Birth (2004)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Nicole Kidman, Cameron Bright en Danny Huston

Anna, een vrouw van rond de dertig, staat tien jaar na de dood van haar echtgenoot op het punt om opnieuw te trouwen. Tijdens de verjaardag van haar moeder ontmoet Anna een 10-jarige jongen die haar vertelt dat hij de reïncarnatie is van haar overleden echtgenoot. Het leven van Anna komt door die gebeurtenis flink overhoop te liggen.

jacksparrow schreef:
Wat een trage prutsfilm. Niet doorheen te komen. Blijft enkel in de sfeer hangen. Kon mij duidelijk niet boeien. Sterker nog. Heb het na een uur proberen opgegeven.

Ben het helemaal met je eens.

Toch is het een origineel verhaal, het einde gaf me geen afsluitend gevoel. Venwege het verhaal en Miss Kidman toch 3.5 ***............

avatar van james_cameron
Zware tegenvaller dit. Traag, saai en een te dun verhaal. Mooi gefilmd en prima gespeeld, maar de afstandelijke hoofdpersonen raken niet bepaald de gevoelige snaar. En Kidman die verliefd wordt op zo'n stug rotjoch- dat is meer science fiction dan reïncarnatie.

avatar van Safri
bioscoopzaal schreef:
Over schitteren gesproken. Ik zit al dagen met een prachtig shot uit deze film in m'n hoofd:

Nadat Anna het verhaal van Sean voor het eerst heeft gehoord, gaat ze met haar aanstaande echtgenoot naar een klassiek concert. Helaas komen ze veel te laat binnen en moeten ze door de overvolle zaal naar hun plaatsen. Het shot begint als Anna en haar man de zaal binnenkomen, en de camera zwiert langzaam in een onafgebroken beweging van boven in de concertzaal steeds dichter naar Nicole Kidman toe, uiteindelijk tot in extreme-closeup. Maar zelfs dan blijft het shot nog duren en laat Nicole Kidman eventjes zien wat écht acteren is. De wanhoop en twijfel staan dik op haar gezicht, er welt een traan op en ze schrikt zelfs als haar verloofde haar iets in het oor fluistert.

Erg indrukwekkend.

Mee eens, zeer indrukwekkend moment in de film. Kidman is en blijft voor mij de beste actrice allertijden.

verschrikkelijk saaie film..echt niet de moeite waard.. en zoals ook al eerder geschreven is de muziek gewoon vreselijk!

Erg onder de indruk, ook naar meerdere keren zien.
Het is verbazingwekkend om te zien dat deze regisseur ook het interessante, maar schreeuwige 'Sexy Beast' heeft gemaakt. Een mooi bewijs dat elk scenario een eigen toon en sfeer kan hebben.

Een 4 van mij

In Zomergasten was een kippenvel scène te zien met dito muziek. Een heel lang shot op een geroerde Kidman, en dan die opzwepende klassieke muziek er onder. Prachtig!
Snel even huren deze film.

kappeuter schreef:
Snel even huren deze film.

videotheek: 30 augustus 2005

Nog even paar weekjes geduld.

Prachtig stukje ja. Ben razende benieuwd.

Ik vond deze film echt wel de moeite ... Lauren Bacall en Nicole Kidman, wat wil je nog meer?
De muziek vond ik prima ... het is natuurlijk wel een 'specialeke' de film...

EEE
Zwaar occulte film, zie al de sanpaku ogen van Kidman hierboven. Let ook goed op de ogen van Heche als het jochie de deur open doet.

avatar van BoordAppel
EEE schreef:
zie al de sanpaku ogen van Kidman hierboven.

De wat voor ogen?

EEE
Sanpaku komt uit het Japans en betekent letterlijk "drie gebieden leeg" en refereert naar de witte gebieden om je ogen. Normaal is dat alleen aan de zijkanten, maar bij een bepaalde manier van kijken zie je ook een gedeelte onder het gekleurde deel van de ogen wit. Sommige mensen hebben dit standaard, bekende zijn John F. Kennedy en zijn broer Robert en vele Hollywood sterren als Marilyn Monroe. Van de genoemde personen voorspelde Ohsawa (van de macrobiotica) al een vroegtijdige dood en dat kwam ook zo uit. Sanpaku geeft namelijk aan dat een persoon niet in balans is met zijn ziel door bijv. overmatig drugsgebruik, feesten, weinig slaap etc. Lady Di was er ook zo een. Het heeft ook veel te maken met de MK-Ultra projecten en mind control, waar de meeste Hollywood sterren wel onder te lijden hebben.

Veel mind control slachtoffers hebben een historie van seksueel misbruik, zoals Anne Heche.

avatar van BoordAppel
Aha ok weer wat geleerd .

