Shallow Grave (1994)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Kerry Fox en Christopher Eccleston

Drie kamergenoten zoeken een vierde om de flat mee te delen. Ze vinden een aardige schrijver, die ze echter na de eerste nacht dood op zijn kamer aantreffen. Ze willen de politie bellen, maar bedenken zich als de koffer van de overledene vol met geld blijkt te zitten. Ze zullen het lijk moeten laten verdwijnen maar wie moet het doen en kunnen ze elkaar vertrouwen?

avatar van SnakeDoc
Goldenskull schreef:
Begint wel vermakelijk, maar uiteindelijk te weinig creatief en een vrij voorspelbaar verloop. De film wordt dan ook nergens spannend, al was het wel aardig dat David een beetje doordraaide.

Ben het met bovenstaande eens. Ik miste iedere vorm van genialiteit, maar heb me desondanks wel 'redelijk' weten te vermaken.

avatar van Insignificance
Gelegenheid maakt de dief en met dit soort bedragen nog wat meer. Een plannetje dat niet anders kan dan misgaan. Ze zijn er meer, maar met z'n Britse setting en sfeertje plus de gierende opening heeft het al snel z'n eigen, dartele identiteit te pakken. Ondanks enkele leuke momentjes (de ginger!) heeft het toch wat moeite om ongeschonden door z'n eerste helft te geraken. Het veert weer op wanneer (dat voelt dan een beetje als eindelijk) de boefjes droogjes de film uit worden getimmerd (sterke plotmanoeuvre) en de drie het onderling gaan uitvechten. En dat is nog best vernuftig.

avatar van jipt
Heerlijk debuut van Boyle. Spannend Hitchcockiaans verhaal. Sterke personages die compleet doordraaien. Inclusief en lekkere dosis zwartgallige humor. Zag het einde (dat het geld in de koffer verwisseld was) helaas al aankomen. Wel goed voor een 4*/kleine 4,5* voor een erg tof low-budget werkje.

Sterke film, bevreemdend met horrorbenaderende scènes, boeiend en spannend en vooral met expresssief spitante dialogen.
Keurige, originele opbouw en uitstekende acts.

avatar van 93.9
Oja uit de tijd van spitvormige dialogen die vaak nergens op slaan en vervelende cameratruckjes.
God wat ben ik blij dat dat niet meer in is...
Verder tamelijk gekke film, meer negatief dan positief...

Geef 'm gratis weg!

avatar van Tiany
Het eerste kwartier hadden ik dik mijn twijfels over deze film, maar ben blijven kijken en vond hem steeds beter worden. Boeiende film.

avatar van Daenelia
Time lord, jedi en ... ehm... meisje. Beter kan het toch niet?

Maar goed, dit is een film van voor ze bekend werden als. Het is een fijne film. Drie verschillende karakters, bij elkaar als huisgenoten, en hoe zaken dan ineens kunnen lopen als er iets onverwachts gebeurt.

Er spat nog iets onbesuisds uit het acteerwerk, iets onschuldigs, van de jonge Eccleston en McGregor. Jammer dat de vrouwelijke hoofdrol wat wegvalt, hoewel ze een aardig aandeel heeft in het plot. Maar ja, time lord en jedi, hoe hou je daartegen stand...

avatar van mjk87
Best aardig, maar glijdt weg tegen het einde als het was absurdistischer wordt en echt fan ben ik daar niet van. De stijl van Boyle is al aanwezig, met vlotte scènes en lekkere wat stampende muziek. Daarnaast is deze film heel klein gehouden (ongetwijfeld vanwege het budget) maar geeft zo wel een creepy sfeer en het kleine appartement wordt een groot spookhuis. Ook wordt en behoorlijk geacteerd al is vooral de rol van Eccleston tegen het eind niet helemaal overtuigend. Maar goed, dit is eerst en vooral een komedie die zeker zijn momenten heeft en soms best zwartgallig en grappig is. Maar als gezegd, het einde trekt me heel wat minder en langzaam verdween de interesse. Jammer, want zeker het eerste deel bood hoop op meer. Later met Trainspotting zou Boyle wel de juiste toon vinden in de hele film, dit is vooral een soms fijne vingeroefening. 3,0*.

