Birth (2004)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Nicole Kidman, Cameron Bright en Danny Huston

Anna, een vrouw van rond de dertig, staat tien jaar na de dood van haar echtgenoot op het punt om opnieuw te trouwen. Tijdens de verjaardag van haar moeder ontmoet Anna een 10-jarige jongen die haar vertelt dat hij de reïncarnatie is van haar overleden echtgenoot. Het leven van Anna komt door die gebeurtenis flink overhoop te liggen.

rondh schreef:

Ik heb zo'n hekel aan mensen die niet weten hoe ze moeten stemmen op een film.

Een 0.5 geef je niet zo snel.

Jammer dat je geen 0 kan geven anders had ik dat wel gedaan

Ik vond de film heel langzaam, saai en de muziek was verschrikkelijk.
Ik heb de film met moeite afgekeken. Heel erg slaapverwekkend.

En Rondh, en 0,5 geef je inderdaad niet snel, maar bij deze film wel... Ik vond het absoluut geen goeie film.
Meningen verschillen...

In tegenstelling tot de meeste berichten hierboven vond ik Birth niet eens zo slecht. Toegegeven, de film is aan de trage kant maar het ijzersterke acteerwerk van alle personages maakt heel veel goed.
Reincarnatie van overleden echtgenoot naar klein jongetje
is een origineel gegeven en op gegeven moment ga je inderdaad twijfelen of het manneke fantaseert,hallucineert of dat het allemaal echt waar is.
Een bijzondere film,dat is Birth zeker.

avatar van xangadix
Prima film. Geen downloadmateriaal dat je even op je laptopje kijkt (ik heb de indruk dat films zo regelmatig beoordeeld worden), maar echt de moeite waard om in een rustige stemming te bekijken.

Die scene dat Kidman de concertzaal inloopt, gaat zitten en dat je daarna minutenlang haar onbewogen gezicht ziet is echt prachtig.

avatar van Pieter Montana
Een interessant thema snijdt deze Jonathan Glazer hier aan.Spijtig is het resultaat maar pover.De prachtige muziek en de mooie filmstijl kan deze film niet boven water houden.Al was het begin wel interessant,erg mysterieus en je raakt meteen geboeid over wie die jongen nu uiteindelijk is.Is dit hem nu echt?Hallucineert hij?Is dit een droom?Een erg moed mysterie met een goede Kidman.

Toch hoefde het voor mij na een klein uurtje niet meer.De verveling sloeg toe.De omgeving van Anna reageert volstrekt onrealistisch op iemand die zomaar beweert een familielid te zijn.Een aantal scenes waren saai tot overbodig en de eerstebadscene was al helemaal belachelijk.De ijssalon conversatie was zelfs eerder komisch.

Toch zit ik nog wel met een vraagje:Waarom huilde Anna op het strand?

Vond de film redelijk voorspelbaar. Wel mooi in beeld gebracht.

vaag einde vaag begin alles vaag supersaai ook nog en fed psycho

Ook vaagheid alom in jouw bericht.

avatar van Halcyon
xangadix schreef:

En dat is meteen ook het enige pluspunt aan deze film die mij op geen enkel moment kon boeien.

Na het bekijken van 'The Interpreter', wat een fantastisch film is, ben je wel heel teleurgesteld als je deze film ziet. Ik snap niet wat Nicole Kidman heeft bezield om deze rol te aanvaarden. Dit is wel haar slechtste film die ik ooit heb gezien, en bovendien een van de slechtste filmen die ik in de laatste jaren heb gezien. Ik heb hem uitgekeken, maar het was een tijdverspilling. Krijgt een halve ster van me.. omdat ik er hier niet minder kan geven.

En hele aparte film van Nicole Kidman, ze speelt haar rol heel erg goed. De sfeer van de film is ook erg apart.
Het einde vond ik echt super, dit verwacht je niet.

avatar van Julie
mooi film
echt eens iets anders dan de meeste filmen
verrassend einde ook

Twijfelgevalletje,

Pakweg het eerste uur is Birth sfeervol, waarbij de allereerste scène gelijk al de toon zet: een simpel, traag en best wel gewaagd shot, vanaf seconde nummer 1 al hypnotiserend mooi. De regisseur neemt rustig de tijd om zijn verhaal te vertellen, waarbij dialoog soms lekker achterwege wordt gelaten. Dat maakt het interessant, want hoe het plot zich gaat ontvouwen is op dat moment nog niet te voorspellen.

