- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
oup
-
- 587 berichten
- 3181 stemmen
60. The Picture of Dorian Gray (1945)
110 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 120 + 14 bonuspunten = 134 punten
Subgenre: 03. 1940's horror
Themaklassement: 60 punten
Complete subgenres:
1-12, 14, 16, 20-22, 24, 25, 27, 31, 32, 35, 39, 40, 43-47, 50, 51, 54-57, 60, 62, 64, 66-71, 74, 77, 79-86, 88, 91, 93, 98, 100
Eigen rating: 3,5*
The Picture of Dorian Gray is een verfilming van het boek van Oscar Wilde. Naast films (en series) kijken is ook lezen één van mijn favoriete bezigheden. Voor de geïnteresseerden: zie mijn profiel op zustersite Boekmeter. The Picture of Dorian Gray las ik dik 8 jaar geleden. Ik gaf 'm 4* en het fantastische verhaal is wel aardig blijven hangen.
TPoDG won de Academy Award voor Best Cinematography. En dat is ook wel terecht. Het is een plaatje van een film waarbij de setting zeer verzorgd is. Prachtig zwart-wit en alleen het schilderij van Gray zien we in full color. Het acteerwerk was wel iets aan de houterige kant. Een voice-over praat ons steeds bij, maar ik had liever iets meer in beeld gebracht zien worden. Het is dat ik het boek ken, maar een aantal karakters duiken ineens op zonder dat je daar een echte introductie bij hebt gekregen. Voor de kijkers die het boek niet hebben gelezen kan de film op momenten best warrig zijn. Bij tijd en wijle is het Engels ook vrij lastig te volgen, er word in een recordtempo gesproken. Zeker door George Sanders. Ondertiteling was hier geen overbodige luxe geweest om alles mee te krijgen.
Oja, met horror heeft deze film vrijwel niets van doen. Dit is gewoon een prent uit het genre drama/mystery.
Wellicht had ik dus beter met een echte horrorknaller af kunnen sluiten. Maar soit, het is prima zo 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
152. Death Bed: The Bed That Eats (Film, 1977)
FTV - Ja: 2 punten
Puntentotaal: 302
Subgenre: -
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 2,0*
MM: 26 stemmen, 2,58* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/8Qnl9rT7Eqcz5EKRJ4yYqpBWiLR.jpgg
Toegegeven, het plot triggerde me wel. Ik heb al van alles de revue zien passeren tot een etende frigo nog aan toe, maar een etend bed, neen, dat was nieuw.
En eigenlijk viel het redelijk tegen. Bijzonder vreemd plot dito aanpak. Met een man achter een schilderij, een belabberde voice-over en een film die aanvoelt als een droomsequentie. Het is me ook niet duidelijk waarom mensen zich aangetrokken voelden tot het pand en het bed.
De kills zijn grappig (om het woord ridicuul) niet te gebruiken. Die appel en die fles wijn haha... maar op zich wel goed gedaan met dat zuur en dat schuim. Om dan naar het einde toe een man vrolijk met ontvleesde handen te zien rondlopen met zo´n handskelet, tja...
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
153. Sting (Film, 2024)
Puntentotaal: 304
Eigen score: 3,0*
MM: 167 stemmen, 2,81* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/k37Ccgu05Am1xxgN5GaW0HX9Kkl.jpg
Ik ben als de dood voor spinnen, maar deze Sting vond ik weinig schrikbarend. Dat heeft deels te maken met het feit dat het een reuzenexemplaar betreft, voor hetzelfde geld was het een sprinkhaan ofzo. En de CGI kon ook wel beter, je ziet duidelijk dat het nep is.
Los van dit alles wel een leuke bug movie. Een aantal leuke kills, vooral bij die ene buurvrouw ging het beest helemaal los wanneer het in de mond kroop van het slachtoffer. Anders ging het eraan toe bij de andere bewoners van het appartement, die weren in een web gerold, als dessert voor later.
Je had ook nog huisdieren en sommigen ervan kwamen er bekaaid vanaf. Grappig hoe ze die in beeld brachten, want het leek nergens op. Al bij al best spannend en een aardigheidje door geen lineair plotverloop te voorzien. En ... mottenballen? Serieus?
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
154. Duyster (Film, 2021)
Puntentotaal: 306
Eigen score: 2,0*
MM: 41 stemmen, 2,59* gemiddeld
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1142000/1142673.jpg?cb=1646245213
Een documentary found footage horror in Antwerpen. Me volstrekt onbekend. Ik vraag me ook steeds af wat het doel is om dergelijke films te maken zonder release en waarbij amper een handvol mensen de film zien of zullen gezien hebben.
