Deep Rising (1998)

Actie / Thriller

geregisseerd door Stephen Sommers
met Treat Williams, Famke Janssen en Anthony Heald

Wanneer een stel meedogenloze kapers het meest luxe cruiseschip ter wereld overvalt, komen ze tot de schokkende ontdekking dat iedereen aan boord op mysterieuze wijze verdwenen is. Zonder dat ze het kunnen zien worden ze door iets angstaanjagends gadegeslagen: een allesverslinderd monster dat vanuit zee de met afschuw vervulde indringers vermoordt. Met man en macht doen ze er alles aan om te ontsnappen van het cruiseschip.

avatar van eavymetal
Oké, deze film is zeker niet de beste in zijn soort, maar ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik mij tijdens het bekijken van deze film uitstekend heb vermaakt.

Dit komt voornamelijk door de acteerprestaties van Famke Janssen, die ook in deze film laat zien dat ze een goede actrice is.

avatar van dutchtuga
Erg vermakelijke monsterfilm. De humor is me af en toe teveel en de speelduur te lang, maar verder doet dit werkje alles goed. Leuk.
Dikke 3*

Tarkus schreef:
Leuke horrorfilm met een goede Treat Williams en de prima, bloedmooie, Famke Janssen.

Deze film nog eens herbekeken, (heb me hem kunnen aanschaffen aan 1 €), hij hij is toch nog beter dan ik eerder had gezegd, daarom ook een iets hogere score.

avatar van John Lee Hooker
Sfeervolle actiethriller die lekker aanvoelt ondanks zijn typisch Amerikaanse invulling en de bijbehorende clichés. Er zijn een aantal bekende gezichten aanwezig, evenals de stereotype personages, maar omdat het nergens echt te sirieus wordt blijven die rollen toch enigszins overeind staan. Dat neemt niet weg dat het gedrag van de meeste figuren erg vreemd was en dat het vaak niet passend was in de situatie waarin zij verkeerden. Er wordt teveel ruzie gemaakt en op de momenten dat ze bang moeten zijn praten ze over koud bier en wordt er een liedje gezongen. Naar mijn idee spelen deze makers dus op safe en wordt er niet geprobeerd om een beklemmend avontuur neer te zetten maar gewoon een niet-alledaagse boottrip. Het monster zèlf zag er niet heel erg geloofwaardig uit maar vanwege alle geluidseffecten en de verwoestingen van het het schip fungeerde het goed genoeg voor wat spannig. Het einde is leuk ingevuld met een Joey die nog even aanspoelt en het nieuwe gevaar wat ze staan te wachten op het eiland. Een tweede deel zou misschien wel interessant kunnen zijn.

avatar van pierrrke
geweldige monsterfilm: het is al van deep blue sea geleden dat er eentje zo vermakelijk was.
ook met zo een nep zeedier de actie was geweldig, gore was ok, humor was met momenten ook wel goed, leuke personages die mekaar goed aanvulden of als slachtvoer dienden en een crappy monster maar kom het is ook al niet meer van de jongste films.
een monster van een film

avatar van K. V.
Deze al een tijdje liggen en eens bekeken en de film viel heel goed mee. Het verhaal is niet echt speciaal, maar bij een monsterfilm is dit meestal wel het geval. Het monster zelf zag je meestal niet veel in de film, behalve z'n tentakels (maar deze zagen er wel goed en eng uit). De cast deed z'n rol goed en waren gelukkig niet zo cliché: de held was toch niet zo onoverwinnelijk, de "hulploze" vrouw (Famke Janssen) had toch ook wel ballen aan haar lijf, ...
De film was af en toe spannend (m'n pa wipte toch in de zetel ), bevatte wel wat gore, kon me de volle 100 min fijn entertainen en was z'n €1,50 meer dan waard.
De behind de scènes vond 'k ook eens het bekijken waard: meestal is dit wat gebrabbel op de set, maar hier zag je ook hoe ze bepaalde scènes schoten en hoe de acteurs tegen iets onzichtbaar zaten te vechten.

avatar van pierrrke
ik had er lekker 1 euro voor betaald ^^

avatar van Minotaures
Toch nog een leuk prijsje voor een avondje filmkijken.

avatar van sofripa
Lekkere flauwekul met een nederlandse tint. 3 sterren bankhangertje

avatar van DragQueen
Niet de beste in zijn genre, maar toch erg vermakelijk. Het verhaal is niet bijster origineel, maar de opbouw verloopt goed. en de film is bij vlagen erg spannend. Ook wordt er leuk geacteerd door o.a Famke Janssen. 3 Sterren.

avatar van RuudC
Het was me helemaal ontschoten dat dit een film van Stephen Sommers was. Ik had het wel kunnen weten door de aanwezigheid van Kevin J. O'Connor. Een vrij irritante acteur die volgens mij nauwelijks de kans krijgt, behalve van Sommers. Het is kleine smet omdat er om hem (en dus niet met hem) deze keer niet te lachen valt, zoals in The Mummy het geval was.

