Brainscan (1994)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Flynn
met Edward Furlong, Frank Langella en T. Ryder Smith

Michael Bower is een tiener en is verslaafd aan horrorfilms en gewelddadige computerspelletjes. Dan bestelt hij een nieuw spel, genaamd Brainscan. Michael speelt het spel, waarin je als speler de rol van de moordenaar op je neemt en een moord moet zien te plegen. Maar als Michael het spel gespeeld heeft, ontdekt hij dat er ook in het echt een soortgelijke moord is gepleegd. De demon Trickster legt Michael vervolgens uit dat hij aan het spel vast zit en dat hij het uit moet zien te spelen om van deze nachtmerrie verlost te zijn.

lezertje
Zonder enige vorm van voorkennis gezien, maar wat is deze film afgrijselijk voorspelbaar. Natuurlijk worden de moorden in het videospel ook in het echt gepleegd. En Michaels (Edward Furlong) overbuurmeisje Kimberly (Amy Hargreaves) op wie hij heimelijk verliefd is ook op zijn dodenlijst staat, weet je van het moment dat jij haar stiekem begluurt vanuit zijn slaapkamerraam als zij zich staat om te kleden. Maar dan, aan het einde van de film, als er dan voor Michael geen enkele uitweg meer blijkt te zijn om aan zijn lot te ontkomen, komen scenarioschrijvers Brian Owens en Andrew Kevin Walker met de meest briljante vondst uit de filmgeschiedenis. Alles blijkt slechts een hypnotiserende droom te zijn. Of is dit een spoiler? De inspecteur die Frank Langella neerzetten is ronduit belachelijk in zijn doen en laten en Furlong acteert werkelijk tenenkrommend slecht.

avatar van Insignificance
Veelbelovend begin. Leuk spel, fijne moord en Clinton's score mag er zijn. Daarna wordt het stilaan wat minder. Het verhaaltje kan je natuurlijk zo uittekenen, maar dat mag geen probleem zijn voor dit soort nonsens. Met wat potentiële slachtoffers in de buurt moet er wat te halen zijn. Daar doet Flynn jammer genoeg niet zoveel meer mee, hij laat het vooral leunen op suggestie en de postermeneer, Trickster, die het spelletje organiseert. Een nogal onnozel verschijnsel. Niet grappig, niet eng, eigenlijk van alles niks. Geen wonder dat dit geen horror icoon is geworden. Leuk om die Furlong nog eens te zien en het heeft nog wel wat charme om het over de streep te trekken, maar het beste is er toch wat te snel vanaf.

avatar van Gang_Star
Op zich een leuk verhaal waarin een jongen een game speelt waarbij de inhoud gelijk is aan de werkelijkheid. Het verhaal deed me dan ook denken aan het veel later gemaakte Stay Alive, maar deze Brainscan viel flink tegen. Het is een film die nergens spannend wordt en waarin het aan een goede sfeer ontbreekt. Gore is er eigenlijk ook niet. Inhoudelijk is het dan ook saai en vond ik de film meer lijken op een tiener horrorfilm. Het einde waaruit blijkt dat het allemaal niet is gebeurd (deed mij ook denken aan het eveneens later gemaakte Cry_Wolf) vond ik wat aan de flauwe kant.

avatar van ChrisM
Sweet memories.... weet nog dat deze nieuw op VHS in de lokale videotheek zag liggen.... in de herziening blijkt de film nog steeds leuke sfeer en de muziek van George S Clinton uber cool !