Badjie vind ik steeds een frisse verschijning op televisie, maar haar acteerwerk hier is belabberd, tenzij ze het onzekere studentje moest spelen, dat kan ook. Een film die op zich weinig voorstelt over een schoolopdracht naar de duistere geschiedenis van Antwerpen begin 17e eeuw.
Het plot is maar loom waarbij het verleden en heden elkaar zouden raken. Naar het einde toe een Bokrijk gevoel, voor de Nederlanders onder ons, dat is een openluchtmuseum in Belgisch Limburg over oude ambachten en het leven van de plattelandsmens in de voorbije 200 jaar, in de zomer dan ook vaak met echte figuranten en dieren.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
155. Des Teufels Bad (Film, 2024)
Puntentotaal: 308
Eigen score: 3,5*
MM: 37 stemmen, 3,69* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/8y9mgkTlaEUAtjrHr9akapFd6hQ.jpg
Egocentrisme of zelfontplooiing waren niet bepaald eigenschappen die je als vrouw vooruit hielpen. Niet dat Agnes hieraan voldeed, maar deze folk movie gaf wel weer hoe zinloos het leven als vrouw voor haar was daar ergens halfweg de 18e eeuw in Oostenrijk en bij uitbreiding de rest van Europa. De taak van de vrouw bestond erin door het huishouden te doen, de man te behagen en kinderen te baren. Dat laatste is nogal moeilijk wanneer de man weinig wellustig is. Zélfs dat was de fout van de vrouw.
En wanneer er geen verklaring voor gevonden kon worden en niets hiep, zelfs geen grootmoeders oude middeltjes, dat wist God wel raad. En die heeft het laatste woord en de vrouw was vervolgens de pineut. De schoonmoeder in het verhaal werd radeloos en vloekte om zoveel ongeluk omdat haar zoon koos voor een luiwammes als een vrouw. Je zal maar eens een depressie hebben ... Radeloosheid haalt vervolgens de bovenhand. Is er een grotere zonde dan moord? Blijkbaar wel en dat moet ten allen tijde vermeden worden wil je ziel gered worden...
Sterke overtuigende film in een prima post-Middeleeuws kader. Geen zuivere horror, maar eentje die wel blijft kleven.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
156. MadS (Film, 2024)
Puntentotaal: 310
Eigen score: 3,5*
MM: 24 stemmen, 3,44* gemiddeld
https://boundingintocomics.com/wp-content/uploads/2024/10/MADS-Still-3.jpg?w=768
Een film die in de eerste plaats uitblinkt in de geweldige cinematografie en sfeerschepping. Grimmig, duister en mysterieus. Een prima soundtrack ook en een prima balans tussen licht en schaduw.
Neem nu die scène in de gang bij Romain thuis, eveneens de stille op de filmposter. Zeer creepy scène waarbij het flikkerende licht om de zoveel seconden aanspringt terwijl de vrouw zoals een soort Smeagol op je afkomt, brrr...
Een film die je vastgrijpt en -houdt, een camera die dicht op de huid zit en de one take camera die je het gevoel geeft dat je er zelf bij bent. Bovendien een frisse insteek met de drugs en de geïnfecteerden waardoor het uitgemolken subgenre alles behalve voorbijgestreefd is.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Voila, het zit erop! Mijn favoriete top 10 volgt later nog. Enorm van genoten en langs een kant ook wel blij dat het voorbij is en het normale leven terug zijn gang kan gaan
Dank aan de organisatoren, JM in de eerste plaats, maar ook Joolstein, Alex en alle deelnemers! Erg leuke tips zien passeren de voorbije maanden!
oup
-
- 587 berichten
- 3181 stemmen
Zo, en dan zit het er ineens op. Ik heb ontzettend genoten van mijn eerste horrorchallenge! Erg veel moois gezien (en soms ook een flatertje). Horror was voor mij altijd een beetje een restcategorie. Vrijwel altijd viel de keuze op een film uit een ander genre. Dankzij deze challenge heeft horror voor mij persoonlijk wel een fijne opwaardering gekregen. Op zeker dat ik nu vaker gewoon 'lekker' een horror aan ga slingeren
Maar ik kijk er nu ook wel ontzettend naar uit om weer eens een film op te zetten zonder monsters, aliens, spoken, creeps en zombies.
Veel dank aan John Milton voor de strakke organisatie. En ook dank aan alle enthousiaste users die deze challenge mede mogelijk hebben gemaakt. Op een later moment zal ik alles nog eens rustig nalopen en de vele tips in een lijstje hangen. Mooi wat munitie voor de horrorchallenge van volgend jaar (of eerder)!
