Gothika (2003)

Horror / Thriller

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Halle Berry, Penélope Cruz en Robert Downey Jr.

Een psychologe wordt wakker als patiënte in de kliniek voor criminelen, waar zij zelf werkt. Ze ontdekt dat ze beschuldigd wordt van de moord op haar echtgenoot, maar ze kan zich daar niets van herinneren. Terwijl ze radeloos haar geheugen tracht terug te krijgen, merkt ze dat een wraakzuchtige geest haar manipuleert.

avatar van Perry Meer
dit is toch wel een mislukt project, een onlogisch verhaal een uitgekauwd gegeven
en daar moet ik dan 11/2 uur naar kijken, naar iets wat ik langzamerhand al 10 keer heb
gezien, nieuw was wel het deprimerende blauw-zwart van de film
bah rotfilm!

1,0 gooi maar in mijn pet

avatar van Spetie
Redelijke film, die wel vermaakt, maar ook niet veel meer te bieden heeft.

Het sfeertje is wel redelijk goed. Veel schaduwen en er wordt goed gebruik gemaakt van licht, waardoor het geheel soms iets onheilspellends over zich heen krijgt. Het verhaal is niet onaardig en stiekem hoop je met een spannende en originele horrorfilm te maken te krijgen. Maar na een aardig begin zakt de film toch beetje bij beetje weg. Daarna krijgen we een film voorgeschoteld, die redelijk formulewerk biedt en d.m.v. diverse twists probeert de spanning op te wekken, wat soms wel lukt en soms niet. Het acteerwerk is redelijk. Berry is niet slecht, Downey Jr. doet weinig bijzonders en Penélope Cruz is misschien nog wel het best.

Naarmate het einde nadert, nemen de clichés echter toe. Het einde zelf vond ik ook niet al te sterk en is nogal vergezocht. Ondanks dat gegeven heb ik me wel vermaakt met dit filmpje, al kan ik het allemaal niet bijzonder goed noemen.

avatar van bjerik76
lang geleden gezien, weet alleen dat ik hem toen erg goed vond.
weet er niet echt veel meer vanaf, dus vanavond maar weer kijken.

avatar van Redlop
Erg cliché. 2*

avatar van kels92
ik vond dit een van de beter thrillers die ik gezien heb. het is inderdaad een origineel verhaal. lekker bovennatuurlijk maar dan toch nog heel realistisch.. sterke combinatie.
3,5 *

avatar van The Beast
Behoorlijk origineel, mooie mix van Horror en Crime, zeker een film die spannend en zeker onverwacht is op momenten, maar dat maakt de film juist ook weer goed(ik wou eerst cliché zeggen ipv onverwacht, maar ik vind dat mensen de woord "cliché" veel te snel gebruiken op deze site, als een film te cliché is is het slecht, en als het verhaal te simpel ook...)
Anyways terug naar de film, een zeer te waarderen film, goed geacteerd door Halle Berry en Penélope Cruz, deze film krijgt van mij een 3.5

coño
Dat regisseur Mathieu Kassovitz, die La Haine heeft gemaakt, daarna deze afschuwelijke film heeft gemaakt kan ik bijna niet geloven! Je zou hem bijna een one-trick-pony kunnen noemen.

avatar van Betamax
Viel met wat tegen.
Warrig verhaal veel hysterie en geschreeuw.

avatar van Thorak
coño schreef:
Blijkbaar juist niet, als hij een one trick pony was geweest had hij een exact dezelfde soort film als La Haine gemaakt...

avatar van tattoobob
Lekkere wegkijkert dit....

avatar van Daan258
Na jaren weer is gezien en ook dit x weer redelijk goed mee vermaakt.
Leuk verhaal,. goed acteerwerk en ook een erg lekkere sfeer.
prima filmpje.

avatar van Robbiebobbie
Kijkt ontspannen weg. Verhaal is natuurlijk 13 in dozijn en de uiteindelijke slechterikken zijn op voorhand toch wel te voorspellen. Maar goede acteerprestatie van Penelope, die ik op voorhand niet herkende. Maar door de kleuring en het acteerwerk toch een 3.

Tegenvallende film met deze acteurs. Slecht verhaal, hangt als los zand aan elkaar; het is een opeenvolging van verrassende ontwikkelingen die geen samenhang met eerdere passages hebben. Het mist dus een goede opbouw en logica, laat staan enige realiteit. De spanning moet komen van de schrikreacties; wegvliegende uilen, klapperende deuren en dat soort vanzelfsprekendheden.

avatar van jipt
Erg vermakelijk met een geloofwaardige Berry. 3,5*

avatar van Elineloves
Stuk saaier dan ik me herinnerde.

