Leviathan (1989)

Verenigde Staten / Italië
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Peter Weller, Richard Crenna en Amanda Pays

Diepzeeduikers stuiten op een wrak van Russische oorsprong en nemen de gevaarlijke vracht mee naar hun basis op de oceaan bodem. De gevolgen laten zich raden wanneer een genetische mutant de basis als jachtgebied gaat gebruiken.

avatar van Quentin
Vette film! Goed geacteerd misschien niet orgineel maar goede film met mooie special effecten en veel minder saai dan The abyss (trouwens wel beter dan deze maar anders!)

ik vond deze film trouwens wel een cliché-festijn, hij lijkt exact op Alien(s), er gebeuren ook precies dezelfde dingen in... voor de rest wel geinig

damon
een erg gemiddelde SF-film, die alles kopieert van de welbekende andere 80s SF-films. Toch blijft het wel leuk om naar te kijken, ook al zijn de "monsters" voor die tijd heel slecht gemaakt 2,5* voor die laatste bitch-slap

damon schreef:

al zijn de "monsters" voor die tijd heel slecht gemaakt
Prachtige SFX van Stan Winston....

damon
alien van 10 jaar eerder zag er 10x beter uit

Quentin schreef:

ok ok even terug nemen ... The abyss is stukken beter ... dit is gewoon een aardig filmpje 2,5 *

avatar van FatMike
Leuke Alien/The thing-onderwater-rip-off.
Begint matig, kent een leuke opbouw en een geinige, enorm voorspelbare conclusie.

De combinatie van acteurs is vooral in het begin
even schrikken, maar went naarmate de film vordert.

Aardige score vanJerry Goldsmith.

Erg fijn wegkijken.

Kleine 3,5

avatar van stephan73
Zoals FatMike al zegt, een leuke Alien rip-off. Eigenlijk niet verwonderlijk, als je bedenkt dat Jerry Goldsmith, Stan Winston en Ron Cobb (die de production design deed) voor zowel deze film als voor Alien(s) hebben gewerkt.
Leviathan haalt de kwaliteiten van zijn voorbeeld niet, maar er zit genoeg spanning is en de effecten van Stan Winston zijn zeer smaakvol.

avatar van dutchtuga
Duidelijk een Alien rip-off, maar Leviathan heeft genoeg aantrekkelijks om voor de liefhebber van dit type film, interessant te blijven. Goede cast, sfeervolle setting, degelijke score en leuke creature effecten. Effecten die trouwens niet van Stan Winston zelf zijn, maar wel van medewerkers uit zijn studio.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Best leuk.

Vooral de eerste drie kwartier. Want er is genoeg sfeer en, ondanks enige voorspelbaarheid, is e.e.a. voldoende vermakelijk en spannend.

De tweede helft van de film is dat niet. Zelfs het acteerwerk zakt in. Cosmatos gaat dusdanig over de kop en lijkt ook nog haast te hebben. Heb i.i.g. één overduidelijke goof gezien. Tevens is het einde met de haaien een beetje tè veel van het goede. En het 'gevecht' van Hudson met het monster in de zee raakt kant noch wal. En dat is geen taalkundig grapje.

Net niet voldoende, maar Cosmatos heeft ze veel erger gemaakt. Deze viel mij nog wel mee. Al het jatwerk incluis.

Redelijk.

avatar van uberjason
Is zo lang geleden dat ik deze film nog huurde op video.....zou hem graag weer es willen zien. destijds vond ik hem best spannend. is ie hier op dvd te krijgen?

avatar van Lexcoaster
Alien meets The Abyss. Zo goed als één van beide films is deze zeker niet, maar verder is het wel vrij vermakelijk ondanks de bekende cliché's, want sfeervol is de film wel. Alleen jammer dan men tegen het einde veel te overhaast te werk gaat, waardoor alle opgebouwde spanning teniet wordt gedaan, want het is juist de climax van de film die niet overtuigd. Verder vrij redelijk monsterfilmpje. 2,5*

avatar van Halcyon
Inderdaad een oerdegelijke rip-off van klassiekers als Alien en The Abyss. Hoewel het script en mise-en-scène soms wat goedkoop ogen, voldoet de film op cruciale punten aan de vereisten. Zo zijn de vertolkingen, soundtrack en monsterdesigns meer dan behoorlijk. Ook de interieurs zijn mooi afgekeken van de grote voorbeelden, waardoor het gevoel van claustrofobie alomtegenwoordig is. Toch gaat de regie geregeld uit de bocht, zoals met de haai op het einde en het algemene gebrek aan diepgang. Dat laatste voorkomt dat de film echt bloedstollend spannend wordt, maar vermakelijk is het dan weer wel.