Nu nog even wat stats en mijn top 10 op een rijtje.
Deze challenge zag ik 60 films (allemaal FTV). Het lijstje met films is te zien op Letterboxd.
Het vaakst (25x) gaf ik deze challenge het cijfer 3,5. Gemiddeld kom ik uit op een score van 3,18.
De kortste film duurde 65 minuten, de langste film 152 minuten. Gemiddelde speelduur was 102 minuten.
Ik zag films uit alle decennia vanaf 1920's. De oudste film kwam uit 1922 en de jongste film uit 2024:
1920's: 3x
1930's: 2x
1940's: 5x
1950's: 2x
1960's: 3x
1970's: 5x
1980's: 9x
1990's: 6x
2000's: 4x
2010's: 13x
2020's: 8x
De 'favoriete' jaren waren 2022 (5x), 1987 (4x) en 2018 (3x).
Ik zag films uit de volgende elf landen:
Verenigde Staten: 37x [62%]
Verenigd Koninkrijk, Japan: 6x
Italië: 3x
Nieuw-Zeeland: 2x
Canada, Nederland, Oostenrijk, Zweden, Spanje, Frankrijk: 1x
Bronnen
Online: 23x
Amazon Prime: 12x
DVD: 9x
Netflix: 6x
MUBI: 5x
TV-opname: 3x
NPO Start, bioscoop: 1x
Vooraf gezocht naar films die met name op één van onderstaande lijstjes staan:
MM Top 1000 - 2023: +20 [786/1000 gezien]
IMDB Horror top 50: +9 [44/50 gezien]
1001 Movies You Must See Before You Die: +10 [531/1008 gezien]
TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films: +50 [227/1000 gezien]
MM Top 250 beste horrorfilms aller tijden: +28 [105/250 gezien]
Top 10
10. Smile (2022)
09. Ôdishon (1999)
08. Predator (1987)
06. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)
05. Revenge (2017)
robertinho
-
- 1512 berichten
- 2936 stemmen
De laatste van de horror challenge en mijn doel op de valreep nog gehaald.
Aangezien ik op 11 november start aan mijn zelfopgelegde jaarlijkse Christmas Binge, was het alleen maar passend om de overgang te maken met een Kerst-horrorfilm. En Terrifier 3 kwam op het perfecte moment uit dus de keuze was snel gemaakt.
Ik hou mij aanbevolen voor nieuwe kerstfilms die de moeite waard zijn. (Als je dacht dat er op horrorgebied veel troep uitkwam...) Wel wacht ik nog even tot december.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2409 stemmen
Sorry voor de manier hoe ik de films door ga geven, door vakantie en een vers kind ben ik al lang blij dat ik films heb kunnen kijken, ik heb alleen verzuimd deze door te geven. Gelukkig zijn er veel horrorfilms die maar 90 minuten duren. Om te voorkomen dat dit 1 paginalang bericht wordt post ik ze niet allemaal tegelijk.
https://variety.com/wp-content/uploads/2023/02/MCDCOBE_UV031.jpg
3*
3,5*
3*
3,5* Ik moest wel moeite doen om deze film te verkrijgen. Gelukkig gelukt, hoop nog meer Nederlandstalige horrorfilms te gaan zien. (Ik had wel ondertiteling nodig
)
5 Ang-ma-reul Bo-at-da (Film, 2010)
Torenhoge verwachtingen maar viel me toch enigszins tegen, vooral wat te lang. 3,5*
3,5*
7 No Profanar el Sueño de los Muertos (Film, 1974)
3*
7 keer FTV = 14.
Volgend jaar doe ik weer normaal 
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
Vandaag zag ik tot mijn verassing posters opgeplakt van Terrifier 3 in een buitenwijk van Tunis, toch een wereldwijd fenomeen.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Vandaag zag ik tot mijn verassing posters opgeplakt van Terrifier 3 in een buitenwijk van Tunis, toch een wereldwijd fenomeen.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
106. Les Animaux Anonymes (Film, 2020)
64 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 211 punten
Subgenre: Dark fantasy horror
Themaklassement: 96 punten
Eigen score: 3.5*
https://filmchecker.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/07/anonymous-animals-2020-bild-5.jpg
Poh, heftig filmpje dat wel ff binnen komt. In deze film zijn de rollen van de mens en de dieren omgedraaid. Zo zie je een vrachtwagen vol 'mensen' die angstig naar elkaar kijken en niet weten waar ze heen gaan. Uiteindelijk stoppen ze doet een koe de deur open en dreigt met een stokje in de richting waar ze heen moeten. Verder is er nog een iemand waar hondengevechten mee worden gedaan en talloze gruwelijkheden met hoe wij met dieren omgaan maar dan reverse. Geen dialoog ook wat het geheel nog wat extra kracht mee geeft. Visueel verder ook erg fijn, mist enkel een beetje de knock out punch denk, maar verder erg genoten.