avatar van joolstein
Leuke jaren '90 Pulp-horror die veel weg had van een langgerekte aflevering uit de serie Are You Afraid of the Dark? Jeugdige horror-fan Michael (Edward Furlong) speelt op een dag de interactieve videogame “Brainscan” Dit stelt hem in staat om realistische moorden te plegen. Als een punkachtige dwaze demon met de naam Trickster (T. Ryder Smith) verschijnt, wordt de vraag algauw of die moorden niet echt worden gepleegd. Nu denk ik dat de film meer op kinderen is gericht en moet het dus zeker niet hebben van zijn sterke horror-elementen. Ondanks dat de visuele effects erg cheesy waren, hangt er wel een leuke charme rond deze jaren '90 film. Een jochie die Fangoria leest, stiekem naar de ontluikende borsten van zijn buurmeisje gluurt en een soort telefoon-computer heeft met de naam “Igor” is natuurlijk best cool! Het personage “The Trickster” een soort combinatie van Beetlejuice, Freddy Krueger en een popster was helaas dan vooral weer erg fout. Een waardeloze schurk waar helemaal geen dreiging van uitging. Al met al keek het wel leuk weg, al werd qua horror de rem er flink opgezet en speelde de regisseur met het einde teveel op veilig.

avatar van alexspyforever
Ik herinner me dat ik lang geleden deze eens op TV tegen kwam tijdens het zappen. Ik weet nu pas dat het om Brainscan ging. Veel kon ik me er niet van herinneren en denk dat ik regelmatig wat anders ging kijken. En ja het idee achter een horror videogame dat aanvoelt alsof het echt gebeurt was origineel en klinkt nog steeds aantrekkelijk. De uitvoering is op de eerste kill na nogal belabberd. Vervelend is ook het figuur van Trickster die wel een broer leek van Beetlejuice rockstar stijl. Dat is eerder een komisch figuur en dat komt de horror en spanning niet ten goede. Eigenlijk was het meer uitkijken wanneer dat mooie buurmeisje dat absoluut niet preuts was in haar kledingstijl nog eens in beeld kwam. Neen, dit was gewoon te braaf.

avatar van Woland
Ik vond 'm eigenlijk stiekem best wel vermakelijk. Het is een leuk verhaaltje over de interactieve horrorgame Brainscan, en het zal inderdaad niet verbazen dat de moorden ook in het echt gebeuren, en er veel op wat voorspelbare wijze gespeeld wordt met fictie vs realiteit. Echt heel eng of spannend wordt het niet, nee, maar de sfeer in de film vond ik best leuk gedaan, ook zeker door de begin jaren '90-sfeer. Edward Furlong doet het ook prima hier. De special effects zijn wat matig en meer gore had ook wel gemogen, en het einde is nogal flauw, maar ik vermaakte me hier desondanks over het algemeen prima mee. Leuke wegkijker.

avatar van Collins
Voorspelbaar en absoluut niet eng. Die classificaties hangen zeker aan de film. Het verhaal is vooraf in grote lijnen goed in te tekenen. De feelgood aan het einde inbegrepen. Met de horror valt het ook erg mee. Behoudens wat bescheiden bodyhorror, valt er niet veel te zien.
Desondanks heb ik me eigenlijk goed vermaakt. Het verhaaltje is best leuk. De film kijkt als een opwindend jongenssprookje. Zaken als een mindfuckende videogame, moord, doodslag en veel vrijheid van handelen, zijn aan mij wel besteed. Ik kon me in ieder geval erg goed inleven. En dat veroorzaakte toch een spannend gevoel.
De fijne bonus is er in de vorm van de kwade genius "The Trickster". Een hilarisch creatuur. Niet eng, maar heerlijk grotesk en over the top. Erg vermakelijk. Deed me wel wat denken aan Betelgeuse uit de film Beetlejuice. Ook zo'n hilarisch karakter. Vond deze Trickster trouwens leuker, want hij is venijniger en dat maakt hem geestiger. Althans, volgens mijn herinnering.
Nee, de film heeft inhoudelijk niet veel body, maar compenseert dat wat mij betreft met een hoge inlevingsfactor, een pracht van een kwaaie geest en met heel aardig acteerwerk.
Leuk.

Misschien niet de beste film, maar voor mij jeugdsentiment vandaar 4 *

avatar van Daan258
Leuk concept maar nogal vrij matig uitgewerkt.

Ik vond dat er weinig sprake was van horror, eerder een erg lichte thrillerscifi met een vleugje misdaad.
Wel leuk om Edward Furlong weer te zien spelen. Ik blijf het altijd zeggen dat het jammer is dat hij helaas nu niet vaak meer te zien is in films.