Arachnophobia (1990)

Thriller / Komedie

geregisseerd door Frank Marshall (I)
met Jeff Daniels, John Goodman en Julian Sands

Een gevaarlijke spin reist per ongeluk mee vanuit de jungle naar Amerika. Het beest vindt een plaats om te broeden in de schuur van de nieuwkomende dokter in het dorp, Ross Jennings. Al snel vermenigvuldigt de spin zich en de spinnen zaaien dood en verderf in het dorp. Aan Ross Jennings en de plaatselijke insectenbestrijder de taak om hier een eind aan te maken.

avatar van mikey
Dat was een pop. Gemaakt door die gasten van myth busters volgens mij. Was wel een cool ding maar de echte creepy lil buggers vond ik vreselijk eng.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ben helemaal niet bang voor spinnen, dus voor mij was deze film een peuleschil. Heb ooit een zwartharige vogelspin, een tarantula vast mogen houden. Het duurde maar 10 seconden maar het was een moment dat ik nooit meer zal vergeten. Voor slangen ben ik eerlijk gezegd wel een beetje huiverig. Niet onaardig filmpje. Ook lollig om te doen, een grapje uithalen met vriend of vriendin: samen deze film kijken en tijdens een hele enge scene stiekempjes bij hem of haar in de nek kriebelen. Kan je ook doen bij Jaws of Aliens, maar dan heeft hard knijpen in bovenarm of bovenbeen iets meer effect denk..

Aaaahhh!!!

Grappie!

avatar van Beertje45
edje555 schreef:

O ja...Generaal...

Wijn-kelder scene blijft bij mij toch wel hangen...
De wijnkelder scene was inderdaad TOP! Voelde waarlijk de haren op mijn arm rijzen.

avatar van alexspyforever
Vandaag nog eens herbekeken na vele jaren. Ok dit is geen topper, maar het gemiddelde van deze film vind ik toch vrij laag. Eigenlijk vind ik niet dat hij ergens eng wordt al zijn er toch een paar schrikmomentjes. Het verhaal is goed, niet groots maar toch al beter dan de standaard griezelfilm. Het zijn vooral de spinnen die goed zijn gefilmd en toch als echt overkomen. Jeff Daniels is goed, maar het leukste vond ik nog Jon Goodman als ongediertebestrijder, die was echt perfect gecast! De finale met Jeff Daniels was misschien over the top en langdradig, maar dan kon de pret niet drukken. Heel genietbare film.

avatar van mock turtle
bij herzien blijkt alleen het einde genoeg spanning te bevatten; verder nogal saai en traag

avatar van HK Senator
Enigsinds gedateerd en veel trager dan ik me kon herrinneren. Maar wel zeer genietbaar, vooral met een stel gillende meiden op de bank.

avatar van FillumGek
Lang geleden dat ik deze voor het laatst had gezien en wist er nagenoeg niets meer van, behalve de finale. Verbaasde me ook toen ik hierboven komedie zag staan want zo herinnerde ik me de film totaal niet. En na een herziening snap ik het nog steeds niet. Amper gelachen, alleen Daniels heeft soms een leuke oneliner, maar die zitten in alle films.

Het beste aan Arachnophobia is dat er veelal gebruik wordt gemaakt van echte spinnen, die weliswaar onschuldig zijn, maar er toch creepy uitzien. Dat zijn dan ook de beste scenes, waar de kleine buggers overal op en inkruipen. Er wordt op de finale na nergens over de top gegaan met gigantische gemuteerde beesten, maar er is altijd een zekere mate van realisme. Al is een nest spinnen die doelgericht een familie aanvalt ook niet helemaal reëel natuurlijk.

