om Amsterdam even langs te zien komen - ook al is dat dan niet meer dan een paar tellen.
Oh, wat ik nog bijna vergeet. Ik was best onder de indruk van de film na de eerste keer kijken, en vond dit nou echt zo'n film die ik een tweede keer wil zien voordat ik mijn mening erover opschrijf. Maar in de herkijkbaarheid zijn de dialogen minder fris, is de verrassing er een beetje af, en vallen de foutjes des te meer op.
Een film om je door te laten verrassen dus. Niet een waar je eerst alle trailers en meningen over moet kennen. En ook geen film om lang over te discussiëren - daar wordt hij niet echt beter van.
filmkul
-
- 1870 berichten
- 1872 stemmen
Een wat aparte film die niet iedereen even goed zal waarderen. Het verhaal is lang uitgesponnen en niet altijd even duidelijk. Een aantal zaken wordt namelijk niet nader verklaard. Verder zetten Diaz en Bardem prima rollen neer. De aankleding ziet er verder dik in orde uit. De film is wat traag maar verveelt geen moment. Door een aantal bijzondere scenes zal de film toch de meesten bijblijven (oa de autoruit scene en de bolito).
Beetje vaag maar toch best wel lekker. 3.5
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Niet slecht.
De speelduur van The Counselor staat een echt goede film in de weg. Er zitten genoeg scènes in die de moeite zijn, maar even vaak krijg je een scène voorgeschoteld waarin men een levensles wil verwerken of stoere praat verkondigt, meestal gaat dat dan gepaard met een ietwat bekende acteur die even z'n gezicht laat zien.
De koelbloedigheid waarmee de film wel degelijk doordrenkt is zorgt dan ook voor een sterk "zonde"-gevoel.
De cast doet het ook niet altijd even goed. Michael Fassbender vind ik voor een keertje eens inwisselbaar, maar mijn aandacht ging toch vooral naar Cameron Diaz - die echt zwaar door de mand valt als femme fatale - en Javier Bardem die nogal gek staat te doen. Penélope Cruz trekt voornamelijk sympathieke en naïeve snoetjes en dan blijft enkel Brad Pitt over die een sterke (maar helaas beperkte) rol neerzet.
Ridley Scott brengt alles stijlvol over. Enkele scènes springen er vanzelfsprekend tussenuit - daarvoor mag hij ook Cormac McCarthy's fantasie voor bedanken (en dan heb ik niet over die fameuze grand écart). Maar McCarthy's script zit anderzijds ook vol met pretentieuze dialogen die een paar nutteloze scènes opleveren. Iets meer No Country For Old Men-gehalte had van dit een uitstekende film gemaakt. Nu blijf ik het vooral zonde van enkele topscènes (de dood van Westray is geweldig) vinden.
3
ikkegoemikke
-
- 2872 berichten
- 4250 stemmen
A man would give entire nations to lift grief off his heart and yet, you cannot buy anything with grief, because grief is worthless.
Moeilijke film om te beoordelen. Ik hou er een dubbel gevoel aan over. Het eerste gedeelte is vreselijk langdradig en saai. Een aaneenschakeling van enorm pretentieuze dialogen en onbegrijpelijke filosofische redeneringen. Het is een montage van verschillende fragmentarische onderwerpen die het moeilijk maken om je in te leven in de film en om te begrijpen hoe het uiteindelijk in elkaar steekt. Tevens worden er zaken bijgehaald en in gemonteerd die in mijn ogen totaal naast de kwestie waren (het erotisch begin sowieso al). Ook het totaal ontbreken van enige uitleg hoe men in deze situatie is terecht gekomen maakt het ook niet evident om de verhaallijn te volgen.
Ridley Scot, gekend natuurlijk voor zijn meesterwerken "Blade Runner" en "Alien" onder andere, mist hier een beetje de boot om er de vaart in te houden. Je moet eerst een vol uur doorbijten om eindelijk een beetje te beseffen wat het inhoudelijke van deze film betreft om daarna 45 minuten te genieten van een voortreffelijke doorsnee afrekening. En dat is dan het dubbele gevoel over deze film. Het eerste deel krijgt een vreselijke onvoldoende. Terwijl het tweede gedeelte het weeral een beetje goed maakt. Een soort zalf op de wonde.