(verwijderd)
Wat een tegenvaller dit zogenaamd goede debuut van Boyle, verder fan van zijn werk, maar deze film was echt matig. Saaie karakters, voorspelbaar, alles behalve spannend en vooral sfeerloos. Het enige dat voldoende was was het acteerwerk en de soundtrack bij vlagen.

Wanneer ik in laatste reacties 'horrorbenaderende scènes' en 'het kleine appartement wordt een groot spookhuis' lees, ben ik echt benieuwd welke films je NIET spannend vindt, maar ach, iedereen zijn mening..

Na tijden weer een onvoldoende, omdat mijn filmkeuze me meestal toch niet teleurstelt. Zegt ook wel veel over deze film.

avatar van GrobbekuikenXL
Dat was lang geleden dat ik hem had gezien. Niet denderend nee. Wel amusant en tweede helft wat beter. Het begin is eigenlijk enorm ongeloofwaardig. Drie mensen met goede baan en dan reageren ze zo ??????? al dat gedoe met een lijk ze hadden gewoon de politie kunnen bellen want niemand wist dat er een koffer met geld was ! Wel grappig dat dr who er in zat.

avatar van knusse stoel
"Trainspotting", een van de films waarmee Boyle voor mij een bekende regisseur werd en die hiermee een prachtige film maakte (een prachtthriller).
En dan deze "Shallow grave", niet al te kritisch gaan kijken en dan heb je hier ook een mooie film mee die op ons goed overkwam. Wel boeiend en een aardig verhaal. Ik zag dat dit Boyl zijn debuutfilm was en voor een debuut......Goed! Een ruime 7.

avatar van Alathir
Een film dat met een lekker deuntje begint maar daarna toch een halfuurtje op gang diende te komen. Daarna wordt het steeds beter en kijkt het nog wel aardig weg ook. Shallow Grave is zeker geen hoogvlieger maar vermakelijk genoeg op zijn tijd. De soundtrack vond ik wel goed voor zover die aanwezig was.

Ik vraag me wel af hoe dat geld uiteindelijk onder de keukenvloer terecht is gekomen? Bij mijn weten komt dat niet in de film voor en het lijkt me straf dat Eccleston dat geld er ongemerkt kon ondersteken. De personages vond ik niet bijster interessant en veel sfeer zat er ook niet in. Het draait dan echter een beetje anders uit dan ik zou gedacht hebben, dus voorspelbaar zou ik het niet durven noemen. Ook McGreggor die op het einde met dat mes op de grond blijft liggen is wel heel erg vreemd. Kan er niemand een ambulance bellen voor die arme stakker haha? Ik moest ook even wat wennen aan de accenten, maar daar wende ik vrij snel aan. Een leuk tussendoortje.

avatar van Boenga
Leuk idee, fijn verhaal; maar: de setting, het decor, de personages, en vooral een lichte dosis overacting...: het zorgde voor een voortdurend gevoel in de onderbuik dat ik naar een toneelstuk zat te kijken.
Dat duwde het kijkplezier toch enigszins naar beneden...

Deze valt niet mee.....

avatar van mcdaktari
Deze film van Danny Boyle heb ik al zo lang in bezit maar nog altijd niet gekeken. Dit is weer zo'n film waar het er gewoon niet van komt om naar te kijken. En toch zie ik zijn films graag. Ik moet er toch maar eens een keer aan beginnen na al die jaren.

avatar van clubsport
Vond hem wel spannend , het eind zag ik niet zo 1 2 3 aankomen en was wel wat apart .
al met al wel een spannende film .