Buiten dat is Deep Rising een heel geslaagde monsterfilm. Terwijl de halve wereld doet alsof ze nog in rouw zijn vanwege het honderdjarig jubileum van het zinken van de Titanic, heb ik met plezier toegekeken hoe de Argonautica toegetakeld wordt. Sommers beschikt hier toch stiekem over een erg fijne cast. Treat williams is nooit een bezwaar. Datzelfde geldt ook voor Famke Janssen, maar wat te denken van Wes Studi, Jason Flyming, Cliff Curtis en Djimon Hounsou (die er overigens op een heel brute wijze er weer uitstapt). Stuk voor stuk acteurs die altijd erg fijne bijrolletjes hebben.

Deep Rising heeft geen diepgaand script, maar is wel erg genietbaar omdat de vaart er goed in zit, De spanningsopbouw is doordacht en de aanwezige gore is om te smullen. De grotendeels verteerde lijken zien er heel sinister uit. Het monster ziet er eveneens cool uit. Ik verwacht dat Sommers geen al te groot budget tot zijn beschikking gehad heeft, maar de CGI en decors zijn lang zo slecht niet. Slechts de dialogen mochten wel beter zijn. Wie gaaf popcornvermaak zoekt, is hier aan het juiste adres.

avatar van xxERWINxx
Hele mooie spannende film! als je m voor t eerst ziet is die spannend en vermakelijk.

avatar van b00ts
Pfffffff.....neppe shit allemaal..... en zulke slechte acteurs. Heeeeel snel vergeten. Vooral die ontploffing op het laatst..... Getver.....

avatar van Querelle
Weer eens wat anders. Een reuze atolla (kwal). Zeer vermakelijke onzin en leuke rol van Famke Jansen. Het einde is perfect

avatar van notsub
Een soort Titanic meets Evil Dead? Het gedrocht in actie zien is best leuk en belangrijk is de niet zo serieuze ondertoon van deze film. Anders was het helemaal een drama geworden, nu kun je nog lachen om de vertoonde onzin. Het heeft dus iets om het lijf, maar vermaakt desondanks toch.

avatar van Picker
Erg ondermaats allemaal, echt te veel onzin one-liners, slecht acteer werk en voor die tijd ook special effects beneden pijl. Rol van Femke is nog wel leuk. ( of niet, maar hier was ze nog lekker....)

avatar van Metalfist
If the cash is there, then we do not care

Altijd leuk om op een avond een mini-marathon van horrorfilms te houden. Na het redelijke Hunger besloten we om Deep Rising er nog even achter te gooien, een film waar ik het donkerbruine vermoeden van had dat ik hem ooit al eens had gezien. Ik bleek de film te verwarren met Ghost Ship (die hier eigenlijk echt wel redelijk hard op lijkt) maar ik hoopte wel op een iets betere film dan de andere bootfilm. Wel, dat is nu niet echt uitgekomen.

Deep Rising is nochtans wel een vrij amusante film. Het is één van de weinige films die ik ken waar werkelijk elk personage misdadig van aard is (Finnegan is weliswaar een twijfelgeval maar zijn filosofie getuigt van een zeker huurlingengehalte) en het blijft altijd wel leuk om te voorspellen wie de volgende is die het loodje zal leggen en op welke manier. Alleen zonde natuurlijk van dat volstrekt belachelijke einde. Dat Finnegan en Trillian overleven, dat was te verwachten en daar heb ik op zich geen probleem mee. Dat Joey komt aangepeddeld op een surfbord, daar heb ik het al wat moeilijk mee maar dat ze uiteindelijk op een soort van Jurassic Park eiland terecht komen met een vulkaan en een wezen dat nog gevaarlijker klinkt dan hetgeen waar ze juist aan zijn ontsnapt? Neen, dat had voor mij echt niet gehoeven en is een serieuze domper.

Aah, Famke Janssen. De Nederlandse schone die het hart van menig comicliefhebber sneller heeft doen laten slaan als Jean Grey in de X-Men saga. Als ik de regisseur was geweest, ik had haar in ieder geval nooit die rode jurk laten wisselen voor het grease monkey plunje waarmee ze het merendeel van de film rondloopt. Eens ze van klederdracht gewisseld is, valt het ook op dat Janssen eigenlijk niet veel nut heeft in de film en er alleen maar bijloopt als mooie beeldvulling. Treat Williams heeft op zich nog wel een paar leuke one-liners als Finnigan maar begint op den duur wel wat te irriteren met zijn continue 'Now what'. Dan zijn de huurlingen wel een stukje amusanter. Qua CGI kan dit er nog wel mee door trouwens, ik had het eerlijk gezegd erger verwacht. Het ziet er af en toe wel wat gedateerd uit maar ondertussen blaast de film toch ook alweer zijn 15e kaarsje uit dus dat bedek je dan wat met de mantel der liefde.

