• 10.595 nieuwsartikelen
  • 8.968.325 stemmen

Out of the Furnace (2013)

Drama / Misdaad | 116 minuten

Met onder meer: Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 30 januari 2014

Plot Out of the Furnace

"Sometimes your battles choose you."

Russell en zijn jongere broer Rodney wonen in Braddock, een dorpje gelegen in de economisch verpauperde Rust Belt in het noorden van Amerika. Russell is de noeste werker van de twee, die net als zijn pa tevreden is met zijn leven als fabrieksarbeider. Rodney daarentegen, als militair geplaagd door oorlogstrauma's, probeert rond te komen van gokgeld en prijzengeld dat hij wint met illegale boksgevechten. Hij werkt zich in de schulden en komt uit noodzaak in contact met een groep rednecks uit het berggebied dat boven Braddock ligt. Zij hebben hun eigen wetten en regels. Aan Russell om zijn broertje uit de oven te houden.

Russell Baze

Dan Dugan

Bergen County Officer

avatar van workum

workum

ik snap het einde van de film "Out of the furnace" 2013 niet.
Cristian Bale schiet Woody Harrelson dood terwijl Forest Whitaker als agent gewoon staat te kijken.
Dan zie je op het einde Cristian Bale aan een houten tafel zitten. Heeft agent Forest Whitaker hem gewoon laten gaan of....

heeft Bale nou zelfmoord gepleegd door de bij Woody Harrelson gekochte drugs als overdosis te nemen. Dit is niet te zien in het eindbeeld

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Het 'grauw' verhaal bevat weinig inhoud en gaat traag vooruit. Gelukkig zijn er de geslaagde acteerprestaties, alsook de passende muziek.

avatar van Shadowed

Shadowed

Scott Cooper regisseert met Out of the Furnace zijn tweede langspeelfilm en weet daarmee het niveau dat ik persoonlijk van hem gewend ben nog altijd bovengemiddeld hoog te houden. Zijn film wordt uitstekend ondersteunt door sterk acteerwerk van Christian Bale, Casey Affleck en Woody Harrelson, waar met name laatstgenoemde opvalt als antagonist. Het gepaste accent en charisma heeft Harrelson altijd wel gekend, maar de vuilheid van deze Harlan DeGroat is echt ongekend. Het levert een film op die kan profiteren van een uitstekende sfeerzetting, wat ruwe scenes tussendoor en gecontroleerde cinematografie. Cooper heeft daartegenover iets teveel haast met wat onoverzichtelijke tijdssprongen, zeker in de eerste helft, en de 116 minuten beginnen na enige tijd wel gevoeld te worden. Een echt vlotte ervaring is deze Out of the Furnace daarmee niet, maar wel een zeer kundig geregisseerd project en wat mij betreft tot nu toe een hoogtepunt voor de regie van Cooper.

avatar van jordandejong

jordandejong

IJzersterke drama waarin de uitzichtloosheid de hoofdrol speelt. Een vervallen rural American town zonder werkgelegenheid, een getraumatiseerde Iraq vet. Alles ademt troosteloosheid. Deze drama is bijzonder interessant om te volgen, en het uiteindelijke wraak stuk is misschien zelfs wel het minste gedeelte van de film.

De cast is fantastisch met een uitstekende Christian Bale en een minstens zo uitstekende Woody Harrelson.