Haunter (2013)

Canada / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Abigail Breslin, David Hewlett en Stephen McHattie

Lisa (Abigail Breslin) is in 1986 onder mysterieuze omstandigheden in haar huis om het leven gekomen. Ze zit samen met de geesten van haar familieleden gevangen in het huis en probeert de nieuwe bewoners te helpen, opdat ze niet hetzelfde lot als zij hoeven te ondergaan.

54 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van PopcornMonster
geplaatst: 1 februari 2014, 23:36 uur [permalink]
Heerlijke psychologische thriller/horror geproduceerd door een niet al te bekende filmmaatschappij,

Goed acteerwerk door Breslin! Ik dacht dat deze horror weer zo'n aangevreten low budget-film was,
(B-film) zoals de meeste horrorfilms. Ik had het mis. Geweldige storyline met een aantal jumpscares, deze film deed wel even mijn hersens kraken, dus ik raad je aan om niets van de film te missen en goed op te letten.

3,5 ster voor een aparte horror-film (meer een mystery-film) met goed acteerwerk, goed camerawerk en een geweldige storyline!

avatar van numb nuts
geplaatst: 8 februari 2014, 10:34 uur [permalink]
Daan258 schreef:
Best een leuk filmpje.

Aardig acteerwerk, lekker sfeertje, helaas niet heel erg spannend, maar wel een paar leuke schrikmomenten en een best geinig verhaaltje.
Toen de film eenmaal bezig was had ik het gevoel alsof het een vrij standaard filmpje zou worden, maar dat viel reuze mee. Er bleef steeds een mysterieus sfeertje hangen, waardoor het verhaal een beetje vaag bleef en pas redelijk laat duidelijk werd hoe het allemaal in elkaar zat. (tenminste, dat was bij mij in ieder geval zo.)
Een aantal keer dacht ik: ja nu snap ik het, maar even later kwam er toch een kleine twist waardoor verhaal weer een klein beetje veranderede. Aan het einde van de film werd alles duidelijk hoe het in elkaar zat, maar toch heb ik een soort gevoel alsof niet alles helemaal uitgelegd is.

Ik heb me hier prima mee vermaakt, en moet zeggen dat die leuker was dan verwacht. Ja, ik hou hier wel van.

Voor nu een dikke 3,0 misschien ooit bij de 2e kijkbeurt hoger.
Zeker het kijken waard.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 17 februari 2014, 20:44 uur [permalink]
Mysterieuze McHattie.

Qua originaliteit blinkt ‘Haunter’ niet uit, al voelt de film tegelijkertijd ook een beetje zonderling aan. Binnen enkele minuten dringen zich titels als ‘The Others’ aan de kijkers op. Toch blijkt het allemaal net even anders te zijn, al zou je de film ook kunnen bestempelen als een griezelige ‘Groundhog Day’. Ondanks die referenties blijkt deze bovennatuurlijke thriller best een eigenzinnig werkje te zijn. Wat vooral opvalt is dat het verhaal, ondanks de clichés, toch een apart sfeertje weet op te wekken.

Verantwoordelijk hiervoor is regisseur Vincenzo Natalis, die ooit een droomdebuut had met de sciencefictionclassic ‘Cube’. Het is alweer vier jaar geleden dat hij voor het laatst met een film op de proppen kwam; de niet bijster originele maar evengoed vermakelijke SF-horror ‘Splice’. Het is niet gek dat na het floppen van die productie er een aanzienlijk lager budget werd uitgetrokken voor ‘Haunter’, maar toch is het Natalis zijn verdienste iets bijzonders te hebben afgeleverd.

Een dood gezin wordt gestalkt door een andere geest: een enge performance van Stephen McHattie, die hoofdrolspeelster Abigail Breslin lastig valt. De ‘Twilight Zone’-achtige ambiance, die ondersteund wordt door een sterke soundtrack, helpt mee aan een beklemmend gevoel dat je als kijker bekruipt, zonder dat er echt schrikmomenten zijn. Eigenlijk is het verhaal vooral geschoeid op een mysterie dat een ietwat sterkere finale had verdiend, maar de kijker desondanks bevredigd achterlaat.

Goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

avatar van Mai*
geplaatst: 4 maart 2014, 20:59 uur [permalink]
Vermakelijk voor een saaie zondagmiddag op de bank. Popcorn er bij en klaar.

Verhaal is grappig, maar niet erg sterk. Komt uiteraard omdat het een horror is die vaak een beetje sf achtig zijn. Toch wel vermakelijk en een leuk verhaal.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 4 maart 2014, 21:33 uur [permalink]
Haunter is een film in de stijl van The Others en El Orfanato. Een moderne spookfilm dus, maar niet echt een goede. Het begin is veelbelovend en McHattie speelt een geweldige badguy, maar richting het einde verliest Natali zich in weinig indrukwekkend melodrama. Natali kan zich beter weer richten op science-fiction.
Matig.

Langere recensie:

Vincenzo Natali (Cube, Splice) waagt zich aan het spookgenre.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 5 maart 2014, 17:00 uur [permalink]
Mystery films zetten je altijd zo lekker op het verkeerde been(zo ook deze).

Ik heb een leuke filmmiddag achter de rug.

3 solide sterren van mijn kant voor Haunter (2013).

avatar van Barry83
geplaatst: 28 maart 2014, 23:38 uur [permalink]
Na een half uur uitgezet. Slaapverwekkend 😴

avatar van HorrorHoney
geplaatst: 27 mei 2014, 13:48 uur [permalink]
Niet een bepaald doodenge film, maar toch wel vermakelijk. Doet me vooral denken aan 'The Others'. Toch nog goede film, dus een 3.

geplaatst: 4 augustus 2014, 22:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matige film waarin een meisje zit opgesloten op de dag voor haar zestiende verjaardag. Een spookverhaal vanuit een omgekeerd perspectief. Een nogal langdradige en eentonige eerste helft waarin maar weinig gebeurd. Tijdens de tweede helft komt er wat meer schot in het verhaal, maar het blijft allemaal vrij standaard. Abigail Breslin doet het prima in de hoofdrol.

geplaatst: 8 augustus 2014, 21:14 uur [permalink]
Eigenlijk best een leuke Mystery / Thriller die qua verhaal wel iets weg heeft van een mix tussen "The Others (2001)" en "Groundhog Day (1993)". Het verhaal zit aardig mysterieus in elkaar en weet mede daarom ook te boeien. Ook met de uitvoering zit het wel goed en verder is de vaart best hoog en gebeurt er meer dan genoeg. Echt spannend wordt het overigens nooit.

De cast doet het eigenlijk ook verdienstelijk en dan met name natuurlijk de talentvolle hoofdrolspeelster Abigail Breslin, maar ook Stephen McHattie die meestal vanwege zijn uiterlijk de rol van badguy speelt en vaak ook goed (o.a. bij de opening van de film "A History of Violence (2005)").

Al met al gewoon een leuk tussendoortje (meer ook niet) die zich vanwege de duur ook nog eens lekker wegkijkt.

avatar van Decec
geplaatst: 13 augustus 2014, 21:27 uur [permalink]
Een redelijk horror/mysterie/thriller film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Stephen McHattie...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van frolunda
geplaatst: 16 augustus 2014, 22:12 uur [permalink]
Stijlvol en ook best wel origineel mysterie van Vicenzo Natali die eerder al verantwoordelijk was voor alleraardigste Splice.Tegen het einde weet Haunter de aandacht niet altijd even goed vast te houden maar voor het overige stelt de film zeker niet teleur.Zowel het verhaal ,de regie ,het camerawerk als het acteren (vooral Stephen McHattie is erg sterk als killer) zijn allemal ruim voldoende.

geplaatst: 20 augustus 2014, 21:30 uur [permalink]
We hebben elkaar een paar keer aangekeken; wat is dit voor een ...film. Het verhaal gaat nergens over, OK, het is soms spannend maar geen grote schrikmomentjes. Verder veel van hetzelfde met een zeer matig verhaal. Geen hoogvlieger dus!