Ik wist ook helemaal niet meer dat Downey Jr meespeelde, dat was wel een welkome verrassing. Hij maakt samen met Berry de film de moeite waard. De eerste veertig minuten trekken zich weg lang waardoor je je interesse kwijtraakt. Ook de binding met het hoofdpersonage wil maar niet lukken, ondanks de goede acteerprestaties. Door het gebrek aan karakter uitdieping? Ja, speelt mee. Het suspense gehalte komt niet goed uit de verf.

De opbouw is op momenten onnodig verwarrend en de vele flashbacks halen de vaart er soms behoorlijk uit. Ze duren gewoonweg te lang en zijn vaak een herhalingsoefening. De gebeurtenissen zijn daarnaast niet altijd even geloofwaardig. Typische dertien in een dozijn productie.

avatar van MichaelMovie
Het is geen slechte film, maar wel een minder goede dan verwacht.
Soms wat te onwaarschijnlijk en ook te veel clichés.
Goed om eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat.

avatar van TomBroers
Na zeer lange tijd nog eens bekeken, en de film kon ondanks de goede cast, zeker voor een horror, toch niet echt overtuigen.

Het verhaal van Gothika is nog wel oké, en de film is op momenten ook nog wel spannend, maar weet nergens echt een horrorfilm te worden. De schrikmomenten mislukken allemaal en naarmate de film vordert word het steeds meer een thriller en minder een horror. Nou hoeft dit zeker niet slecht te zijn, maar de film weet ook op dit gebied niet echt te overtuigen.

Uiteindelijk een nipte voldoende, voornamelijk door de goede cast en twist aan 't eind.

avatar van pierre18
Wat veel belovend begon eindigde in een afgeraffeld en vol hiaten zittend einde.
Dat Halle bezeten is door de duivel kan er voor het verhaal bij mij wel in, maar een kelder in een vervallen schuur wat gevonden wordt na twee gammele deuren zonder sloten te openen is voor mij onbegrijpelijk. En zo zijn er aan het eind veel meer missers. De rol van Pete, haar collega heeft een twist die zo slecht is uitgewerkt dat het geheel zeer onzorgvuldig aandoet.
Nogmaals het begin was veelbelovend. Halle, die in de regel mij nooit kan boeien met haar spel, deed het hier gewoon goed en realistisch. Er zitten verder wat clichés in, maar dat is wel te vergeven, Probeer nu nog eens een film te maken zonder scenes waarbij je kan denken; 'hé dat heb ik eerder gezien' . Andere scenes zijn overbodig en hangen soms als los zand aan elkaar. Het 'openen van de deur' vond ik regelrecht een misser en doet aan de film meer af dan goed.
Vervolgens hinkt de film tussen schrikmomenten, zoals een echte horror betaamt, en de suspense. Het resultaat is dan niet altijd om over naar huis te schrijven.
Drie sterren voor het spel van Halle en het veelbelovende begin.

avatar van Gang_Star
Redelijke thriller. Van horror is er naar mijn idee maar weinig sprake. Het duurt even, maar na een tijdje komt de spanning er goed in. Het sfeertje, gecombineerd met het aanwezige mysterie, is goed. Ook het acteerwerk is van goed niveau. Redelijk, maar net niet dat beetje meer.

avatar van DutchTakeshiro
Prima horror. Gothika heeft een goede sfeer en een aantal effectieve schrikeffecten. Tel daar bij op degelijke acteerwerk van Halle Berry en Penélope Cruz en je hebt een fijne doorsnee horror die ik, persoonlijk, iedere willekeurige avond van de week zou kunnen kijken. Zelf vind ik de film wat meer neigen naar een thriller. Regisseur Mathieu Kassovitz weet Gothika een luguber sfeertje mee te geven. Camerawerk en belichting speelt hierbij een belangrijke rol. De locatie waar de film zich voornamelijk afspeelt is lekker eng: een psychiatrische inrichting.

