Birth (2004)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Nicole Kidman, Cameron Bright en Danny Huston

Anna, een vrouw van rond de dertig, staat tien jaar na de dood van haar echtgenoot op het punt om opnieuw te trouwen. Tijdens de verjaardag van haar moeder ontmoet Anna een 10-jarige jongen die haar vertelt dat hij de reïncarnatie is van haar overleden echtgenoot. Het leven van Anna komt door die gebeurtenis flink overhoop te liggen.

Zag gisteren weer een groot stuk van Birth en twijfel nu of ik hem ga opwaarderen, film had me gelijk spellbound door zijn trage ritme. Muzikaal en cinematografisch straalt deze film enorm veel klasse uit. Glazer heeft het echt in zich om een meesterwerk te maken.

avatar van moviemafketel
Kidman met kort haar, ik zeg jummie. Dat verdomde mannetje mocht gewoon al lekker met dr in bad zitten.
Verder vond ik het een hele aparte film waarbij ik wou wegzappen, maar toch ook erg benieuwd was of dat kereltje echt een reïncarnatie was of niet. Het einde vond ik alleen een beetje vaag. Ze gaat alsnog trouwen met haar nieuwe man en dan krijgt ze opeens een zenuwinzinking als die foto wordt genomen? En wat wil ze met haar trouwjurk in zee? Is het gewoon nog steeds verdriet dat dat mannetje haar 1e man niet was? Anyway, ik vond het een rare, maar ook wel bijzondere kijkervaring. Had hem nog niet eerder gezien.

avatar van lizzy123
Het was een mooie film, met een paar goede scenes erbij zoals de ruzie met het 10-jarige jongetje, en de eindscene in het water. Het bad waarin kidman en het jongetje zitten was toch zeker opmerkelijk, en waarin ze zoenden. Het was een andere film dan normaal zeker een bijzondere film. Het keek goed weg, maar niet dat ik de film nog 1 keer zou zien, dat nou ook weer niet.

Mooi en intrigerend drama over een mogelijke reincarnatie (het definitieve antwoord daarop ligt goed verborgen in het verhaal).
De soms nadrukkelijk aanwezige muziek, het ingetogen acteerwerk, het langzame tempo en de vele statische shots zorgen voor een goed bijpassend mysterieus gevoel tijdens de film en werken zelfs hypnotiserend.
Goed acteerwerk, waarbij vooral de jonge Cameron Bright opvalt in een moeilijke rol. Ook een mooi openingsshot.

avatar van Artkramer
Leuk concept, goed gespeeld, geweldige muziek en subtiele humor.

neo (crew)
Birth is een uitermate stijlvolle film. De film barst soms uit zijn voegen op het audiovisuele vlak en kent een reeks wonderschone scenes. De rustige cameravoering en de grandioze muziek van Desplat (de fluit ostinato!) zorgen op enkele momenten voor kippenvel. Zo is er een prachtige openingsscène en een aangrijpende close-up van Nicole Kidman.

De film doet erg denken aan een ouderwets psychologisch drama, waardoor de film begrijpelijkerwijs niet geheel aan ieders verwachtingen zal voldoen. Het heeft een vleugje van enkele andere films, waaronder werk van Polanski en een bepaalde filmmaker wiens naam ik niet zal noemen, omdat dit mogelijk een spoiler is. Het mysterieuze element van de film is eigenlijk minder van belang, hoewel het wel behoorlijk de aandacht opeist. Het draait puur om de moeite die de hoofdpersoon heeft om te hertrouwen. De ontrafeling van het mysterie is daarbij helaas net dat zwakke element wat iets doet afwaarderen.

Sfeervolle, tamelijk bijzondere film. Jonathan Glazer is een naam om in de gaten te houden.

avatar van K. V.
Een beetje een speciale film, maar vond hem niet slecht. Opmerkelijk, want er zitten toch enkele vreemde zaken in de film. Zo is het verhaal natuurlijk al vreemd op zich, maar daarnaast ook bv de muziek, ook Nicole Kidman die bv 2 min constant net niet in de camera staart, ..., maar 'k heb tot het einde geboeid zitten kijken naar de film en was benieuwd hoe de film ging eindigen.
Nicole (toen nog zonder botoxgezicht) en het jongetje Cameron Bright deden het heel goed.
Vond hem goed, niet waw, maar zeker eentje om eens mee te pikken via tv.

avatar van DBTim
Intrigerend, er hangt heel de tijd een spannend en beklammend sfeertje.. Het einde begin je uiteindelijk toch wel een beetje te doorzien en zorgt voor een anti climax. Kidman speelt wel echt grandioos!

avatar van maxroelofs
Bijzonder sterke film.

