Arachnophobia (1990)

Thriller / Komedie

geregisseerd door Frank Marshall (I)
met Jeff Daniels, John Goodman en Julian Sands

Een gevaarlijke spin reist per ongeluk mee vanuit de jungle naar Amerika. Het beest vindt een plaats om te broeden in de schuur van de nieuwkomende dokter in het dorp, Ross Jennings. Al snel vermenigvuldigt de spin zich en de spinnen zaaien dood en verderf in het dorp. Aan Ross Jennings en de plaatselijke insectenbestrijder de taak om hier een eind aan te maken.

avatar van mikey
Dat was een pop. Gemaakt door die gasten van myth busters volgens mij. Was wel een cool ding maar de echte creepy lil buggers vond ik vreselijk eng.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ben helemaal niet bang voor spinnen, dus voor mij was deze film een peuleschil. Heb ooit een zwartharige vogelspin, een tarantula vast mogen houden. Het duurde maar 10 seconden maar het was een moment dat ik nooit meer zal vergeten. Voor slangen ben ik eerlijk gezegd wel een beetje huiverig. Niet onaardig filmpje. Ook lollig om te doen, een grapje uithalen met vriend of vriendin: samen deze film kijken en tijdens een hele enge scene stiekempjes bij hem of haar in de nek kriebelen. Kan je ook doen bij Jaws of Aliens, maar dan heeft hard knijpen in bovenarm of bovenbeen iets meer effect denk..

Aaaahhh!!!

Grappie!

avatar van Beertje45
edje555 schreef:

O ja...Generaal...

Wijn-kelder scene blijft bij mij toch wel hangen...
De wijnkelder scene was inderdaad TOP! Voelde waarlijk de haren op mijn arm rijzen.

avatar van alexspyforever
Vandaag nog eens herbekeken na vele jaren. Ok dit is geen topper, maar het gemiddelde van deze film vind ik toch vrij laag. Eigenlijk vind ik niet dat hij ergens eng wordt al zijn er toch een paar schrikmomentjes. Het verhaal is goed, niet groots maar toch al beter dan de standaard griezelfilm. Het zijn vooral de spinnen die goed zijn gefilmd en toch als echt overkomen. Jeff Daniels is goed, maar het leukste vond ik nog Jon Goodman als ongediertebestrijder, die was echt perfect gecast! De finale met Jeff Daniels was misschien over the top en langdradig, maar dan kon de pret niet drukken. Heel genietbare film.

avatar van mock turtle
bij herzien blijkt alleen het einde genoeg spanning te bevatten; verder nogal saai en traag

avatar van HK Senator
Enigsinds gedateerd en veel trager dan ik me kon herrinneren. Maar wel zeer genietbaar, vooral met een stel gillende meiden op de bank.

avatar van FillumGek
Lang geleden dat ik deze voor het laatst had gezien en wist er nagenoeg niets meer van, behalve de finale. Verbaasde me ook toen ik hierboven komedie zag staan want zo herinnerde ik me de film totaal niet. En na een herziening snap ik het nog steeds niet. Amper gelachen, alleen Daniels heeft soms een leuke oneliner, maar die zitten in alle films.

Het beste aan Arachnophobia is dat er veelal gebruik wordt gemaakt van echte spinnen, die weliswaar onschuldig zijn, maar er toch creepy uitzien. Dat zijn dan ook de beste scenes, waar de kleine buggers overal op en inkruipen. Er wordt op de finale na nergens over de top gegaan met gigantische gemuteerde beesten, maar er is altijd een zekere mate van realisme. Al is een nest spinnen die doelgericht een familie aanvalt ook niet helemaal reëel natuurlijk.

De finale is nogal spectaculair in elkaar gezet, zelfs met een flinke soundtrack eronder. Echter in zijn geheel gebeurd er weinig echt noemenswaardigs in de film. Het dorpsverhaaltje kabbelt maar een beetje voort en na de zoveelste spiderattack kende ik het wel een beetje. Dit lijkt me wel de engste film voor mensen die daadwerkelijk aan arachnofobie lijden.

avatar van Tiany
Goede 8 potige thriller....Veel "jakkes" momenten...

avatar van Smallprint84
galaxydriver32 schreef:
Wel een heel mooie poster moet ik zeggen!

Ja, idd.
Alleen jammer dat ze bij de dvd-covers (niet allemaal dacht ik) het spinnetje eruit geknipt hebben.
Erg flauw. Het spinnetje maakt de poster compleet.

Why was the spider removed from the ori... - IMDb

leuke film.daarbij je de eerste keer wel de kriebels kreeg.heb hem nu vaker gezien.maar is nog steeds leuk om te zien.

avatar van IH88
“Rock and roll!”

Blijft leuk. Ik word altijd een beetje paranoïde en kriebelig van Arachnophobia, en ik had verwacht dat de film meer jeugdsentiment zou zijn dan echt goed. Maar ik ben blij verrast dat de film ook echt een vermakelijke en zelfs sterke horrorfilm blijft. Spinnen zijn niet mijn favoriete insecten, en vooral op het laatst voelde ik de rillingen over mijn lijf gaan, en voelde ik de hele tijd iets kriebelen. Maar ook de douche/badkamer scene blijft leuk. En dat is ook de grootse kracht van Arachnophobia, want horror, spanning en humor komen perfect samen. En Jeff Daniels is goed, maar de rol van John Goodman blijft natuurlijk verreweg het leukst.

Einde is goed, maar de rest is te traag.

avatar van umbra
Vond deze destijds toch wel leuk en aangezien ik zelf arachnofobie heb, was deze echt verdomd creepy voor mij. Zelfde als mensen die geloven in geesten en paranormale shit hebben, naar ghost/paranormale films kijken en er verzot op zijn, wetende dat dit extra angst inboezemd, geeft extra dimensie I guess.