De finale is nogal spectaculair in elkaar gezet, zelfs met een flinke soundtrack eronder. Echter in zijn geheel gebeurd er weinig echt noemenswaardigs in de film. Het dorpsverhaaltje kabbelt maar een beetje voort en na de zoveelste spiderattack kende ik het wel een beetje. Dit lijkt me wel de engste film voor mensen die daadwerkelijk aan arachnofobie lijden.

avatar van Tiany
Goede 8 potige thriller....Veel "jakkes" momenten...

avatar van Smallprint84
galaxydriver32 schreef:
Wel een heel mooie poster moet ik zeggen!

Ja, idd.
Alleen jammer dat ze bij de dvd-covers (niet allemaal dacht ik) het spinnetje eruit geknipt hebben.
Erg flauw. Het spinnetje maakt de poster compleet.

Why was the spider removed from the ori... - IMDb

leuke film.daarbij je de eerste keer wel de kriebels kreeg.heb hem nu vaker gezien.maar is nog steeds leuk om te zien.

avatar van IH88
“Rock and roll!”

Blijft leuk. Ik word altijd een beetje paranoïde en kriebelig van Arachnophobia, en ik had verwacht dat de film meer jeugdsentiment zou zijn dan echt goed. Maar ik ben blij verrast dat de film ook echt een vermakelijke en zelfs sterke horrorfilm blijft. Spinnen zijn niet mijn favoriete insecten, en vooral op het laatst voelde ik de rillingen over mijn lijf gaan, en voelde ik de hele tijd iets kriebelen. Maar ook de douche/badkamer scene blijft leuk. En dat is ook de grootse kracht van Arachnophobia, want horror, spanning en humor komen perfect samen. En Jeff Daniels is goed, maar de rol van John Goodman blijft natuurlijk verreweg het leukst.

Einde is goed, maar de rest is te traag.

avatar van umbra
Vond deze destijds toch wel leuk en aangezien ik zelf arachnofobie heb, was deze echt verdomd creepy voor mij. Zelfde als mensen die geloven in geesten en paranormale shit hebben, naar ghost/paranormale films kijken en er verzot op zijn, wetende dat dit extra angst inboezemd, geeft extra dimensie I guess.

Goeie film waarin een dodelijke spin vanuit de jungle per ongeluk getransporteerd wordt naar een Amerikaans stadje. Deze ietwat ouderwets aandoende monsterfilm heeft een prima opbouw. Het kleine stadje is goed neergezet met leuke personages (vermakelijke rol ook van John Goodman). Genoeg spannende scenes en ook een paar goeie schrikmomenten.

avatar van Hollywood007
Ik ben verward. Net (enkel) het einde van deze film gezien en ik herinnerde me deze heel anders. Ik heb deze als kind gezien en dacht altijd dat deze eindigde met de mensen die opgesloten zien in een his en als ze naar buiten kijken, ze de hele stad over het spinnenweb zitten
Waarscheinlijk verwissel ik hem met en andere film ?

Weer even herzien.heb weer genoten.met ook een prima cast.had altijd de kriebels van spinnen,was ook erg bang voor spinnen,maar eigenlijks kan je beter bang zijn voor slangen.die zijn pas echt giftig.maar verders een prima verhaal.ook spannend genoeg.was weer eens leuk om te zien.

avatar van Kondoro0614
Hoewel ik zelf niet bang ben voor spinnen (ik ben van de slangen kant waar ik echt doods voor ben), heb ik me af en toe toch niet prettig gevoelt na het kijken van de film. Het is toch iets menselijk dat deze beestjes ons niet aan staan, en zeker na al dat gekriebel op TV zat ik niet lekker onder de dekens.

