Out of the Furnace (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck

Russell en zijn jongere broer Rodney wonen in Braddock, een dorpje gelegen in de economisch verpauperde Rust Belt in het noorden van Amerika. Russell is de noeste werker van de twee, die net als zijn pa tevreden is met zijn leven als fabrieksarbeider. Rodney daarentegen, als militair geplaagd door oorlogstrauma's, probeert rond te komen van gokgeld en prijzengeld dat hij wint met illegale boksgevechten. Hij werkt zich in de schulden en komt uit noodzaak in contact met een groep rednecks uit het berggebied dat boven Braddock ligt. Zij hebben hun eigen wetten en regels. Aan Russell om zijn broertje uit de oven te houden.

avatar van Al DeNiro
Als het zo doorgaat, gaat Bale mijn all-time favoriete acteur worden. Wat een acteur en wat een films.

avatar van sharkey111
Hele goede film, dit mede door het sterke acteerwerk van christian bale en een uitblinkende woody harrelson.

avatar van glimmerman2000
Christian Bale lijkt met dat lange haar, en zijn sikje wel een beetje op'' Zlatan Ibrahimovic'' : zelfde soort types;)....

Redelijke film al gebeurt er naar mijn gevoel echter te weinig in de film, waarna hij het laatste kwartier echt loskomt!

Verder speelt ''Christian Bale'' zeer goed, en de film kijkt lekker weg, maar desalniettemin niet geheel tevreden...Er is te weinig spanning aanwezig..

avatar van Norman Mailer
sharkey111 schreef:

Knappe prestatie van de Harrelson om, wederom, vorm te geven aan zo een getormenteerd karakter waar je louter weerzin bij voelt.

avatar van DragQueen
Christian Bale is tegenwoordig een van mijn favoriete acteurs, en ook in deze film zet hij weer een uitstekende en overtuigende rol neer. Maar de rest van de cast wil ik ook niet tekort doen. Want ook o.a Harrelson, Affleck en Saldana brengen hun rollen met de nodige inleving. Verder steekt het verhaal goed in elkaar, en kent een goede opbouw. Ook de aanwezige sfeer is een pluspunt. Sterke Misdaad / Thriller, met een goede portie Drama. 4 Sterren.

denk dat door de aanwezigheid van Bale mijn verwachtingspatroon te hoog lag, het begin is aandachttrekkend, maar daarna wordt de film ongelooflijk traag en komt nooit echt los!!!!!

avatar van loneranger
Rauwe film. Goed spel van Bale, Affleck en Woody Harrelson is mijlenver verwijderd van de rol als barman die hij in 'Cheers' speelde. Indrukwekkend. Wat een ellendeling!

avatar van MH040
Er wordt erg goed geacteerd en de locaties en sfeer zijn prachtig, maar het verhaal an sich is te mager voor een echt hoog cijfer.

3 - 3,5*

avatar van Diederik58
Sombere film met weinig tempo. Pas aan het eind komt er een klein beetje actie. Ik zou het geen thriller en al helemaal geen actie willen noemen. Drama is eerder op zijn plaats.Prima geacteerd.

avatar van TomPSV
Sterke en rauwe film waar ik erg van heb genoten. Laat ik vooropstellen dat het verhaal zeker niet origineel of bijzonder is, maar de regisseur zorgt er met een heerlijke sfeer voor dat het een heel boeiend geheel wordt. De locaties zijn bij vlagen fantastisch en door het goede camerawerk mooi in beeld gebracht, ondersteunt door vaak ook nog sfeerverhogende muziek. Het is een erg deprimerende film en het tempo ligt niet al te hoog, maar dat zag ik eerder als een pluspunt dan als iets negatiefs. De film komt daardoor voornamelijk aan op het acteerwerk van de verschillende hoofdpersonen en dat was werkelijk voortreffelijk. Christian Bale draagt natuurlijk de film en doet dit op een ijzersterke manier, maar Woody Harrelson was misschien wel even sterk. Goede afsluiter van de film ook.

Elvenraad schreef:
U.S.A. = Violence. Dit keer verpakt in een sociaal drama. Het tempo van de filmis aangenaam, net als de uitstekende acteerprestaties. Maar altijd weer dat geweld. Geweld als amusment, met als doel passieve kijkers uit hun verveling te halen. En vooral om er bakken geld mee te verdienen. Ik houd van Amerkaanse films, maar ik ga eens wat selectiever worden en op zoek naar die pakweg 1% waar geen geweld in voorkomt.
. Mee eens

avatar van Filmhoek.nl
Ik zal er niet omheen draaien. Out of the Furnace is de moeite niet waard. Ondanks dat deze film met een (letterlijke) klapper opent, is het allemaal erg langdradig. Er zitten geen verrassende elementen in en het geheel valt in de categorie ‘voorspelbaar’. Zelfs fans van Bale zullen teleurgesteld achterblijven. De vele bijrollen van onder andere Whitaker en Dafoe worden geminimaliseerd, terwijl deze acteurs juist veel hadden kunnen toevoegen. Pas wanneer Bale het heft in eigen handen neemt wordt het drama in de film pas interessant. Mocht je Out of the Furnace alsnog graag willen zien, kun je beter het laatste kwartier pas de zaal in gaan, op het moment dat Bale in actie komt. --- www.filmhoek.nl/?p=15429

avatar van Brabants
Filmhoek.nl schreef:

