Birth (2004)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Nicole Kidman, Cameron Bright en Danny Huston

Anna, een vrouw van rond de dertig, staat tien jaar na de dood van haar echtgenoot op het punt om opnieuw te trouwen. Tijdens de verjaardag van haar moeder ontmoet Anna een 10-jarige jongen die haar vertelt dat hij de reïncarnatie is van haar overleden echtgenoot. Het leven van Anna komt door die gebeurtenis flink overhoop te liggen.

avatar van chiel
Norma schreef:
Ik ben zelf na verloop van tijd van 2,5 naar 4 sterren gegaan. Dus wie weet

ik ging ook van 3,5 naar 4 naar 4,5

Bedankt allen: ik twijfelde maar nu wil vanavond toch deze film zien.
Er is al genoeg prut op de tv.......

avatar van kleez
Ik heb hier de gids voor me, daarin zetten ze deze film in het genre 'thriller'! Weer eens heel wat anders

En jah, ik heb de goede film

avatar van Madara_
Wat een vage film -,-

avatar van glennton
Schitterende film!
Helaas het begin gemist omdat ik al zappend op net 5 terecht kwam en de openingsscene gemist heb, de film boeide mij waardoor ik aan de buis bleef hangen.
Donkere, mysterieuze sfeer en gaande weg werd de film boeiender en boeiender(helaas een paar keer onderbroken door de gebruikelijke reclame). Het einde vond ik in tegenstelling tot de mening van anderen heel mooi, wat gaat er nu verder in Anna om tijdens de fotoshoot en haar ontreddering bij het strand...

Nou, ik ga achter de dvd aan want ik wil de film uiteraard opnieuw zien zodat ik de begin scene en het geluid(tja de kids sliepen al naast onze slaapkamer dus volume haast op 0...) beter kan beoordelen...dat wordt dus bol.com even bezoeken.

avatar van -Roald-
glennton schreef:

Helaas het begin gemist

Als je het begin niet gemist hebt is de spanning en het geloof er gelijk uit

avatar van nightbreed
Hier had ik wel iets meer van verwacht moet ik bekennen.
Kidman lijkt deze film op automatische piloot te hebben gedaan.
De scenes tussen Kidman en het kind zijn ook dodelijk saai en emotieloos. Ik heb de film met heel veel pijn en moeite toch maar uitgekeken.

avatar van Goldenskull
Een film die visueel niet boeit en door het saaie geneuzel helemaal spaak loopt. Beginscène is aardig, maar verder valt er bar weinig te beleven. Erg saaie registratie en over het algemeen onovertuigend geacteerd. Sexy Beast van Glazer is een stuk beter.

avatar van chiel
Prachtig in beeld gebrachte film, zeer beklemmende sfeer in het appartement. Verder topprestaties in minimalistisch acteren van Kidman en Danny Huston.
Beter dan Sexy Beast!

Wat jammer dat ik mijn vorige tekst niet kan bewerken.Ik schrijf wat ik me uit het hoofd kan herinneren nu 10 dagen later.
Wat een saaie, dooie film was dat! Reïncarnatie op z'n Hollywood! Ik "geloofde" ook ooit in reïncarnatie en karma en al die onzin, of dacht dat ik deed. Ik geloof nu liever dat er helemaal niks is. Lekker rustig voor je gemoed! Geen hemel maar ook geen hel en vooral niet nog een keer leven. Een keer vind ik wel genoeg heden ten dage. Vooral na deze film LOL!

Verveeld heb ik me niet echt. Ik was maar aan uitvissen of Birth nu voor of na The Interpreter was......ervoor dacht ik gezien Nicole nog iets kon fronsen en minder dikke lippen had. En dat klopte toen ik het op IMDb opzocht.
Er wordt zo ongelofelijk veel overbodige shit voor te veel geld in Hollywood geproduceerd dat ik me nu vaak vermaak met hoeveel botox en/of andere wanhopige ingrepen voor de "eeuwige jeugd" er weer zijn gebruikt......gaaaaaaaap......

