One Eight Seven (1997)

Alternatieve titel: 187

Drama / Thriller

geregisseerd door Kevin Reynolds
met Samuel L. Jackson, John Heard en Kelly Rowan

De gedreven leraar Trevor Garfield ziet machteloos toe hoe zijn high-school in Brooklyn verandert in een slagveld. Nadat hij neergestoken wordt door een van zijn leerlingen verhuist hij naar Los Angeles waar hetzelfde geweld en asociaal gedrag heerst. Niemand kan inschatten hoe lang hij zich nog kan beheersen.

Hele aardige film met inderdaad hele sterke acteerprestaties van SLJ ... Wel vind ik het een gemiddelde thriller/actie/drama, daarmee wil ik zeggen dat het geen topfilm is, naar mijn mening!

avatar van dijkieR
sit is veruit de beste film over het cliche verhaal van probleem klassen in achterbuurten.
en dat komt natuurlijk door weer een fenamonale prestatie van mr jackson.
het is al weer een tijd geleden dat ik deze film gezien heb,en ik ga binnenkort maar weer is een poging wagen.

3 en een halve ster

flrn
Goede film, erg mooi om te zien hoe SLJ in zijn rol helemaal los gaat, en doordraait in zijn poging om gerechtigheid te doen. maar in het totaal een 3*.

ninoboy1
Op het eerste zicht interesseerde de film me niet echt helemaal, maar toen ik bleef doorkijken interesseerde hij me alsmaar meer en meer!!

voorbeelden?

avatar van Rodger
Goede actie/drama.. met een boeiend verhaal.. en een onverwacht einde

Voor fans van Samuel L. Jackson is dit een absolute aanrader. Dit is één van zijn sterkste acteerprestaties die ik tot dusver van hem gezien heb, en dat zijn er best veel.

De film zelf is niet om te zeggen "top", maar kijkt wel lekker weg en vooral, is geloofwaardig. De Mexicaanse jongeren acteren bovendien ook aardig en trekken de film dus zeker niet naar beneden.

Het thema in de film zelf is mooi maar tegelijk ook keihard en wordt op de juiste manier gebracht. Het laat je soms toch wel nadenken van hoe die gasten en ook leerkrachten daar moeten leven. Elke dag opnieuw...

187 bevat ook één formidabele scene die er echt bovenuit steekt, en zo origineel is die niet eens. Namelijk die voorlaatste scene waar die Mexicanen bij Samuel L. Jackson zijn thuis binnendringen. Kippenvel! Die spanning, die emotie, die dialogen en vooral, dat einde.

Besluit: Geen topper, maar wel een zeer degelijke film, vooral dankzij een schitterende Samuel L. Jackson. Geef die man eindelijk toch eens een dikke prijs! 3,5 sterren voor de film, maar een halfje extra puur voor Jackson. 4 sterren dus.

avatar van SnakeDoc
Goeie film, ... vooral het einde is spannend!
Vind dat er soms wat matig geacteerd wordt, vooral door enkele leerlingen.

Toch al met al vermakelijk om naar te kijken!

* * *

avatar van ewalk
Goede film waarin een bekend verhaal van leraar vs opstandige leerlingen op een "zwarte" school in een achterbuurt (Dangerous Minds, the principal, lean on me, etc.) op een net iets andere manier eindigt. Jackson speelt sterk als getergde en door tegenstrijdige gevoelens verteerde leraar evenals zijn tegenstander Clifton Collins jr.

Wanneer krijgt Samuel L. Jackson nu eindelijk eens zijn verdiende award. De man is één van de weinige acteurs die ik werkelijk nog nooit slecht heb zien acteren (zelfs in die enkele mindere films waar hij in meespeelt, en het maakt hem in mijn ogen juist sympathiek dat hij ook meespeelt in minder bekende films). In deze film blinkt hij weeral uit en tilt het niveau bijna op zijn eentje naar een nog hoger niveau. Maar ook zijn "tegenstander" Clifton Collins Junior doet het goed!

187 is een prima film over de scholen (met de leerkrachten) en de gevolgen in de achterwijken waar het "tuig" zit. Zeker en vast de beste in zijn genre. De Mexicanen doen het overigens ook goed als "loco's" en acteren aardig. Het verhaal is zeer sterk gespeeld, mede dankzij Samuel L. Jackson die me soms de kriebels deed krijgen als leerkracht die de weg kwijt raakt, en dan heb ik het vooral over die laatste scene. Een scene die me overigens zeer lang is bijgebleven en dat nog steeds doet! Neem daar de knappe soundtrack bij die goed bij de sfeer past.

Besluit: Een goede film die je weet te raken en de pijnpunten van de leerkrachten goed weergeeft. Het laat zien dat het ook mensen zijn die kunnen doordraaien. Perfect geacteerd door een fantastische Samuel L. Jackson die van gelovige, vriendelijke leerkracht omslaat in een leerkracht die het recht in eigen handen neemt. Ik twijfel tussen de 3,5 en de 4 sterren. Ik ga het momenteel houden op de 3,5.

avatar van Aapje81
Jackson deed het zeker niet onaardig maar de film boeide helaas voor geen meter. Er zit geen boeiend personage in en de verwikkelingen zijn niet interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Maakte erg weinig indruk.

