Out of the Furnace (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck

Russell en zijn jongere broer Rodney wonen in Braddock, een dorpje gelegen in de economisch verpauperde Rust Belt in het noorden van Amerika. Russell is de noeste werker van de twee, die net als zijn pa tevreden is met zijn leven als fabrieksarbeider. Rodney daarentegen, als militair geplaagd door oorlogstrauma's, probeert rond te komen van gokgeld en prijzengeld dat hij wint met illegale boksgevechten. Hij werkt zich in de schulden en komt uit noodzaak in contact met een groep rednecks uit het berggebied dat boven Braddock ligt. Zij hebben hun eigen wetten en regels. Aan Russell om zijn broertje uit de oven te houden.

avatar van espa joe
Wat een sterke, rauwe film! Heerlijk sobere film met een topcast en het begint en eindigt met Eddie Vedder! Best genoten

avatar van ockhausen
ALs Bale fan, vond ik deze beetje tegenvallen. Lang niet zo goed geacteerd als in American hustle

avatar van wwelover
Het is me behoorlijk meegevallen. Hoorde veel negatieve dingen, maar ik vond het best een prima film. Het verhaal was best ok, alleen het karakter van Zaldana vond ik helemaal niks toevoegen, daarnaast is het een matige actrice. Ook Whitaker vond ik niet echt goed gecast. Affleck laat weer zien dat hij de betere acteur is van de familie Affleck. En Bale en Harrelson zijn erg sterk. Het einde vond ik niet helemaal lekker uitgewerkt helaas.

avatar van booyo
Filmhoek.nl schreef:
Zelfs fans van Bale zullen teleurgesteld achterblijven.

Fijn dat je dit even voor iedereen bepaald.

Bale in een absolute glansrol, in een zeer rauwe en oprechte film. Indien je houdt van films vol actie en tempo is dit waarschijnlijk niet je pakkie 'an. Out of the Furnance moet het vooral van z'n beelden, sfeer en bovenal uitstekende acteerwerk hebben.

avatar van LPereboom
Een film die me zeker kan bekoren, Bale en Affleck die enorm goed spelen vooral als ze te samen te zien zijn! Woody harrelson als 'bad guy' is ook heel sterk geacteerd. ik had de film wel een pak hoger van tempo verwacht, in de trailer zie ik dit wel anders... maar bon, ik vind de film heel geslaagd.. de mooie shots, de grimmige sfeer ( en dan heb ik het gewoon over die soort fabriek sfeer) die enorm mooi in beeld word gebracht! voor mij is deze film toch een dikke 4 waard

Een paar weken geleden zag ik de trailer van deze film in de bioscoop en ik dacht gelijk WOW geweldige film die moet ik zien, en daarnaast ben ik ook erge fan van Christian Bale (en naast hem spelen er ook nog een hele rij aan bekende en goeie acteurs in de film) dus ik verwachte een echte top film.
Maar na het kijken van de film vond ik hem erg tegenvallen, en komt de film niet verder dan een ''middelmaatje''
De film heeft echt een topcast, maar geen van allen zegt echt een top rol neer, waarschijnlijk ook vanwege het matige verhaal.
De film lijkt niet zo goed te weten welke kant het op wil, het probeert een rauwe film te zijn wat net niet helemaal slaagt, probeert emotioneel te zijn (relatie tussen bale en zijn vriendin) maar ook daar zit te weinig in en zakt later in.
En het verhaal zelf is helaas te dun en voorspelbaar om heel spannend te worden.
TOch is de film nog wel vermakelijk om te zien, en het vermaakt wel tot het einde.. maar is alles behalve te knaller die je verwacht na het zien van de trailer

avatar van Askikker
Vond het best wel een (trage, maar) heftige film. Fanatastich geacteerd door Bale, en vooral Harrelson.
De muziek had van mij wel wat meer mogen aansluiten bij het gebeuren, en dan heb ik t niet alleen over Vedder vóór en na de film.

avatar van popcorn en cola
Hoeveel pech kan iemand hebben, hoeveel ellende kan iemand ondergaan. Een boeiend, maar neerslachtig misdaadverhaal, vanuit een heel ander perspectief. Realistisch neergezet en eigenlijk alleen maar af kan lopen zoals het ook uiteindelijk afloopt. Aanrader !!!

