Haunter (2013)

Canada / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Abigail Breslin, David Hewlett en Stephen McHattie

Lisa (Abigail Breslin) is in 1986 onder mysterieuze omstandigheden in haar huis om het leven gekomen. Ze zit samen met de geesten van haar familieleden gevangen in het huis en probeert de nieuwe bewoners te helpen, opdat ze niet hetzelfde lot als zij hoeven te ondergaan.

avatar van sinterklaas
Nieuwe Natal? Mooi!

avatar van Shinobi
Een nieuwe film van Vincenzo Natali is altijd iets om naar uit te kijken.

avatar van tattoobob
We gaan het zien.....vanavond even opzetten denk ik.
Splice vond ik een toffe film!

avatar van Daan258
Best een leuk filmpje.

Aardig acteerwerk, lekker sfeertje, helaas niet heel erg spannend, maar wel een paar leuke schrikmomenten en een best geinig verhaaltje.
Toen de film eenmaal bezig was had ik het gevoel alsof het een vrij standaard filmpje zou worden, maar dat viel reuze mee. Er bleef steeds een mysterieus sfeertje hangen, waardoor het verhaal een beetje vaag bleef en pas redelijk laat duidelijk werd hoe het allemaal in elkaar zat. (tenminste, dat was bij mij in ieder geval zo.)
Een aantal keer dacht ik: ja nu snap ik het, maar even later kwam er toch een kleine twist waardoor verhaal weer een klein beetje veranderede. Aan het einde van de film werd alles duidelijk hoe het in elkaar zat, maar toch heb ik een soort gevoel alsof niet alles helemaal uitgelegd is.

Ik heb me hier prima mee vermaakt, en moet zeggen dat die leuker was dan verwacht. Ja, ik hou hier wel van.

Voor nu een dikke 3,0 misschien ooit bij de 2e kijkbeurt hoger.
Zeker het kijken waard.

Erg aangenaam verrast. Ik had verwacht dat het een saaie film was die ik liever zou overslaan. Duf niet orgineel en niet spannend. Het tegendeel was maar, de film was origineel en spannend en zelfs eng met momenten , goed geacteerd, mooi gefilmd. Enkel maar lof!

avatar van tattoobob
Net als zijn vorige film ben ik weer verrast...heerlijk filmpje!
Redelijk origineel filmpje met een lekker sfeertje,had van mij wel wat enger gemogen,maar ja tis tenslotte geen horror!!!

Ja dikke aanrader

avatar van ralfsjam
Na half uurtje uitgezet... Niet zo best.

avatar van Filmkriebel
Deze omgekeerde spookfilm werd duidelijk op maat gemaakt voor een tienerpubliek : tiener in de hoofdrol, simpele dialoog, helemaal geen scares en zéér braafjes. Haunter moet het vooral hebben van de uitwerking van het hele idee, en zeker in het eerste deel vond ik het sterk gedaan. Hoe Lisa in een repetitief patroon zit en daar stilaan doorheen breekt, en contact maakt met de wereld der levenden . De minste van Natali voor mij tot nu toe, maar dan toch één met een sterke visie erachter

avatar van snarfje5508
Flauw maar nog net acceptabel filmpje. Traag in beeld gebracht en nooit echt spannend. Qua verhaal dan weer wat origineler dan vele andere films. Je zit het uit en geeft een 5. Meer zit er niet in.

Geen verkeerde film van Natali.

Probleem is dat het niet echt een horrorfilm is, waardoor de marketing garant staat voor een verkeerd publiek bij deze film. Eerder een mysterieus filmpje met wat duistere elementen, maar voor te griezelen of gruwelen moet je echt niet bij Haunter zijn.

Gave rol voor McHattie, lekker sfeertje, visueel mooi en voorzien van een knappe soundtrack. Het is dat Breslin een serieuze stoorzender is, anders had dit filmpje wel eens een klein pareltje kunnen zijn. Breslin lijkt nooit haar draai te kunnen vinden en loopt verloren tussen de rest van de cast, waardoor het geniepige sfeertje nooit echt volledig tot z'n recht komt.

