Out of the Furnace (2013)

3,43

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck

Russell en zijn jongere broer Rodney wonen in Braddock, een dorpje gelegen in de economisch verpauperde Rust Belt in het noorden van Amerika. Russell is de noeste werker van de twee, die net als zijn pa tevreden is met zijn leven als fabrieksarbeider. Rodney daarentegen, als militair geplaagd door oorlogstrauma's, probeert rond te komen van gokgeld en prijzengeld dat hij wint met illegale boksgevechten. Hij werkt zich in de schulden en komt uit noodzaak in contact met een groep rednecks uit het berggebied dat boven Braddock ligt. Zij hebben hun eigen wetten en regels. Aan Russell om zijn broertje uit de oven te houden.

208 BERICHTEN 52 MENINGEN
avatar van Antonev
HulkStrong schreef:
Grijs en grauw, en soms is dit echt vermakelijk. (je moet er wel in de juiste mood voor zijn)

Bale slaagt er altijd in om een volledige metamorfose te ondergaan, zowel fysiek als mentaal, je vergeet gewoon dat je naar een topacteur kijkt. Hij zit zoals gewoonlijk érg goed in z'n rol. Film met zo'n constante dreigende ondertoon, ik vraag me af hoe de regisseur erin slaagt dit zo goed te creëeren...

Harlan DeGroat, de vilain, wordt ook goed neergezet, echt zo'n rotzakje die je uit je scherm wil sleuren.

Goeie film!

PS: mensen die een gelijkaardige film kunnen aanraden met zo'n extreem deprimerende, dreigende ondertoon?

Ik zou je dan Blue ruin willen aanraden. Ook een zeer deprimerende film met een dreigende ondertoon! Cold in july spreekt je misschien ook wel aan.

avatar van Rickyman
Mooie film, alhoewel de sfeer maar somber is. Een prima cast en het simpele verhaaltje is ook wat mager, zodat het soms langdradig leek te worden, maar werd toch nergens saai of sentimenteel, wat ik vooraf wel voor vreesde.

HulkStrong
Antonev schreef:

Dankuzeer!

avatar van boemboem27
na 45 min was er eigenlijk nog niets gebeurd.heel dun verhaaltje,nee jammer zonde van mijn tijd
afgezet kon er niet meer langer naar kijken

avatar van Norman Mailer
boemboem27 schreef:
afgezet kon er niet meer langer naar kijken

Morgen maar gewoon weer een Seagalletje d'r in dan.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Woody Harrelson, Christian Bale, Sam Shepard en
Willem Dafoe...
Uitstekend mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van rupie
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na Black Mass ook van Scott Cooper deze maar eens bekeken. Vond het een goede film, maar deze film moet het vooral hebben van de zwaarmoedigheid en sfeerindrukken van het trieste plaatsje in Noord-Amerika. Enige extra statement geprobeerd achter te laten middels de Irak veteraan die aan zijn lot wordt overgelaten, en de triestheid van het leven daar zoals de staalfabriek die uiteindelijk ook dichtgaat.
Het ombrengen van Affleck en Dafoe was voor mij niet zo voorspelbaar in ieder geval niet zo abrupt.
Interessant vond ik dat Whitaker, aan het einde roept dat hij het goed kan maken, in een laatste poging om iets te doen?Het laatste shot van de film dat Bale aan de tafel zit, vat ik ook niet helemaal, iemand een idee of gewoon een laatste shot

avatar van jippie2010
Ja, met deze acteurs kan een film niet floppen. Ze dragen de film,
ondanks dat het plot zelf niet hoogstaand is. *3.0

Extreem mager verhaal met goede acteurs... Als ik niet had genoten van Bale had ik de film waarschijnlijk niet afgezien.

avatar van fcdenhaag
Uitstekende cast, mooi geschoten beelden, Pearl Jam/Eddie Vedder muziek, grauw sfeertje, Redneck....spreekt me allemaal aan! Prima film!

