Nightwatch (1997)

Thriller / Horror

geregisseerd door Ole Bornedal
met Ewan McGregor, Nick Nolte en Patricia Arquette

Een jonge rechtenstudent, Martin, begint aan zijn parttime baan als nachtportier bij het mortuarium op het moment dat een seriemoordenaar de stad aan het terroriseren is. Dan wijst alles er ook nog op dat hij de moordenaar is en voor de politie wordt hij de hoofdverdachte. De enige manier waarop hij het mysterie kan oplossen, is door zelf op onderzoek te gaan.

avatar van sinterklaas
Ik was een prepuber die alleen maar veel schieten en sensatie wou...

avatar van Boenga
'Older, but wiser', heet dat dan...

avatar van Tiany
Eerste uur vond ik de film tamelijk saai, met heel even een creepy moment, ik heb hem na een uur stop gezet omdat ik bijna in slaap viel....letterlijk. in gedachten kreeg hij van mij 2*. De volgende avond verder gekeken, en ben content dat ik dit gedaan heb, ik vond het een zeer spannend half uur, daarom 3*.

avatar van mcdaktari
sinterklaas schreef:
Had deze in 2004 gezien en vond hem toen erg saai, maarja ik wou toen ook alleen maar alles over de top hebben. En zo ook deze film hier in 2006 klakkeloos een 0,5 gegeven...

Laatst gekocht op dvd, want het origineel was toch wel een erg knap debuut van Bornedal. Hij moest snel naar de US om zijn kassucces te remaken. En dat is hem toch best wel gelukt. Het verhaal gaat uiteraard op hetzelfde manier als in het origineel. Bij de 2de herkijkbeurt waren het vooral de acteurs die aandacht trokken. Ewan McGregor doet het hier echt behoorlijk goed als nachtwaker, en zijn Britse accent, het feit dat hij net Trainspotting achter de kiezen had en zijn humor beurde het ook op. Ook Josh Brolin had hierin wederom weer een uitstekende rol en Patricia Aquarette en Nick Nolte waren ook uitstekend. Vooral Nick Nolte weet hier weer een lekkere grimmige rol neer te zetten als de officier die wel heel erg van mesjes houd.

Het sfeertje is weer lekker donker (je zou maar zo'n baantje hebben) en de manier waarop het origineel in een nieuw jasje word gestoken (met een paar Add's) is ook goed gedaan. Ik kon deze, zoals verwacht, toch wel weer waarderen. Vergeet mijn kortzichtige recensie uit 2006.

Ja ik moet toegeven dat er films zijn die ik vroeger helemaal ruk vond en die ik nu wel goed vind. Ach ja, je word ouder en kijkt dan toch anders naar films, zullen we maar zeggen he.-

avatar van misterdhdh
Vermakelijk en sfeervol filmpje. Het verhaal vond ik wel leuk, de uitwerking is degelijk tot goed. Nightwatch mocht voor mij gerust was spannender zijn, al zitten er wel af en toe enge stukjes in, al duren die niet lang. Maar het mortuarium is een ideale locatie en dat levert toch wel enkele leuke scenes op. Het acteerwerk is goed en er zit ook voldoende humor in de film in. Voor de rest hou ik wel van films waarbij het raden is naar de moordenaar. Misschien was het leuker geweest als we bij deze film de moordenaar wat later kenden, maar echt storend vond ik dat niet. Ik dacht wel dat ik wist wie de moordenaar was, en ik had het op bij het juiste eind, echt moeilijk te voorspellen vond ik dat niet, al weet je natuurlijk nooit. Het deuntje van This Old Man dat vaak in de film terugkomt werkt ook wel aanstekelijk. Al bij al zeker een sfeervol en leuk filmpje en heb er wel nog van genoten, maar toch miste ik dat beetje extra. Het is een redelijk onopvallende film en zal zeker niet blijven hangen, maar echt slecht is deze natuurlijk ook niet. Er zitten voldoende leuke scenes in. Af en toe een beetje meer vaart er in en iets meer spanning en deze film zou ik nog wat hoger beoordelen.
Voorlopig: 3.25/5