Halle Berry speelt goed. Niet alleen een mooie vrouw om naar te kijken maar ook een goede actrice. Haar cv liegt er niet om. Je krijgt vrij snel sympathie met haar personage en dat is de kracht van Berry. Gestoorde rol voor Penélope Cruz, ze weet er raad mee. Zelfs in deze film, in haar rol. kan je zien dat Cruz een prachtige vrouw is. Robert Downey Jr. heeft een aardige rolletje als een collega van het personage van Berry. Hij zorgt voor enkele luchtige gesprekken.

Verder valt er weinig te vertellen over deze doorsnee film. Het fijne is wel dat de film enkele plotwendingen heeft die ik niet direct zag aankomen. Dit maakt het geheel net even wat origineler en interessanter. Pas mijn eerste film van Kassovitz. Kijkend naar zijn regies zullen andere in de nabije toekomst volgen.

avatar van El ralpho
Never change a winning formula?

Er wordt door mij expres een vraagteken achter de titel van deze review gezet omdat ik niet wil pretenderen dat een beproefd concept nooit vernieuwd mag worden. Eveneens heb ik echter voor deze titel gekozen omdat ik hier soms ook kaasrecht achter sta. Een concept kan beproefd zijn, maar als de uitwerking goed is, wie ben ik dan te zeggen dat ik een film slecht vind puur omdat ik iets dergelijks al eerder gezien heb? Zo ook voor Gothika en de kritieken die deze film over zich heen krijgt. Deze zijn over het algemeen behoorlijk negatief en dit vind ik onterecht. Ik vind Gothika namelijk verrassend goed uitgewerkt. De film is spannend, heeft goede schrikmomenten en het waarom de geest van Rachel de man van Miranda vermoord heeft was voor mij lange tijd onduidelijk. Daarnaast vond ik het uitgangspunt van een psychologe die wakker werd in haar eigen kliniek nog niet eens heel slecht bedacht. Het zijn meer de elementen er omheen die we al veel vaker gezien hebben. Maar zeg nou zelf, welke film binnen dit genre heeft dat vandaag de dag nu niet? Kijk maar eens naar de Conjuring films bijvoorbeeld..

Wat voor mij ook bijdraagt aan de succesfactor van deze film is dat Gothika een ijzersterke cast heeft die het over het algemeen erg goed doet. Uitzondering op de regel vond ik Sheriff Ryan van John Carroll Lynch op het moment dat naar voren kwam dat hij eveneens betrokken was bij duistere praktijken, maar voor de rest had ik niks op iemand aan te merken. Hoewel enkele effecten inmiddels helaas wel behoorlijk verouderd zijn staat de plot van Gothika nog steeds als een huis. Op het moment dat Miranda wakker word in haar eigen kliniek wordt je in het verhaal opgezogen en leef je met haar mee. Origineel is de film misschien niet, maar ik heb genoeg films binnen dit genre gezien die een meer uitgekauwd plot hadden dan deze titel. Deze werden overigens ook niet de grond ingeboord dus Gothika mag wat mij betreft best wel eens wat meer erkenning krijgen.

toch een super vermakelijke film.zit ook een goed verhaal in.en een goeie cast.heb zeker genoten.ook al vaker gezien hij blijft goed.

avatar van cdman19800
IK denk dat je in een werkelijke situatie toch nooit bij je eigen patienten geplaatst zou worden...

avatar van notsub
Gothika heeft wel wat te bieden, maar net te vaak kreeg ik het idee dat het allemaal te oppervlakkig blijft. Een film als deze had toch echt spannend moeten worden en niet hoeven te leunen op enkele goed uitgewerkte schrikmomenten. Verder blijf je maar naar Helle Berry kijken, die toch niet helemaal in haar element is, zo vond ik. Naar het einde toe komt er vervolgens een plot uitrollen, waar de vlag ook niet voor uitgaat. Nee, Gothika haperde echt te vaak om een voldoende af te dwingen.

avatar van Alathir
El ralpho schreef:
Never change a winning formula?

Ik ben volledig akkoord. Ondanks dat ik wel goed aan het raden was dat haar man Doug meisjes misbruikt/martelt en dat je ook op het einde tijdens het gesprek met de sheriff wel al snel door hebt dat hij er ook bij hoort heb ik eigenlijk niks aan te merken op het plot. Ja, het is een beetje voorspelbaar maar het verhaal zit goed in elkaar. De film is spannend en mysterieus, je leeft met Halle Berry mee van begin tot einde. De ommezwaai in het begin is wat bruusk maar mijn interesse was toen wel gewekt. Zo te zien een vergeten film.