*checkt z'n ogen*

Saaie film, ik had meer van deze film verwacht. het ging allemaal erg traag. Nicole Kidman heb ik toch liever met lange haren i.p.v. korte

Jordy schreef:
Prachtig inderdaad, weet iemand welke muziek dan te horen is?

Alexandre Desplat - The Rendez-vous

avatar van Nicolage Rico
Kidman schittert andermaal in deze, trage - maar nooit langdradige - film.

Zoals eerder gezegd is de close-up van Kidman mooi, maar is één van de weinige hoogtepunten.

Als je niet houdt van een langzaam opbouwend verhaal, dan moet je deze film zeker niet gaan kijken.

3,5 *

Dit is denk ik de slechtste film die ik ooit gezien heb. 0.5 ster.
Belachelijk verhaal, belachelijk geacteerd en belachelijk traag.

Zonder Kidman had deze film waarschijnlijk een lager 'cijfer' gekregen van me, het is dan ook van de gekken om het acteerwerk van Kidman belachelijk te noemen. De film kent een paar mooie scenes en natuurlijk die mooie muziek. Narratief gezien werd het allemaal aardig opgebouwd, maar het verhaal werd nergens bijster bijzonder. Voor de liefhebbers van Nicole Kidman, mooie muziek en gewoon een leuke ietwat trage film zal de film toch voor een geslaagde avond zorgen. 3,5*

avatar van otherfool
Glazer mag dan mooie muziekvideos hebben gemaakt, zijn films zijn haast niet om aan te zien. Hoewel, dat gezegd hebbende, Birth wel een hele vooruitgang is ten opzichte van het ronduit vervelende Sexy Beast.

Birth heeft namelijk een paar voordelen: Een interessant en controversieel uitgangspunt én 1 van de leading ladies van Hollywood.

Dat die combinatie toch niet resulteert in een fijne filmbelevenis is te wijten aan het tempo (te laag), subplotjes (te vaag) en het einde (te standaard). Ook heb ik Kidman wel eens beter gezien.

Al met al een teleurstelling: 2*.

avatar van krabat
Dat irritante achtergrondgeluid, naast de muziek was een zwaar soort bass-toon te horen! Dat is toch niet normaal, dat verpeste voor mij de hele film.

Dat moest er even uit. Nu de film zelf, mooi en boeiend verhaal. Kidman zoals altijd prachtig (haar haar mag ze nu weer laten groeien). Twee minpunten vond ik dat papzakkerige jongetje en het zoutloze einde

avatar van moviemike
Ben erg blij dat deze film uiteindelijk boven de 2.5* is gekomen, ondanks ik dat nog een lage score vind hier op Moviemeter.
In België heeft deze film zeer goede kritieken gekregen, in Nederland waren de kritieken dan weer eerder tegenvallend (heb ik vernomen). Ik begrijp niet goed hoe filmkenners van twee naast elkaar liggende een totaal andere mening kunnen hebben over één en dezelfde film.

Snap het einde niet. Dat ze staat te janken aan zee.

avatar van otherfool
Het einde is naar mijn idee multi-interpretabel. Misschien mist ze haar eerste man, misschien geloofde ze toch dat het jongetje echt was, misschien kan ze eindelijk haar leven weer op de rails krijgen, enz.

krabat schreef:

Inderdaad. Heeeeeel vervelend. Verder was verhaal te traag en het eind te vaag. Is opzicht niet erg, hou wel van open eindes, maar deze sloeg echt alles. Verder was het mooi gefilmd. de sfeerd kwam duidelijk naar voren. Nee zeker geen film die ik in mn eigen collectie wil!

Jordy schreef:

Prachtig inderdaad, weet iemand welke muziek dan te horen is?

De muziek bij dat lange close-up-shot van Kidman in de concertzaal is de prelude van een opera van Wagner; Die Walküre geheten. Dat is een onderdeel van Wagners Der Ring Des Nibelungen.
Het bekende Star Wars deuntje komt ook uit deze opera geloof ik.

na al het gezeur hier.. vond ik de film nog wel redelijk te prummen ... had erger verwacht... als je van te voren al weet dat hij traag is scheelt dit heel wat.......

Vond dat jochie wel goed spelen..-..

Poe poe gaat de wekker al? wat een slaapverwekkende film zeg.Voor mensen met slaapproblemen is deze film perfect, voor de rest van de mensen.Laat deze film maar liggen en zet een c.d. op of ga kijken hoe snel de geraniums groeien.

avatar van rondh
Jozzy schreef:
Dit is denk ik de slechtste film die ik ooit gezien heb. 0.5 ster.
Belachelijk verhaal, belachelijk geacteerd en belachelijk traag.

Ik heb zo'n hekel aan mensen die niet weten hoe ze moeten stemmen op een film.

Een 0.5 geef je niet zo snel.