• 11.452 nieuwsartikelen

Met onder meer: Alyla Browne, Penelope Mitchell en Ryan Corr

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 25 april 2024

Plot Sting

"Your biggest fear just got bigger."

In New York stuit de twaalfjarige Charlotte op een ei in haar appartement. Hieruit komt een spin uit met wie Charlotte een band schept. Intussen poogt haar stiefvader Ethan met haar een connectie te maken via hun gezamenlijk project, al gaat veel aandacht naar de nieuwe baby. Charlotte houdt haar nieuwste huisdier Sting geheim, maar deze groeit naarmate de liefde voor het beestje. Sting blijkt honger te hebben naar menselijk vlees en bloed.

logo tmdbimage

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 25 april 2024 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Dit lijkt me leuke film .!

Ben benieuwd .

Brrr

The Oceanic Six

Bang voor spinnen? Dan raden critici de horrorfilm 'Sting' niet aan! (of juist wel?) | FilmTotaal

Helemaal gemist. Kan wel eens leuk worden.

Ik word altijd ongemakkelijk van spinnenfilms. Arachnophobia is ook nog altijd een klein jeugdtrauma

avatar van Kondoro

Kondoro

Lachen!

avatar van Shadowed

Shadowed

De voorgaande projecten van regisseur Kiah Roache-Turner waren vooral toegewijd aan het verkennen van een eigen universum, met Sting is hij geïnteresseerder in de verkenning van platgetreden clichés. Niettemin oogt de film wel verzorgd, met innovatief camerawerk en een enthousiast tempo. Het acteerwerk van de jonge Alyla Browne is bovendien sterk genoeg om de film te dragen en de bijrollen zijn eigenzinnig genoeg om boeiend te blijven. Uiteraard is de spin zelf de absolute showstealer, maar na enige tijd mis je als kijker een bepaald gevoel van spektakel en schaal. Uiteindelijk wordt dat ding namelijk niet zo groot. De escalatie laat lang op zich wachten en de finale is een flinke domper, maar als je arachnofobie hebt zul je wellicht wat meer huiveren. Daar speelt de film namelijk actief op in. Jammerlijk is verder de nogal afwezige en onrustig opgebouwde spanningsboog, waardoor het geheel nooit ontpopt tot een ware nagelbijter. Voor snel en makkelijk vermaak is Sting een geschikte optie, voor de kijkers die hopen op een kwalitatief stukje horror pakt het teleurstellender uit.

avatar van mikey

mikey

ik heb en zware spinnenfobie maar een cgi beest doet me dan weer heel weinig.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Er valt wat voor te zeggen dat de film niet echt een keuze lijkt te kunnen maken tot een luchtige familiehorror of toch wat stevigers, gezien een paar redelijk smerige scenes soms. Misschien zat daar voor mij juist wel de charme in de film: een net even wat anders dan anders verhaal waarvan ik nooit een idee had welke kant het op zou gaan. Er wordt mooi gebruik gemaakt van (de beperkingen van) het gebouw, met sfeervol camerawerk. Leuke, kleurrijke personages ook. Ik heb het hier enorm mee naar mijn zin gehad, werd hier vrolijk van. Als er iets goeds uit die schrijversstaking is gekomen, is het wel dat kleinere films als deze wat meer ruimte krijgen. Heel erg fijn.

avatar van Phantasm

Phantasm

De aanloop is wat traag, maar daarna wordt het steeds beter, prima mee vermaakt in de bioscoop.

stinissen (crew films & series)

Vermakelijke onzin en kijkt lekker weg....

...............sssst

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Wat een flauwekul dit zeg. Maar er is blijkbaar toch een publiek voor. Ik heb er ook naar gekeken maar ik zat me vooral te ergeren aan die snotneus met d'r spin. En allemaal zo ontzettend voorspelbaar. Ik wist op het laatst al dat er nog een ei of iets dergelijks uit zou komen. En ja hoor, de onzin zal wel weer verder gaan.
Maar als je niks te doen hebt en je trekt je niet al te veel aan van de onzin, dan is het nog een vermakelijk anderhalf uurtje ook. Ik bedoel, de film is best wel aardig gemaakt en er zit ook nog wat humor in ook. Maar verwacht geen spannende horrorfilm want dat is het gewoon niet.

stinissen schreef:

Vermakelijke onzin en kijkt lekker weg....

