Groundhog Day (1993)

3,70

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Harold Ramis
met Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

655 BERICHTEN62 MENINGEN

geplaatst op 13 juli 2013, 12:34 uur, permalink
Ik vind het gewoon geweldig om te zien hoe iemand met een dergelijk gegeven strijdt en erover heen komt. Ook al is dat wel dudielijk in de film hoe die eindigt, het wordt niet vervelend. Heerlijk om naar (te blijven) kijken.

avatar van kalehein
geplaatst op 15 juli 2013, 22:09 uur, permalink
Yessss! Vandaag weer op rtl7. Het is eigenlijk een winterfilm, maar nu (hartje zomer en ook de bijbehorende broeierige avond) zit ik heerlijk op de bank met een KOUD pilske erbij.
Keuze was makkelijk. SBS6 draait nu raiders of the lost ark, maar om de één of andere reden snappen ze niet dat shownieuws niet door een film moet! Reden te meer op mijn all-time Murray favoriet. (scroodge deelt 'm!).

avatar van MRDammann
geplaatst op 20 juli 2013, 19:07 uur, permalink
Geinige film die geen moment verveeld en ook nog grappig is. Wat mij betreft is dat geen zekerheidje voor een Amerikaanse komedie. Verhaal is leuk, er wordt leuk geacteerd en een einde wat me heel even nog aan het denken zette. Kortom, een hele leuke komedie!

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 28 augustus 2013, 18:42 uur, permalink
Een van de betere komedies in het circuit. De geïrriteerde Bill Murray is immer geweldig:)

Er zijn denk ik (hoofdzakelijk) twee soorten komedies. Ofwel heb je een goede film die wel af en toe een glimlach op je gezicht brengt, maar nooit echt meer, ofwel heb je een flauwe film waar je hard mee kunt lachen (vaak juist wegens "zo onnozel").

Groundhog day overstijgt deze soorten en bewijst dat de combinatie (in zeldzame gevallen) ook mogelijk is!

avatar van knusse stoel
geplaatst op 27 december 2013, 16:57 uur, permalink
Ach, wat moet je hiervan zeggen? Leuke film, aardig bedacht verhaal en veel gelijkend qua insteek, op "Haunter" uit 2013.
Het is niet iets mysterieus wat ik graag in mijn eigen leven vervuld zou willen zien, lijkt mij op den duur erg vervelend te worden en de hoofdpersoon in dit verhaal heeft daar ook last van.
Als komedie en als mysterie wel redelijk geslaagd en ik durf daarvoor wel enkele sterren uit de kast te trekken, bij deze 3 1/2*.

avatar van baspls
geplaatst op 4 maart 2014, 12:15 uur, permalink
"Well, what if there is no tomorrow? There wasn't one today."

Geweldige komedie! Bill Murray is werkelijk geniaal (zoals altijd).

De film is mooi opgenomen en ziet er goed uit, redelijke cast en erg leuk verhaal. Dezelfde dag steeds opnieuw beleven. Uiteindelijk krijgt de film ook iets emotioneels maar in het begin is het een geniale comedy. Leuke soundtrack ook, Geweldig dat ze dat nummer uit Somewhere in Time hebben gebruikt.

Een film die je genoeg moet hebben, komt ook erg vaak op tv. Aanrader.

avatar van tattoobob
geplaatst op 5 maart 2014, 22:37 uur, permalink
Oooh wat vind ik dit een verschrikkelijke film.
Niet mijn ding.

avatar van StevenMighty
geplaatst op 13 oktober 2014, 1:18 uur, permalink
Ik had hem al eens gezien in 1993 en nu opnieuw.
Wat blijft dit toch een leuke, originele film.

Bill Murray speelt hier een zeer goede rol als Phil de weerman, er zit zelfs wat Peter Venkman uit Ghostbusters in hem vind ik altijd.

Enige nadeeltje is dat het niet wordt uitgeklaard waarom hem dit overkomt en wat hier achter zit.
Misschien is het wel heel de tijd een droom geweest waardoor hij als persoon veranderd is, wie weet..