avatar van Insignificance
Je kan dit gemakkelijk afdoen als een fantasieloze rip-off volgens geijkte patronen, maar als je je daar niks van aantrekt, blijft er een vermakelijke diepzee sci-fi horror over. Het dametje van Tri-Oceanic Corp en het koersberichtje zijn wat flauw, maar verder weinig dingetjes die echt storend zijn. Bovendien heeft het weinig vet om het lijf, zodat het best een effectieve opbouw in dreiging heeft. Het monster mag er ook wel zijn. Tijdens de climax lijkt het even helemaal mis te gaan, maar ik kon het jumpshotje wel waarderen. Dus ook nog een snufje Jaws in de mix.

erik1677
Leuk mengsel tussen een avonturenfilm en een horrorfilm, met de nodige gore op sommige momenten.
Acteerwerk is allemaal dik in orde.
En weer een prachtig jaren 80 sfeertje waar ik zo aan verknocht ben.
camerawerk is heerlijk rustig, wat eigenlijk typerend voor die tijd is.
Tja, weer een heerlijk wegkijk filmpje!!

avatar van FillumGek
Ik hoopte eigenlijk dat de film over de mythe ging; een enorme kronkelende zeeslang. Dat is het helaas net niet, maar een degelijke Alien-ripoff is het wel geworden.

Leviathan begint een beetje traag en echt interessant wordt de cast nooit. Vanaf het moment dat de eerste mutaties plaatsvinden, na ruim een half uur, wordt het allemaal wat vermakelijker. Spanning neemt wat toe, maar vooral de special effects zien er goed uit.

Ook het monster ziet er angstaanjagend genoeg uit om de boel boeiend te houden. Het einde is dan weer een beetje overdreven, maar een slecht werkje is dit zeker niet.

avatar van Left4Dead
Leviathan,

Zowel een verwijzing naar het zeemonster uit het Oude Testament als het boek Leviathan van Thomas Hobbes. Onderwerpen uit dit boek zijn in deze film verwerkt.

Het eerste half uur leent zich om kennis te maken met de personages en welke positie zij hebben binnen de organisatie. Hierarchie en sekse staan centraal die met een aantal leuke quotes sterk naar voren worden gebracht. Tot zover gaat alles nog redelijk netjes en verzorgt.

Dan maken we kennis met het monster welke (ongemerkt) meegebracht is uit een wrak dat niet vermeld staat als gezonken. De reden hiervoor zal later blijken.
Vanaf dat moment laat de film zich langzaam (stap voor stap) "kelderen" naar een bedenkelijk niveau.

Het monster is een aftreksel van creatures die we herkennen uit eerdere S.F.-films maar mag niet in de schaduw staan van. Bedenkelijk aangezien Jerry Goldsmith, Stan Winston en Ron Cobb (zoals hierboven al genoemd) eerder werk wel goed afgeleverd hebben.

Het einde is een spurt naar belachelijkheid, was het budget bereikt?

Sommige passage zijn gebaseerd op het boek van Hobbes, hadden ze daar maar wat meer mee gedaan.
Dankzij het eerste half uur kan ik de film nog 2.5* geven, meer zit er echt niet in.

Reinbo
Was indertijd natuurlijk een kloon van the Abyss, maar veel meer is het een kopie van The Thing. Antarctica is echter ingeruild voor een desolate plek op de bodem van de oceaan. Vleugje alien erbij en je hebt een b film die wat traag op gang komt, maar verder redelijk weg kijkt.

Eind slaat, zoals een goede b film betaamd, nergens op.

avatar van aSMoDeuS
Reinbo schreef:

Je vergeet Alien.

Reinbo
Volgens mij noem ik die wel. 'Vleugje Alien'

avatar van baspls
"Talk about having a bad day."

Goede film. Een mixje van Alien, The Thing en The Abyss (zelfs Jaws aan het einde). Maar dat mag de pret niet bederven.

