Thir13en Ghosts (2001)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Steve Beck
met Tony Shalhoub, Matthew Lillard en F. Murray Abraham

Wanneer Cyrus Kriticos sterft, laat hij zijn huis na aan zijn arme neef, die er samen met diens dochter, zoon en een kindermeisje gaat wonen. Het huis heeft een onverwachte eigenschap, namelijk dertien geesten die alleen te zien zijn met een speciale bril...

avatar van Daan258
Bagger.
Vond er echt niks aan.
Acteerwerk was slecht, verhaal was niks en totaal niet spannend of wat dan ook.
Gewoon niks aan.

avatar van John Lee Hooker
Het glazen huis, maar gelukkig niet bij 3FM. Het was een mystiek uitstapje met een zwevende cameravoering en leipe geestverschijningen. De machine met al die tandwielen zag er nogal nep uit maar verder vond ik het acceptabel. Leuke cast met een altijd charmante Tony Shalhoub, de immer stralende Shannon Elizabeth en de wederom doortastende blik van Matthew Lillard. Plot werd op het einde wat vergezocht en het was een beetje vreemd dat Cyrus, ontwerper van het luxueuze oord, zichzelf zomaar liet oppakken. Ook het feit dat dochter en zoon 'gegijzeld' werden vond ik eerder afbreuk doen in plaats van dat het de onrust deed upgraden. Wel wordt het leuk afgerond met Rah Digga die nog even gefrustreerd door de gang loopt en dan begint te rappen onder de eindcredits.

avatar van ReplicaF
Het verhaal is nogal tergend slechte stereotyp maar dit wordt allemaal goedgemaakt door het schitterend gemaakte huis (dat op zich als een hoofdpersonage beschouwd kan worden) ,de coole geesten en de mooie goreeffecten (die advocaat is echt een topper!)
Zeker geen hoogstandje maar wel erg vermaakelijk.

avatar van Filmkriebel
Spanningloze en sfeerloze horror die de nek omgedraaid wordt door onaangename humor, door weinig actieve spoken, door slecht acteerwerk (zelfs F. Murray Abraham maakt zich belachelijk) en een dwaas verhaal. Alles wat ik zoek in een spookfilm vond ik hier niet in terug. In één woord : rotzooi.

avatar van joolstein
Hip en populair gefilmd. Prachtige geesten! Jammer dat er niet meer kills in zitten. Het huis
en de machine
ziet er nogal kinderlijk uit. Qua filmstijl deed het denken aan Spy-kids. Weet ook niet waarom? En toen ik zat te kijken rees bij mij steeds de vraag wat als deze film nu in een veel donkere setting was gefilmd? Zeg zoals "Seven". Denk zelf dat er dan een gaaf meesterwerkje was geweest! Tja als.......?

avatar van Moviestar1979
De remake van 13 Ghosts (1960).

Hoewel het verhaal grotendeels afwijkt van de originele versie, bleven de speciale brillen van toepassing. De special effects en het geluid was voor veel kijkers een pijnlijke zit, omdat alles nauwkeurig werd uitgewerkt. De film heeft het ook grotendeels nodig van deze special effects. Actrice Shawna Loyer moest ruim 5 uur in de make-up stoel blijven zitten. De geruchten deden de ronde dat haar rol werd vertolkt door porno-actrice Aria Giovanni. Dit bleek echter niet te kloppen, want men was in de war met Thirteen Erotic Ghosts (2002).

Persoonlijk heb ik gemengde gevoelens bij deze film. Voor de spanning hoef je het niet te doen, maar voor de rest is het absoluut mooi gemaakt.

2,5 *

avatar van Thorak
Ik dacht een degelijke horror film te gaan zien, blijkt het dichter bij een slechte slapstick te liggen...

avatar van dvdfreak123
Zwakke film. Verhaal slaat nergens op. De cast bakte er ook niet veel van. Zwakke acteerprestaties. Effecten waren wel goed de geesten zagen er wel goed en scary uit. Maar film zelf word nergens spannend of eng. Echt een zwakke film 4/10

Nino_1993
Playstation vermaak met een lach. Wat liggen sommige mensen nu te lullen over het verhaal? Popcorn-Time

avatar van ME1
ME1
Absoluut geen enge film. Maar zeker wel een stoere horror met die geesten en dat huis.

avatar van EW101
Vrij vermakelijke film met daarin leuk vormgegeven geesten en een interssant huis als setting.
Helaas waren de personages best irritant en waren de moorden vrij schaars. De humor in de film trok me ook niet. Vooral die paranormale was vrij over de top.
Jammer, want er zat genoeg potentieel in.

Bah. Ik had deze film ooit opgenomen van rtl8 voor mijn halloween weekjes. Maar via dit forum en imdb kom ik erachter dat ze er hele happen uitgeknipt hebben om plaats te maken voor de reclame. Kennelijk zat er een hele scene in waarbij een assistent van Cyrus wordt gedood en uiteraard geen aftiteling dus geen rap. En wie weet wat nog meer, want ik vond de film fragmentarisch en niet lekker lopen.
Na de sbs kanalen dus ook niet meer van rtl opnemen dus als de films ook daar al verknipt worden.
Jammer, want de npo's, Belgie en de BBC zenden over het algemeen niet van die ongecompliceerde b-films uit die ik op zijn tijd wel leuk vind. En CBS en Horrorchannel hebben geen ondertitelservice.
Verder vond ik de film wel sfeervol en ik hoop hem ooit eens in zijn geheel te zien.