Birth (2004)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Nicole Kidman, Cameron Bright en Danny Huston

Anna, een vrouw van rond de dertig, staat tien jaar na de dood van haar echtgenoot op het punt om opnieuw te trouwen. Tijdens de verjaardag van haar moeder ontmoet Anna een 10-jarige jongen die haar vertelt dat hij de reïncarnatie is van haar overleden echtgenoot. Het leven van Anna komt door die gebeurtenis flink overhoop te liggen.

Ben wel benieuwd naar deze film... is van de maker van de videoclips 'Street Spirit' en 'Karma Police'...

Hollywood star Nicole Kidman's latest film has sparked controversy before its even been released - because of a passionate clinch she shares with a ten-year- old boy. The Oscar-winning actress, 36, is seen getting romantic with a ten-year-old boy she believes is the reincarnation of her dead husband in Birth - which has horrified film executives. New Line Cinema bosses are anxious over scenes involving Kidman and the boy stripping off together for a bath - while another scene see the two locking lips. PR companies who are set to promote the $54 million film have allegedly called it a 'publicity nightmare'.

Bron: IMDB

10 jaar oud en naakt in bad en zoenen met Nicole Kidman? Damn dan ben je de pimp op school

Geen prijzen voor Birth tijdens het filmfestival in Venetië...

Misschien toch iets te controversieel voor (Amerikaanse) critici.

morpheus schreef:

Bron: IMDB

en hiervoor dan nog een loon opstrijken waar de meeste volwassenen enkel van kunnen dromen.

Ik heb gisteren de film gezien. Met de termen saai en langdradig kan ik deze film omschrijven. Langdradig in de ruimste zin van het woord: er wordt traag en weinig gesproken. Ook in het prille begin van de film worden de looppassen, gedurende minuten, gevolgd van een man. Het verhaal is veel te simpel en zelfs voorspellend.

avatar van sn@ke
Erg positief onthaald in België ....

morpheus schreef:

Volgens mij is het meer pedofilie

Bevreemdigende, aparte maar wondermooie film die als een hypnose op je werkt.
Je word meegezogen in het personage van Kidman alsof het je ook kan overkomen.
Dat is voor een deel te danken aan de regie van Glazer, die een erg trage film heeft afgeleverd, maar de grote kracht van "Birth" zit juist in de traagheid.
Ook is dat te danken aan het camerawerk (bv. de openingsscene) en de muziek die perfect in het plaatje passen.
De acteurs doen het stuk voor stuk geweldig. Bright is imponerend, Bacall is back en Stormare en Heche spelen heel goede bijrollen.
MAAR ... en nu komt het ... het is Nicole die deze film draagt, die van Birth gemaakt heeft wat hij is geworden. Kidman is gewoonweg magistraal.
De emotie's stralen van haar gezicht, de chemie met Bright stoomt van het scherm en alle andere vrouwelijke acteerprestatie's van de laatste 10 jaar verbleken als je dit bekijkt.
Chanell n°5 is plots mijn ding.

Damn, wat is die vrouw toch goed!

avatar van Esteban
Blijkbaar hebben vele mensen een andere interpretatie ivm het einde. Nu wil ik het daar toch wel eens over hebben, vandaar deze spoilerlink :

avatar van bioscoopzaal
Hele sfeervolle mystery die me erg aan de klassieker suspensfilms van weleer deden denken. Lange statische shots, goedgekozen klassieke muziek van Wagner (en een paar schitterende thema's van Alexandre Desplat) en veel suspens die de hele tijd als het zwaard van Damokles boven de personages hangt. Gelukkig laat regisseur Glazer zich nooit verleiden tot goedkope shocks en ontvouwt het plot heel langzaam. Soms zelfs iets te langzaam, want naar het einde toe mist Birth helaas vaart, al maakt de boeiende ontknoping dat weer ruimschoots goed. En de uitstekende acteerprestaties van Nicole Kidman en de jonge Cameron Bright geven de film net dat tikkie extra.

Ik had naderhand met m'n vriendin nog een discussie over de ontknoping, en net als Esteban konden we niet anders dan besluiten dat de clou ergens het midden houdt tussen pure psychologie (het jongetje dat door de brieven gaat geloven dat hij Sean is) en een onverklaarbaar(bovennatuurlijk?) aspect waardoor Sean een aantal dingen over Anna te weten komt die hij zelfs door het lezen van die brieven nooit had kunnen weten. In elk geval is de clou zeker niet zo simplistisch als het misschien lijkt. En ongetwijfeld stof voor menige cafédiscussie.

3.5 sterren.