107. Sting (Film, 2024)
91 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 113 punten
Subgenre: 15 Animals and nature attacks
Themaklassement: 97 punten
Fijne bewegelijke film met vooral erg sterk camerawerk en fraai kleurgebruik. De spanning wordt mooi opgebouwd en vooral best leuke personages. Alyla speelt goed, maar ook die oma, die extinguisher en die creepy bovenbuurman zijn erg leuk. Verder geen bijzonder unieke dingen, maar wel uitzonderlijk effectief in wat het doet. Erg fijn filmpje.
124 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 115 punten
Subgenre: 55. creature feature
Themaklassement: 98 punten
Eigen score: 2.5*
Zoals de meeste Godzilla films, als het beest in beeld is is het erg vet, als het best buiten beeld is is het niet geweldig. In dit geval is er wel heul veul melodrama wat de tussenstukken echt vervelend maakt. Gelukkig zijn de stukken met Godzilla echt waanzinnig vet dus zodoende kom ik nog op 2.5*. Mja de speelduur is wel echt veel en veel te lang. Einde is helaas ook behoorlijk afgezaagd.
robertinho
-
- 1512 berichten
- 2936 stemmen
Sorry voor de manier hoe ik de films door ga geven, door vakantie en een vers kind ben ik al lang blij dat ik films heb kunnen kijken, ik heb alleen verzuimd deze door te geven. Gelukkig zijn er veel horrorfilms die maar 90 minuten duren. Om te voorkomen dat dit 1 paginalang bericht wordt post ik ze niet allemaal tegelijk.
(afbeelding)
3*
3,5*
3*
3,5* Ik moest wel moeite doen om deze film te verkrijgen. Gelukkig gelukt, hoop nog meer Nederlandstalige horrorfilms te gaan zien. (Ik had wel ondertiteling nodig
)
5 Ang-ma-reul Bo-at-da (Film, 2010)
Torenhoge verwachtingen maar viel me toch enigszins tegen, vooral wat te lang. 3,5*
3,5*
7 No Profanar el Sueño de los Muertos (Film, 1974)
3*
7 keer FTV = 14.
Volgend jaar doe ik weer normaal
Gefeliciteerd!
robertinho
-
- 1512 berichten
- 2936 stemmen
108. Arachnophobia (Film, 1990) - MovieMeter.nl
103 minuten
Rw
Puntentotaal 208 + bonus
Rating 4
109. Gok-seong (Film, 2016) - MovieMeter.nl
156 minuten
Ftv
Puntentotaal 209 + bonus
Rating 3
Effe zo. Ben er klaar mee.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
109. The Dark and the Wicked (Film, 2020)
95 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 217 punten
Subgenre: 62. Occult
Themaklassement: 99 punten
Fijne sfeervolle film, met fraai camerawerk en goede acteerprestaties. Film begint eigenlijk direct zonder al teveel opbouw en blijft spannend tot de laatste minuut. Zeker die laatste 10 minuten zijn echt heel erg tof. Verder ook weinig randzaken of subplotjes nee gewoon leijpe shit dat zonder verklaring gebeurd in een huis. Verder ook nog mooie belichting en kleurgebruik. Erg fijn filmpje.
110. Les 7 Jours du Talion (Film, 2010)
105 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 219 punten
Subgenre: 59. new french extremity
Themaklassement: 100 punten heuj
Eigen score: 4*
https://sphere-media.com/wp-content/uploads/2022/07/talion_2.jpg
Ja dit had alles wat ik eigenlijk mistte nog bij Daddy's Little Girl. Dank joolstein nog voor de tip want dit was erg fijn. Lekker traag waardoor de mokerslagen des te harden aankomen, maar ook het acteerwerk is echt helemaal top, iets wat ik in die andere film wel echt minder vond. Verder een mooi grauw kleurenpalet en vele effectieve stiltes waardoor je zo'n momentje van impact hebt, maar geeft het ook een mooie melancholische sfeer mee. Mooi om deze nog ff op de valreep mee te pakken en zo is ook mijn subklassement rond.
