The Tingler (1959)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door William Castle
met Vincent Price, Judith Evelyn en Darryl Hickman

Dr. Warren Chapin, een bekende patholoog, ontdekt dat er in de ruggegraat van elke mens een beestje leeft dat groter wordt als zijn 'drager' in paniek raakt. Chapin besluit om zijn theorie op een aantal nietsvermoedende slachtoffers te testen en onderwerpt hen aan een aantal angstaanjagende proeven.

avatar van The Eye
Overtuigend spel van Vincent Price, die dan wel een rol speelt die hem op het hart geschreven is, maar toch. Blijft een van mijn favoriete acteurs.

Aardige Horror / Science-Fiction uit eind jaren '50,
Vincent Price speelt zijn rol als dokter zeer overtuigend ook zijn er sommige momenten in de film die me een beetje stoorde bv na sektie hebben verricht vraagd de man van de overledene mag ik me vrouw weer meernemen ik bel morgen zelf wel de undertaker..........

SlasherMovieMan
Is The Tingler een daadwerkelijke klassieker van jewelste?

Jazekers. Een klassieke film op alle gronden en daden! Is dat een gezegde? Maar werkelijk een topfilm. Mijn eerste kijkbeurt was gelijk verkocht. Toch heeft de film niet precies de tand des tijds doorstaan, maar gewoon het acteerwerk, van met name Vincent Price, is toppie. Voor de rest is de film ook af en toe werkelijk eng voor een horrorfilm uit de jaren 50!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zeer vermakelijk horror filmpje die een erg mysterieus sfeertje heeft.
Vincent Price zet zoals eigenlijk altijd wel zijn rol weer met volle overtuiging neer en ook zijn tegenspelers zijn niet slecht.
Hoogtepunt is toch wel de scene met de dove vrouw die ze de dood in willen jagen.
En natuurlijk de bioscoop scene met een loslopende Tingler, die misschien thuis op je eigen bank eerder hilarisch als eng is maar in de bioscoop toch best een meerwaarde heeft gegeven.

The Tingler is 1 van de horrorklassiekers die niet vergeten mag worden, erg prettig filmpje!

avatar van Prinz
Als ik het goed lees in Film History, kregen sommige toeschouwers destijds effectief elektrische schokken in hun stoel?

avatar van Richard_Voorhees
Vermakelijke, ietwat cheesy horrorfilm uit de jaren '50. Dit laatste komt voornamelijk door het absurde, goedkoop ogende uiterlijk van The Tingler.
Price weet te overtuigen als een nogal obsessieve professor. Mede daardoor dacht ik ook eerst dat hij de doofstomme vrouw wilde beangstigen. Best een verrassende twist dat dit uiteindelijk de man van de bioscoophoudster bleek te zijn.
Grappig hoe Price z'n personage hem weet te chanteren met de dreiging naar de politie te gaan.
De scenes in de bioscoopzaal zijn met name door de onderbrekingen door Price's personage erg vermakelijk, vooral wanneer hij het publiek oproept om te gaan gillen.
Ietwat gedateerde film voor tegenwoordige begrippen, maar mede door Price z'n sterke spel nog best vermakelijk.

avatar van keimpeS
Ontzettende leuk horrorfilmpje met Vincent Price, ook erg leuk is dat de kijker bij de film betrokken wordt. Ik had deze film in 1959 graag in het theater gezien, maar toen was ik er nog niet...
Grappig dat de Tingler zichtbaar zich voort beweegt middels draden, wekte wel even een glimlach in me op...

avatar van wendyvortex
De Percepto-effecten missen we natuurlijk in de thuisbioscoop, maar met een beetje creatief gebruik van de elektrische vliegenmepper zou dat ook nog wel te doen moeten zijn.
Eerste helft is vrij typische jaren 50 horror-film, maar in de tweede helft gaat de film compleet loos en staan we hier zo'n 55 jaar na de premiere nog wel behoorlijk perplex.
3e plaats in mijn jaren 50 horror top 10 (na Night of the Demon en Them!)