En die 2,5 kan ik niet meer terug draaien. Nou ja, die zijn dan voor laatste beetje "natural" wat er nog te zien was aan mijn ooit zo geliefde actrice Nicole Kidman.
En nog, ik weet niet of meer mensen dat hebben, maar al die actrices die "the face off" van een high-fashion merk zijn of het nu voor kleding of parfum of whatever is: zie ik Nicole dan denk ik: Chanel, "Oh, I love to dance!" Charlize Theron, wat een kille kop heeft die ook trouwens, dan zie ik en hoor ik "Je Adore Dior". Vreselijk.
Sorry, ik dwaal erg af.....weet je wat, die 2,5 zijn gewoon voor Danny Huston. Geweldig!

avatar van HarmJanStegenga
Interessante, sfeervolle mystery, waar helaas niet zoveel uit het plot gehaald werd dan dat ik had gehoopt. Nicole Kidman doet het uitstekend, vooral de lange shot bij het klassieke concert is fantastisch. Daarnaast vind ik de openingsscéne erg mooi, vooral door de prima score die het sfeervolle, besneeuwde park ondersteund. De film kent nog een paar sterke scénes, bijvoorbeeld wanneer Danny Huston tekeer gaat naar Sean. Wat een bofkont trouwens, die Cameron Bright; lekker in je nakie met Nicole Kidman in bad, yeah! Voor de rest vind ik het toch jammer dat het zo interessante plot een beetje makkelijk afgedaan wordt. Daarnaast vond ik dat gedoe tussen de jonge Sean en Kidman soms wat té ver gaan en ze gelooft hem te makkelijk. Mjah, voor de rest toch zeker een prima film, vooral dankzij de sfeer, muziek, cinematografie en acteerprestaties, want dat was allemaal dik in orde. Voldoende dus ook wel voor deze film.

avatar van Norma
HarmJanStegenga schreef:
Voor de rest vind ik het toch jammer dat het zo interessante plot een beetje makkelijk afgedaan wordt. .

Dat denk je nu T.z.t. nog een keertje herzien hoor!

avatar van HarmJanStegenga
Hmm, dan heb ik het dus niet helemaal begrepen allemaal? Nou jah, wie weet. Ik zie dat jou 2e kijkbeurt ook wonderen gedaan heeft, dus moet ik dat misschien ook maar eens doen

avatar van Norma
HarmJanStegenga schreef:
Hmm, dan heb ik het dus niet helemaal begrepen allemaal?
Dat durf ik natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik had de eerste keer ook een beetje het gevoel van pfff was dat alles, terwijl ik daar de tweede keer helemaal niet meer zo zeker van was....

Coco111
heel vaag hoor

vooral die kus........

en dan het bad gaan...... (gelukkig was dat apart opgenomen teminste dat hoorde ik)

avatar van lagaiske
Zeer vaag deze film.
Met moeite uitgekeken daarnet.

avatar van Freud
Heel knappe film, mooie shots, aangenaam tempo en schitterend geacteerd. Uiteraard gaat de film niet over een leugenachtig jongetje of bovennatuurlijke verschijnselen, maar enkel over de mentale stap die Anna moet zetten om te kunnen hertrouwen, maar het wordt wel erg fascinerend gebracht, met genoeg mystieke elementen om de fantasie te blijven prikkelen.

avatar van JigSaw_Doll
HarmJanStegenga schreef:

Ik denk dat dat gewoon de point van de film was. ze wouw echt geloven dat haar overleden man dat jongentje was want ze houd echt zoveel van hem, en ze kon hem niet vergeten

menselijk dus.

avatar van jtsterkenburg
Ik vond het plot een enorme teleurstelling. Van mij had die magie best bewaard mogen gebleven. Toch geef ik vijf sterren, want afgezien van de uiteindelijke ontwikkelingen vond ik het echt een brijante film. Bevreemdend vanaf het eerste moment en geweldig acteerwerk van de hoofdpersonages.