Maar op een gegeven moment, wanneer steeds duidelijker wordt welke kant het verhaal op gaat en wat de rollen van bepaalde personages in het gehele kader lijken te zijn, ebt die magie en die betrokkenheid met Kidman's personage, steeds sneller weg. Die treurende, vragende blikken die ze ons toewerpt in het 1e uur zijn in het 2e uur eigenlijk niet interessant genoeg meer om te beantwoorden.

De cast, de muziek en de cameravoering zijn fantastisch, de afwerking van het plot en de mysterie niet geheel bevredigend.

avatar van xangadix
Ik kom het alleen in dit draadje al twee keer tegen: filmen. Is dat nieuw als meervoud voor film..?

avatar van kissyfur
Snap niet dat zoveel mensen deze film niet goed vinden. Vond het einde jammer, maar geweldige shots, en goed geacteerd.

avatar van narva77
Mooie film, beetje donker en mystiek. Nicole Kidman speelt geweldig, en wat zag ze er mooi uit met dat korte haar
Vind het gemiddelde eigenlijk een beetje laag, hij verdient meer.

Trouwens, er zit ook nog een héél mooi lang shot in de film; tijdens de scene dat Anna en Joseph in het theater/concertgebouw zitten te kijken naar dat klassieke concert, een fan-tas-tisch mooie close-up van maarliefst 100 seconden van Nicole Kidman!

**Edit: ik zie net dat een heleboel users mij al voor waren in hun bewondering over dat shot **

Dit is gewoon een erg goed psychologisch drama met uitstekende acteerprestaties en een prachtige soundtrack.
Een van de beste rollen van Nicole Kidman. Vooral hoe ze de vertwijfeling op de rand van hoop en wanhoop weet neer te zetten. Prachtig gewoon.
Het jongetje is goed gecast. Hij heeft een sinistere uitstraling.

Inderdaad behoorlijk ondergewaardeerde film. Deze film verdient inderdaad beter.
Ik denk dat het vooral met valse verwachtingen te maken heeft van blockbusterpubliek.

narva77 schreef:

Ja geniaal! Kippenvel moment!
Het lange openingsshot van de film is trouwens ook schitterend. Hogeschool camerawerk en ondersteund door geweldige muziek.

kappeuter schreef:

Ja, dat beginshot is ook heel mooi ja. Echter, ik heb dat shot bewust niet benoemd omdat zo'n shot volgens mij veel minder uitzonderlijk is. Ik bedoel, ik heb wel meer van dat soort shots gezien, die van bovenaf worden gemaakt. Bijvoorbeeld in "The Sweet Hereafter", daar zit ook zo'n shot in, waarbij je vanuit de lucht die schoolbus door het besneeuwde landschap ziet rijden.

Nouja, misschien heb je toch gelijk, en is het openingsshot van "Birth" toch ook wel uitzonderlijk, zeker gezien de lengte van dat shot, want ook dat shot duurt toch zeker wel meer dan een minuut ofzo. Ik denk dat het voornamelijk de lengte is, wat het zo bijzonder maakt.

Ongelooflijk hoe meningen over bepaalde films kunnen verschillen:p de 1 geeft hem een halve ster en de andere vond het weer een topfilm en geeft de film weer 4,5 ster. Persoonlijk vond ik het wel een aardige film maar niet meer als dat. 3 ster. En Nicole Kidman heeft er wel eens mooier uitgezien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Psychologisch drama op z'n Polanski's, alleen is het script iets minder dan bij zijn klassiekers. Vooral het laatste half uur had wat mij betreft een stuk minder direct gemogen. Dat wordt echter goedgemaakt door een heel bijzondere sfeer, verrassende klassieke muziekkeuze en hier en daar scenes die zo ontzettend mooi geschoten zijn.