avatar van alexspyforever
House on Haunted Hill, Homicidal, Mr. Sardonicus en nu deze The Tingler. De films van William Castle met zijn soms ludieke intro's en/of onderbrekingen van de film liggen mij precies wel. Eigenlijk is de enigste film die ik maar flauwtjes vond 13 Ghosts al had ook die wel zijn goed momenten en verder was ook "Let's Kill Uncle" een leuk kijkstuk. Als je natuurlijk een klasbak als Vincent Price in je film hebt dan gaat het niveau meteen flink naar boven. Alweer een erg leuk concept waarbij de angst in ieder mens wordt vormgegeven door een wezen dat veel weg heeft van een grote duizendpoot dat in de de ruggengraat leeft en kan worden verlamd door een schreeuw. Uiteraard zit je als kijker te wachten op het moment dat zo een beestje vrijkomt . Na een aantal mislukte pogingen die op schitterende wijze in beeld worden gebracht lukt het uiteindelijk en hoe. De scène waarin de doofstomme Martha last krijgt van hallucinaties is een van de spannendste die ik in zulke oude films heb gezien. Het leuke is dat er ook nog een twist aan is verbonden naar het einde toe. Het wezen mag dan wat houterig en als een marionet bewegen, in elk geval goed gemaakt en dreigend zijn de scènes waarin hij in actie komt wel degelijk.. Voor de fans van William Castle en Vincent Price een must, are you reading this Flat Eric?

avatar van joolstein
Compleet met vreemde wetenschappelijke uitdrukkingen, campy dialogen, cheesy effecten en een opeenvolging van gebeurtenissen die zowel hilarisch als ook griezelig zijn, is dit wederom een heerlijk William Castle-film. De regisseur is naast dat hij prima entertainde films maakt vooral bekent om zijn heerlijke promotie-gimmicks. Bij de film "The Tingler" was er zoiets als wat de “Percepto” werd genoemd. Een soort buzzers onder de stoelen van de bioscoop gemonteerd zodat sommige stoelen tijdens de film vibreerde. Maar ook zonder die gimmick heeft de film genoeg te bieden. Ten eerste is er het redelijk briljante idee over een beestje wat leeft in de ruggengraat van elke mens en groter wordt als men in paniek raakt. Een gevaar wat van binnenuit ons lichaam kwam. Doodsangst die alleen kan worden voorkomen door te schreeuwen. Wat zal er dus gebeuren als je doofstom bent?
Daarnaast is ook de cast zeer goed. Het ijskoude treffen tussen Vincent Price en zijn overspelige vrouw Patricia Cutts zijn fantastisch. Maar ook Judith Evelyn (Rear Window) die de doofstomme vrouw speelt en op verzoek van Price de rol heeft gekregen was grandioos. Een leuk feitje is dat we aan het einde van de film een filmoperateur in beeld zien die niemand minder dan Dal McKennon is. Hij was de stem van Woody Woodpecker. Nu was de film niet om op een tv thuis af te spelen maar echt bedoeld voor in de bioscopen. Vooral door de verschillende trucjes die aan het eind in de film zijn verwerkt maar bovenverwachting doet de film het ook best goed op het kleine scherm. Er is met deze vreemde maar memorable film van de late jaren '50 nog steeds veel plezier te beleven.
Tot slot nog iets wat mij opviel; ergens aan het begin lees Price een boek over een nieuw soort Acid/drugs, echter het kaft van dat boek zat net andersom. Ach geen paniek maar Schreeuw! Schreeuw voor je leven! The Tingler is los!

avatar van John Milton
Ik meende dat The Tingler mijn eerste William Castle film zou worden, een naam waar ik al een aantal keren over had gelezen, meer specifiek over de dingen die hij om zijn films heen deed ter promotie. Het blijkt dat ik When Strangers Marry (1944) al gezien had, maar dat lijkt me achteraf niet heel tekenend voor de man. Ook The Tingler werd dus gepromoot op een bijzondere manier, met apparaatjes (Percepto!) onder de stoelen, die trilden wanneer het ‘Tingler’ wezen in de film ontsnapte, en zogenaamd de zaal inkwam. Ik zou er wat voor overhebben om te zien hoe het publiek eind jaren vijftig op zoiets reageerde.

Sowieso een figuur waar ik meer van wil weten, deze Castle, en hij opent de The Tingler persoonlijk met een proloog c.q. waarschuwing. Verder is er Vincent Price in een hoofdrol, wat ook geen kwaad kan, op zijn tijd. Voor de rest, kun je als liefhebber van de '50's-'60's horrorfilm, dit werkje rustig zelf kijken.