• 8.480.372 stemmen

Geregisseerd door: Christophe Gans

Met onder meer: Radha Mitchell, Sean Bean en Jodelle Ferland

Releasedatum: 25 mei 2006

Plot Silent Hill

"We've been expecting you."

Sharon (Jodelle Ferland), het dochtertje van Rose (Rahda Mitchell), wordt geplaagd door nachtmerries waarbij ze altijd dezelfde naam roept: Silent Hill. Nadat Sharon een bijna-doodervaring heeft tijdens een van haar nachtelijke slaapwandelingen, besluit Rose, ondanks de protesten van haar man (Sean Bean), om met Sharon naar Silent Hill te gaan. Tijdens een nachtelijke dollemansrit, waarbij ze op de hielen worden gezeten door overijverige politieagente Cybil (Laurie Holden), verliest Rose de macht over het stuur en krijgt een ongeluk. Wanneer ze bij haar positieven komt is Sharon verdwenen, en Rose zet alles op alles om haar terug te vinden in het mysterieuze spookstadje.

imageimageimageimageimageimageimageimage

goeie film

avatar van masterton

masterton

erik1677 schreef:

Ik vond het een heerlijke duistere horrorfilm, met fantasie-elementen.

Kan hem keer op keer kijken.

Nou dat waren geen fantasie-elementen hoor, deze film was namelijk echt gebeurd hoor!

avatar van Sandexz

Sandexz

Drie sterren voor Silent Hill van mij. Hij begint zeker goed, je wordt meegesleept in het verhaal, zeker omdat er veel vraagtekens zijn aan het begin van de film. Eenmaal aangekomen in Silent Hill is de sfeer nog steeds eng. Wat er vervolgens allemaal gebeurt gaat mij soms de pet te boven moet ik zeggen, al die kleine brandende poppetjes? Het wordt eigenlijk steeds iets meer kolderiek.

avatar van acsaczy

acsaczy

Heerlijk. Echt heerlijk. En dan kun je als soundtrack the ring of fire erbij bedenken. De film geef ik 4 sterren en dan een extra ster voor het einde dus 5*!!! visueel, soundeffects, en kwa verhaallijn is het echt een geniale film. Nice!!!

avatar van Und3rdog

Und3rdog

Een van de beste game verfilmingen.

De film ziet er goed uit. De muziek is mooi en je kunt merken dat de film met liefde voor de spellen is gemaakt. Het verhaal boeit, maar is soms wat vaag. Vooral het einde kan vraagtekens oproepen.

Het acteerwerk is ook prima, met Jodelle Ferland als gekwelde ziel en Sean Bean als bezorgde papa. Rahda Mitchell viel me een beetje tegen.

De film maakt goed gebruik van special effects en cgi.

Het enige probleem is dat de film niet erg spannend is. Alleen het stukje in de toiletten was nagelbijten, maar duurde te kort.

Toch een dikke vier sterren, want ik heb me prima vermaakt en qua gore is de film niet terughoudend.

avatar van Spirit_Catcher

Spirit_Catcher

Als liefhebber van de game vond ik deze zeker meevallen. Goeie soundtrack!
Het mindere vond ik de verpleegsters scene en het gedeelte met de locale bewoners (met hun minder goeie make-up) (behalve het leider figuur) dat me meer deed denken aan het cheesy acteren in een mindere fantasie film (Ik geef daarbij toe dat de eerste game ook niet perfect was qua voice acting maar dat stond allemaal nog in kinderschoenen uiteraard).
Klinkt misschien raar maar, ik vond de film redelijk nostalgisch aanvoelen naar de game toe! Al bij al goeie film maar ik kan me inbeelden dat als je de game niet kent je deze niet zou kunnen boeien.

Tarkus

Hoewel ik het game, waarop de film is gebaseerd niet ken, vond ik deze horrorfilm wel best geslaagd.

Spanning alom, puike speciale effecten en ook goede vertolkingen.

Zeker geen saaie film die meer dan 2 uur duurt!!

avatar van Insignificance

Insignificance

Dalende lijn met een lompe cast. Mitchell en het meisje bakken er niet veel van, Bean is een zoutzak en met de butchy cop wordt het ook nooit wat. Van de game staat me niet veel meer bij dan dat-ie creepy was. Dat weet het in eerste instantie wel te bewerkstelligen in het spookstadje. Jammer van de gladde CGI. Bepaalde monstertjes zijn wat te nadrukkelijk bijgepoetst en de buitenscènes ogen synthetisch.