Ik als Bale fan ben zeker NIET teleurgesteld. Sterkte thriller die met de de rustige opbouw veel indruk achterlaat. De hele sfeer van de familie en het uitzichtloze bestaan slaan in als een moker. Prima film en puur genieten.

avatar van Brabants
loneranger schreef:

Klopt, Zéér indrukwekkend!

Knappe film. 40 jaar eerder zou dit een cultfilm geworden zijn, ondertussen zijn er al zo een paar de revue gepasseerd. Dit is geen actiefilm, maar een sterk drama met de nodige actie, niet voor watjes.

avatar van Leo1954
Mooi spannend drama, sfeervol, uitstekende cast die het waar maakt ook. Alleen die Casey Affleck, die vind ik persoonlijk echt een ramp.

Goed geacteerd enzo zekers, maar waar het eigenlijk om gaat ( het verhaal dus) is bijzonder saai eigenlijk. Weinig actie, ook geschikt voor watjes.

avatar van Kayser Söse
WH als verdorven redneck. Verrassend. Rauw en grauw is de setting, evenals acteerwerk. In z'n geheel is de film geen hoogvlieger, wel een blijvertje omdat hij m'n aandacht vast wist te houden.

domkey
Te lang.... Sfeer is ok, maar hier had ik meer van verwacht

avatar van DownBusiness
Goede film. Wel wat lang. Ik heef het een 4. Ruim voldoende.

avatar van cordiacovens
Sommige Films moeten het meer hebben van sfeer en acteerprestaties dan het daadwerkelijke plot. De nieuwste film van Scott Cooper (Crazy Heart), Out of the Furnace is hier een voorbeeld van. De film leunt op een enorm grauwe en overtuigende setting gedragen door zeer goed acteerwerk van de gehele cast. De film heeft alleen een te standaard laatste halfuur om het tot een hoogvlieger te maken, maar door de sfeer en het acteerwerk is het toch een bovengemiddelde film geworden. Op het eerste gezicht is het een standaard wraakthriller maar gelukkig biedt de film meer dan het lijkt. Het wraak gedeelte begint zelfs pas na ruim een uur. Een dik uur waarin een bijzonder overtuigend verhaal wordt neergezet, het einde kan dit niveau helaas niet vasthouden. Maar Out of The Furnace is toch een goede film geworden. De uitvoering en opbouw van de film laten zien dat deze regisseur veel kan en maken van Out of The Furnace meer dan een gemiddelde film.

‘Out of the Furnace’ Review | Filmtakers

avatar van Shinobi
"Working for a living?"

Vanochtend in de bios met wellicht te hoge verwachtingen gezien.

Qua verhaal is het vrij standaard, zonder echt grote verrassingen. Er wordt getracht om het contrast tussen de broers naar voren te laten komen, maar dit mislukt enigszins omdat de motivatie aan Rodney's zijde oppervlakkig blijft. Wat dat betreft mis ik de nodige 'diepte' in zijn personage.

De sterrencast is dan ook ietwat wisselvallig te noemen. Alleen Christian Bale en - in mindere mate - Woody Harrelson vind ik de moeite waard. De rest hangt er maar een beetje bij zonder daadwerkelijk iets toe te voegen, met name Forest Whitaker als agent is een miscast.

Gelukkig wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de deprimerende sfeer, alhoewel ik een beetje het broeierige mis. De uitzichtloze situatie wordt proper geschetst i.c.m. de vervallen locaties waar men ernaar streeft om toch nog iets op te bouwen. De scène waarin het personage van Bale het huis van zijn vader probeert op te knappen, geeft dit aardig weer. Verder is de ondersteunende score prima gekozen.

De rustige pacing past perfect bij 'Out of the Furnace', alleen jammer dat het tegen het einde aan minder wordt. Daarnaast ontbreekt de onderhuidse spanning op belangrijke momenten, zoals bij de confrontatie tussen Russell en DeGroat.

Al met al best vermakelijk om eens gezien te hebben, maar door het zwakke script niet voldoende om een topper te zijn. De anticlimax spreekt boekdelen.

3,5 Sterren.

avatar van Flat Eric
Bij het zien van de trailer dacht ik: "mwoah", misschien als ik een uurtje of twee te doden heb ga ik hem eens bekijken". Na het lezen van de diverse recensies werd ik toch nieuwsgierig.

