Warlock (1989)

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Julian Sands, Richard E. Grant en Lori Singer

Boston 1691. Een warlock oftewel een mannelijke heks, wordt ter dood veroordeeld, maar ontsnapt op een magische wijze naar de toekomst, gevolgd door een heksenjager. De warlock is op zoek naar de drie delen van de duivelsbijbel, want hiermee kan hij het ontstaan van de wereld veranderen.

avatar van boozebelly
Voor de liefhebbers van deze 80's cultfilm... hij is nu eindelijk verkrijgbaar als regio 2 met Nederlandse ondertiteling. Hier bijvoorbeeld: KLIK!

avatar van mikey
Herzien en leuk hoor. Julian Sands is wel erg op dreef als fanatieke warlock en zijn jacht op een soort duivels boek der schaduwen of zo. Mooie van de film is het kat/ muis element in een roadmovie-jasje. eerder fantasy dan horror. De effecten zijn schaars maar okay gedaan. Miner heeft dit low budget werkje prima verteld met vaart en lol.
Sparkle schreef:
Als kind had deze film veel indruk op me gemaakt. Later, tijdens een studie Satanisme bleek tamelijk veel verhaal authentiek.
:-|

avatar van Lord Flashheart
Jeugdsentiment...

Voor mij is het zeker 20 jaar geleden dat ik de film voor het eerst (gedeeltelijk) zag. Later nog wel eens in z'n geheel gezien, maar dat is toch ook al eind vorige eeuw. Een herziening na zo'n lange tijd is daarom een risico, want je smaak ontwikkelt zich in de loop der jaren, maar Warlock blijft staan als een huis. Het is nog steeds een degelijk occulte horror roadtrip, inmiddels met cultstatus.

Eng is de film natuurlijk niet meer; daarvoor zijn veel effecten verouderd en komt de toon nu wat luchtig over. Wel zitten er nog best een aantal effectieve kills in, zeker in het begin. Wat volgt is een vermakelijk kat en muisspel tussen warlock (Julian Sands) en de warlockjager met zijn vrouwelijke sidekick. Vooral Sands is bij vlagen bijzonder creepy.

Verder moet de film het vooral van de sfeer hebben; een goede mix van de jaren '80, aangevuld met occulte ingrediënten uit de jaren '70. Warlock is ook een vreemde eend in de bijt, uit een tijd dat het horrorlandschap volledig werd gedomineerd door slashers. Misschien dat de film me daardoor altijd zo goed is bijgebleven. De film is verder onderhoudend tot en met de climax aan toe.

3,5* blijven staan.

avatar van Left4Dead
Licht verhaaltje, lichtvoetig met weinig diepgang. Toch is het een vrolijk gebeuren met de wat goedkope humor en muziek. Storend is het voor mij niet en dit filmpje uit mijn jeugd is leuk om eens in de vijf/tien jaar te zien.
Verhaal geschreven door David Twohy.

leuke film.
zocht deze op dvd.
staat ie 2de hands op bluray bij bol voor 50 euro.
volkomen belachelijk.

avatar van alexspyforever
Dit is totaal geen horror, fantasy op het niveau van een familiefilm. Het begon nochtans veelbelovend met een afgekapte vinger en afgebeten tong maar gaandeweg ontwikkelt er zich een vrij saai verhaaltje en karakters met weinig diepgang. Er zit wel een goede vaart in, maar dit is toch allemaal te goedkoop om te blijven boeien voor een uur en 3 kwartier.

avatar van PEN15
Nee inderdaad geen horror, meer een soort van Wes Craven's Braveheart vs. Terminator; Mel Gibson's time travel quest for destroying the unholy Grand Grimore. Onder avontuur/fantasie komt dit nog het best tot zijn recht dat af en toe neigt naar jeugdfilm. Die poster is alvast misleidend. Wie gruwelt er van wat waterverf dat drupt uit een zeer suggestief gehouden beschadigd oog, en die overige drie of twee "enge" dingen? Wellicht dat ze veel hebben weggecensureerd net als bij die Friday the 13th films. Als dat hier het geval is, moeten ze haast een halve film hebben weggeknipt. Zal die deel II: Armageddon dan eigenlijk nog wel wat aan zijn. Een vervolg nog slapper maken dan deze nephorror acht ik niet meer mogelijk.

Ik wist niet eens dat dit het échte eerste deel was. Armagaddon is niet genummerd en dit deel zag ik nooit in videotheken liggen. Kan er mee te maken dat hij pas in '91 verscheen in de VS en misschien wel helemaal niet bij ons.

Tevens, ik weet dat deze niet van Wes Craven is, maar het doet me gewoon aan hem denken. Dit is echt zo'n New Nightmare of Wishmaster. Ik heb meteen nagezocht of hij er niet ergens bij betrokken is geweest en vind het vreemd dat de Nederlandse wiki Brian Yuzna als co-producent vermeld. Dat kan niet kloppen...