4,5 sterren

avatar van arno74
geplaatst op 21 december 2014, 15:42 uur, permalink
Aardige en luchtige komedie dat nergens melodramatisch wordt. Onderhoudend en zeker niet slecht, met een fijne winterse sfeer voor deze dagen, maar niet een film die me bij zal blijven. Het onderwerp van deze film was wellicht destijds wel bijzonder, nu kwam het toch wel vrij doorsnee op me over. Wel leuk om een keer gezien te hebben, maar wel een heel erg oppervlakkige en brave film. Een magere 3*

avatar van just0408
geplaatst op 10 januari 2015, 14:39 uur, permalink
Een hele leuke film, die ik wel keer op keer kan bekijken. Hij blijft vermakelijk.

avatar van Flipman
geplaatst op 10 januari 2015, 15:31 uur, permalink
'Keer op keer' is wel een leuke woordkeuze voor deze film 😛.

avatar van just0408
geplaatst op 11 januari 2015, 15:06 uur, permalink
Flipman schreef:
'Keer op keer' is wel een leuke woordkeuze voor deze film 😛.

Nou je het zegt inderdaad! Ik had het nieteens door. 🙂

avatar van ZenZin
geplaatst op 13 januari 2015, 11:28 uur, permalink
Feel good film , beetje flauw bij vlagen maar al met al toch wel grappig.

avatar van des1
geplaatst op 25 januari 2015, 13:14 uur, permalink
Heerrrrlijke film - het verhaal, de acteurs. Voorbeeld. Zo onwaarschijnlijk als Andie MacDowell de vrouw speelde op wie Hugh Grant in Four Funerals and a Wedding verliefd werd (overigens steengoeie film), zo was ze dat wel in deze film. Go figure. Een film ook die je met genoegen meer keren kan zien. Leuk: "Feels like deja vu"... Murray: "I knew you'd say that".

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 4 februari 2015, 12:56 uur, permalink
Volgens NOS Teletekst (pagina 409) van vandaag (4 februari 2015) ging het dit jaar een beetje mis in Sun Prairie, Winconsin. Toen burgemeester Jonathan Freund zich daar door de lokale bosmarmot de voorspelling over de komende lente wilde laten influisteren, vergreep het diertje met de scherpe tanden zich namelijk aan de oor van de hoogwaardigheidsbekleder. Gelukkig had Freund nog nèt gehoord dat het een vroege lente zou worden.

Nu maar hopen voor de beste man dat het bij deze éne beet blijft.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 27 april 2015, 23:53 uur, permalink
Toevallig laatst met iemand weer herinneringen opgehaald aan deze film. Kom ik erachter dat ik nog geen stam had uitgebracht.
Een film die vooral erg weette vermaken vanwege Murray's acteerwerk. Verder zo'n beetje de enige film waarin Groundhog Day zo centraal staat.
Een vermakelijke, tijdloze film.

Thereisnospoon
geplaatst op 24 mei 2015, 1:24 uur, permalink
Leuk gegeven, doet me erg denken aan (of gejat) van een aflevering van
Star Trek: The Next Generation: Cause and Affect, een jaar eerder uitgebracht,
seizoen 5, aflevering 18. (1992) Hoe een tijdlus te doorbreken?

avatar van Metalfist
geplaatst op 4 oktober 2015, 12:24 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I'm betting he's going to swerve first

Groundhog Day was een film die al langer op mijn verlanglijstje stond. Het thema waar iemand continu dezelfde dag beleeft heb ik altijd wel leuk gevonden (kan me specifiek nog een Xena, the Warrior Princess aflevering en ook eentje van Stargate SG1 herinneren) en ook Bill Murray is altijd wel amusant. Aangezien Groundhog Day dan ook nog eens redelijk unaniem als een echt goede film wordt beschouwd, stonden de verwachtingen redelijk hoog.

En toch een beetje teleurgesteld. Niet dat het een slechte film is, verre van, maar de genialiteit ontbreekt toch naar mijn gevoel. Vooral omdat regisseur Harold Ramis niet alles uit het concept haalt. Sowieso al een beetje jammer dat er soms gewoon serieuze fouten zijn ingeslopen (op een bepaald moment haast Phil zich naar beneden en wast hij zijn gezicht niet, spreekt hij niet met de vrouw van het hotel en negeert hij de zwerver en toch komt hij op exact dezelfde moment Ned tegen) maar ik had de film ook gewoon net iets grappiger verwacht. Zo is Ned simpelweg een personage dat geskipt had mogen worden, vervelend gebracht ook door Stephen Tobolowsky, en naar het einde neemt de romantiek de overhand. Iets wat te verwachten was en tegelijkertijd toch zonde is, want de film was op zijn best met Phil die wat ligt te klooien. De zelfmoordpogingen, het stelen van het geld, de auto achtervolging, ...