Matig

ik verlangde gewoon de hele tijd naar het einde vond de film bij vlagen saai, langdradig en soms zeer amateuristisch geacteerd.. . Geef hem toch maar 1;5* voor de toch wel sublieme jackson.. Maar de rest trok zijn prestatie toch tever naar beneden, kon me niet veel boeien eind. Eind scene was nog wel ff spannend en zien we wederom dat samuel een goede acteur is.

avatar van Filmkriebel
Sombere, pessimistische en bovenal domme film over de falingen van het onderwijs. Niet zo goed als ik verwachtte en met vrij weinig inhoudelijke waarde. Alsof de makers zelf niet goed wisten wat de boodschap moest zijn. Dat het recht in eigen handen nemen OK en noodzakelijk is? Dat een spelletje russische roulette jongeren tot inzicht kan brengen, wat dan een pyrrusoverwinning wordt genoemd? . Ach wat een bullshit... je steekt toch geen pedagogische inspanningen in zo'n stel lowlifes. Je plaatst hen in harde correctionele instellingen punt. Wat maken ze het toch moeilijk. Anderzijds bleef de film dan wel een deftige wegkijker

avatar van Spetie
One Eight Seven heeft een script, dat erg aan Dangerous Minds doet denken, maar is qua sfeer misschien net iets duisterder.

Samuel L. Jackson speelt een leraar op een school in een achterstandsbuurt. De leerlingen daar zijn nogal intimiderend en bedreigend, maar Jackson besluit terug te vechten. Jackson acteert overtuigend en zet een aardig personage neer. Ook de rest van de cast is in orde. Het sfeertje is redelijk sterk en het verhaal is tot het einde ook best boeiend en redelijk geloofwaardig. Op het einde gaat het op dat gebied echter toch mis. DeRussische roulette scène is misplaatst en nogal ongeloofwaardig. Jammer want de rest van de film is verder meer dan in orde.

Het doet een klein beetje afbreuk aan een verder interessant verhaal, dat redelijk goed is uitgewerkt. Verder heb ik er eigenlijk vrij weinig op aan te merken.

avatar van Gang_Star
Sterke film ondanks een wat minder verrassend verhaal. En dat komt weer omdat er wel meerdere films met dezelfde verhaallijn zijn gemaakt. Deze film is desondanks zeker de moeite waard. Er hangt een behoorlijk sterke sfeer, de acteerprestatie van met name Samuel L. Jackson is zeer sterk en het einde is stof tot nadenken.

Samuel maakt het voor mij een 3,5* waard. De film zelf, het verhaal, spreekt me wel enorm aan; toch denk ik dat eenzelfde film met een "betere cast/ invulling van de rollen" en een "betere/ andere" aanpak op gebied van regie een hogere waardering zou kunnen halen. Top onderwerp/ verhaal; iets mindere uitvoering. Op Samuel na; voor deze film is hij (weer) een 4,5* waardig.

Tarkus schreef:
De film is best goed, goed scenario, een uitstekende Samuel L. Jackson en een voortreffelijke soundtrack zoals je wel meer hebt in dit soort films.
Maar over hetzelfde thema zijn 'Dangerous Minds' en vooral het recentere 'Freedom Writers' stukken beter dan deze prent.
De film is naar mijn mening ook veel te donker gefilmd, op sommige momenten zelfs zo donker dat het hinderlijk is.
En ondanks de zeer goede muziek is ook het geluid maar gewoon 2 kanaals stereo, een surround van 5.1 had hier veel beter gepast.
Waren deze laatste punten wel goed geweest had de film ook een 5 verdiend.

Blijf bij mijn eerdere mening over deze film.
Het had allemaal net iets beter gekund.

Redelijke film over een leraar die begint als invaller nadat hij door een leerling is neergestoken. Een vrij standaard lerarendrama op een school met bendes met clichématige personages. Rauw in beeld gebracht. Soms wat aan de trage kant. Samuel L. Jackson zet een meer dan prima hoofdrol neer en ook de rest van de cast doet het goed.

Het onevenwichtige, clichématige scenario wist geen keuze te maken in dit drama over jeugdbendes die het leven van leraren en leerlingen bijzonder zuur maakten. Het "ik ben leraar" (om respect te krijgen) klonk onnozel. De Russische roulettescène uit 'The Deer Hunter' werd nog eens dunnetjes overgedaan. De sfeer was terecht deprimerend en de cast leverde goed acteerwerk; in feite werd deze productie gedragen door Samuel L. Jackson in de rol van de idealistische leraar.

avatar van john mcclane 2
personelijk vond ik deze film beter als dangerous minds
Dangerous Minds (1995)
het is rauwer,glansrol van L Jackson.en erg heftig met name het eind.
sterk.

avatar van Walter White
Geweldige film heb hem al 6 keer gekeken had nooit gedacht dat het is saai of slecht na dat ik zo vaak de film gezien heb.

avatar van Nocturnal
Zeer goede film, de rauwere versie van Dangerous Minds zou ik zeggen. En de muziek in het begin van de film toen ie nog in New York lesgaf en op het einde tijdens de diploma uitreiking blijft lekker naspelen in je hoofd vind ik.

avatar van schenkowiets
Wat een saaie slecht geacteerde(behalve jackson wel oke) langdradige, niet spannende film was dit zeg.

avatar van Brabants
Deze film is vrij clichématig waarbij het dan ook als kijker niet gemakkelijk is om onderscheid te kunnen maken tussen wat gemeend en niet gemeend is. Toch is het grimmige beeld wat nota bene gebaseerd is op de ervaring van een heuse invalskracht niet slecht. Dit maakt in die zin dan ook het clichébeeld rechtvaardig. Samuel L. Jackson is hierin een belangrijke schakel. Zijn rol is van grote betekenis en dit kan ik niet altijd bij hem als zijnde acteur in iedere film waarin hij speelt bevestigen.