...............sssst

Iets voor jou?

Vermines (Film, 2023)

stinissen (crew films & series)

Heb ik al maar nog niet aan de beurt. Toch bedankt voor de tip.

avatar van flurk

flurk

nee, dit was het niet, eerste uur gebeurt er nauwelijks niets, daarna iets beter, tegenvaller persoonlijk

The Oceanic Six

Schijnbaar is het even een hype, spinnenhorror. Dat was toch heel lang even afwezig, maar recent kwam naast deze film ook nog eens het behoorlijk toffe Vermines (Film, 2023) uit. Die film richtte zich vooral op duizenden kleine moordende spinnen, Sting doet het met een grote kolossale moordspin.

Heel eerlijk, hoe groter je een spin maakt, hoe minder eng. De meest gevaarlijke spinnen zijn de kleine spinnen en in films zijn die ook veel enger omdat de slachtoffers niet weet wat hen overkomt. Ondanks dat het een horror-komedie is was Arachnophobia dik 30 jaar terug ook gewoon best eng in mijn ogen. En heel ongemakkelijk, want ik haat spinnen. Dat gevoel gaf Vermines me ook, maar Sting me niet. Sowieso is het eerste uur van deze film echt saai en bij vlagen vervelend. Beetje familiegedoe, wat introductie van een spinnenvoorliefde en uiteraard bij de mutatie richting een gigantische spin. Het pakte me niet en er gebeurde niks. Gelukkig heeft het laatste half uur nog wel het een en ander goed gemaakt, dat was wel lekker met een paar beste kills en een lading slijmerige smerigheid. Toch is het allemaal te weinig. Het is nooit echt eng of spannend en nog erger is dat deze film echt alles volgens het boekje doet en nul fantasie heeft om eens te verrassen. Natuurlijk gaan pa, ma en de baby niet dood bij hun aanval van de spin. Wel enkele bijfiguren en de hond, tsja. Dat het meisje ze allemaal kan bevrijden is lame. Dat pa zichzelf weer op wil offeren op het einde zat eraan te komen en dat helemaal op het einde blijkt dat er nakomelingen komen van de spin is al helemaal afgezaagd. Deze regisseur heeft iets teveel naar horrorfilms gekeken, want een eigen draai aan alles ontbreekt volledig.

Dat maakt van Sting geen troep, maar het had zoveel gaver kunnen zijn. Ben er wel teleurgesteld door eigenlijk. Trouwens, er zitten beste ventilatieroosters in die flat zeg. Schijnbaar kun je moeiteloos naar de woonkamer van je buren klimmen. Bijzonder. De spin kent trouwens wel goede CGI, maar het zag er wel iets te clean uit.

Oei, hier had ik me even in vergist. Dit bleek gewoon amateuristische b-troep.

kos schreef:

Oei, hier had ik me even in vergist. Dit bleek gewoon amateuristische b-troep.

Ook niet een beetje van het laatste half uur genoten?

Nee.

avatar van ibendb

ibendb

Ik kan niet zeggen dat deze film me niet deed kronkelen in mijn stoel. Ik kan ook niet zeggen dat dit een bijzonder goede film is.

Sting probeert zelfbewust te zijn, maar slaagt er niet in een balans te vinden tussen camp en scares. De gigantische spin ziet er indrukwekkend uit en er wordt in het algemeen wel behoorlijk geacteerd. De rest van de film is nogal saai en ondermaats.

avatar van rustugan

rustugan

Wanneer ik het plot zo lees dan heeft het wat raakvlakken met deze film : Pahanhautoja (Film, 2022) - MovieMeter.nl

avatar van ibendb

ibendb

rustugan schreef:

Bwaa. Hatching is psychologisch diepgaander dan deze simpele creature-feature. Hatching vond ik dan ook wel (iets) beter.

avatar van dhrdeen

dhrdeen

Opzich wel een leuk filmpje. Maar verder niks bijzonders. Zeker geen b-film.

avatar van james_cameron

james_cameron

Middelmatig australisch horrorwerkje over een buitenaardse spin die een appartmentencomplex in New York onveilig maakt. Visueel in orde en er zijn hier en daar ook wel wat effectieve momenten, maar te weinig om dit boven het maaiveld uit te laten steken. Cast, plot en special effects zijn niet meer dan aanvaardbaar. Dan vond ik het recente vergelijkbare franse Vermines nog wel iets beter, al was die ook niet bepaald geweldig.

avatar van joolstein

joolstein

What kind of spider are we talking about here?" "A big one."