Ik vond in het begin wel even moeilijk om mijn aandacht vast te houden bij de film.
Gaande weg begon die me toch wel steeds meer te boeien en vond ik hem ook steeds beter worden.
Sterke rollen van Bale en Harrelson maar was niet de top film wat ik ervan verwacht had maar desondanks zeker de moeite om naar te kijken.

avatar van Filmkriebel
Prachtig misdaaddrama! Ik zat al na de agressieve beginscène steevast in het zadel voor een rit van bijna twee uren. Bale laat hier sinds tijden van zijn beste kant zien en Harrelson is een zeer dreigende gek. In de eerste plaats een klassieke story over twee broers met overgang naar een al even klassiek misdaadverhaal. Toch gaat het allemaal niet storen en is de film erg meeslepend. Het wordt verteld tegen een achtergrond van sociale miserie in een industrieel stadje. Het drama van broer Russell (Bale), zijn auto-ongeluk en zijn verloren vriendin voegde ook een goede dynamiek aan de film, al betreur ik het dat Whitaker geen sterkere rol kreeg. ook voor de soundtrack. Past er goed bij. Film die veel te bieden heeft en sterk geregisseerd.

avatar van Rednas 2
Woody Harolson en Christian Bale, slechts twee acteurs uit de topcast van deze bijzonder goede film. Het sombere sfeertje in de film deed denken aan de Dear Hunter.

avatar van Al DeNiro
Alweer een Oscarwaardige Bale en Harrelson was echt naar. Einde viel wel tegen, had echt iets als Death Sentence verwacht.

avatar van Timba69
Sterk drama in een lekker langzaam tempo. Harrelson speelt 1 van de beste bad guys van de laatste jaren. Zeer dreigende uitstraling. Ook Bale is weer sterk.
En de stem van Veddar past er inderdaad prima bij.

Minpuntje vond ik het slot, waardoor ik blijf hangen op 4*

avatar van Noodless
Sober, aandoenlijk misdaadverhaal met heel wat dramatiek die nergens je weet te overdonderen.
Daarvoor is het verhaal uiteindelijk toch wat eenvoudig waarbij het slot een beetje onbevredigend overkomt. Goed acteerwerk van de cast, vooral Harrelson en Bale zijn weer in topvorm. 7/10

avatar van Number23
Toch een halfje eraf. Ik heb een paar nachtjes over de beoordeling nagedacht. Hij was me toch iets te hoog. Waarschijnlijk vanwege de goede cast uit automatisme een prima cijfer gegeven, maar het wringde toch.

Het feit is gewoon dat de film af en toe saai is. Tuurlijk, Bale speelt sterk en ook Woody, Shephard en Dafoe zijn prima zoals altijd, maar toch pakt het verhaal me niet echt. Daar komt bij dat ik Casey Affleck nog steeds niet serieus kan nemen. Hij probeert het zo de laatste jaren, ik kan niet goed kijken naar die man. Niet geloofwaardig als geharde soldaat/bokser.

Soundtrack (2 nummers van Pearl Jam) is ook okay.

avatar van Mr Thee
Aardig doch vrij voorrspelbaar verhaal. Sterk acteerwerk, sfeer en setting.

De seting maakte mij nieuwsgierig. Zo bijkt dat Braddock heel wat historie heeft. Voorgaande link is zeker een aanrader. Ook The Road (2009) werd in Braddock opgenomen.

avatar van hoffhaan
Goede spanning en sombere sfeer. Rauw drama. Het is een film die boeit ondanks dat de film een beetje traag en eenvoudig verloopt. Acteren is goed. Veel bekenden speelden mee in deze film.
Met namen als De Groat en Van Dunk zie je dat in Amerika nog veel Nederlandse namen voorkomen of daarvan afgeleid zijn. Daarnaast raakte de film me, met name de scene op de brug als hij net uit de gevangenis is en zijn ex vriendin ontmoet. Die heeft namelijk een relatie met de sheriff gespeeld door Forest Whittaker en ook Daniel Dafoe heeft een rol. Ik heb genoten derhalve een 3,5

avatar van Lefgozer
Deze film moet je alleen al hebben gezien om Woody Harrelson. Wat een rol zet hij neer!

Ondanks het erg goed acteren van alles en iedereen in deze film kon hij mij totaal niet boeien.

avatar van ikkegoemikke
Am I supposed to be scared of him because he sucks on a lollipop?

Als je je verwacht aan een keiharde actiefilm, dan ga je bedrogen uitkomen. Keihard is deze film wel, maar dan niet op fysiek vlak. Een donker,deprimerend en uitzichtloos beeld word je hier voorgehouden over een ten dode opgeschreven industriestad. Een traag voortschrijdende film dat het verhaal vertelt van de broers Baze. Russell is diegene die het leven aanpakt op een gangbare manier door dagelijks in de staalfabriek te gaan zwoegen voor een mager loon. Rodney is de energieke Amerikaanse marinier die al een paar missies in buitenland achter de rug heeft en duidelijk daar onder lijdt. Liefst wil hij geen doorsnee job hebben. Hij leent liever wat geld bij een lokale bookmaker , om dat dan onmiddellijk te vergokken op de paardenraces. Ofwel probeert hij wat dollars te verzamelen door deel te nemen aan illegaal georganiseerde vuistgevechten. Hij heeft echter één probleem en dat is zijn soms opkomende blinde woede waardoor hij de precieze instructies wel eens uit het oog verliest.

