Silent Hill: Revelation 3D (2012)

Verenigde Staten / Frankrijk / Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Michael J. Bassett
met Adelaide Clemens, Kit Harington en Sean Bean

Al jaren zijn Heather Mason (Clemens) en haar vader op de vlucht, altijd een stap voor op de gevaarlijke krachten die ze niet volledig begrijpt. Op de vooravond van haar 18de verjaardag wordt ze geplaagd door nachtmerries en de verdwijning van haar vader, en Heather ontdekt dat ze niet is wie ze denkt te zijn. Die onthulling leidt haar steeds verder in een demonische wereld waardoor ze voorgoed dreigt vast te zitten in Silent Hill.

avatar van galaxydriver32
Ik heb de Silent Hill films opnieuw gekeken en het blijven toch twee ontzettend vermakelijke films. Die muziek is geweldig, en zoals al gezegd zijn de creaturen echt prachtig. Zo apart, en die zusters blijf ik nog steeds bewonderen. Hoe scheef ze dan staan (met de rug dubbel geklapt naar achteren bijvoorbeeld), en dan bij het kleinste geluid de snelste bewegingen maken met hun hoofd en armen. Ik vind de outro in deze film ook heel mooi gedaan trouwens. Heerlijke sfeer die in Silent Hill hangt.

avatar van RuudC
Zo slecht was het toch niet? Ik heb genoeg rampzalige horrorfilms gezien die beter scoorden dan de 2,29 die nu voor Silent Hill 2 staat. Het is ruim vier jaar geleden sinds ik het eerste deel zag en vervolgens veel indruk maakte. Vergelijken gaat wat lastig, maar ook dit deel draait om de naargeestige sfeer. Ik heb me niet gestoord aan het eerste deel van de film, waarin er nog weinig aan de hand is, maar eenmaal in SIlent Hill is het toch gewoon weer ouderwets genieten. Er had misschien niet zoveel hoeven te gebeuren. In het eerste deel is het ronddwalen wel prettig. Hier belandt de hoofdpersoon van de ene in de andere situatie.

Er zitten weer een hoop fantastische creaturen in deze film en er gebeuren genoeg interessante dingen. Silent Hill is in mijn ogen dan ook de franchise (voor zover je daarvan kan spreken) die de erfenis van Hellraiser het beste doorgeeft. Veel gorigheid, hel en verdoemis, hokus pokus en dergelijke. Er zit genoeg passie in deze film om minstens een gemiddelde van 3* te scoren.

avatar van sinterklaas
Prima vervolgje (?) op de gameverfilming uit 2006, die zich nu richt op Sharon, de inmiddels ouder geworden dochter van de hoofdpersonage uit deel 1. Ik had eerst gedacht dat het iets losstaands was.

Het eerste deel is me inmiddels wel een beetje ontgaan na al die jaren... al weet ik nog wel dat het een zeer geslaagde spelverfilming was met een erg fijn en luguber sfeertje. In deel 2 worden de creaties weer uit de kast getrokken: Leven en dood, een geheim, het dorpje Silent Hill en verschillende wezens en creaturen die wederom prachtig doch afzichtelijk in elkaar gemonteerd zijn. Vooral dat spin-geval was fucked up. Naast het survival-horrorthema ook genoeg plaats voor wat actie in bloederige battles en heel veel gore.... Die zogenaamde guards... Die kermis was een lust voor het oog... Ja, zo weet Revelation zeer aangenaam weg te kijken. Ook het einde was bijzonder.

Een van de vervolgen die niet tegenvalt en qua inhoud en stijl erg goed werkt.

avatar van Left4Dead
Deze steeds laten liggen door de negatieve kritieken alom. Het eerste deel heb ik prima van kunnen genieten, meestal is dat een slecht voorteken voor een vervolg. Van de regisseur had ik alleen Solomon Kane nog maar gezien, een redelijk filmpje, net genoeg voor een zeseneenhalfje. Had geen idee wat te verwachten, de game heeft een prima verhaal in zich en hoopte dat dit deel tegen deel één zou gaan aanschurken qua belevenis.

I.i.g. komen we weer vreemde creaturen tegen in een post apocalyptische wereld, als dat nu werkelijkheid is of niet is weer lekker onduidelijk. Je mag gaan puzzelen en zelf invullen net als in het eerste deel. En dat is de kracht van Silent Hill vanaf het eerste deel van de game al. Een dystopie heerlijk in beeld, een wereld vol pijn.
Prima locaties dus weer en heerlijk freaks. Maar wil dat alles nu helpen tot een heerlijk stuk horror en mysterie? Nou ja en nee, het acteerwerk volstaat gewoon niet om je in te kunnen leven. De regisseur doet het aardig in de settings en aansturing van de cameraman, het script is een rammelend vehikel te noemen.

Beeld en geluid staan er gelukkig heerlijk op, het griezelen moet dan ook van die instrumenten hebben. De soundtrack doet erg goedkoop aan, het verhaal wil pas met enige moeite te benaderen zijn. De editing zit er zo nu en dan ook niet erg strak op en niet alle creatures zijn even eng. En dat komt de horror niet ten goede. Toch heeft de film een heerlijke sfeer, Silent Hill heeft daar gewoon een patent op. De afgebrande plek zorgt voor lekkere lugubere situaties, veel pijn in beeld.
Je wilt weten hoe Heather het ervan afbrengt.

Maar we missen de cast van deel één ook al zitten ze er even in. Het acteerwerk is de achilleshiel van de prent samen met het script. De inkleding van SH is weer prima neergezet maar echt eng wil het allemaal niet worden. Eigenlijk is er ook niets nieuws onder de zon te ontdekken nadat je deel één heb gezien, het is een kabbelend voortbordurend werkje op dat deel geworden. licht vermaak maar meer ook echt niet, het eerste deel was intrigerender. Ik kom daardoor op 3** (6,5/10) uit.

Niet slecht maar het acteerwerk van Adelaide Clemens en Kit Harington is zeker ondermaats waardoor inleving en echte spanning niet sterk vertegenwoordigt is. De rest deed het aardig.