Peter Weller (Robocop) doet het er goed als Beck. Richard Crenna (Rambo), Daniel Stern (Home Alone), Ernie Hudson (Ghostbusters), Lisa Eilbacher (Beverly Hills Cop), Meg Foster (Masters of the Universe) en anderen waren erg goed. Optimale acteer prestaties.

De muziek van Jerry Goldsmith is prachtig. Alleen zijn de Eind Titels niet echt toepasselijk.

Verhaaltje is wel een beetje vaag en niet echt het sterkste punt van de film maar toch was het erg vermakelijk.

Effecten zijn in orde. Die van The Thing zijn vele male beter maar toch.

Al met al toch wel een goed filmpje! Al vind ik het einde een beetje zwak; eerst die haai, toen kwam het monster terug, de neger ging dood en dan is het voorbij. De klap van Peter Weller was wel echt bad-ass.

Goed.

Op zich nog een redelijke jaren 80 Sciencefiction / Horror (die ik vreemd genoeg nog nooit eerder gezien heb), die inderdaad een soort van kruising is tussen eerdere andere Sciencefiction / Horror films zoals "Alien (1979)", "The Thing (1982)" en "The Abyss (1989)".

Ondanks dat het verhaal niet hoogstaand is, wist de film me wel te boeien en zat het met de uitvoering ook wel goed. En dan met name het lekkere broeierig sfeertje en de onderwateromgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Visueel (inclusief de effecten) zag het er overigens ook allemaal wel aardig uit en de cast deed het verdienstelijk en dan met name hoofdrolspeler Peter Weller (vooral natuurlijk bekend vanwege de RoboCop films) in de rol van baas Steven Beck en Richard Crenna in de rol van dokter Glen Thompson. Ondanks dat het verhaal best traag verloopt, is de opbouw best goed en ook het einde (wel redelijk cliché) mocht er wezen (dat met de haaien sloeg overigens nergens op en was ook totaal niet nodig geweest). Omdat de film ook maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg.

Gewoon een vermakelijke Sciencefiction / Horror, die leuk is om eens gezien te hebben.

P.S. samen met "The Abyss" en "DeepStar Six", zijn er in het jaar 1989 redelijk wat onderwaterfilms gemaakt.

Goed is de film niet te noemen, het is te veel een jatwerkje en daarnaast wordt het nooit heel boeiend of spannend. Toch is het wel vermakelijk; de locatie is goed, de cast prima en de special effects creatief. Einde is echt over de top, maar dat mag best.

avatar van Gerlof1378
Aardige thriller/horror film die zich afspeelt op de bodem van de zee, met een aardig verhaal en cast en mooie effecten voor die tijd. Het verhaal gaat over een groep onderwatermijners die tijdens hun werkzaamheden op iets stuit en dan de pleuris uitbreekt. Deze film is ook een echte kruising van films zoals The Thing en Aliens maar hij is toch echt leuk om te zien en je verveelt je ook niet ook omdat hij niet lang duurt. De cast bestaande uit Peter Weller, Ernie Hudson en Richard Crenna spelen aardig en ook de effecten zien er voor die tijd best goed uit. Naast Deep Star Six en The Abyss is dit een leuke onderwaterfilm ik zeg enjoy.

avatar van Filmkriebel
Zeer matige onderwaterthriller met scènes die rechtstreeks uit de Alien films lijken overgenomen. Niks van originaliteit dus. De special effects zijn slecht; het monster komt nergens goed in beeld wat ook al een teken is dat de effecten niet al te best waren. Personages storend cliché: seksistische grapjes van Sixpack, de obligate neger en latino om een politiek correcte film te krijgen, de leider van de crew die het alvast zeker zal overleven samen met het mooiste meisje aan boord (survival of the handsomest).... Verder duurt het ook een vol uur voor de film echt begint in gang te schieten. Kijkt nog wel makkelijk weg daarom nog net 2,5* maar ik hoef hem niet meer opnieuw te zien.

avatar van james_cameron
Herzien. Onderwater rip-off van The Thing, maar lang niet slecht gedaan. Vooral de eerste helft is prima, met een spannende verhaalsopbouw en indrukwekkend production design. De cast is ook meer dan degelijk, met de altijd onderkoelde Peter Weller in een aangename hoofdrol. Na verloop van tijd wordt alles helaas steeds meer voorspelbaar en suf, resulterend in een malle climax. Ook de makeup-effecten van veteraan Stan Winston komen niet helemaal uit de verf.