Christian Bale speelt hier een voortreffelijke rol en had beter hier een nominatie voor gekregen dan zijn aandeel in de miskleun "American Hustle". Hij straalt een intense rust uit en probeert zijn broer ook tot rust te brengen. Het enige wat ik mij afvroeg is of hij in het verleden ook wel in aanraking is geweest met het misdaadmilieu. De liefde voor zijn vriendin en zijn in zorgwekkende toestand verkerende vader lijken waarlijk oprecht. Het is een man waarvan de ogen boekdelen spreken. Het dodelijk ongeval dat hij veroorzaakt en ervoor zorgt dat hij een tijd achter de tralies vliegt, kan hem zelfs niet breken. Het moment dat hij vrijkomt en de ontmoeting met zijn vriendin, die hem ondertussen heeft laten staan , zijn twee sterke momentopnames in de film.

Casey Affleck is de tegenpool. Een broeihaard van opgekropte woede en frustraties die ontstaan zijn tijdens zijn buitenlandse missies waarbij hij bepaalde situaties heeft meegemaakt waarover hij niet mag praten en hij deze opkropt. Hij speelt het zo verbluffend goed. Die ingehouden woede t.o.v. zijn broer. Iemand met een kort lontje die elk moment kan ontploffen. Wat hij dan ook doet tijdens de gevechten waar waarschijnlijk zwaar op wordt gegokt. Tot hij zich inlaat met een gemeenschap dat in de bergen woont en die hun eigen wetten stellen.
De interactie tussen de 2 broers is schitterend. Ze voelen elkaar goed aan. De oudere broer die moeite doet om zijn jonger rebels broertje in toom te houden. En die zelfs zijn schulden afbetaalt die hij gemaakt heeft bij het gokken. Dat het respect en de broederliefde wederzijds is, is te merken aan de veelvuldige bezoekjes van Rodney in de gevangenis en tevens het moment waarop Russell het excuseerbriefje leest nadat ze een korte ruzie hebben gehad, niet beseffend dat hij zijn broer niet meer zal terugzien.

Woody Harrelson speelt op een magistrale manier de aartsgevaarlijk DeGroat. De openingscene in de drive-in maken direct duidelijk dat het een psychopathische gewelddadige persoon is die voor niemand uit de weg gaat. De duivelse grimas en de sluwe uitgekiende lach passen perfect bij hem. Dezelfde trekken zoals zijn personage in "Natural Born Killers". Woody heeft er het postuur en de air voor om zo'n personage te spelen. Eigenlijk ziet hij er soms redelijk vriendelijk uit met zijn innemende lach, om dan in een flits te veranderen in een dodelijk toeslaand iemand.

De acteerprestatie van Forest Whitaker vond ik weer iets minder. Het moment waarop hij Russell het nieuws brengt over zijn broer, was echt abominabel slecht. Nochtans vind ik Forest een schitterende acteur. Een offday waarschijnlijk.

Ik kan me best voorstellen dat er in de U.S. zulke doodse en armtierige steden bestaan waar mensen vechten om te overleven en zelfs zich terugtrekken om geïsoleerd van de wereld een eigen gemeenschap op te trekken waar misdaad en geweld normaal is. Buiten het feit dat dit een doodgewoon wraakfilmpje is worden ook andere elementen, die niet rechtstreeks iets te maken hebben of toevoegen aan het hoofdthema, subtiel uitgewerkt om tot slot een sluitend geheel te vormen. Het enigste waar ik een beetje in ontgoocheld was, was het einde. Als ik in Russell zijn plaatst stond, dan zou de weerwraak toch een langere tijd in beslag nemen.

Een verhaal dus over vechtende mensen. Vechtend voor een inkomen. Letterlijk en figuurlijk. En het dilemma om het recht in eigen handen te nemen of niet. De zoete wraak. Ik vond het uiteindelijk een top film.

avatar van Dridge
Wat zegt dat laatste shot nou? gaat hij naar de bak of niet?

avatar van ikkegoemikke
Dridge schreef:
Wat zegt dat laatste shot nou? gaat hij naar de bak of niet?

Ik denk het wel.

avatar van Spetie
Het viel me toch wel enigszins tegen. Jammer dat ik de trailer al zag. Ik kijk nauwelijks trailers, omdat ze vaak veel teveel weggeven en hier was dat niet anders.

Christian Bale is mijn favoriete acteur van dit moment en voor mij de voornaamste reden om Out of the Furnace te willen zien. Bale is ook prima hier, en speelt een sterke rol als de oudere broer, die niet altijd goed weet hoe hij moet omgaan met zijn jongere broer Rodney. Rodney wordt gespeeld door Casey Affleck. Affleck doet het nochtans ook meestal wel goed bij mij, maar hier vind ik hem toch wat minder overtuigend. Hij lijkt vooral veel last te hebben van zijn verleden, waarbij hij een trauma heeft opgelopen in militaire dienst. Daar wordt in het verloop van de film echter wat te weinig mee gedaan door Cooper.