111. The Substance (Film, 2024)
141 minuten
RW - 1 punt
Puntentotaal: 220 punten
Themaklassement: 100 pt
Eigen score: 5*
Zag deze donderdag nog even in de bioscoop en had de zaal voor mezelf. Dat is een beetje dubbel, want aan de ene kant heerlijk, maar aan de andere kant was het mooi geweest als er nog wat animo voor was. Naja, ik blijf erbij dat dit een van de beste films is ooit gemaakt, en zeker de mooiste bioscoop ervaring ooit. Dinsdag draait deze hier voor de laatste keer en denk dat ik die nog ff mee pak. Waaaaanzinnge film.
ZZ TOP
-
- 507 berichten
- 2188 stemmen
Nog even snel de laatste registraties plaatsen. Vanavond nog eentje om het goed af te sluiten en om precies op de 50 uit te komen, zodat mijn brein het aan kan
en dan is het mooi geweest
98 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 86
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTUwNjYxNDA5MF5BMl5BanBnXkFtZTcwODE5NjQzMw@@._V1_.jpg
Redelijke psychologische horror/thriller. De film heeft een sterke opzet en de spanning wordt prima opgebouwd. De hele film hangt er een grauwe en grimmige sfeer. De visuele stijl is ook prima en past goed bij de sfeer die de film neer probeert te zetten.
Sommige scenes komen een beetje geforceerd over, maar irritant wordt het niet.
Halle Berry speelt prima, maar de overige rollen zijn nogal oppervlakkig.
Prima vermaak voor de vrijdagavond.
3.0*
44. Ich Seh Ich Seh (Film, 2014)
109 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 88
Subgenre: 2010s Horror
Themaklassement: 16 punten
Afgewerkte thema`s: 23, 11, 100, 53, 50, 90, 42, 72, 83, 64, 58, 69, 65, 39, 68, 10
Erg naargeestige horror die wel even in je hoofd blijft spoken.
Een film die zich afspeelt op 1 locatie kan ik altijd erg waarderen en deze valt daar ook onder.
Erg intense en ongemakkelijke ervaring, zeker richting het laatste halfuur.
Sterk camerawerk, minimalistisch, maar erg goed gedaan. De sfeer is erg naargeestig en laat je niet los.
Het acteerwerk is erg goed, vooral van de tweeling.
De opbouw is wel erg traag en dat kan voor sommige wel een minpunt zijn. Voor mij daarintegen pastte het perfect en kan ik deze stijl wel waarderen.
Prima ongemakkelijke en intrigerende film.
3.5*
45. Thir13en Ghosts (Film, 2001)
91 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 90
De stijl van de film is indrukwekkend. Het oogt creatief en de geesten zien erg prima uit. De set, het huis, de special effects, daar is zeker niets op aan te merken. Het verhaal daarintegen is nihil en vliegt alle kanten op. Het geheel oogt chaotisch, waardoor het soms lastig te volgen is.
Af en toe best vermakelijk. Dat komt vooral doordat het tempo erg hoog ligt en er continu wel wat staat te gebeuren.
2.5*
81 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 92
Matige slasher waar de nadruk meer ligt op het drama gedeelte in mijn ogen. Veel nietszeggende dialogen, die ook nog eens te lang duren.
Visueel ziet het er wel prima uit en de praktische effecten zijn goed. Ook al zijn er weinig opzienbarende kills te bespeuren. Wel fijn dat er niet gekozen wordt voor CGI. Maar daar is dan ook alles wel mee gezegd.
1.5*
126 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 94
Subgenre: Video Game Adaptation Horror
Themaklassement: 17 punten
Afgewerkte thema`s: 23, 11, 100, 53, 50, 90, 42, 72, 83, 64, 58, 69, 65, 39, 68, 10, 94
Redelijke grimmige film die gebaseerd is op de gelijknamige game. Zelf heb ik die nooit gespeeld, dus wist niet wat ik kon verwachten.
Prima film met een simpel verhaal die een goede sfeer weet neer te zetten. Het budget is groot en dat is goed te merken. De setting is fascinerend en het ziet er allemaal verzorgd uit. De creatures zijn creatief gemaakt en de straten ogen erg beklemmend. Toch wordt het nooit echt heel spannend.
De CGI is wisselend, soms goed en af en toe echt om te lachen hoe slecht. Toch altijd wel een minpunt.
Het acteerwerk is prima, al blijft echte karakterontwikkeling uit.
Redelijke film die een goede sfeer weet neer te zetten.
3.0*
81 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 96
Erg vermakelijke film. De film heeft een prima tempo, het oogt allemaal verzorgd en op sommige moment zelfs komisch. Vooral het eerste halfuur is goed. De praktische effecten zijn goed aanwezig en zien er uitstekend uit. Wanneer Rippy zelf in beeld komt blijkt het geld op te zijn. Dat zag er een stuk minder uit, maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Heerlijk filmpje voor tussendoor die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt.