Good_Fella
Norman Mailer schreef:

Morgen maar gewoon weer een Seagalletje d'r in dan.

Of een Bourne Norman ? Deze film begint traag en eindigt traag

avatar van Zwolle84
Good_Fella schreef:

Deze film begint traag en eindigt traag

Godzijdank wel ja.

Good_Fella
Voer voor sommige, mijn portie geef ik wel aan de hond

Gijs2
Sterke trage film die perfect een sfeer weet neer te zetten. Vooral Casey Affleck speelt hier sterk.
Mooi en realistisch verhaal alleen stelt het einde een beetje teleur.

avatar van milannn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg goed grauw, onheilspellend en mysterieus misdaaddrama. En vooral ook heel mooi. Wederom een hele goede rol van Christian Bale, en ook van Casey Affleck, van wie ik normaal geen fan ben.

Het verhaal is dun, maar deze film laat zien dat je geen groots verhaal nodig hebt voor een goede film. Visueel dus echt prachtig. De vreselijk sobere omgeving daar (Braddock) wordt schitterend in beeld gebracht, in combinatie met een geweldige soundtrack.

Het eerste uur, eigenlijk de opbouw, vond ik het beste gedeelte. Nadat Afflecks personage wordt gedood werd het net iets minder en redelijk voorspelbaar. Desalniettemin geen seconde verveeld. Typisch zo’n film waar een rustig tempo echt heerlijk aanvoelt.

Kleine 4,0.

avatar van PEN15
Zoveel grote namen en toch zo'n magere belevenis. Geen verrassingen of dwaalspoortjes, gewoon een als lijnrecht geschoten pijl op een schietschijf, hup, een panklaar fastfoodhapje voor tussendoor van Bale, met een rustig gap year na tDKR. Ik vind het altijd écht weer leuk om Willem Dafoe nog eens te zien. Zoals ik al aan mijn water voelde zou hij het geen halve film volhouden en verdween hij op een gegeven moment al uit het verhaal. Ben niet bepaald fan van Bale, maar hier weet ik hem zowaar te waarderen. 3.0

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb getwijfeld tussen 3,5 of 4 ster. Ik heb echt genoten van deze film. Het doet me qua sfeer denken aan True Detective, al vond ik deze meer to the point. Christian Bale bewijst eens te meer tot één van de beste acteurs van dit moment te horen maar ik heb zeker ook genoten van Woody Harrelson, Casey Affleck en Willem Dafoe. Waar ik me wel wat aan stoorde was dat de hoofdpersonage soms iets te nadrukkelijk werd neergezet als goedzak, zoals de scene waarin hij er niet voor kiest een hert dood te schieten. Dat had deze film niet nodig. De film wist me te verassen door de snelle dood van Rodney en die bookmaker. Daarna kon de film eigenlijk nog maar één kant op waardoor het plot niet meer zo denderend was.

Tot slot nog een shout out naar de eerste scene toe: zo zouden in mijn ogen meer films mogen beginnen. Je snapt meteen in welke sfeer het verhaal zich gaat afspelen en zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel komt!

avatar van Pprado
Zalige film...knappe casting...Christian Bale was weer top en soundtrack om van te smullen...

avatar van SmackItUp
Harde film met weer eens een geweldige Bale. Rauw sfeertje, waarbij Braddock geweldig in beeld is gebracht als pauperstadje. Heerlijk acteerwerk van enkele kanonnen. Weliswaar een mager verhaal, maar een film met een heerlijk eigen karakter.

Goed.

De film speelt duidelijk leentjebuur bij het gritty Amerikaanse drama, maar steunt uiteindelijk vooral op sterk doorgedreven genre elementen. Dat maakt voor een best aantrekkelijke film, niet in het minst omdat de rollen ook erg goed ingevuld worden.

