The Guard (2011)

Ierland
Misdaad / Komedie

geregisseerd door John Michael McDonagh
met Brendan Gleeson, Don Cheadle en Mark Strong

Drie drugdealers bereiden een actie voor waarbij ze een half miljard dollar aan cocaïne binnensmokkelen aan de westkust van Ierland. De enigen die hen in de weg staan zijn de rechtlijnige FBI-agent Wendell Everett en Gerry Boyle, een nogal onconventionele Ierse agent, met een op sterven liggende moeder, een voorliefde voor prostituees en absurde humor.

stultmeister schreef:
Persoonlijk heb ik me geërgerd aan Brendan Gleeson (waarvan ik schijnbaar dus niet bepaald fan ben) zijn relaxt en coolheid en het kwam voor mij geforceerd over (constant zo'n ''kijk wat ik schijt heb aan alles'' blik in zijn ogen...oh wat ben ik toch stoer dat ik tegen mensen in durf te gaan). Vele mensen hier vinden het een glansrol...ik geloofde er niet in.

Jammer. Gleeson speelt zo'n beetje het prototype van een Ier. Een bezoekje aan Ierland zal je leren dat nogal wat mensen daar zó in elkaar zitten.

avatar van stultmeister
BBarbie schreef:

Haha oke, misschien vind ik de mentaliteit als ik eenmaal daar zou zijn wel leuk. In een film vind ik het persoonlijk niet zo leuk om naar te kijken. Maar ieder zijn smaak. Ik kan me heel goed voorstellen dat heel veel mensen The Guard wel een leuke film vinden.

@stultmeister.
Los van de film, want dat is een kwestie van perceptie en smaak, de Ieren zijn door de bank genomen hartstikke leuke, relaxte en gezellige mensen om mee om te gaan, zeker 's avonds in de pub met een troubadour en een glas Guinness. Om alle sores even te vergeten kan ik je een weekendje Ierland van harte aanbevelen.

avatar van knusse stoel
Een formidabele film met een heerlijk Iers sfeertje en het typerende "Engels" waar wij echt weinig van verstaan als ze even goed hun best doen. De film bracht zelfs meer dan ik verwacht had en naderhand bleef een goed humeur in mij rondzingen. Dat effect heeft een goede film op mij.
Aanbevelenswaardig en als je van Iers en misdaad houdt, deze beslist gaan zien.

avatar van fab.iann
Heerlijke komedie. Deed me een beetje denken aan Hot Fuzz.

'What does liquidated mean?'
'Do they turn people into liquid?'

Ojojoj, geweldig leuke humor zo nu en dan.

avatar van Blazing Pony
Trage film waarbij de leuke momenten op één hand te tellen zijn. De leuke momenten zijn wel best komisch, maar het is geen laugh out loud grap na grap film. Je moet er van houden 2,5*

Erg, erg matige film met een flut verhaal. Kan me niet herinneren dat ik erom heb moeten lachen.

Flegmatieke Britse humor alom in deze komedie met Brendan Gleeson als bizarre persoonlijkheid.
Aan cynische gezegden geen gebrek en ook wat sneren naar het misdaadgenre zit er in.
Niet top, maar toch met veel plezierige momenten.

avatar van dalma
leuke film met veel "droge" humor in. heb me geen seconde verveeld.

avatar van notsub
Saai, vooral saai. Die humor werkte voor mij hooguit 10 minuten, daarna werd ik het snel zat. De absurditeit had het nog kunnen redden, maar ook dat kon in het zelfde (trage) tempo nauwelijks op mij inwerken. Nee, de korte speelduur redde de film nog een beetje. Ik kon er de humor nauwelijks van inzien.

avatar van Montorsi
Opzich niet heel onaardig, maar komt eigenlijk te kort op het vlak van de humor en de personages om lang bij te blijven. Qua plot hoef je al niet veel te verwachten en dat krijg je ook niet. Gleeson wordt tegenwoordig wel vaak opgevoerd als komische noot, maar erg scherp is hij eigenlijk nooit. Jammer. 2.5*

Je moet wellicht houden van de aparte, absurdistische humor maar voor mij werkte het goed. Het scheelt enorm dat Gleeson deze film vol overtuiging draagt, anders had het zo maar heel anders kunnen uitpakken.

avatar van Snape
Ga hem zeker kijken, vanavond. Veel te weinig Ierse comedy's op de buis. Heb zelf vreselijk gelachen om onder meer On The Nose, en The Closer You Get.

avatar van Rickyman
Niet echt zo'n hele bijzondere misdaad/komedie. Een beetje doorsnee misdaadverhaaltje en de humor van die norse betweterige Gleeson was ook niet echt hilarisch te noemen, toch was z'n cynisme af en toe wel geinig.
Het Ierse stijltje was ook wel leuk gedaan, maar had men verteld dat dit een aflevering van Inspector Morse oid was, dan had ik het ook gelooft.

Goeie film over een Ierse agent en een Amerikaanse FBI-agent die een paar drugsdealers op het spoor zijn. Zeker geen standaard politiefilm. Het verloop en vooral het hoofdpersonage laat zich niet gemakkelijk voorspellen. Hierdoor misschien wel wat onevenwichtig, maar tegelijkertijd ook fris. Leuke dialogen en Brendan Gleeson en Don Cheadle doen het leuk samen.

avatar van Roger Thornhill
Bij de derde keer kijken is deze film nog steeds even bizar, even grappig en even ontroerend als de eerste keer, en de vertolking van Brendan Gleeson lijkt alleen maar perfecter te worden. Eén van de beste films van de afgelopen jaren.

avatar van des1
Gewéldige flm. Op het lijf geschreven van Gleeson. Ben benieuwd hoe de film in de VS is ontvangen. Daar maak je minder makkelijk humor van racale vooroordelen, hoe grappig ook. Dialogen die niet onderdoen voor die in een Tarantino film. Goed uitgewerkte types dus, die het beeld (vooroordeel) weerleggen dat schurken, drug trafficers e.d. mindless bastards zijn en dat alle FBI agenten van de behavioral science department zijn. Setting in het desolate Ierse kustlandschap een welkome afwisseling. Cheadle paste perfect in het verhaal.

Erg genoten van deze film. De absurde dialogen en onconventionele manier van werken van Gleeson is aan mij wel besteed.

avatar van Grindhouse62
Een regelrechte afknapper. Zag er absoluut geen humor in. Het was allemaal slomo. Teveel gelul over misdaad terwijl er te weinig misdaad is. Dit had ook zo een toneeluitvoering kunnen zijn. Was echt voor eenmalig. Gaat weer terug in de collectie, maar met een vette kruis der de naam. 1.0

avatar van deridder
John Michael McDonagh & Brendan Gleeson zijn als Tarantino & Samuel Jackson. Een topteam! Heerlijke film ook. Moet hem gauw weer eens herzien. Maar kan me nog herinneren dat ik ontzettend gelachen heb. Heel wat anders dan bij Calvary, dat wel.

Wat ik wel terug zie in beide films zijn de vreemde dialogen in relatie tot de karakters van de personages. Hier drugsdealers die over Nietzsche en melancholie spreken; in Calvary een priester die "Jesus Christ" roept wanneer zijn kerk in brand staat.