Een uitgangspunt dat erg interessant is maar ook erg zwak uitgewerkt had kunnen worden. Erg creatief en inventief in beeld gebracht. De film begint erg wazig, ook komt het vaak wat te erg over als een arthouse film. Dit is de grote kracht van de film maar in het eerst deel zeker ook de zwakte. Glazer valt soms wat door de mand met de opbouw. De scène in de bioscoop waar ze erg lang het hoofd van Kidman blijven filmen had erg goed kunnen werken. Het is een redelijk zwaar shot dat beter verder in de film getoond had kunnen worden. De opbouw had dus wat beter gekund alleen verder in de film werkte dit alleen maar ik het voordeel. De bijzondere maar erg treffende shots deden de film erg goed en maakte hem bijzonder interessant om naar te kijken.

De muziek in de film was wekelijk geniaal te noemen. Glazer voelt precies aan wanneer hij welk nummer in moet zetten en nog veel belangrijker, wanneer geen nummer. Iets waar veel recente regisseurs in doordraven. Bij elke scène moet perse een nummer. En dat terwijl de stilte bij bepaalde scènes de beste muziek is Tegen het einde aan krijgt de film meer klassieke nummers die de bijbehorende scènes een heel stuk beter uit de verf laten komen.

Het tempo in de film was erg fijn, ook hier ging het in het begin wel helaas mis. Na 30 minuten nam de film beter de tijd om zijn verhaal te vertellen. Iets waar ik eigenlijk alleen maar blij mee kan zijn. Dit alles was nodig voor dit psychologisch drama. Psychologisch is hier een belangrijk woord. Erg knap hoe Kidman je al snel aan haar kant weet te krijgen. Op het einde blijkt dan toch dat het allemaal weer niet was wat je dacht. Het werd hierdoor nog makkelijk om je in Kidman in te leven. Totaal overdonderd gekeken want het leek me toch overduidelijk dat de jongen echt Sean was.

Acteerwerk is erg goed. Kidman speelt geweldig, ze lijkt hierin erg op Farrow in rosemary's baby. Ook speelt ze een vergelijkbare rol. Beiden grandioze films. Het jongetje speelt boven gemiddeld en de rest doet het ook allemaal naar behoren.

Toen kwam het eind waarin je niet alle antwoorden kreeg waar je op hoopte, Toch heeft ook wel weer iets. De film zet hierdoor aan tot denken en het mysterieuze sfeertje dat al heerste wordt versterkt.

Al met al een erg sterke film. Glazer schiet her en der net wat uit de bocht maar verder geeft hij het op een perfecte manier vorm. Het is lastig om hier een film over te maken alleen glazer weet het psychologische deel goed naar voren te brengen.

Krappe 4.5*

avatar van simone1
Ach, het gaat nergens over maar je blijft wel kijken.
Met de 80-jarige?! Lauren Bacall !

avatar van Joy4ever
Ik had redelijk hoge verwachtingen van deze film. Hoewel de clue helaas te snel werd weggegeven hoopte ik dat er toch een andere reden was dat Sean alles bleek te weten. Toen het jongetje Sean opbiechtte dat hij de boel bedroog zakte de hele film in elkaar voor mij. Daarna werd nog krampachtig geprobeerd er een bepaalde draai aan te geven maar die faalde voor mij compleet. De muziekkeuze vond ik ook erg matig, te geforceerd en teveel aanwezig.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/romantiek/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Nicole Kidman speelt zeer goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Af en toe mooi HD kwaliteit...