avatar van cinemanukerke
Beste regisseurs ? Ze staan ingelijst in een gouden kader (de grote drie : Scorsese, De Palma en Coppola) maar ik heb altijd getwijfeld over Danny Boyle. Jazeker, beste mensen Danny Boyle. In de jaren ’90 heeft hij drie uitstekende films gemaakt (Shallow grave, Trainspotting, The beach) met zijn vaste crew (script, montage en producer) in een gelijkaardige mis-en-scene nl eenzelfde generiek (voice over met dance muziek), eenzelfde thema (vriendschap) en eenzelfde stijl (geinspireerd op MTV videoclip). Trainspotting was een deels hilarische deels donkere observatie over gebruik van hard drugs in de grauwe achterbuurten van Edingburg. In The beach is een rugzaktoerist op zoek naar avontuur en landt hij bij een dictoriale commune. Misschien geen meesterwerken (daarom zijn de films inhoudelijk te mager) maar Boyle is een storyteller pur sang. Hij weet hoe hij een verhaal visueel moet brengen. Deze films knisperen en knetteren van de cinematografie. Bovenal was hij de stem van een generatie. Onder die gladde, luchtige verhaaltjes kreeg je wel een blue print van de generatie X. Zoals in Shallow grave – het was nipt maar uiteindelijk die gekozen omdat de ontleding van vriendschap iets scherper gebeurt dan in trainspotting of the beach – waarin 3 jongeren aan het begin van hun carriere staan maar echt gemotiveerd zijn ze niet. Het leven voor hen is een grote grap. Hun arrogantie tegenover het establisment en hun superioriteit tegenover de zwakkere waren de wapens op weg naar de volwassenheid. En als je zelf in die situatie bent nl eerste stap in het professioneel leven maar je hebt het gevoel dat het echte leven zich pas manifesteert in het nachtleven of een onderonsje met vrienden dan zijn die drie films van Boyle de spiegel van je bestaan. Je bent niet alleen, er zijn er nog die spuwen op het keurslijf van de maatschappij (merk op : Rage against the machine met ‘Killing in the name of’ was nog steeds hot in bars en fuiven). Shallow grave dus en vanaf de eerste tonen van leftfield (met de openingszin : I have known love, I have known rejection, …) zijn we vertrokken voor een anderhalf uur topentertainment. Drie roommates (waaronder een piepjonge Ewan McGregor) zijn op zoek naar een vierde die dan na de eerste nacht al bezwijkt aan een overdosis maar wel een kist vol geld achterlaat. Vanaf dan begint de vriendschap te wankelen en komen er paranoia, jalousie en machtspelletjes aan te pas. Ook sexuele spanningen komen boven. Kun je de mensen met wie je samenleeft nog vertrouwen ? Ken je wel die mensen met wie je samenleeft ? Als aanstormende vijftiger ken je nu wel die antwoorden (geld is altijd belangrijker dan vriendschap) en toch neemt Boyle je nog steeds mee op sleeptouw. Want bij Boyle is een scene niet zo maar een scene. Ritme, opbouw en vlotte camerabewegingen zijn op elkaar ingespeeld. Zo is bv de sequentie waarin de vierde roommate dood ligt op het bed gedrapeerd in een rood laken begeleidt met de soundtrack van my baby just cares for me – Nina Simone - afgewisseld met de werksituaties van de anderen de visuele respons van één zin in het scenario nl ‘ze denken erover na om het geld te houden’. Zelfs zuivere exposition scenes krijgen een aparte toets – check maar de scene waarin Juliet een vliegtuigbiljet koopt (5-3-2 pond) of luister eens goed naar het antwoordapparaat van de inspecteur. En who cares als de plot niet helemaal juist zit. Maar ... ik twijfel nog steeds over Danny Boyle. Na zijn Oscar succes is hij nu wel op zijn retour want 127 hours maar vooral Trance zijn niet echt goed. Begin jaren 2000 was Boyle wel nog top met 28 days later en millions (zeker de moeite waard). Als cinefiel wil ik je toch al zijn films aanraden en begin misschien met het begin nl Shallow grave. Let op want … this could happen in any town …

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 98 : Shallow Grave