Ik geef, omdat de plotontwikkeling in het laatste half uur me een tikje dwars zit, een 3.5*, maar ik zit heel dicht bij de 4 sterren, misschien verhoog ik nog wel. Ben nieuwsgierig naar Sexy Beast geworden.

avatar van Nassira
Van mij krijgt het een 3* Maar als het einde nu anders was, zou ik het wel vele meer hebben gegeven... Ik bedoel, wat was daar nu aan ?!

starbright boy schreef:

Deze film verdient idd veel meer dan de relatief lage gemiddelden hier en op IMDB.

Tja... En daar is alle mee gezegd. Ja er zitten wat leuke shots in deze film, maar verder is het een gezapig geheel. elke keer verwacht je dat het los komt, maar dat gebeurt niet. Einde is zeer matig. 2,5 ster.

Vond het idee best sterk, film misschien iets te traag en het einde uiteindelijk zwak, maar toch een mooie film, knap acteerwerk en mooie beelden. Dat is natuurlijk niet genoeg maar het maakte voor mij heel veel goed...

avatar van Fran
Ik vind deze film sfeervol, heeft een mooi verhaal, vaak goed geacteerd. Jammer dat hij zo traag is, tegen het saaie aan. Het had net iets meer tempo mogen hebben, dan had ik hem meer gegeven dan 2,5 ster/ bijna een 3.

avatar van Herisson
Veel te zware kost voor mij. Het camerawerk en Kidman maken nog iets goed. 2**

Ik vond dit een saaie film, er gebeurt te weinig in, en het einde vond ik stom, had er meer van verwacht. Ik was hem samen met m'n moeder aan het kijken en we vielen beide telkens in slaap....... Ik heb hem een 2 gegeven.

avatar van Mc
Mc
Wat is deze film belachelijk ondergewaardeerd zeg, dit mystery-drama is een prachtige 'character study'. De sfeervolle film met een plot dat je niet zomaar in elke film tegenkomt, de prachtige muziek en de mooie locaties zorgen voor een stevige ondergrond. Het acteerwerk is gewoonweg briljant. Cameron Bright, van wie ik weinig verwachtte, na zijn rol in Ultraviolet te hebben gezien, was zeer goed, die indringende blik! Nicole Kidman was magistraal (nee, beter dan dat), hier en daar deed haar acteerwerk me aan dat van de 'vrouw aan het touw' in Dolls denken. Vooral de scene bij het theater/concert was geweldig, een scene van 2 minuten, een close-up van Kidman's hoofd, en met alleen hele subtiele bewegingen van ogen en mondhoeken spreekt ze boekdelen. Wat een zonde dat niemand hiering een goede film ziet, want dat heeft Birth zeker in zich. Van mij voorlopig 4,5*

Wel...ik vond de film erg interessant, maar helemaal niet zo boeiend. Het was een interessant uitgangspunt, dat weliswaar vrij goed behandeld wordt, er zat ook een leuke, onverwachtse wending in de film. Maar het was allemaal veel te traag, veel te traag, zeker het begin, daarna werd het interessanter, want dat was de film wel.
Het verhaal was erg goed en origineel, maar veel te traag verteld.
Visueel vond ik eigenlijk niet veel aan de film, misschien hier en daar iets moois, maar toch was het camerawerk over het algemeen niet op pijl zoals het een goede film betaamt, dus mede daardoor vond ik dit niet zo'n goede film.
Wél vond ik de acteerpresataties goed, iedereen zat goed in zijn rol en dan vooral het kleine jongetje.

Al bij al was de film kijkbaar, maar ik had er veel beter van verwacht.

3 sterren is misschien te veel, of misschien te weinig, maar daar hou ik het bij.

3 sterren

Ik heb deze film gisteren gekeken. Nou ja eerder doorgeworsteld. Ik moet zeggen het enige positieve is de rol van het jongetje. Hij speelt er goed. Kidman is alleen maar irritant met haar zachte stemmetje.

Het idee is goed, maar de film komt nergens echt goed op gang. Ik zal deze zeker niet nog een keer kijken. Een zwakke 2 dus van mij.