3.0*
87 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 98
https://i3.wp.com/image.tmdb.org/t/p/w1280/d6v4l8Lyoygfh0RDeTnpR4lzhoR.jpg?w=1280
Matige film die weinig indrukwekkend is. Het eerste halfuur is goed en de sfeer zit er prima in. Daarna vliegt het redelijk uit de bocht en krijgen we te maken met een matig plot. De dialogen duren lang en zijn van een slecht niveau, waardoor de aandacht snel verdwijnt.
De schrikmomenten zijn voorspelbaar en de spanning is niet echt aanwezig.
Het concept klonk interessant, de uitvoering is een stuk minder.
1.5*
robertinho
-
- 1512 berichten
- 2936 stemmen
109. The Dark and the Wicked (Film, 2020)
110. Les 7 Jours du Talion (Film, 2010)
111. The Substance (Film, 2024)
Ik was heel even bang dat je er met net eentje verschil overheen zou gaan, maar dit kan ik beter verkroppen.
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 88 + 2 = 90
Subgenre: 53. Lovecraftian / Cosmic Horror
Themaklassement: 44 + 1 = 45 punten
https://812filmreviews.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/07/tbh__4.1.5.jpg
3.5/5
Gek genoeg eentje die nog nooit bekeken werd tijdens de Horror Challenges. Haalt ook heel lage ratings op MovieMeter, 2,35/5 gemiddeld..?
Nuja maakt niet uit, ik vond hem wel mooi. Misschien wat typisch aan cosmic horror dat het traag op gang komt maar dat stoorde me niet. Traag maar sfeervol.
Beperkte maar leuke cast en personages, zeker Liana Liberato doet het goed.
Eng wordt het nooit, met moeite een beetje spannend... maar ik vond het eerder ontspanennde horror dan spannende horror eigenlijk...
Heeft van sfeer meer weg van Another Earth dan van bijvoorbeeld Color Out of Space.
Leuk, zou het niet direct aanbevelen aan anderen maar zelf wil ik deze nog wel eens opnieuw bekijken.
*
101 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 90 + 2 = 82
Subgenre: 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 45 + 1 = 46 punten
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2016/06/the_others_2001_58-h_2016.jpg
3.5/5
Ooohh ook sfeervol, maar op heel andere manier dan The Beach House. Deed (ook wel door Nicole Kidman) me denken aan Birth (geen horror, wél sterk aan te raden ondanks het 2,92/5 gemiddelde hier).
Perfect voor in deze koele herfst ook. Heel mooi gefilmd, sterke sfeer, spannend op de juiste momenten zonder terug te vallen op jumpscares, goed tot zeer goed geacteerd (enkel het jonge meisje ging wat teveel over the top vond ik).
Het verhaal en hoe het uiteindelijk ontrafelt vond ik eerlijkgezegd niet zo heel boeiend, maar de sfeer is hier belangrijker dan het verhaal en dat werkt wel.
Zeker van genoten & mooie afsluiter voor deze challenge, van dit soort horror wil ik wel meer zien. Haunter staat alvast genoteerd.
Afgevinkte subgenres: 01; 03; 06; 07; 08; 09; 14; 15; 16; 18; 20; 22; 27; 31; 32; 35; 37; 39; 43; 45; 46; 47; 49; 50; 53; 54; 55; 57; 64; 65; 66; 67; 68; 73; 74; 75; 77; 78; 79; 80; 81; 83; 84; 86; 99; 100
Ik sluit hier dus ook af met de 2 films die ik gisterenavond en -nacht bekeken heb. Conclusiepost volgt later nog maar kan al zeggen dat ik het leuk vond om deel te nemen! Dank aan John Milton voor de organisatie.
Voor Dentheman: Heel veel sterkte met operatie morgen, hopelijk loopt alles vlot & valt het herstel wat mee.. Jij spaart de echte horror wel voor net na de challenge precies... 
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 88 + 2 = 90
Subgenre: 53. Lovecraftian / Cosmic Horror
Themaklassement: 44 + 1 = 45 punten
(afbeelding)
3.5/5
Gek genoeg eentje die nog nooit bekeken werd tijdens de Horror Challenges. Haalt ook heel lage ratings op MovieMeter, 2,35/5 gemiddeld..?
Nuja maakt niet uit, ik vond hem wel mooi. Misschien wat typisch aan cosmic horror dat het traag op gang komt maar dat stoorde me niet. Traag maar sfeervol.
Beperkte maar leuke cast en personages, zeker Liana Liberato doet het goed.
