13 Ghosts (1960)

Horror

geregisseerd door William Castle
met Charles Herbert, Jo Morrow en Martin Milner

Als Dr. Zorba sterft, laat hij zijn huis na aan zijn arme neef, die er samen met zijn dochter in gaat wonen. Het huis komt met twee onverwachtte eigenschappen: er wonen 13 geesten die alleen te zien zijn met een speciale bril, en er is ergens in het huis een fortuin verstopt.

avatar van petey

sydney
Was inderdaad een zeer flauwe film.

avatar van Mac Hammer Fan
petey schreef:
Boring.

Dat predikaat zou ik eerder voorbehouden aan de versie uit 2001.

avatar van Butchers
petey schreef:
Boring.

Wat zeg jij nou over een film van 1960, toen waren er echt nog niet zo veel films met zo'n concept hoor

avatar van Moviestar1979
Een spookfilm onder leiding van William Castle voor het hele gezin.

Het was de laatste film van Charles Herbert. Hij speelde vervolgens tot 1968 alleen nog maar in TV-series. Sindsdien heeft hij niets meer gedaan. Een paar aangename schrikeffecten zorgen voor een degelijke film.

3,0 *

avatar van Flat Eric
Een combinatie van horror en comedy.

Deze old-skool geestenfilm was voor die tijd met de effecten d.m.v. een speciale bril vast heel spannend en enerverend dus het is jammer dat ik niet in de gelegenheid was om deze film op groot scherm mét bewuste bril te bekijken.
Dat had vast een speciale Imax-avant-la-lettre ervaring opgeleverd.
Hoe dan ook, ik heb best genoten van dit verhaal alhoewel ik me halverwege de film toch echt begon te storen aan de iets te overdreven boehoehoehoewoehoe spook/geestgeluiden.

De muziek was trouwens prima en ik meende zelfs een stukje uit de openingcredits van de Twilight Zone te horen.

avatar van joolstein
Een vrij leuke kindvriendelijke spookhuis-film van William Castle. Die mij qua engheid een beetje deed denken aan het spookslot uit de Efteling. Het verhaal gaat over het gezin Zorba die een huis van oom en occultist Plato Zorba erft. In dat huis zijn enkele geesten opgesloten en beetje bij beetje komt ook de familie erachter dat er meer aan de hand is. Plato Zorba liet ook een speciale bril na en met die bril was het mogelijk om de geesten te zien. Regisseur William Castle had dit verwerkt in de film door het publiek ook de keuze te laten maken om die een speciale bril op te laten zetten. Als er een blauw scherm verscheen moest je dan de het rode schermpje van de bril gebruiken om de geesten te zien, wilde je dit niet was er ook een blauw schermpje. Het was geen 3D maar iets met infrarood licht. Enger zal het er niet door zijn geworden, iets toevoegen aan de film doet het ook maar weinig maar het is wel nog een best leuke gimmick. Al haalt het ook een beetje de vaart uit het verhaal. Het acteer en camerawerk was verder ook prima. Het idee over de 13 geesten was zo goed dat er in 2001 zelfs een remake van is gemaakt door Dark Castle Entertainment (Robert Zemeckis). De naam is natuurlijk een verwijzing naar William Castle. Al met al wel een aardige filmpje om te bekijken.