Deep Rising (1998)

Actie / Thriller

geregisseerd door Stephen Sommers
met Treat Williams, Famke Janssen en Anthony Heald

Wanneer een stel meedogenloze kapers het meest luxe cruiseschip ter wereld overvalt, komen ze tot de schokkende ontdekking dat iedereen aan boord op mysterieuze wijze verdwenen is. Zonder dat ze het kunnen zien worden ze door iets angstaanjagends gadegeslagen: een allesverslinderd monster dat vanuit zee de met afschuw vervulde indringers vermoordt. Met man en macht doen ze er alles aan om te ontsnappen van het cruiseschip.

avatar van Shadowed
Vlotte monsterfilm.

Al moet je in het begin even doorbijten. Ik ben best een liefhebber van onderwater horror, al gaan de meeste over haaien. Toen ik hier "monster" en niet haai in de beschrijving zag staan heb ik dan ook gelijk meegepakt.

Hij is inderdaad best vermakelijk. De cast bevat een paar bekende gezichten, zoals onze eigen Janssen. Als ze ook eenmaal op het schip zijn aangekomen krijgt de film veel meer vaart en is soms best spannend. Maar ook niet te, want het idee blijft natuurlijk belachelijk en of het monster zo ongelooflijk dreigend is?

Maar gelukkig weet Sommers zijn film niet te serieus te maken. Vaak over the top momenten, lollige one liners en humor. Soms ook nog zeer bruut en goor, (uitgekotste Billy) en ziet het monster er gewoon grappig uit.

Veel actie, veel lol, maar verre van een hoogstandje. Krijgt een voldoende.

avatar van Lovelyboy
'Now what?!'

Erg vermakelijk filmpje. Nee het is geen top of de bill, en sommige dingen zien er niet zo best uit zoals hoe dat schip eruit ziet op afstand. Maar ach what the hell.

Monsters, mysterie, een beetje griezel, een zeer aantrekkelijke Famke Jansen, een best wel innemende sarcastische antiheld genaamd Treat Williams, en de gebruikelijke bende met zware en stoere jongens. Al met al een vermakelijk mixje die gewoon erg leuk is te zien. Puur vermaak niet meer en niet mindere en alles met een vleugje 'niet te serieus'. Meen ook aan de acteurs zelf te kunnen merken dat ze erg veel plezier hadden met het maken van deze film. Gewoon erg leuk om iedere keer even te zien.

Ze hebben wel machtige geweren overigens, munitie raakt kennelijk nooit op En ohw wat verschrikkelijk, aanspoelen op een onbewoond eiland met Famke eerst dat nieuwe beest even om zeep helpen en Joey op een vlot de oceaan weer opwerken

avatar van thoyouknow1980
Titanic met zeemonsters
Het cruiseschip is een fantastische setting voor een film als deze.
En doordat men ook echt de tijd heeft genomen voor goede karakter opbouw,houd je een overtuigend maar ook sfeervol geheel over.
Op het eind word gehint naar een vervolg dat er nooit is gekomen,jammer...
Al met al heerlijk kijkvoer

avatar van PEN15
Je bent jezelf niet als je trek hebt.

Vergeten en geflopte big budget aktie -schiet op alles wat beweegt/kogels kosten niets- monster movie waarbij mijn tevredenheid van begin tot eind op een neer golfde en sommige irritaties de score een beetje onder water trokken. De eerste vijftien minuten kwam de locomotief maar moeizaam op stoom, de introductie van de personages was ronduit chaotisch, in het middenstuk zaten er behoorlijk boeiende stukken in; ontdekking van de massa slachting, het uitgekotste slachtoffer en op het einde geweldig vuurwerk als het cruiseschip in piepkleine Lego™-stukjes uit elkaar spat plus een geestige game over verwijzing. Ik schoot eerlijk gezegd vaker in de lach dan de bedoeling was. Als ik bijvoorbeeld een in een tank top geklede Famke zie met een enorme bladblazer in haar handen is het onmogelijk om niet te denken; Ellen Ripley! Die Joey was een ontiegelijk irritant figuur. Ik hoopte de hele film lang dat hij zo spoedig mogelijk dood ging en met een onvoorstelbaar hoog dodental, zeker als je alle passagiers meerekent, kost het zien dat hij doodleuk nog even komt aandrijven een noodzakelijk halfje minder. Je kunt er misschien een drinkspelletje van maken als je er op gaat letten hoe vaak de personages hun vuurwapens op elkaar richten en doorladen, zelfs als die Joey een liedje zingt. Ha, ja deze keer dat ze richten en doorladen menen ze het?

Ik lees op IMDB dat aanvankelijk Joey ergens in de film kwam te overlijden, maar het testpubliek had blijkbaar sympathie voor hem. Zo werd het merkwaardige moment om hem op het laatst aan te laten spoelen er achteraf bij verzonnen.. maar de sodemieter zeg... heb je gewoon toevallig het verkeerde testpubliek gehad, als het aan mij had gelegen was die Joey dat lijk geweest dat in het begin wordt ontdekt als die Leila reparatiewerkzaamheden uitvoert

Ik vond het vroeger als kind een uiterst vermakelijke monster horor film en nog steeds. Er heerst een lekker spannend en mysterieus sfeertje in de film, leuke (een paar bekende acteurs) personages, een paar lekkere (bloederige en brute) actiescenes en soms ook wel grappige momenten. Verder zien de special effects van het monster er best origineel uit, en het verhaal is lekker simpel te volgen als kijker: Verstand op nul en GENIETEN maar!

Voor mij 3,5*

Kijk er altijd naar uit als deze film weer op tv is.

enkel het monster was goed de film was te doen. sommige van die acteurs fond ik erg slecht en het einde moest het einde zijn maar dan zit er dan ook nog een monster