De meningen zijn wat verdeeld maar volgens mij is er niet zo heel veel mis met deze creature feature! Oké het doet misschien geen pogingen tot iets nieuws. Maar dat is helemaal niet erg! Daardoor weet je ook precies wat je kan verwachten...het is niet te eng maar het valt ook reuze mee. (gelukkig niet zoiets als Eight Legged Freaks) Daarnaast is er in de film (groot) eerbetoon aan Alien en (klein) Arachnophobia.

De Australische regisseur/scenarist Kiah Roache-Turner heeft redelijk wat naam gemaakt met lowbudgetfilms voor liefhebbers; twee zombie-Wyrmwood -films (2014 & 2021) en het allegaartje van cyberpunkactiehorrorkomedie Nekrotronic(2018) Zodoende mag hij het nu proberen met film met een internationale bioscooprelease. De film kent zijn klassiekers en begint met iets wat veel lijkt op sciencefiction-horrorfilms van weleer.

Een vreemd object stort uit de ruimte door een raam in een appartementencomplex in Zuid-Brooklyn, Sydney. Het blijkt een spinnetje die algauw gevonden wordt door de jonge, stoere Charlotte ( vast een verwijzing naar Charlotte's Web) Echter zij en de andere vreemde bewoners in het gebouw, komen er snel achter dat ze op het menu staan! De ster in deze film is zonder meer Aylya Browne(Alyla Browne, de jonge Furiosa in de komende Furiosa: A Mad Max Saga)

Het grootste deel van de eerste helft is gewijd aan de(regelmatig ongemakkelijk) familieband en het voorstellen van de kleurrijke medebewoners. Maar er zijn een aantal jump scares, een “fucked-up parrot.” en uitstekend gebruik van schaduwen. Halverwege wordt je beloont met een behoorlijk goede kleverige moord. (niet overdreven expliciet maar wel van het praktisch soort) Scènes waarin de spin te zien zijn, zijn van goede CGI gemaakt door Weta- Workshop (deden ook de spin Shelob in LOTR) en de film ontleent ook zijn naam hieraan. Al met al is het film die met een klein beetje humor, veel hart en arachnofobie zeer bevredigend afsluit!

avatar van mrkos

mrkos

Sting

Zowaar de tweede spinnenfilm van dit jaar. Deze was helaas iets minder dan die andere spinnenfilm Vermines.

Op een koude winteravond vliegt er ineens een meteoriet een kamer van een oud vrouwtje binnen. Het is niet zomaar een meteoriet, maar een eicocon. Charlotte, een meisje van twaalf, ziet in diezelfde kamer een spin lopen en besluit hem mee te nemen. Het is de spin die uit het eicocon komt. Eenmaal op haar kamer stopt ze het beestje in een glazen pot en geeft ze hem eten. Maar het duurt niet lang tot ze ontdekt heeft dat dit geen normale spin is.

Allereerst even over de familie en het appartementencomplex waar dit beestje gaat huishouden. Een vreemde mix van personages haha. Je had de oma die dement was en alles vergat. Dit leverde soms wel wat grappige scenes op. De tante die een halve heks lijkt, altijd chagrijnig is en op iedereen commentaar heeft. De vader die niet Charlotte's echte vader is, maar er wel zoveel mogelijk voor Charlotte probeert te zijn. Samen met haar moeder hebben ze nog een baby, maar daar voelt Charlotte weinig voor, omdat ze nu zelf natuurlijk minder aandacht krijgt van haar ouders. Dan is er nog een buurvrouw die schijnbaar haar familie is kwijtgeraakt en een andere buurman die onderzoek doet naar het vermogen van vissen om alvleeskliercellen te recreëren. Tot slot hebben we nog een verdelger genaamd Frank, die de bewoners probeert te helpen. Kortom, er zitten een paar interessante personages tussen en ze voegen allemaal wat toe.

Al met al heb ik me wel vermaakt. Het verhaal was simpel en de opbouw was verzorgd. De spin zag er prima uit. Helaas net wat te weinig kills. Degene die we te zien kregen, zag er wel goed uit. Jammer genoeg was er ook weinig sprake van spanning en zaten er genoeg clichés in. Gelukkig waren de jumpscares wel oké.