Toch een mooie film over broederliefde, wraak en uitzichtloosheid.

De grauwe herfstige sfeer van het stadje/ dorpje met rokende schoorstenen vond ik treffend.
Woody Harrelson speelde zijn nare personage met overtuiging; wat een enge redneck zeg, brrr.
De rollen van Whitaker en dat grietje waren vlak.

De muziekscore was prima gekozen. Werd blij van "Release" van Pearl Jam.

Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Leuk einde ook eens voor de verandering.

avatar van Norma
Misdaad-drama’s zijn doorgaans niet mijn favoriet vanwege het expliciete geweld dat er vaak in te zien is. Het wil dus wel wat zeggen over de kwaliteit van het drama aandeel dat ik aan Out of the Furnace toch een heel royale voldoende kwijt wil, want zachtzinnig is deze film beslist niet.

Anderen haalden het ook al aan: de sfeer is zeer sterk neergezet. Rauw, deprimerend, een stadje vol inwoners met weinig uitzicht op iets beters. Bale en Affleck geven uitstekend –kon je anders verwachten? - gestalte aan twee broers wie het niet bepaald mee zit en Harrelson is geloofwaardig als klootzak. Misschien zet hij het soms iets te dik aan, maar toch vond ik hem een behoorlijke engerd. De bijrol van Whitaker stelt helaas niet zoveel voor.

Het verhaal kent weinig verrassingen (al zag ik de vroegtijdige dood van Affleck toch echt even niet aankomen) maar wist desondanks mijn aandacht goed vast te houden. Bij de gevechten heb ik dan maar even de andere kant op gekeken, voor de rest vond ik het zeer de moeite waard.

avatar van schram101
Het is 'em! Het is 'em! Out of the Furnace is de film waar ik op hoopte. Wat een setting! Wat een sfeer. Bikkelhard, grauw en levensecht. De uitzichtloosheid van de broers in een fabrieksstadje in Pennsylvania komt behoorlijk binnen. Behalve de trieste beelden van de stad, de soundtrack (kwam de stem van Eddie Vedder ooit beter tot zijn recht?) komt dit natuurlijk ook het ijzersterke acteerwerk. Bale laat hier (nogmaals) zien tot de allergrootsten te horen. Harrelson is eveneens werelds als agressieve redneck. Wat een enge kerel! Verassing is voor mij Affleck. Tot nu toe heb ik hem nooit kunnen waarderen, maar deze rol is hem op het lijf geschreven. Jammer dat Saldana niet wat meer screentime kreeg, dit kan ze namelijk prima hebben.

Scott Coopers tweede film zal geen prijzen winnen voor het intrigerende plot, maar dat deert nergens. De film richt zich vooral op het personage Russell Baze en zijn uitzichtloze bestaan in het verpauperde Noord-Amerika.

avatar van avdj
Op basis van de trailer en de aanwezigheid van Christian Bale niet helemaal de film waar ik op had gehoopt. Er is veel sfeer en met Pearl Jam op de achtergrond lijkt er in het begin een aardige film te ontplooien. Met name vanwege het matige verhaal en de trage vertelling komt Out of the Furnace nooit echt los.

De tweede zit heb ik zelfs afscheid moeten nemen van mijn vrienden: zij weigerden hun tijd langer te verspillen aan deze 'baggerfilm'. Het laatste half uur kwam echter eindelijk de gewenste spanning en adrenaline in de film. Na de dood van zijn broer is Russell ziedend en dat levert de nodige aardige momenten op. In het politiebureau denk je heel even dat hij de agent de huid vol scheldt maar dat blijft Wesley bespaard. Dat politie-uniform zit Whitaker trouwens weer als gegoten.

Het slot is even onvermijdelijk als cliché en zorgt er voor dat je vermoeden dat er veel meer in had gezeten definitief is bevestigd. De dialogen en karakterachtergronden en -ontwikkelingen zijn dermate zwak dat ze de grimmige sfeer en de op zichzelf interessante setting onvoldoende nooit naar een bovengemiddelde film weten te trekken.

avatar van olbo
Aardige film, maar het einde vond ik afgeraffeld.

Tja...ik zie echt lovende meningen over deze film en ik moet ook wel zeggen, dat de sfeer en het acteer werk echt wel heel goed was. Maar ik had op de één of andere manier toch iets anders gehoopt. Ik vond de film echt heel erg langzaam verlopen en daardoor Er zat gewoon geen vaart in en ook het verhaal is heel mager.
Maar wat al eerder wordt gezegd, de broederliefde, wraak en uitzichtloosheid wordt heel goed over gebracht. Maar ik zou deze film niet nog een keer bekijken.
Vind wel Bale echt een enorme goede acteur en ook nu doet hij het weer fantastisch.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Master Blaster
goed geacteerd maar gewoon saai.