Ik weet eigenlijk niet eens zeker of Glazer nou bedoelt dat het allemaal niet waar is. Het is in ieder geval niet waarschijnlijk dat het jongetje de boel bewust voor de gek heeft zitten houden. Hij hield echt van Anna en tot die geheime liefde van Sean kwam opdagen geloofde hij er zelf ook in. De reden dat hij uiteindelijk aan Anna verteld dat hij Sean niet is, is niet omdat die brieven ontdekt zijn en hij zich ontmaskerd voelt. De reden is dat hij iets te weten is gekomen over Sean dat niet klopt met hoe hij zich voelt, namelijk dat hij eigenlijk van iemand anders hield dan Anna. Maar misschien had die vrouw (waarvan ik naam kwijt ben) het wel verkeerd begrepen en dacht ze alleen maar dat Sean meer van haar hield.

Al met al, had ik het veel gaver gevonden als het allemaal nog verder door was gegaan en het "plan" van Anna was uitgevoerd. En dat Sean inderdaad gereïncarneerd blijkt te zijn en ze uiteindelijk met elkaar getrouwd waren. Dat had me wel interessant geleken hoe zich dat verder had ontwikkeld, maar dan zou het wellicht wel een erg lange film worden...

avatar van jtsterkenburg
Ik zag net op imdb een verklaring die deze film, voor mij althans, een extra dimensie gaf en die ik jullie niet wil onthouden:

Ik denk dat dit de echte verklaring van de film is, kleine Sean blijkt toch echt Sean te zijn... Voor mezelf heb ik er nog een aantal hoofdstukken bijbedacht waarin Sean zich toch niet kan ontdoen van het onmiskenbare gevoel dat hij van Anna houdt en dat er uiteindelijk weer een hele nieuwe episode volgt waarbij hij toenadering zoekt tot Anna.

Daarnaast, over dat hele reïncarnatie verhaal; bij reïncarnatie herinner je je lang niet alles (wordt gezegd), waarschijnlijk wist Sean een aantal dingen uit zichzelf (zoals de plek waar Sean doodging, dat kan ie onmogelijk uit de brieven hebben gehaald), maar hebben de brieven nog een aantal dingen daaraan toegevoegd.

Normaal gezien ben ik niet zo'n fan van dit soort films, maar deze heeft mij aangenaam verrast. Tot het laaste moment ben ik in de ban gebleven van het verhaal.

Net als jsterkenburg heb ook ik de nijging om te geloven dat Sean de reïncarnatie is van de gestorven Sean, maar dit geloof is wel gebaseerd op een andere reden: Hoe kan de kleine Sean geweten hebben wie de vrouw was die Anna verteld heeft dat de kerstman niet bestond? Dit kan namelijk onmogelijk in de liefdesbrieven gestaan hebben, aangezien hij haar niet bij naam kende en hij haar nog nooit in zijn 10-jarig bestaan heeft gezien. De enige verklaring moet zijn dat hij haar in een vorig leven heeft ontmoet.

jtsterkenburg schreef:

If you have seen it, please note this clarifying explanation: Strange that critics, especially critics of the end of "Birth" forget that one important line: when little Sean says to Clara in the bathroom "don't tell Anna." Little Sean says that before Clara even explains a word about her identity. That means, ob course, that Sean knows exactly who Clara is: his secret love affair in his former incarnation as Annas husband. But he does not like his own behaviour in his former life, and he does not want Anna to know. That's why he claims to be a liar. But in truth he really is the incarnation of Annas husband...

Dit is volgens mij geen geldige reden om te geloven dat kleine Sean weldegelijk de reïncarnatie is van de gestorven Sean, jtsterkenburg. Sean weet op het moment dat hij de deur opendoet en Clara voor zijn neus staat onmiddellijk dat dit de vrouw is die de liefdesbrieven begraven had, aangezien hij haar die avond gevolgd was. Vandaar dat hij met zijn mond vol tanden staat.

Clara was net daarvoor opnieuw opgravingen gaan doen om te kijken of de liefdesbrieven er nog lagen. Vandaar haar vuile handen. Toen ze zag dat de brieven weg waren, heeft ze waarschijnlijk het verband gelegd tussen Sean en het feit dat hij zoveel persoonlijke dingen weet van Anna. Hij moet degene zijn die die brieven heeft opgegraven.