Einde is geslaagd voor een film als deze, Natali levert een verzorgde, leuke en sfeervolle film af, maar met een hoofdrolspeelster die haar rol niet kan dragen mist het toch dat beetje extra om er een echt knappe film van te maken.

avatar van steefke
Zeer matige en eerder flauwe film. Was heel verwarrend en moeilijk om er nog iets van te begrijpen.

avatar van bjerik76
de trailer is toch wel een dikke voldoende.

avatar van james_cameron
Deze nieuwe van Vincenzo Natali (Cube, Cypher etc.) bereikt ons nogal geruisloos. Jammer, want het is best een leuk filmpje, een soort horrorversie van Groundhog Day. De plot is uiteindelijk iets te dun en clichématig uitgewerkt om de volle lengte te kunnen boeien, maar visueel steekt alles wel weer bijzonder fraai in elkaar. Het is de eerste keer dat Natali zijn pijlen echt richt op het horrorgenre. Zijn eerdere films bevatten wel horror-achtige elementen, maar waren overwegend toch meer SF-achtig van opzet. We kunnen nu dus wel stellen dat dat genre Natali wat meer ligt, maar dit is al met al toch wel een vermakelijk en spannend werkje geworden. Natali-light, derhalve.

avatar van SpinPSB
Je weet eigenlijk de hele film wel hoe het in elkaar zit, maar toch is hij vermakelijk.

Verwacht als je deze film gaat kijken geen horror film, maar het is een goeie mysterie film!
Tis geen film die je nog weken bij gaat staan, maar wel een goeie film die zeker het kijken waard is en waar je een spannende avond mee hebt.
De film gaat over een meisje die begint te ontdekken dat ze elke dag steeds dezelfde dag herleeft.. en dan begint ze overal rare geluiden en dingen te zien...
het acteerwerk is prima, en ook hangt er een lekkere spannende sfeer in de film.
gewoon een prima film om te zien, 3*

Standaard tiener film verhaaltje waarin alle clichés voorbij komen.
Het herhalen van de dag hebben we al eerder en veel beter gezien in "Groundhog Day".

avatar van komerad
Niet slecht, beetje mix van vanalles.
Groundhog day, the others, amityville horror, what lies beneath, dream house, dark city enzv.

De sfeer zit goed, oogt heel fris, leuk om naar te kijken
Maar natuurlik heb je het allemaal wel al eens gezien.
Weet je gelijk waarover het gaat en hoe de vork aan de steel zit.
Echte schrikmomenten zitten er niet echt in.
De spanning word een paar keer mooi opgedreven maar tot een climax komt het niet echt.
Twists.. zijn er niet.

In feite is het hetzelfde van eerder (geest wil levende behoeden) maar dan vanuit het ander standpunt gebracht.

Middelmaat, gevleide 2.5

avatar van Shinobi
"How long have you been awake?"

Sinds ik met Cube (1997) kennis heb gemaakt met regisseur Vincenzo Natali, kijk ik altijd uit naar zijn films. Hij treedt altijd buiten de gebaande paden met zijn projecten en dat is met Haunter niet anders.

Qua verhaal heeft het wat weg van een Groundhog Day (1993), alleen dan met een twist. De eerste helft is lekker mysterieus gehouden en als kijker word je gelijk in het diepe gegooid met Lisa (aardige rol van Abigail Breslin). De sfeer zit er wat dat betreft goed in, met de intrede van Stephen McHattie wordt het nog interessanter.

Jammer genoeg vind ik de uiteindelijke clou dat de geest van de moordenaar andere lichamen overneemt, niet interessant te noemen. Tevens ontbreekt het de film aan de nodige schrikmomenten om de spanning echt goed op te drijven.

Al met al best vermakelijk om eens gezien te hebben. Helaas wordt de film gepresenteerd als thriller, waardoor de angel eruit is gehaald.