Een aardige film die evenwel niet altijd de aandacht kan vasthouden. Jammer van het zeer teleurstellende einde waardoor ik op mijn honger bleef zitten. Nicole Kidman schittert weer maar dat is geen nieuws zeker.

avatar van bioscoopzaal
Over schitteren gesproken. Ik zit al dagen met een prachtig shot uit deze film in m'n hoofd:

Nadat Anna het verhaal van Sean voor het eerst heeft gehoord, gaat ze met haar aanstaande echtgenoot naar een klassiek concert. Helaas komen ze veel te laat binnen en moeten ze door de overvolle zaal naar hun plaatsen. Het shot begint als Anna en haar man de zaal binnenkomen, en de camera zwiert langzaam in een onafgebroken beweging van boven in de concertzaal steeds dichter naar Nicole Kidman toe, uiteindelijk tot in extreme-closeup. Maar zelfs dan blijft het shot nog duren en laat Nicole Kidman eventjes zien wat écht acteren is. De wanhoop en twijfel staan dik op haar gezicht, er welt een traan op en ze schrikt zelfs als haar verloofde haar iets in het oor fluistert.

Erg indrukwekkend.

Het shot hierboven beschreven én het begin van de film (het volgen van de joggende Sean) met dat leuke deuntje zijn helaas de enige lichtpuntjes in het diepe zwart van de plotgaten.
De film was heel erg traag, wat ik op zich wel kan waarderen, maar dan verwacht ik ook een einde waar ik van opkijk. Dit einde was bedroevend en onbevredigend.

Samengeteld met de prestatie van Kidman, 2*

Geen echte inleiding, een heel langdraadig middelgedeelte, en ook geen einde. Verspilling van mijn waardevolle tijd en geld.

De zogenmaande 'langdradigheid' die sommige mensen hier deze film verwijten, is nét de sterkte van de film. Vooral het eerste deel drijft op een geweldig mysterie, hoogt remarkante muziek, een briljante geluidsband (check out al die ondefinieerbare geluiden: griezelig!), een héérlijk ontregeld verhaaltje, een fantastische nicole kidman en een regisseur die het verhaal langzaam laat verderkabbelen: stérk! Naar het einde toe verzwakt het wel een beetje, vooral omdat glazer uitpakt met een "hèhè nu hadden we je beet"-einde, ipv wat meer in het ongewisse te laten, maar niettemin één van dé films van het afgelopen jaar, en dat is niet alleen omdat 2004 een rot-slecht filmjaar is geweest! 4*

Ik vond het een sterke film, waarvan je na afloop toch wat goed moet nadenken hoe het nu precies in elkaar zat op het einde, daarvoor kunnen er wel verschillende meningen zijn.
Die langdradigheid vond ik niet storend, daarentegen werden de personages mooi uitgewerkt oa heel sterke acteerprestaties van Nicole Kidman(die theaterscene, wow) en ook van het kleine jongetje.

Iedere frame droop van de sfeer. Prachtige muziek en subliem geschoten. De laatste akte schoot echter te kort, ondanks de ambities van Glazer. De cast was ook prima en Kidman betoverend.

De fantastische acteerprestaties van de cast en de goeie bedoelingen van de regisseur kunnen helaas het slechte plot niet verbloemen.

Wel een goede film maar zo al vaker is gezegd.
Wel een beetje langdraaderig.

Zeer slechte en slaap verwekkende film.
Kan er niet anders van maken.
En die muziek, bah

is een echte speelfilm

ik persoonlijk dacht dat het verhaal wel goed in elkaar zou zitten maar film was voorspelbaar en niet echt goed gespeeld
vond de film zelfs zeer slecht en zonde van de mijn tijd.

nicol speelde voortreffelijk een film om je af te vragen ,en nieuwsgierig er naar of zoiets bestaat.
was alleen jammer dat ze er niet zo mooi uit zag als we van haar gewend zijn .het jongentje speelde ontzettend goed hij krijgt van mij een 5

Aardig idee maar helaas niets mee gedaan, kan denk het ook niet in het preutse Amerika.
Cameron Bright speelt wederom een duistere rol met een occulte blik en zal het goed doen in een echte horror film.

Dit vind ik echt een oersaaie film zeg.
Dat Nicole Kidman deze rol heeft aangenomen begrijp ik echt niet hoor.

Concept van de film is zeer sterk. Ik was erg benieuwd naar de uitwerking. Het verhaal begint goed. Sfeer past er goed bij. Alleen is de nadruk verder in de film gelegt op het drama en minder op het mysterie. Dat viel me tegen.

eh misschien moet ik hem nog maar eens kijken als hij uitkomt op dvd. Ik weet niet wat ik hier van moet vinden hoor. Heb zelf alle films met Kidman vind haar zeer sterk (ook in deze film). Maar ik kan het niet breien allemaal

avatar van Jordy
Jordy (admin)
bioscoopzaal schreef:

(...)

Prachtig inderdaad, weet iemand welke muziek dan te horen is?

Wat een trage prutsfilm. Niet doorheen te komen. Blijft enkel in de sfeer hangen. Kon mij duidelijk niet boeien. Sterker nog. Heb het na een uur proberen opgegeven.