Eng wordt het nooit, met moeite een beetje spannend... maar ik vond het eerder ontspanennde horror dan spannende horror eigenlijk...
Heeft van sfeer meer weg van Another Earth dan van bijvoorbeeld Color Out of Space.
Leuk, zou het niet direct aanbevelen aan anderen maar zelf wil ik deze nog wel eens opnieuw bekijken.
*
101 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 90 + 2 = 82
Subgenre: 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 45 + 1 = 46 punten
(afbeelding)
3.5/5
Ooohh ook sfeervol, maar op heel andere manier dan The Beach House. Deed (ook wel door Nicole Kidman) me denken aan Birth (geen horror, wél sterk aan te raden ondanks het 2,92/5 gemiddelde hier).
Perfect voor in deze koele herfst ook. Heel mooi gefilmd, sterke sfeer, spannend op de juiste momenten zonder terug te vallen op jumpscares, goed tot zeer goed geacteerd (enkel het jonge meisje ging wat teveel over the top vond ik).
Het verhaal en hoe het uiteindelijk ontrafelt vond ik eerlijkgezegd niet zo heel boeiend, maar de sfeer is hier belangrijker dan het verhaal en dat werkt wel.
Zeker van genoten & mooie afsluiter voor deze challenge, van dit soort horror wil ik wel meer zien. Haunter staat alvast genoteerd.
Afgevinkte subgenres: 01; 03; 06; 07; 08; 09; 14; 15; 16; 18; 20; 22; 27; 31; 32; 35; 37; 39; 43; 45; 46; 47; 49; 50; 53; 54; 55; 57; 64; 65; 66; 67; 68; 73; 74; 75; 77; 78; 79; 80; 81; 83; 84; 86; 99; 100
Ik sluit hier dus ook af met de 2 films die ik gisterenavond en -nacht bekeken heb. Conclusiepost volgt later nog maar kan al zeggen dat ik het leuk vond om deel te nemen! Dank aan John Milton voor de organisatie.
Voor Dentheman: Heel veel sterkte met operatie morgen, hopelijk loopt alles vlot & valt het herstel wat mee.. Jij spaart de echte horror wel voor net na de challenge precies...
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4886 stemmen
Dit wordt dan wel echt de allerlaatste registratie. 't Is goed geweest. Niet dat ik nu een filmpauze inlas, maar ik heb wel enorm veel zin om andere genres weer te kijken 
106. The Unknown Terror (1957)
76 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 225
Subgenre: - (Voltooide subgenres 1 t/m 100)
Themaklassement: 100 punten
Eigen rating : 2*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/clM4atPZAXDXDSCpTxM7insyiy8.jpg
Ook al niet de allerbeste film die ik kon uitkiezen. Een enorm goedkope productie met alweer hetzelfde uitgangspunt: "Iemands familielid is weer ergens naartoe gegaan waar hij beter was weggebleven en anderen voelen zich weer verplicht om een reddingsoperatie op te zetten". Het dreigende gevaar is iets met een schimmel die ervoor zorgt dat diegenen die ermee in contact komen transformeren in ... tja in wat is niet echt duidelijk. En ook niet echt duidelijk in beeld gebracht. Als de fungus zelf verschijnt in de grot, lijkt het wel alsof er ergens een wasmachine op hol is geslagen. Flauwe film. Ik had misschien beter "Terrifier 3" als afsluiter gebruikt 
In de loop van de week wil ik nog wat statistiekjes opstellen. Ik heb er weer van genoten. En ik heb weer heel wat films toegevoegd aan mijn lijst van "Nog niet gekeken films uit Horror-challenges over de jaren heen". Ik verwachtte niet om heel vooraan te eindigen maar de lijst van subgenres vond ik weer een uitdaging. Bij deze dan ook bedankt voor de organisatie John Milton en de inspanning gemaakt voor het samenstellen van die lijst. Ik heb zo'n gevoel dat het aantal ontdekkingen van meesterwerkjes beperkt was dit jaar. De hoeveelheid flutfilms (volgens mijn persoonlijke smaak) was wel enorm, denk ik. Ik kijk al uit naar de nieuwe challenge volgend jaar en ga me nu werpen op nooit geziene kerstfilms 
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 358 stemmen
Iemand enig idee waar ik Possession 1981 kan kijken op een website. Op alle sites die ik heb bezocht zit er audiocommentaar/interview over de film heen.
edit: ik ben er niet uitgekomen, dus dan maar een andere film uitgekozen.
ZZ TOP
-
- 507 berichten
- 2188 stemmen
Mijn laatste registratie. Een prima afsluiter die zeer vermakelijk was.