Binnen ziet het er een stuk beter uit; duister, dreigend en hier en daar smerig met Pyramid Head als dé troef. Wanneer hij zich van een lichaam ontdoet, is dat een van de beste momenten die de film heeft te bieden. Het is ook het keerpunt. Vooral het gezeur met het kerkclubje wordt meer en meer een doorn in het oog. Te veel verhandelingen eer het losbarst. Zo boeiend is het allemaal niet. Een kaartenhuisje.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Film die mij niet helemaal kon overtuigen. Heb de game nooit gespeeld dus kan het niet vergelijken. Film was onlangs op tv maar verder wist ik weinig over waar de film over zou gaan. Verhaal is op zich wel nog interessant. Was wel soms een beetje ingewikkeld te volgen. Acteerwerk was wel goed. Spijtig genoeg vond ik de film nooit echt spannend en waren er amper schrikmomentjes, film moet het vooral hebben van zijn mysterieuze sfeertje. Einde was wel goed. Ga de film zeker nog eens herbekijken, misschien geef ik hem na een herziening hogere punten. Luchtalarm en Johny Cash waren wel zeer leuk.

3/5

+++

avatar van Tsunami

Tsunami

Goede horrorfilm! Ik heb er van genoten toen ik keek! Heel mysterieus en de omgevingsgeluiden (cf. luchtalarm) vond ik zeker geslaagd. Ik heb de game nooit gespeeld dus daarmee kan ik geen vergelijking maken.

Ik geef voor alles een mooie 7/10!

avatar van Mercurio

Mercurio

Wat een saaie, flauwe film. Door de langdradigheid was hij niet eens eng. Ik kon alleen maar denken: schiet dit nog eens op? Na anderhalf uur uit gezet, ik hield het niet meer vol.

0,5 omdat het gemiddelde van deze film echt omlaag moet.

avatar van Kondoro

Kondoro

Silent Hill

De Silent Hill is mij helemaal niet fijn bevallen. Niet dat het saai was, integendeel het was gewoon een fijne film wat dat betreft. Alleen het kon mij niet voldoende vermaken. Het was niet eng, nee dat niet maar, ik denk ook wel dat ik dat nu een beetje onder de knie heb wanneer ik de schrikmomenten kan verwachten dankzij het projectmatigs gedrag van de Hollywood films. Waardoor het Silent Hill toch moeilijk maakt zich angstig naar mij toe te kunnen brengen, want de schrikmomenten in de film die er waren, waren niet eng.

Het verhaal was geinig. Sharon heeft een of ander irritant kind die nachtmerries krijgt en daarbij naar Silent Hill schreeuwt. Wanneer dit bijna fout gaat besluit sharon samen met rose naar Silent Hill te reizen. Wat al gauw blijkt op een verkeerde beslissing als ze achterna worden gezeten door 'enge' monsters .

Het verhaal was dus wel geinig maar ook weer flinter dun waardoor alles zo makkelijk te ontrafelen werd en je de clou al kon raden van een afstandje. Dus bij mij voelde het verhaal heel wissel vallend aan waardoor het wel en niet leuk werd. Het concept was redelijk maar voelde ook niet als het beste aan, acteerwerk was prima. De CGI vond ik er persoonlijk voor geen reet uitzien en de meeste stukjes daarvan waren gewoon weg bagger. Dus, Silent Hill is me wel degelijk tegengevallen. Jammer.

avatar van Neder0001

Neder0001

Het begon allemaal vrij goed en veelbelovend maar het tweede uur is het geen schim meer van het eerste uur. 2* omdat het er visueel allemaal wel goed uitzag.

Silent Hill movie trailer - YouTube

Is een link naar de trailer van deze film. (gekopieerd van FilmVandaag)

knusse stoel

Fijne griezelfilm die dus goed scoorde bij ons en daarmee een waardering krijgt van 7/10.