'Arachnophobia' vond ik een aangename zit, en hoewel het verhaal mij wist vast te pakken verloor hij mij ook op een gegeven moment en duurde de film in mijn ogen toch soms wat te lang. Vooral het einde is vrij cliché en voorspelbaar, maar niet geheel saai om naar te kijken. De acteerwerken vond ik wat matig, al is het allemaal wel erg leuk gedaan. Prima spinnen film, niet voor alle kijkers weggelegd zeker de mensen die de beestjes haten, of je moet het leuk vinden om naar zulke dingen te kijken .

avatar van Zandadder
Kondoro0614 schreef:

Ironisch genoeg ik ook

avatar van Kondoro0614
Zandadder schreef:

Ironisch genoeg ik ook

Brrrrrr... Heb er ooit één keer eentje vast gehouden, moest ik doen van een maatje die heeft er één. Dat heeft die geweten ook, had hem nog geen vijf seconden vast en dat beest vloog door de woonkamer heen ..

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Je moest de slang van je maatje vasthouden?

Ieder z'n hobby

avatar van Freespirit2
Lang geleden gezien maar kan me nog steeds, goed herinneren van de kriebels die ik kreeg van de film!!
Heb niet zo'n last van spinnen maar dit vond ik toch wel te
Hou ze nu wel goed in de gaten

avatar van Fisico
Eigenlijk niet bang van geen enkel beest, maar van een spin huiver ik toch wel, zelfs van de kleinere versies. Als arachnafoob geen lachertje deze film, maar hij is zeker geslaagd als ik hier lees dat ook sommige anderen niet altijd comfortabel in hun stoel zaten. Giant bug movies zoals bvb Eight legged freaks zijn in nietsnte vergelijken met dit. Deze Arachnaphobia is zoveel subtieler, visueel reëeler en blijft o zo (onge)makkelijk hangen. Spinnentijd nu met de herfst op komst. De perfecte gelegenheid om de film aan te vatten, of niet?!

Natuurlijk is het onzin dat spinnen bewust op een gezin of een dorp gaan jagen, maar de film heeft een onderhoudende spanning die constant hoog blijft. Zeker wanneer men begint door te hebben dat er een spinnenprobleem is, wordt het alleen maar erger. De slaapkamerscène bvb getuigt van dit staaltje paranoïa.

Vermakelijke film, zeer geslaagd binnen het horrorgenre. Degelijke acteurs waarbij vooral Goodman aanslaat. Eentje die ik in mijn jeugd verschillende keren zag, eentje waarbij ik nooit gemakkelijk insliep de dagen erna. Missie geslaagd dus!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Arachnophobia, een zeer passende titel. Als je het nog niet had zou je door deze film volgens mij zo arachnofobie kunnen krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand géén kriebels krijgt na het kijken van deze film. Maar goed, nu ben ik zelf dan ook geen liefhebber van spinnen, dus dan werkt deze film erg goed. Arachnophobia had verschillende kanten op kunnen gaan; de film had een doodenge horrorfilm kunnen worden of juist een campy monsterfilm in de stijl van Eight Legged Freaks of Giant Spider Invasion. Maar regisseur Frank Marshall, vooral bekend door zijn samenwerkingen met Steven Spielberg, kiest voor de middenweg. Arachnophobia voelt erg als Poltergeist; best creepy op bepaalde momenten, maar voor een groot deel ook erg luchtig vanwege de personages en komische onderonsjes.

Het luchtige komt in Arachnophobia vooral van de figuren in het kleine Amerikaanse plaatsje. Zo’n typisch ons-kent-ons boerenstadje, waar Jeff Daniels en zijn gezin uit de grote stad komen wonen. Hoewel de film vol zit met over de top typetjes, het wordt nergens too much. Zelfs niet als comic relief John Goodman - met zijn eigen komische theme die klinkt als hij in beeld komt - lekker lomp in beeld komt. Ondanks deze komische taferelen verliest Marshall namelijk het ‘griezelen’ nooit uit het oog, hij weet eigenlijk heel goed steeds die balans tussen horror en humor te vinden. Wat dat betreft is dit een perfecte double bill met een film als Poltergeist, het is fijne familie-horror. Arachnophobia is en blijft een heerlijke film, maar krijg ook nog steeds kriebels als ik aan de film terugdenk. Beetje hetzelfde als jeuk krijgen als je over luizen praat.

4 sterren.