Sean ziet aan haar manier van doen (zo kil) dat ze weet dat hij de brieven heeft, en daarom vraagt hij haar om Anna niks te zeggen. Hij heeft op dat moment nog geen weet dat Clara een affaire had met de gestorven Sean. Dit heeft dus niets met een vorig leven te maken.

Toch nog een kort vraagje: Wat waren Clifford en zijn vrouw Clara t.o.v. Anna en Sean? Vrienden? Of iets anders?

@ Hypnotist:

Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar zoals je zelf al aangeeft, zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat Sean wel degelijk een reïncarnatie is en een aantal dingen weet vanuit zijn vorige leven.

Blijft een fascinerende film. Hoewel ik het einde eerst heel slecht vond, zorgt het er nu juist voor dat het in je hoofd blijft rondspoken.

avatar van doodah
Ik zie echt niet in wat sommigen hier zo goed aan vinden.

avatar van doodah
Hierboven schreef ik al, dat ik het niet veel soeps vond, maar ik zal hem wat grondiger "bespreken".

De film kwam maar traag op gang en bleef ook traag. Men zoomde altijd veel te lang in op iemands gezichtsuitdrukking. Je probeert je dan niet al te ergeren aan die traagheid en je gaat dus proberen van het verhaal te genieten.
Jammergenoeg was dit ook nogal magertjes...

Er zou zoveel meer uitgehaalt kunnen worden, dacht ik tijdens het zien, want het verhaal op zich is best wel goed.
Maar het verhaal, zoals het hier gebracht werd, kwam nooit uit de televisie, het bleef de hele tijd nogal bekrompen.

Mijn idee over het verhaal op zich moet ik, nadat de film gedaan was, ook wel herzien. Er was namelijk geen einde, geen verklaring, dus werd het verhaal ook waardeloos.

De acteerprestaties op zich waren van de meeste wel goed, zeker Nicole Kidman mocht er qua acteerprestatie zeker wezen. Jammergenoeg heeft ze de neiging om in films mee te spelen, die voor de rest zwak zijn. Denk hiervoor maar aan "The Golden Compass", het schitterende epos met de indrukwekkende gepantserde ijsberen.

Nee, deze film was het niet voor mij.

avatar van Huggy Bear
Ik vond het een prachtige film ! ! !
Een mooi verhaal ,ontroerend en ook wel triestig.
De film had zonder meer 5 sterren verdient . . . moest het einde niet zo ( naar mijn mening ) tegenvallen

avatar van MecG
een gemiddelde van 2,84 * voor deze film is voor mij nog steeds veel te veel. Ik vond het een draak van een film, saai tot op het bot, vaag verhaal, geneuzel etc.

Ik heb de film uiteindelijk afgekeken, maar met bloed, zweet en tranen.
0,5* en zeker niet meer van mijn kant

avatar van danuz
Had hier erg hoge verwachtingen van en de film kon die vrij goed inlossen. Birth is vooral een film van onderhuidse spanningen en gezichtsuitdrukkingen. Of er waarheid wordt gesproken lijkt er verder niet veel toe te doen (jammer dus dat de film wel een antwoord lijkt te geven). Het is de spanning, het onvermogen van Anna dat raakt, mede door de het erg mooie ritme, het schaatsachtige camera werk, ondersteunt door een telkens wederkerend motief: geweldig.

(Ben het dus met starbright boy eens, op het idee na dat ik niet benieuwd naar Sexy Beast ben.)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
danuz schreef:
op het idee na dat ik niet benieuwd naar Sexy Beast ben.)

Heel aardige film hoor. Vooral als je het plotje negeert.

Ik wacht trouwens op Glazers derde. Vind het een interessante regisseur die volgens mij nog lang niet alles heeft laten zien.

avatar van vanzelfsprekend
Aardige film.
Het thema spreekt mij ook aan.
Mooi in elkaar gezet.

avatar van DjFrankie
Gister op tv gekeken prima thriller je kunt ook zien dat zulke goede films vragen oproepen van de kijkers, dat maakt zo'n film net iets specialer.