Qua personages springt Pitt er torenhoog bovenuit. Een gewiekste tussenpersoon met een gereserveerde en zelfverzekerde instelling die blijkbaar zijn zaakjes goed geregeld heeft zodanig dat als er iets fout begint te lopen, hij vliegensvlug kan verdwijnen en verder rentenieren voor de rest van zijn leven. Zijn spierwitte kostuum en stetson over zijn lange haren geven hem enerzijds een deftig uiterlijk en anderzijds een rebels uiterlijk. Michael Fassbender als "The Counselor" overtuigde wel als advocaat, maar wat hij in hemelsnaam tussen de overige misdadigers loopt te doen, begrijp ik totaal niet. Hij ziet er uit als een koorknaapje die bij de minste oorvijg begint te snotteren. Dit is ook iets wat niet echt duidelijk is. Hoe is hij in godsnaam bij de drugsbaron Reiner terechtgekomen ? Is hij ook een soort raadsman van hem zoals Tom Hagan in "The Godfather" ? Lijkt me niet, anders zou hij zich niet inlaten bij de drugsdeal die hem uiteindelijk noodlottig werd. Heeft hij dan geldproblemen ? Lijkt me ook niet, sinds hij helemaal naar Amsterdam reist , om een diamant te gaan kiezen bij een gerenommeerd diamantair. Javier Bardem was ook schitterend als de exentrieke Reiner. Het leek wel precies een bruingebrande Tom Jones. Cruz speelde maar een minieme rol en kwam over als een religieus preuts naïef vrouwmens die voortdurend van haar stuk werd gebracht door de anderen. De enigste waar ik instant een hekel had, was Cameron Diaz. Ze straalt minder uit dan een doorsnee microgolfoven en de ouderdom begint toe te slaan, met als gevolg lichte doorzakkingen op enkele plaatsen. Buiten het feit dat ze een dubbele rol speelt op een sluwe manier, probeert ze op seksueel vlak te choqueren met als hoogtepunt de zuignap routine op de voorruit van Reiner.
Het verhaal op zijn eigen is doodsimpel en heeft eigenlijk geen 2 uren nodig om verteld te worden. Dat het zo ellendig lang werd komt door de reeds genoemde dialogen. Hier ergerde ik me dus vreselijk aan na een tijd. Zelfs met ondertiteling in het Engels was er soms geen touw aan vast te knopen. Het leken wel allemaal academisch geschoolde Germanisten die elke dialoog moesten omvormen naar een op intellectueel hoog niveau gebrachte bloemlezing met enorm veel moeilijke woorden in. Zelfs de doorsnee drugbaron Reiner en iemand van het drugskartel gebruikte van die ingewikkelde omschrijvingen. Ze klinken zo filosofisch dat ik twijfel of ze zichzelf wel begrijpen. Een fragment van de Nederlandse diamantair klinkt als volgt : "To partake of the stone's endless destiny, is that not the meaning of adornment? To enhance the beauty of the beloved is to acknowledge both her frailty and the nobility of that frailty. At our noblest, we announce to the darkness that we will not be diminished by the brevity of our lives. ". Zelfs na 3 keer herlezen snap ik de diepere betekenis nog niet
De meest indrukwekkende scene was de liquidatie van Pitt wat toch redelijk expliciet en gruwelijk in beeld werd gebracht. De beste dialoog was tussen Pitt en Fassbender over Snuff-movies. Het grappigste was het feit dat ik tweemaal een toch veel vertelde mop in de film hoorde. De ene die de motorrijder vertelde over het hondeneten. De tweede over de paus in Mexico. Grappig om dit eens mee te maken.
Eindconclusie : een ingewikkeld doodsaai eerste uur als aanloop naar een toch wel indrukwekkend eindoffensief. Uiteindelijk is het dan gemiddeld nog niet een voldoende.
2*
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3204 stemmen
Wat een fijne film zeg met een fantastische cast, intrigerende personages en een geweldig verhaal.
Het begint al met de verrukkelijke openingsscène en het gaat maar door.