De film was tot zo'n tien minuten voor tijd erg leuk. Maar net op het moment dat je denkt dat de twee eindelijk weer bij elkaar komen, blijkt het een psychisch gestoorde te zijn. Wat een saai einde...

een zeer intrigerende film die me tot vlak voor het einde geboeid heeft. maar toen, god allemachtig: wat een bagger kut klote tyfus einde. 0,5 van mij.

avatar van leatherhead
Erg mooi.

Mysterieus, stijlvol, en een Kidman in vorm. Het plot, en, bovenal, de bijbehorende ontknoping viel vroegtijdig te voorspellen, maar ook daarna blijft de film nog iets van mystiek over zich heen houden. De muziek is dikwijls prachtig (vooral die pianomuziek), de locaties sfeerrijk. In al z'n elegantie straalt de film tevens iets duisters uit, knap.

Kidman en het psychisch gestoorde joch zijn geweldig, de rest niet altijd even goed. Sommigen familieleden leken me ook wat flegmatisch te reageren bij zo'n bizarre gebeurtenis. Maar veel deed het niet af. Hoogtepunt van Birth was ongetwijfeld de alhier veelbesproken close-up scene van Kidman.

Toch wel een interessant regisseur. Wel weer zo'n twijfelgeval waarbij ik de keuze tussen 3,5* en 4* nauwelijks kan maken. Maar voorlopig dan maar het voordeel van de twijfel.

avatar van Boenga
1/ Een film hoeft voor mij zéker niet 'uptempo' te zijn - eerder integendeel - maar hier zijn toch al te vaak momenten die zich te lang voortslepen.
Komt daarbij nog eens een scene waar Anna tegen ik-weet-niet-meer-wie zit te vertellen wat er tot dan toe al gebeurd is. Een vorm van herhaling die me het gevoel geeft dat de regisseur echt wel alles uit de brand moest slepen om de tijd vol te krijgen.

2/ Het gedrag van een aantal personages is heel onecht. Eleanor bijvoorbeeld behandelt haar dochter bij momenten alsof ze een 12-jarig kind is.

3/ De stem, de fluistertoon die Anna in veel passages gebruikt, die moet waarschijnlijk dat mystery-gevoel bij de kijker versterken, maar ook dat voelt heel onecht aan.

4/ Tenzij het aan de kwaliteit van m'n dvd heeft gelegen: die sombere, donkere, droevige kleuren, gans de film door... Het leken wel beelden uit een jaren 80 US-film over de Sovjet-Unie: ook met die fletse kleuren, om te benadrukken wat voor een somber land dat wel was.

Met de 2,5* die ik geef ga ik Birth geen slechte film noemen. Kidman doet haar werk goed, er zijn ook een paar sterke scenes (het woonkamerconcert), en ik bleef wel met spanning uitkijken naar de afloop. Maar ik hou niet zo van Arthouse-toestanden, en dat gevoel zat 100 minuten in m'n onderbuik...

avatar van joolstein
De tweede film van regisseur Jonathan Glazer, gaat ten onder aan zijn eigen prestigieuze visuele beelden. Het is het soort aankleding waarvan recensenten smullen. Maar er is helaas te veel aandacht voor de vormgeving wat ten kosten gaat van de spanning en intelligentie. Elk oplettende kijker weet "het" binnen 10 minuten na aanvang van de film! 'Birth' is dus geen film die je op het puntje van de stoel zal doen laten zitten. Minutenlange close-ups en vele “long takes” halen elk tempo uit de film. Hierdoor wordt de film traag en langdradig. Toch weet de film nog betrokkenheid bij de toeschouwer te genereren, wat te danken is aan Nicole Kidmans overtuigende invulling van haar rol. Haar gevoelens en twijfels, haar onsterfelijke liefde voor haar overleden man die ze maar niet weet los te laten, en de projectie van haar mans eigenschappen op het jongetje, waardoor ze daadwerkelijk verliefd op hem lijkt te worden vormen het meest intrigerende aspect van de film. De manier waarop Anna verkiest om, emotioneel gezien, met de informatie van deze jongen om te gaan, is wat de film dus nog enigszins interessant maakt. Mooie beelden, een geweldige cast maar helaas een te slap verhaal.

avatar van John Milton
Volle ster erbij bij herziening, al is het wat afgerond naar boven.