House on Haunted Hill (1959)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Castle
met Vincent Price, Carol Ohmart en Richard Long

Een excentrieke en paranoïde miljonair houdt een spookfeest voor zijn, alweer, vierde vrouw in een huis die een reputatie voor moord heeft. Hiertoe nodigt hij vijf, ogenschijnlijk willekeurige gasten uit, ieder met een eigen motief om de uitnodiging te accepteren. Het huis heeft geen elektriciteit of telefoons en zal na middernacht hermetisch worden afgesloten. Een ieder die er de nacht doorbrengt krijgt $10,000 en terwijl de nacht langzaam voortkruipt, begint het spel van moord.

emma-
In het begin dacht ik, een film uit 1959 zo eng kan dat toch niet zijn, maar daar heb ik me in vergist, dit kwam vooral door de sfeer die in de film zat, dat de film zwart wit was vond ik geen minpunt, misschien vond ik deze wel sterker dan de film in kleur.

avatar van Vinokourov
Was dit maar een idee uit de koker van John de Mol geweest: vijf onbekenden worden voor één nacht opgesloten in een spookhuis opgesloten en als ze het overleven krijgen ze 10.000 dollar van de steenrijke gastheer. Het is een simpel maar effectief concept in deze horror. Wat ook meehelpt is een briljante vertolking van Vincent Price. Hij is sinister, kalm en daardoor zo angstaanjagend.

Helemaal briljant is de film niet. Had het gevoel dat het wat onevenwichtig was qua aandacht die de vijf onbekenden kregen. Ik vreesde daarbij ook tegen het eind voor een zwak suffig einde, maar die vrees was gelukkig onterecht. De climax was uitermate goed in elkaar gezet en vermakelijk.

avatar van John Lee Hooker
De poster en plot wekte mijn belangstelling maar ik vond het geheel niet echt op gang komen. Wanneer je naar een afgelegen villa vertrekt met in gedachten tienduizend dollar te verkrijgen moet je natuurlijk ook verwachten dat er nog iets voor de boeg staat. Ik vond dat de deelnemers veel te paniekerig reageerden waaronder dat fluitketel-gegil van Nora. Iedereen loopt te klagen en hopeloos te doen... waarom hou je je niet gewoon even gedeisd tot het acht uur is? Al had ik iets meer shots willen zien van de buitenkant van het huis zijn al die oude meubels en kaarsen geschikt voor het suspense feestje. Gastheer Frederick houd samen met een keurige snor en het beheerste temperament zijn eigen gecreëerde mysterie in leven en de ontknoping is slim in elkaar gezet. Ik moet hier alleen wel erg veel moeite doen om spanning te voelen en ik heb niet het idee dat alle mogelijkheden optimaal zijn benut.

avatar van Richard_Voorhees
Ik lijk één van de weinigen te zijn, maar ik vind na een eerst kijkbeurt deze film nou niet echt geweldig. De meeste schrikmomenten ogen gedateerd en het acteerwerk van met name de vrouwen komt overdreven en hysterisch over. Price zet weer een solide karakter neer en zorgt ervoor dat je tijdens deze korte speeltijd geboeid blijft.
Er zijn betere films in het (sub)genre te vinden.

avatar van alexspyforever
Ik heb inderdaad al betere films gezien in dit genre, maar voor een film uit 1959 vond ik het toch wel leuk in elkaar zitten. Ik heb deze met plezier gekeken en wachtte met spanning op de ontrafeling van het mysterie. Met Vincent Price kan het blijkbaar niet fout gaan voor mij, als hij meedoet lijkt de film zo al geslaagd of hij nu de goeie of slechte speelt. Ja die Nora reageerder soms wel overdreven maar hoe zou je zelf zijn. Die journaliste leek echter maar weinig nut te hebben in hele gebeuren. Het gespook was nu niet meteen eng te noemen, maar was wel knap gemaakt. Geweldige sfeer ook zelfs in kleur. Hoewel, ik toch ook nog eens de zwart-wit versie wil zien.

avatar van knusse stoel
Dit is horror op het niveau zoals wij het graag zien, het is eng maar niet bloederig met in iedere kamer een lijk zonder hoofd of armen. In die jaren maakten ze de voorgangers van heden en verhaaltechnisch kon men dat goed!

avatar van Gang_Star
Ik zal tot de weinigen horen, maar hier vond ik echt niks aan. Spannend vond ik het niet, van horror was maar weinig sprake en de uitwerking waarbij het personage van Vincent Price het plan doorhad en daardoor zijn eigen vrouw en die andere man vermoord deed mij meer denken aan een misdaad/thriller.

De remake met o.a. Geoffrey Rush en Famke Janssen vind ik dan stukken beter.

avatar van joolstein
Film met Vincent Price, fantastisch acteur. Nu staat erbij deze film het genre Horror , echter ben ik van menig dat het meer een thriller is. Het is een agatha christie met een paar elementen uit de Horror. Moet toegeven er zat wel één hele goede jump-scare in, maar verder ?! De film was niet slecht maar mis toch de Horror. Hierdoor ben ik ietwat teleurgesteld.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het charisma van Vincent Price zou elke pulp naar een hoog niveau kunnen tillen. Zo ook deze verder best sympathieke spookfilm. Op Price na zijn de personages en vertolkingen niet wonderbaarlijk, de vrouwen zijn vooral aan het schreeuwen, de heren lopen wat rond en één man verkondigt om de tien minuten dat het spookt en men ten dode is opgeschreven. Gelukkig bevat House on Haunted Hill een reeks voortreffelijke en memorabele sequenties, sfeervol in beeld gebracht en hier en daar nog best effectief. De opbouw is wat aan de trage kant en de karakteropbouw wat stoffig, maar de film weet op visueel vlak en qua sfeer erg veel te bereiken.

3,5 sterren.