Het is gebaseerd op een spel wat ik zelf niet ken en misschien is dat ook van belang bij de waardering van de kijker. Het valt mij namelijk op dat degenen zoals bijvoorbeeld Tarkus, die het spel ook niet kende, de film meer waarderen. Het is niet zo dat er veel schrikmomenten zijn maar de film houdt de aandacht van de kijker goed vast en dat is van belang.

avatar van starwars321

starwars321

Opzich een goede film. De soundtrack van de games tilt de film naar een hoger niveau

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

knusse stoel schreef:

De games (zeker de eerste twee) zijn erg bijzonder. Nog stukken knapper en aangrijpender dan de film!!! Mijn favoriete game aller tijden blijft Silent Hill 2. Deze games hebben een plot, een visuele en auditieve stijl, een complexe structuur en een dramatische impact waar veel films een punt aan kunnen zuigen.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Typische gameverfilming: belangrijker dan een coherent plot zijn de 1 op 1 momentjes "kijk dit zat ook in het spel". Zo zijn er veel verschillende monsters waarvan een groot gedeelte eerder lachwekkend is dan eng zoals een man met een gigantische metalen constructie als hoofd die rondloopt alsof zwaartekracht niet bestaat en mensen vermoord alsof het een tom en jerry tekenfilm is en ziet de vrouwelijke politieagent er meer uit als stripper-verkleed-als-politieagent. Het acteerwerk is sowieso nogal brak. Ook visueel erg steriel en nergens echt vies of enigszins echt mede door de hoeveelheid cgi (net als de game!). Ondanks alle monsters en sets simpelweg een saaie film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tja.

Een film waarbij ik wel veel van had verwacht. Helaas is dit niet echt waargemaakt. Ik wist dat dit van een game kwam en dat dit soort films niet ontzettend veel aandacht krijgen, aangezien ik er niet echt veel ken waarvan de reacties enthousiast zijn.

Toch heb ik dit maar een kans gegeven, aangezien er Horror bij stond dus ben ik eraan begon. De speeltijd viel me wat tegen. Maar daaraan heb ik me niet erg gestoord, waar ik me wel aan stoorde was het langdradige gebeuren en lang wachten op de monsters. De monsters zagen er r e d e l i j k uit, beetje onnodig CGI op sommige momenten.

Alhoewel al die slechte punten is dit toch wel een goede uitkijker, soms lekker brute kills en mooi scenes. Prima filmpje voor een game verfilming.

Silent Hill movie trailer - YouTube

Is een link naar de trailer van deze film. (gekopieerd van FilmVandaag)

avatar van Alathir

Alathir

Ik ken het spel niet maar het zal vast beter zijn dan de film. Het begin vond ik goed opbouwend, strak geschoten en gewoon een mooie cinematografie. Eenmaal dat the shit hits the fan in Silent Hill gaat het bergafwaarts.

Het is ten eerste niet eng of spannend en ten tweede verpesten de special effects voor mij erg veel. Het verhaal zit ook nog vol gaten en Sean Bean is compleet overbodig. Een toch wel waardeloze rol niet normaal. Verder wordt zelfs het camerawerk wat repetitief na een tijd.

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Eerste halfuur is echt perfect

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Hoe de film begint met het intense begin van dat de dochter gered wordt door haar ouders is natuurlijk al sterk, daarna dat ze in de auto zitten en dat d'r man belt creëert al gelijk een sfeer, dan die scène met die tekening dat het kind niet weet dat ze het zelf heeft getekend, schitterend, dan zie je het ook nog van de hoek waarin de politieagent staat en je voelt dan extra spanning creepen. De 10 minuten daarna zijn ook nog gewoon perfect qua vibe en cinematografie. Maar 5 minuten nadat ze wakker is wordt het langzaam een shit film... jammer...

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Und3rdog schreef:

Een van de beste game verfilmingen.

Dat vind ik ook! Silent Hill op PlayStation was een erg goed en scary spel. Deze verfilming blijft redelijk trouw aan het spel, heeft een mooie cinematografie en gebruikt zelfs de soundtrack van het spel.

avatar van FlorisV

FlorisV

Mooi camerawerk, prachtige (authentiek vuil uitziende, oude en smerige) sets en over het algemeen verdienstelijke cgi. Af en toe Hellraiser achtig, met een artsy combinatie van fantasie en gore. De soundtrack van Akira Yamakoa is geweldig maar ook direct overgenomen van de games en voelt daarom bij gedeelten nogal copy-pasted. De casting is consequent sterk, met Alice Krige als slagroom op de taart.

Maar het verhaal is uiteindelijk vrij simpel: spookstad met een duister geheim dat zich uiteraard laat kennen. Toch blijft het soms teveel hangen in vaagheid. Bepaalde dingen (pyramidehoofd) komen ook teveel uit de lucht vallen. En er zijn iets teveel personages want Sean Bean krijgt bar weinig te doen. Wel leren we door hem dat er meerdere realiteiten zijn.