Bale op niveau is altijd een meerwaarde, Harrelson stijgt ver boven zichzelf uit, Casey Affleck is vooral zichzelf en ook Dafoe weet zich weer eens in de kijker te spelen. Met fijne aanvullende rollen van Saldana en Whitaker zit het qua acteergewicht wel goed.

Door de stijl leek het mij in het begin af en toe wat saai te worden, maar de film tilt zich daar steeds bovenuit. Het drama krijgt echt wel z'n plaats in deze Out of the Furnace, maar overheersen doet het niet. Getuige ook het einde, wat zich traditiegetrouw in één of ander aftands fabrieksgebouw afspeelt.

Cooper toont zich een fijn regisseur. Niet de meest originele, want de stilering voelt vooral vertrouwd aan en ook het genrewerk is niet bepaald vernieuwend, maar de combinatie en een blik goeie acteurs zorgen voor een meer dan behoorlijk filmpje.

avatar van mikey
De hillbilly noir over boerenpummels en het harde Amerikaanse leven. Je ziet ze de laatste tijd vaker: veel tat's, illegale kooigevechten en zelfgestookte brandewijntjes. In deze setting kan je kiezen tussen het leger, de fabriek (die uiteraard gaat sluiten) of het gangsterleven. Je raadt het al: knokken en revenche. Best okay gefilmd en goed gemaakt maar een weinig opzienbarend verhaal.

avatar van ForrestHanks
Een wel erg eenvoudig verhaal. Maar wat een acteerwerk, wat een cast! Harrelson steelt hier wat mij betreft de show. Ik ken hem voornamelijk van de meer likable en grappige rollen maar hij zet deze keer een wel heel erg naargeestig personage neer!

Erg genoten van deze film.

avatar van Joy4ever
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor een relatief eenvoudige film vond ik Out of the Furnace een zeer prettige kijkervaring. Bale speelde meesterlijk. Woody was ook top. Whitaker vind ik altijd fijn om naar te kijken. Dafoe, Affleck. A pretty impressive cast. De keuze om er geen slachtpartij van te maken in de heuvels ervaar ik als pluspunt. Het einde vond ik zo erg sterk. En als Scott Cooper er dan ook nog voor kiest zowel te starten als te eindigen met Release van mijn favoriete band Pearl Jam dan vind ik de 4* meer dan gerechtvaardigd.

avatar van stefan dias
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Schitterende cast (die het ook goed doet) en een film die vlak langs de clichés scheert, maar heel hard zijn best doet om die valkuilen te vermijden. Toch loopt het fout.
Want wat wil deze film nu eigenlijk vertellen? Uiteindelijk moet de slechterik er toch maar aan en dat is dan dat… Dun.

avatar van stefan dias
Wordt Casey Affleck nu altijd als een wat zeurderig ettertje gecast of IS hij dat gewoon? Heb nog niet veel plezier aan 'm beleefd.

avatar van Arapaho85
De filmposter doet me een soort van 'no country for old man' -film verwachten, maar helaas niet.
Het is een wraak-filmpje geworden met een goede Christian Bale en een standaard Woody Harrelson.

Zeer mooie film in een grauwe omgeving, waardoor je je helemaal kunt inleven in de personages.
Christian Bale zoals altijd weer top en william dafoe mag ik altijd graag na kijken, zeer goede cast dus.

avatar van IH88
“You got a problem with me?”

Indringend. Vanaf het begin krijgt het naargeestige en desolate sfeertje ook vat op je als kijker, en regisseur Scott Cooper weet de uitzichtloosheid waarin de personages zich bevinden goed over te brengen. Het helpt ook wel dat Bale, Harrelson, Casey Affleck, Sam Shepard en Saldana deze karakters spelen, want allemaal geven alles wat ze in zich hebben. Het verhaal ontvouwd zich uiteindelijk als een standaard wraakmissie, maar door de regie en het acteerspel is er eigenlijk niets conventioneels aan. Complimenten ook voor de heerlijke muziek.