Nogal een dertien in een dozijn film die nooit boven de middelmaat uitkomt. Famke Janssen en Treat Wiliams vormen op zich wel een leuk duo maar Williams begint op den duur wat te irriteren. Deep Rising is uiteindelijk een film geworden waar je met één keer kijken wel genoeg van hebt.

avatar van jipt
Fijne campy monster flick. De huurlingen zijn fantastisch, een Collin Farrel look a like, een Wesley Snipe look a like, een Nick Nolte look a like, Jason Flemying, Cliff Curtis & Wes Studi. Heerlijk clubje eikels met allemaal een andere etnische achtergrond. Leuke Ghost Ship meets Aliens opzet met een lekker fout digitaal ogend monster. Weet de vaart er ook goed in te houden.

Minpuntje waren de good guys, die waren suf. Treat Williams heeft nul charisma en z'n handlanger is irritant. Famke Janssen is zoals altijd goed sexy.

Wist op voorhand niet dat dit geregisseerd was door Sommers maar kreeg halverwege al zo mijn vermoedens, hij komt namelijk vaker met dit soort vermakelijke digitale crap aanzetten. 3,5*

avatar van FillumGek
Toch een film die ik door de jaren heen al wat keren heb gezien en nog steeds blijf ik me ermee amuseren. Een monsterfilmpje zoals hij hoort te zijn. Niet teveel gezever, flink wat vaart en vooral veel actie, ontploffingen en niet te vergeten een allesverslindend monster die overal zijn restjes laat slingeren.

Zoals vaker speelt er een verhaal in een verhaal; het eerste gaat over het monster dat op onverklaarbare wijze komt opdagen (de verklaring is er wel, maar slaat nergens op) en het tweede gaat tussen de bemanningsleden en de huurlingen. Leuk motief, maar stelt verder niet zoveel voor. Gelukkig is de cast meer dan redelijk. Treat Williams is charismaloos en zijn oneliners waren op den duur behoorlijk vervelend. Gelukkig staat daarnaast Famke Janssen op haar sexiest. Jammer dat ze het rode jurkje niet aanhoudt, maar dat ging vast niet goed in combinatie met de actie die volgde. Verder een paar toffe bijrollen, waarbij zelfs die van O'Connor me niet stoorde.

Het monster is knap vormgegeven dat zeker wel overtuigd als kwaadaardige menseneter. De CGI die daarmee gepaard gaat is soms wat gedateerd maar er bestaat veel en veel slechter. Heerlijke smeerboel in de kelder van het schip, een paar toffe kills en het heerlijke fluiten van duizenden kogels gevolgd door een paar immense explosies... dit is een stoere mannenfilm.

avatar van Boeikens
Onderhoudend diepzeemonster filmpje met een goede dosis humor en een hoop lekker lopende actie.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, goede horrorfilm op een schip! humor en actie alles zit er in

Meh.

Geen al te beste film dit. Als blijkt dat Jason Flyming en Famke Janssens meteen ook de beste acteurs uit je cast zijn dan is er gewoon iets foutgelopen bij de casting. Williams is echt een droplul, Conner zowat één van de meest irritante acteurs die je in je film kan steken.

Nu is Sommers ook geen geweldig regisseur. Vaak flauwe keuzes, zeer matige humor en CG pogingen die echt nergens op slaan. Het monster valt ook iets te flauw uit, vooral het grootste dan (wat is het eigenlijk, een blubberige zeeleeuw met tentakels?. Het enige geluk dat deze film heeft is dat er een stevige rotvaart in zit. Hoewel het allemaal best slecht is, heb je weinig tijd om je daar echt aan te ergeren.

Maar echt blij werd ik ook weer niet van dit filmpje. Uiteindelijk bleek het ook een herziening te zijn, volgens mij geen toeval dat ik me hier amper nog iets van wist te herinneren.