geplaatst: 24 december 2014, 20:10 uur [permalink]
Leuke twist. Onderhoudend.. Klopt niet altijd maar kijkt goed weg!

geplaatst: 6 januari 2015, 18:54 uur [permalink]
Redelijke horror die niet echt spannend is, maar wel boeiend toch

avatar van DragQueen
geplaatst: 10 januari 2015, 13:19 uur [permalink]
Leuke Mysterieuze Thriller, met een dito verhaal. Niet dat het uitblinkt in originaliteit, maar het weet wel te boeien tot het eind. Ook de gebrachte sfeer is prima. Breslin vult de hoofdrol verder prima in, net als tegenspeler en slechterik McHattie. 3 Sterren.

avatar van joey1973
geplaatst: 13 januari 2015, 20:25 uur [permalink]
Gisteren voor de tweede keer gekeken en een punt omlaag gehaald....

avatar van Pazmaster
geplaatst: 3 februari 2015, 01:28 uur [permalink]
Ook ik voor de 2e keer gezien en ik heb er een halve punt afgehaald. Het is allemaal niet zo best. Het acteerwerk niet, de special fx niet en het verhaal ook niet. Doordat je het beleeft via een 15 jarig meisje voelt het allemaal heel kinderachtig aan. Echt spannend is het nergens, eerder vrij tuttig. Echt een jeugdfilm

avatar van alexspyforever
geplaatst: 4 februari 2015, 11:35 uur [permalink]
The Orphanage vond ik vreselijk slaapverwekkend maar deze wist mijn aandacht van het begin tot het einde te houden. Ik vond het wel knap dat eigenlijk alles gebeurt vanuit het standpunt van Abigail Breslin die ik voor het eerst in een volwassener rol zie. Ik vind dat ze het voortreffelijk doet net zoals de bad guy McHattie, man wat was die creepy! Ja, als je vervelend gaat doen zal je zien dat er een aantal dingen misschien niet kloppen maar dat had ik helemaal niet. Had niet verwacht dat ik deze zo goed zou vinden. Het einde ik vond het reuze, niet dat ze zo ineens weer zo een rare twist ingooiden. Op dit moment 3,5 kan nog groeien bij een herkijkbeurt.

avatar van samara666
geplaatst: 14 mei 2015, 17:39 uur [permalink]
helemaal eens met Pazmaster

avatar van HK Senator
geplaatst: 24 mei 2015, 23:50 uur [permalink]
Natali lijkt wel over zijn hoogte punt heen te zijn. Geen bijster origineel uitganspunt in deze film, maar wel redelijk goed uitgewerkt. Ik heb er van genoten en de anderhalf uur was zo voorbij.

Wat een tweede kijkbeurt gaat doen valt nog te bezien maar voor nu vondt ik hem de moeite waard.

Fed
geplaatst: 7 november 2015, 22:19 uur [permalink]
Toen ik deze film downloade,dacht ik dat het een "horror" zou zijn...omdat hij bij de "horror" stond. Hier lees ik dat het een "mysterie/thriller" is,en dat verklaart dan waarom ik het een slechte horror vond. Het is gewoon geen horror...
Toen ik het verhaal las had ik al mijn twijfel maar "mevr. Fed" wilde deze film wel zien. Zij haakte af na een half uurtje kijken,mijn zoon na een uur. Ik heb gewoon anderhalf uur weggegooid,maarja...
Film is het een 2e keer bekijken echt niet waard,en ik begrijp de personen dan ook niet die dat wel doen. Acteerwerk is slecht,verhaal is slecht,maar vooral het einde is slecht. Kortom...slechte film. (mijn persoonlijke mening)

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 17 januari 2016, 13:01 uur [permalink]
Haast niet niet te kijken (ziet er letterlijk slecht uit). Schrijfwerk en uitvoering zijn dat ook niet echt je dat. Heb 'm dus ook afgezet omdat ik gaan slapen een betere optie vond. Vincenzo Natali is tegenwoordig een TV-serie regisseur en dat gaat 'm goed af.