3 sterren.

avatar van WB

WB

Een film die niets veel nieuws brengt onder de zon. Nergens krijg ik de kriebels die ik wel had met Arachnophobia (Film, 1990). Niets meer dan een simpele thriller met horrorelementen. Prima verzorgde film; niets meer, niets minder.

avatar van mrklm

mrklm

Een ongediertebestrijder [Jermaine Fowler] heeft een klus bij een wat warrige vrouw [Noni Hazlehurst] die fataal afloopt. Wat is er aan de hand en hoe heeft het zo ver kunnen komen? Vier dagen daarvoor vindt jonge insectenliefhebber Charlotte [Alyla Browne] een spinnetje dat ze liefkozend ‘Sting’ noemt. Ze merkt al gauw dat haar nieuwe huisdiertje geen alledaagse spin is en vraagt buurman en wetenschapper Erik [Dann Kim] om hulp. Vanzelfsprekend verkeert de spin binnen de kortste keren op vrije voeten en groeit het letterlijk en figuurlijk uit tot een levensgevaarlijk monster. Vermakelijke horrorfilm is een prettige mix van humor en horror, goed uitgewerkte personages en heeft een enthousiaste cast. In de eerste helft is de spin een onzichtbaar gevaar. Dat deel is qua horror een stuk effectiever dan het tweede deel, waarin Roache-Turner jammer genoeg voor het groteske gaat en leunt op niet geheel overtuigende special effects.

avatar van Collins

Collins

Leuke creature film over een snel groeiende buitenaardse spin die de bewoners in een flatgebouw teistert. Regisseur en schrijver Kiah Roache-Turner is zich uiteraard bewust van de absurde premisse van zijn scenario en hanteert daarom vanaf het begin een vette knipoog die de gebeurtenissen begeleidt.

Samen met de 12-jarige Charlotte bewegen we ons door ventilatieschachten en werpen door luchtroosters een eerste blik op de merkwaardige bewoners die in het flatgebouw zijn gehuisvest. Ze spelen in de film functionele rollen, maar intrigeren absoluut. Ze zorgen met hun merkwaardige gedrag voor een bevreemdende sfeer. De locatie doet dat ook. Die is horrorwaardig. Veel licht heeft het gebouw niet en uit de vele tochtige kieren drupt het water gestaag naar beneden. Het geheel maakt een vervallen indruk. Het is geen gezellige woonomgeving.

Terwijl de bijrollen grofmazig zijn gekarakteriseerd, is er aan de karaktertekening van de hoofdpersonages meer werk besteed. Ruime aandacht krijgt de wankele relatie tussen Charlotte en haar stiefvader, die de klusjesman in het gebouw is en in de nachtelijke uren pogingen doet om een strip te tekenen. De gespannen gezinssituatie zorgt af en toe voor enige ontroering. Mooi en bijzonder. Toch wel ongebruikelijk in een horrorfilm van de B-garnituur. Het solide acteerwerk draagt zeker bij aan de ontroering. Met name Alvia Brown als Charlotte maakt indruk als enigszins verwaarloosde tiener met nerdy eigenschappen.

De horror dan. Prima camerawerk zorgt voor spinnenperspectief. Leuk. De speciale effecten zien er ondanks de financiële beperkingen goed uit, Verantwoordelijk daarvoor was het Nieuw-Zeelandse bedrijf Wētā FX dat ook de speciale effecten deed voor de trilogie Lord of the Rings. Allemaal mooie dingen. Daarentegen zijn de tactieken die de film toepast om schrik aan te jagen te vertrouwd en te voorspelbaar om veel opwinding te veroorzaken.

Sting is een sfeervolle film met intrigerende hoofdrollen en bijrollen, met een gangbaar verhaal en met weinig reden voor koude rillingen. Desondanks kijkt de film lekker weg en is vooral leuk.

avatar van Petina

Petina

Haha, why didn't you get a fucking dog!?

Geweldig!

avatar van lang pee

lang pee

Flauw, zwak enerverend filmpje over zoals hier al gezegd is, een snotaap met een spin. Het acteren is miserabel en de rest ook. Australisch, dat zegt meestal wel genoeg. Dit is een b filmpje om snel te vergeten...