When Strangers Marry (1944)

Alternatieve titel: Betrayed

Film noir / Mystery

geregisseerd door William Castle
met Dean Jagger, Kim Hunter en Robert Mitchum

De serveerster Millie Baxter uit de provincie vertrekt naar New York om te trouwen met Paul Baxter. Millie's huwelijk verloopt rommelig en ze weet daardoor nauwelijks, wie Paul eigenlijk is. Ze komt er al snel achter, dat haar man bij een moordzaak betrokken is. Dan wordt Millie, wanneer ze voor het raam van haar hotelkamer staat, neergeschoten.

Een lekkere, gestileerde, maar ook wel wat onevenwichtige thriller met surrealistische trekjes, rond moord en beroving, waarbij de regisseur dankbaar gebruik maakte van schaduwpartijen; vooral de sfeer was lekker duister en eng. De cast speelde goed, met name een nog jonge Robert Mitchum.