Murray doet dit toch wel weer goed. In het begin een heerlijk sarcastische eikel en de ommekeer naar een goed mens wordt geloofwaardig gebracht. Er is iets met zijn hoge je m'en fous (al is dat wel serieus gestegen met ouder te worden) gehalte en droge delivery waardoor ik hem altijd wel kan waarderen. Andie MacDowell speelt zijn love interest en doet dat redelijk. Sowieso niet een fan van MacDowell maar ze deelt nog een paar leuke scènes met Murray. Rest van de cast kan er mee door. Chris Elliott vind ik in alles wat hij doet op het randje maar let vooral ook nog op het debuut van Michael Shannon als Fred, de bruidegom aan wie Phil tickets voor Wrestlemania geeft.

Ik betwijfel of het ooit nog echt iets gaat worden tussen mij en Harold Ramis. Het zijn af en toe best vermakelijke films die hij maakt (hoewel ik hem Year One moeilijk kan vergeven) maar de genialiteit waarmee hij wordt geassocieerd zie ik niet. Vooral een heerlijke Bill Murray trekt dit nog naar een noemenswaardig niveau.

Kleine 3.5*

avatar van revadebe
geplaatst op 22 november 2015, 20:58 uur, permalink
Ik had wel eens een stukje van deze film gezien op tv, maar nog nooit volledig. Nu hij op Netflix staat toch maar eens helemaal gekeken. Erg fijne, grappige film. Erg goed in zijn genre en een klassieker.

Wel hoopte ik op een ander einde...

avatar van grovonion
geplaatst op 22 november 2015, 22:20 uur, permalink
Dit is een film, daar hadden ze gerust 5 alternatieve eindes voor kunnen filmen. Was misschien dan een genre en trendsetter geworden.

avatar van limelight73
geplaatst op 23 november 2015, 18:52 uur, permalink
een van mijn all time favorites. voor mij een wereldfilm. 4* zou hoger willen geven maar moet mijn sentiment niet mee laten spelen. 🙂

avatar van DVD-T
geplaatst op 23 november 2015, 19:32 uur, permalink
Alhoewel niet mijn favoriete komedie acteur laat Murray hier fantastisch werk zien. Hij wisselt komedie en drama hier erg goed in zijn acteerwerk. Elke scene is een genot om te zien. Het verhaal is gewoon erg leuk. Elke dag gebeurt hetzelfde. Wat daar mee wordt gedaan en hoe Murray het naar eigen hand zet is geweldig. Op het einde gaat het net even te lang door en hoewel de film maar zo'n 100 minuten duurt hadden er best 10 minuten uit de film geschrapt kunnen worden. Maar overall gewoon een erg goede film.

geplaatst op 28 november 2015, 20:49 uur, permalink
Eens met bovenstaande mening. Deze film krijgt van mij ook 4 sterren. Knap hoe het concept tijd serieus wordt genomen en je laat denken over de oneindige mogelijkheden in een beperkte tijd. Wat kiezen wij zelf, zal je pianoles nemen of toch ijskunstenaar worden? Deze film heb ik nu misschien wel vijf keer gezien en verveelde nog steeds niet, ook vanwege de heerlijk grappige momenten.

avatar van Spoilalot
geplaatst op 6 januari 2016, 10:13 uur, permalink
Helaas heb ik (nog) geen nostalgische waarde aan deze film kunnen toekennen. Heb hem eindelijk aangezet omdat hij op Netflix staat en hij viel me allerminst tegen. De timing van Murray is heerlijk komisch.

avatar van Gish
geplaatst op 2 februari 2016, 12:59 uur, permalink
Hallo allemaal, vandaag is het weer zover, krijgen we een lange winter of niet. Laat die grote cavia maar fluisteren...allemaal weer kijken vanavond 😄

Groundhog: Home