3,0 Sterren.

avatar van mock turtle
genre was niet echt mystery, maar de zoveelste film waarbij hoofdpersonen er achter komen dat ze overleden zijn. Als dat eenmaal is gebeurd dan wordt de film minder vervelend, maar ook minder kunstzinnig. Zit 1 hele goede schrikmoment in. Krappe voldoende.

avatar van rep_robert
Haunter gaat uit van een interessant uitgangspunt en weet dit aardig uit te bouwen, ondanks dat het verloop van de film zelf niet veel schokkende wendingen bevat en zelfs tamelijk voorspelbaar is.
Breslin is aardig, Natali weet weer een goede sfeer neer te zetten en over het algemeen heeft deze film mij van begin tot eind weten te boeien.

avatar van PsychoDonkey
Opzich wel een goede, maar rare film.. Goed om een keer te zien en Abigail Breslin doet het zoals altijd weer goed!

avatar van knusse stoel
Vreemde (in de positieve zin) film. Het verhaal is een prima geheel en houdt je de gehele film wel bezig. Vooral in het begin is het onduidelijk voor de bewoners voor het huis wat er met hen is, totdat .......het doordringt! Op zich een rustige film die boeit van begin tot einde, althans dat is mijn mening!

avatar van weberanja
Wat heb ik genoten van deze film, het is geen blockbuster, maar ik vond m echt spannend, een beklemmend sfeertje en soms best eng. 4.5 ster.

avatar van joolstein
Deze gekeken zonder dat ik wist dat het om een film ging van Natali. De vorige films waar echt gaaf! Deze vond ik ook goed maar toch minder. Zoals ik hieronder ergens las ( en mee eens ben) een Natali- light. Maar zeker het is nog steeds een zeer goede film. Waar veel films van dit soort last van hebben is dat het naar het einde toe allemaal wat in zakt.

avatar van Noodless
Best wel aardig.

Vooral de eerste helft van de film boeit omdat de regisseur het verhaal over geesten toch een andere invalshoek weet te benaderen. Een originele insteek. De sfeer en het acteerwerk is ook vrij goed. Toch wordt het naderhand wat minder omdat bepaalde aspecten zoals de overgangen van dood naar de levenden , persoonsveranderingen en hulp-wraakacties niet zo goed worden uitgewerkt waardoor het soms allemaal wat raar lijkt en de spanning niet ten goede komt.
6,5/10

avatar van bjerik76
Had beter uitgewerkt kunnen worden.
Hoe het contact tot stand kwam tussen lisa en de anderen leek wel even snel erbij verzonnen te zijn.
Had enger/spannender mogen zijn.
Acteerprestaties vond ik later iets beter worden, maar dit alles was leuk als tussendoortje.

avatar van Norma
Dat een onthulling die gaandeweg in de film wordt gedaan al in de synopsis wordt weggegeven had ik geen idee van. Ik had het niet gelezen in ieder geval en zat me daarom aanvankelijk tijdens de film een beetje te verbazen dat men vandaag de dag nog met een dergelijke “twist” komt aangezien je als kijker na 10 minuten wel in de gaten hebt wat er gaande is. Maar het blijkt dus het uitgangspunt te zijn: oké.

Waar een andere bekende film –ik zal niet spoileren- ophield gaat deze in feite verder en dat is best leuk gedaan. Ik kan niet beweren dat het eng wordt, of een reusachtig slim plot en een geniaal einde bevat, maar de pogingen van Lisa om contact te leggen met de levenden en de invloed die dit heeft op de rest van de familie en andere slachtoffers leveren een onderhoudende en best sfeervolle film op.

avatar van xaid
krappe 2.5*

avatar van blurp194
Wat flauwe griezelfilm zonder dat het ergens nou echt eng wordt, er zijn wel een paar schrikmomentjes maar dat stelt weinig voor. Het verhaal is vooral intrigerend - eerst 'hoe zit het nou' en later 'hoe gaat het nou aflopen'.
Breslin viel me een beetje tegen, gaat weinig van haar uit vond ik. De andere rollen zijn ook wat vlakjes, misschien met uitzondering van Stephen McHattie. Maar die overdrijft dan wel weer wat erg.