Maar nu is het weer tijd voor andere genres die ik de afgelopen maanden links heb laten liggen.
50. In a Violent Nature (Film, 2024)
94 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 100
Fijne afsluiter. Erg sterke slasher die een aantal geweldige kills heeft. Een iets uitgebreidere mening schrijf ik morgen. Het is tijd om naar bed te gaan. Morgen weer vroeg op.
3.5*
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
Ik was heel even bang dat je er met net eentje verschil overheen zou gaan, maar dit kan ik beter verkroppen.
Haha nog mooi close inderdaad. Deed het er verder niet om, heb vandaag ook niks meer gekeken, maar wel mooi hoe spannend die 100 + strijd nog is geworden. 
Zie ook dat wij beide onze bonus nog moeten rekenen. Was ik ook al weer vergeten.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5679 stemmen
103 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 175 punten
Subgenre -
Themaklassement - 73 punten
Afgevinkt - 2, 7-16, 18-25, 27, 29, 31-36, 38-46, 49, 50, 53-55, 57, 60, 62-70, 73-75, 78-90, 92-100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 3*
Geinig filmpje uit een toffe periode. Qua effecten komt het vaak tekort en is het soms zelfs een beetje belachelijk, Grant en Sands acteren met zulke lollige overtuiging dat de tijd zo voorbij vliegt.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5679 stemmen
98 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 177 punten
Subgenre -
Afgevinkt - 2, 7-16, 18-25, 27, 29, 31-36, 38-46, 49, 50, 53-55, 57, 60, 62-70, 73-75, 78-90, 92-100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 3.5*
Ja dit soort films gaan er als warme broodjes in. Of was het nou zoete koek? Ieder geval iets smakelijks. Erg leuke cast, goeie setting (The Thing meets Alien onderwater ofzoiets) en die klassieke opbouw van het verhaal. Topvermaak weer.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5679 stemmen
96 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 179 punten
Subgenre -
Bron - Pindakaas
Eigen score - 2.5*
Pulp die net door de beugel kan, het is gewoon beetje jammer dat Furlong en zelfs Langella compleet geen interesse hebben in overtuigend acteren in deze film. Smith doet het prima als Trickster, al is het wel een beetje een voorspelbare rol. Toch frappant dat ie niet meer rollen van betekenis heeft gespeeld.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5679 stemmen
Dus als ik het goed heb begrepen is dit dan ook het einde voor mij, je mocht pas tot middernacht registreren toch?
Ik ga in ieder geval verder met mijn marathon, heb nog veel interesting movies gevonden uit dezelfde periode.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Nog 19 minuten te gaan idd 
Dentheman sterkte morgen en een vlot herstel gewenst! 
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
40. Eden Lake
91 minuten
RW (1 punt)
Puntentotaal: 76
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 30 punten
(Voltooid: 01, 07, 08, 09, 11, 12, 23, 30, 33, 34, 37, 44, 45, 49, 50, 57, 58, 59, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 88, 90, 96, 100)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50528.jpg?cb=1363682695
Toch op de valreep deze Eden Lake nog eens herzien. Misschien één van mijn favoriete horrorfilms die er zijn, en dan ga ik niet direct uit op al het gore. Want deze film kan ontzettend nasty wezen, nee ik doel hier vooral op de spanning die deze film weet te creëren, een soort onderhuidse spanning die ik maar zelden mee maak met dit soort films. Watkins is een "genie", in mijn ogen. Want het lijkt allemaal onschuldig maar, met het hoge tempo die deze film aanhoudt weet de film echt geen minuut te vervelen.
https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/039b62617fa09b3bf4195488bd5236229cb85292fb91a3bcd168aaf3c1d809b4._SX1080_FMjpg_.jpg
Fantastische cast ook. Michael Fassbender en Kelly Reilly deden het echt heel tof. Maar ook die jongeren vond ik super fijn acteren, echt zo kwaadaardig, wat je eigenlijk zelden echt mee maakt. Heel sterk, en leuk om sommigen ook nog eens wat jonger te zien. Zoals ik al zei kent de film best een goed portie gore, al wordt het soms wel wat naar de achtergrond gedrukt door Watkins. De marteling van Fassbender kon je eigenlijk niet vergeten, één van de beste stukken uit deze film. Al vond ik de manier waarop dat jochie (ik ben nu alweer zijn naam vergeten) ook in de fik werd gezet, waar Watkins een klein stukje van laat zien dat alleen zijn hoofd aan het branden is, is echt heel waanzinnig vet. Leuk om weer eens te zien!
https://www.mikeymo.nl/wp-content/uploads/2009/07/eden-lake-screen-1.jpg