Wat opvalt zijn ook de sterke dialogen waarin het daadwerkelijk ergens over gaat met fraai gebruik van de Engelse taal. Een hoogtepunt vind ik het telefoongesprek tussen the Counselor en el Jefe. Ook wat betreft de beelden en de sfeer van de film heb ik genoten. De sterkste film die ik tot dusver dit jaar heb gezien en hoewel ik zelden een film nogmaals bekijk heb ik bij the Counselor wel die neiging. Ik heb overigens de extended cut gezien, gelukkig wel.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Sluit me bij de meesten aan. De saaie dialogen zijn moordend (plot is bij vlagen zelfs onbegrijpelijk) en het eerste uur is een ware beproeving om door te komen. Niks interessants in de eerste 75 minuten. Zelfs met een cast als Fassbender, Cruz, Bardem en Pitt blijft het lauw, zeer lauw. Pas in de tweede helft komt de paranoia eindelijk aanzetten, met onzichtbare kartelleden die op elk moment kunnen toeslaan. Het touw wordt strakker aangespannen rond ieders nek tot er hoofden beginnen te rollen. Daar zat de sfeer wel een stuk beter. Natuurlijk is Cameron Diaz de bitch die er nog rijker mee wegkomt dan ze is begonnen. Evenwel overschaduwt de zwakte van de eerste helft de volledige film waardoor ik eindig met een 2*. Eén van Scotts allerslechtste.
Beef427
-
- 19 berichten
- 19 stemmen
Wel goede scene van Camaron Diaz met de ruitenwisservis
Zeker ... Zal wel niet bij Cameron zelf opgekomen zijn dus ofwel Cormac McCarthy , of Ridley Scott heeft de juiste geest om zo iets te verzinnen...
Verder pretentieloos vermaak, ik was op het laatst helemaal de draad kwijt...
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Deze film deed me erg denken aan de film "Killing Them Softly (2012)" welke ook bestond uit enorm veel lange en saaie dialogen en waar relatief weinig in gebeurde. Bij deze film is de verhouding ca. 90% (dialogen) tot 10% (actie).
Deze film is echter wel wat beter en dat is vooral te danken aan de indrukwekkende cast met o.a. Michael Fassbender, Javier Bardem (zag er wederom imponerend uit en speelde ook goed) en Brad Pitt (relatief gezien een kleine rol, maar zijn einde was geweldig). Ook was het niet bepaald een straf om minuten lang naar Penélope Cruz en Cameron Diaz te kijken. Met name de laatste vond ik aangenaam om naar te kijken in deze film, zeker haar scene m.b.t. het neuken van de auto was wel geinig. Ze speelde overigens ook goed. Het verhaal is eigenlijk niet zo heel slecht, maar de vele te lange dialogen (in het eerste uur zijn er alleen maar dialogen), waarbij Michael Fassbender vrijwel overal bij betrokken is, halen alle vaart uit te film en voordat de film pas echt op gang komt (na circa een uur) ben je al bijna inslaap gevallen.
Na circa een uur komt de film pas opgang (en weet het verhaal ook te boeien) met de voorbereiding op het motorongeluk en het ongeluk (zag er wel gaaf en grof uit) zelf en wordt het ook langzaam pas echt duidelijk waar het allemaal omdraait en hoe de vork in de steel zit. Visueel ziet het er overigens allemaal fraai en gelikt uit.
Al met al is dit wel gewoon een tegenvallende film en zeker gezien de indrukwekkende cast die erin meespeelt had men er meer moeten uithalen. Zij maken overigens deze film het aankijken wel nog waard. Ook de sfeer in de film is wel lekker.
P.S. het verhaal m.b.t. het hondenvoer en het dieet was wel geinig.
Bekijk ook
Rush
Biografie / Sport, 2013
277 reacties
TT3D: Closer to the Edge
Documentaire / Sport, 2011
14 reacties
L'Appartement
Thriller / Mystery, 1996
174 reacties
The Butler
Drama / Biografie, 2013
140 reacties
Out of the Furnace
Drama / Misdaad, 2013
245 reacties
The Physician
Avontuur / Drama, 2013
40 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.