Dick2008
Ongelooflijk stomme, brute actiefilm, of moet het sf voorstellen of horror met die vieze toestanden. Gestoei met genres maar dat is dan. 2.0

avatar van Rico120
ik heb deze film op mijn PC vraag niet hoe
de film is best oke hoewel dat zee monster echt super slecht ontwikkelt is of ter wel
DE SLECHTSE CGI TER WERELD op een zee monster fail

avatar van keimpeS
Best nog wel een leuke b-film, leuke momenten en ik vond de CGI wel mee vallen.

avatar van Roger Thornhill
Finnegan: “What the hell is that?” Joey: “The girl from Ipanema.” Ach, ik heb echt een enorm zwak voor Deep rising. Een formulefilm waarvan alle standaardelementen zó goed worden ingevuld dat hij gedurende z'n hele speelduur onderhoudend blijft: een lekker nuchtere held, een zeer aantrekkelijke heldin die haar mannetje staat, een bijzonder grappige sidekick die wat mij betreft de show steelt, een paar onaantrekkelijke schurken (en het is altijd lekker om Jason Flemyng te zien), een zeer fraaie setting, een mooie mix van actie en humor, aardige verrassingen (Hanover die ontdekt dat zijn éénnalaatse kogel eigenlijk al zijn láátste was...) en een leuke coda op het onbewoonde eiland dat helaas niet zo onbewoond is. "Now what?!" De FX zijn niet altijd even geweldig, maar dat mag de pret niet drukken – dit is een heerlijke en met veel plezier gemaakte B-film die ik prefereer boven vele A-films. (Trouwens, Deep rising "hoort bij" Ghost ship (2002) voor mijn gevoel – allebei griezelfilms die in de B-categorie vallen, maar met een sterke rolbezetting, een slim script, mooie zwarte humor en genoeg verrassingen om de aandacht vast te houden. Ghost ship is voor mijn gevoel nog iets leuker, maar déze film is toch ook dik vermaak. “I can’t get that song out of my head!”)

avatar van Gerlof1378
Gewoon een leuke actie/avonturenfilm met een leuk verhaal, goeie setting en een aardig spelende cast. Deze film heb ik al zo vaak gezien en gisteren voor Halloween maar weer eens gezien en hij blijft leuk. Weet iemand trouwens ook of deze film hier in Nederland ook op blu-ray is wil hem graag toevoegen aan mijn collectie.

avatar van Gang_Star
Weer een keer herzien, het blijft leuk vermaak. Het is jammer dat de opbouw ronduit zwak is en welke vrijwel zonder spanning met teveel dialoog begint. Het wordt eigenlijk te laat echt leuk wanneer de problemen gebeuren met het schip. Daarna is het tenslotte vermakelijk met de nodige spanning, actiescènes en toch zeker degelijke effecten. De film had overigens best korter mogen duren en een stuk vlotter mogen starten. Het begin haalt de film toch wat onderuit, maar gelukkig biedt het tweede gedeelte nog genoeg vermaak om de film toch te laten slagen.

avatar van xxERWINxx
Zeer vermakelijke film, is de 3e keer dat ik hem nu heb gezien.
De film komt wel een beetje traag op gang, maar eenmaal binnen het schip beginnen de problemen en leggen ze bijna allemaal het lootje
Er zit humor en actie in en de film heeft ook een goed einde!

Echt hele goed film! een film die je kan blijven kijken,
van mij krijgt deze film dan ook een dikke 10

avatar van Shadowed
Vlotte monsterfilm.

Al moet je in het begin even doorbijten. Ik ben best een liefhebber van onderwater horror, al gaan de meeste over haaien. Toen ik hier "monster" en niet haai in de beschrijving zag staan heb ik dan ook gelijk meegepakt.

Hij is inderdaad best vermakelijk. De cast bevat een paar bekende gezichten, zoals onze eigen Janssen. Als ze ook eenmaal op het schip zijn aangekomen krijgt de film veel meer vaart en is soms best spannend. Maar ook niet te, want het idee blijft natuurlijk belachelijk en of het monster zo ongelooflijk dreigend is?

Maar gelukkig weet Sommers zijn film niet te serieus te maken. Vaak over the top momenten, lollige one liners en humor. Soms ook nog zeer bruut en goor, (uitgekotste Billy) en ziet het monster er gewoon grappig uit.

Veel actie, veel lol, maar verre van een hoogstandje. Krijgt een voldoende.

avatar van Lovelyboy
'Now what?!'

Erg vermakelijk filmpje. Nee het is geen top of de bill, en sommige dingen zien er niet zo best uit zoals hoe dat schip eruit ziet op afstand. Maar ach what the hell.

Monsters, mysterie, een beetje griezel, een zeer aantrekkelijke Famke Jansen, een best wel innemende sarcastische antiheld genaamd Treat Williams, en de gebruikelijke bende met zware en stoere jongens. Al met al een vermakelijk mixje die gewoon erg leuk is te zien. Puur vermaak niet meer en niet mindere en alles met een vleugje 'niet te serieus'. Meen ook aan de acteurs zelf te kunnen merken dat ze erg veel plezier hadden met het maken van deze film. Gewoon erg leuk om iedere keer even te zien.

Ze hebben wel machtige geweren overigens, munitie raakt kennelijk nooit op En ohw wat verschrikkelijk, aanspoelen op een onbewoond eiland met Famke eerst dat nieuwe beest even om zeep helpen en Joey op een vlot de oceaan weer opwerken