Out of the Furnace (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck

Russell en zijn jongere broer Rodney wonen in Braddock, een dorpje gelegen in de economisch verpauperde Rust Belt in het noorden van Amerika. Russell is de noeste werker van de twee, die net als zijn pa tevreden is met zijn leven als fabrieksarbeider. Rodney daarentegen, als militair geplaagd door oorlogstrauma's, probeert rond te komen van gokgeld en prijzengeld dat hij wint met illegale boksgevechten. Hij werkt zich in de schulden en komt uit noodzaak in contact met een groep rednecks uit het berggebied dat boven Braddock ligt. Zij hebben hun eigen wetten en regels. Aan Russell om zijn broertje uit de oven te houden.

avatar van de grunt
Zwolle84 schreef:
Vrijwel ongeëvenaard in zijn rauwe, mistroostige, broeierige sfeerschepping.

Nou nou jij doet net alsof we het over een waagstuk van Terrence Malick hebben

avatar van Zwolle84
de grunt schreef:

Nou nou jij doet net alsof we het over een waagstuk van Terrence Malick hebben

Dat vind ik nou niet bepaald woorden die bij Malick passen. Zijn beste films zijn eerder luchtig en helder qua uitstraling.

Maar nee, Malick vind ik geweldig maar het niveau OOTF heeft hij voor mij nog niet aangetikt.

avatar van John Milton
Nu ben ik benieuwd waar ik ga vallen.

Leuke thriller met goede acteurs een minpunt.Het verhaal bouwde enorm langzaam op van de 1 uur en 53 min film is er 1 uur en 10 minuten opbouw en dat vind ik bijzonder veel. Langs de andere kant zo zie je de broers hun emotie's en kruip je in het personage en de pijn ellende dat dat personage voelt bijvoorbeeld Wanneer Christian Bale een ongeluk doet met die auto en hij het kind dood op de achterbank vind en gewoon beseft dat hij naar de gevangenis moet Ook dikke pluim voor Woody hareldson als antagonist vond ik hem een puike prestatie neerzetten en de bijrol van zowel Zoë Saldana en Forest Witheaker warren ondanks hun kleine rollen in het verhaal van een zeer goede kwaliteit. Christian bale speelt zoals gewoonlijk op auto modus. maar Casey aflleck bewijst hier toch een stuk te kunnen acteren. Sam shaperd en co vond ik iets zwakker maar gelukkig was hun rol niet al te groot
dus al bij al een 3.5 mede dankzij de sfeer

avatar van matthieu1204
Ik moest elke keer aan Trevor denken van GTA 5 als ik Woody zag

avatar van Alathir
Prima film die voornamelijk gaat over twee broers gespeeld door een weergaloze Christian Bale (hoewel hij hier misschien wat op de autopiloot speelt) en de in mijn ogen iets mindere acteur Casey Affleck. Er zijn misschien een aantal subplots die niet al te veel toevoegen maar het zorgt wel voor een betere karakterontwikkeling. Hier en daar gaat het een beetje te snel misschien zoals wanneer Bale in de gevangenis belandt. Toch heb je nog hoop voor zijn relatie met Lena hoewel ze hem niet bezocht heeft in de gevangenis. Over zijn broer Rodney missen we een visuele achtergrond van wat hij heeft doorstaan tijdens zijn legerdienst in Irak. Al wordt het wel goed verwoord en is dat misschien al bij al een goede keuze geweest in de film.

De acteerprestaties zorgen er mede voor dat deze film boven de middelmaat uitstijgt en in mijn ogen een subtopper is. De beste acteerprestatie is misschien wel die van Woody Harrelson die uitstekend in zijn rol kruipt. Grauw, grillig en ingetogen. Out of the Furnace heeft me niet teleurgesteld en was zelfs beter dan verwacht.