Ik zou vooral erg graag een verfilming van Silent Hill 2, toch wel de beste uit de spellenreeks, zien. Die had toch een pakkender verhaal. Vreemd genoeg is de volgende uit de filmreeks gebaseerd op deel 3 en is deel 2 overgeslagen. De films kunnen qua spanning natuurlijk nooit tippen aan de survival horror ervaring van de spellen, waarin om elke hoek een potentiele dodelijke dreiging te vinden is en door een lager tempo veel meer met sfeer wordt gedaan. Maar ik waardeer deze poging erg en als gameverfilming steekt het ver uit boven de vele matige soortgenoten.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20090 berichten

In een ver verleden eens gezien, maar veel kon ik me er niet meer van herinneren. De game heb ik tot op heden ook nog niet gespeeld. Waar deze film vooral in uitblinkt is de setting en de sfeer die is wel heel goed. Akkoord bij momenten wel opvallend CGI waar ik niet zo een fan van ben maar voor films gebaseerd op videogames vind ik dat er bij horen. De film loopt het eerste uur ook een beetje als een adventure game, zoeken en proberen het mysterie te ontrafelen. Het mysterie is op zich niet erg interessant, maar dit wordt wel goedgemaakt door de inclusie van verschillende gedrochten met voorop die demon met zijn pyramidehoofd. Het einde blijft nogal vaag en alludeert op een sequel. Ik heb me in elk geval niet verveeld ondanks een lange speelduur.

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterke herziening.

Een stuk of 2 maanden terug zag ik Silent Hill: Revelation 3D en die kreeg een hoger cijfer dan deze film. Dat is een nogal bizarre mening, en ik vertrouwde het zelf ook niet echt. Silent Hill 1 was een lange tijd geleden. Ik herinner me vooral dat ik teleurgesteld was. Ik heb ook mijn oude review teruggelezen, maar zoals wel vaker bij mijn oudere reviews snapte ik er geen hol van. In ieder geval vond ik het nu erg leuk.

Silent Hill oogt als een best dure horrorfilm, en met een budget van een bescheiden 50 miljoen mag regisseur Gans dan ook niet klagen. Hij weet het goed te gebruiken, Silent Hill ziet er werkelijk super uit met prachtige sets en schone cinematografie. Elke kamer of omgeving waar hoofdpersonage Mitchell in terechtkomt ziet er beeldschoon uit, en Gans weet ook op andere elementen goed te scoren, waaronder het camerawerk.

Het camerawerk doet best veel leuke dingen. Rustig en overzichtelijk in beeld gebracht, maar ook gewoon knap geschoten. De monstertjes die erin voorkomen worden dan ook gewoon lekker in beeld gebracht en kan je als kijker met volle toeren genieten van de monsterdesigns. Enkele designs zien er ook erg geslaagd uit, maar Gans grijpt hier en daar misschien net wat te makkelijk naar CGI. De CGI ziet er verder wel naar behoren uit, maar echt creepy is het niet.

Verhaaltje is dun, maar redelijk luguber uitgewerkt. Er zitten voor Amerikaanse begrippen toch wel een aantal nare beelden tussen. Een sinistere toon wordt gecombineerd met soms bloederige moorden en het weet erg goed te werken. Voornamelijk omdat Gans de film nergens echt dood laat vallen. Veel vermaak en gebeurtenissen die om je oren vliegen. Enkel de eerste 10 minuten zijn taai, daarna sta je garant voor een goede 2 uur aan vermaak.

Het jammere aan de film is dat je uiteindelijk weinig kan genieten van de mooie decors hier en daar. Gans springt in noodtempo door de film heen en verwaarloosd daarmee een aantal monstertjes die geweldig cool kunnen zijn. Je gaat soms zo snel door de setpieces heen dat je eigenlijk niet veel ruimte krijgt om overal van te kunnen genieten. Dat is jammer, en doet wat spanning teniet gaan. Verder blijft het een leuke film waarbij het vermaak optimaal is. Lekker tempo, sterk visueel aspect. Ik heb ervan genoten, veel meer dan de eerste keer.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima horror die lekker wegkijkt.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Één van de weinige horrorfilms die ik eng vind.

Naargeestige, nachtmerrie-achtige sfeer.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Één van de weinige horrors die ik eng vind.

Naargeestige, nachtmerrie-achtige sfeer.