Woody Harrelson speelt dan wel een sterke rol als bad-guy, maar komt in het middenstuk wat te weinig aan bod. Het middenstuk is ook het gedeelte waarin het verhaal wat tekort schiet. Het oorlogstrauma wordt daarbij te snel aan de kant gezet en al snel verzand het verhaal in een voorspelbare thriller, waarbij dedood van Rodney, dan weer wel een onverwacht moment was. Pas in het laatste gedeelte komt de spanning om de hoek kijken en wordt het allemaal best intens. Daarvoor valt het op sommige momenten gewoon wat tegen en is het vooral aan het acteerwerk van Bale en Harrelson te danken, dat Out of the Furnace ietwat boven de grauwe middenmoot blijft uitsteken.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Het eerste half uur wil net iets te groots zijn en de verschillende etappes vind ik dan ook te snel passeren. Alsof men de kijker simpel acht en hem/ haar zo snel mogelijk wil overtuigen dat Russell toch wel echt een goed persoon is. Nadien betert het.
De executie van Rodney en chauffeur brengt de nodige grimmigheid in de boel en zorgt best voor wat spanning. De afrekening kan tellen en levert een bevredigend einde op, dat helaas vakkundig teniet gedaan wordt door een shot te veel. Het eindshot heeft simpelweg geen functie. Russell heeft z'n wraak en blaast uit, dan is het toch gewoon gedaan? Het had zo'n goed finaal shot geweest.

Christian Bale acteert overigens erg sterk. Ik ben geen onvoorwaardelijke fan van de man - soms vind ik hem net iets te veel moeite doen, maar hij slaagt erin om z'n personage te vereenzelvigen met de kille ondertoon van een grauw dorpje.
Casey Affleck is wat irritant en ook Woody Harrelson kan mij niet geheel bekoren, daarvoor is hij te karikaturaal. Willem Dafoe is een steunpilaar, Forest Whitaker een enorme stoorzender - wat een belabberde prestatie.

Regisseur Scott Cooper - mij onbekend - slaagt er met verve in z'n film grauwheid mee te geven - puike soundtrack ook. De brutale ingevingen zijn ook effectief brutaal. Enkel spijtig van dat shot. Ik lees dan dat hij het als een ode aan The Godfather: Part ll ziet. Totaal overbodig, me dunkt, en idioot ook. Deze film kent nergens de grootsheid van die film - en er is ook niks mis mee om dat niet te hebben - en heeft behalve het thema 'familie' niks met die film gemeen. Spijtig.

Kleine 3,5

avatar van scumfrog
Waanzinnige film en het laatste shot...? Ja vul zelf maar in, hier in huis had iedereen een andere gedachte iig.

iemand opgevallen dat het bij de afrekening eerst nacht is voordat hij naar binnen gaat en dan ineens weer licht.?

avatar van TheBunk
harryvos schreef:

De zon komt op. Het is ochtend.

avatar van Cleanshot
op zich redelijk drama, geen overdreven heroische film maar gewoon een plain simple broer wreekt broer revenge film. Cristian Bale was zoals gewoonlijk stoer en onverschrokken maar uiteindelijk was het geen topper ... Verhaal was plain en simpel en verder niets bijzonders.

Aardige film die de moeite waard is dankzij de fantastische cast. Het had echter veel beter kunnen zijn, het grootste manco zijn de karakters die stereotype zijn (die goedheid, domheid en kwaadheid zelve) waar ook nog eens praktisch geen ontwikkeling in zit. Hierdoor leef je niet echt mee en om het echt boeiend te maken is dat is een dergelijke film wel essentieel. Ook al onbegrijpelijk is de rol van Shepard; hij voegt helemaal niets toe, heeft zelfs nauwelijks tekst. Jammer!

wat een leuke film. Weer een die waaraan je merkt dat er aandacht is besteed aan de uitwerking.
Het is geen pief paf poef film.. en ja , het is wat langdraderig her en der, maar toch , een goeie cast, bale speelt goed , Woody speelt echt een super bad stoned and drunk guy, dus wachten op de actie... en dat duurt wel even.. maar als het er dan komt, dan geniet je er ook echt van.
Vond het zeker geen saaie film, meer een drama.. je moet er van houden.. het is dus geen vlotte actie film , maar een waar je lekker naar moet blijven kijken en wachten tot het einde..
4 sterren voor de moeite , de cast en de soundtrack. Kleine note, zucht.. Forest whitaker , beetje jammer om hem deze rol als officer te geven.. dat vond ik geen toegevoegde waarde aan de film.