Shallow Grave (1994)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Kerry Fox en Christopher Eccleston

Drie kamergenoten zoeken een vierde om de flat mee te delen. Ze vinden een aardige schrijver, die ze echter na de eerste nacht dood op zijn kamer aantreffen. Ze willen de politie bellen, maar bedenken zich als de koffer van de overledene vol met geld blijkt te zitten. Ze zullen het lijk moeten laten verdwijnen maar wie moet het doen en kunnen ze elkaar vertrouwen?

avatar van SnakeDoc
Goldenskull schreef:
Begint wel vermakelijk, maar uiteindelijk te weinig creatief en een vrij voorspelbaar verloop. De film wordt dan ook nergens spannend, al was het wel aardig dat David een beetje doordraaide.

Ben het met bovenstaande eens. Ik miste iedere vorm van genialiteit, maar heb me desondanks wel 'redelijk' weten te vermaken.

avatar van Insignificance
Gelegenheid maakt de dief en met dit soort bedragen nog wat meer. Een plannetje dat niet anders kan dan misgaan. Ze zijn er meer, maar met z'n Britse setting en sfeertje plus de gierende opening heeft het al snel z'n eigen, dartele identiteit te pakken. Ondanks enkele leuke momentjes (de ginger!) heeft het toch wat moeite om ongeschonden door z'n eerste helft te geraken. Het veert weer op wanneer (dat voelt dan een beetje als eindelijk) de boefjes droogjes de film uit worden getimmerd (sterke plotmanoeuvre) en de drie het onderling gaan uitvechten. En dat is nog best vernuftig.

avatar van jipt
Heerlijk debuut van Boyle. Spannend Hitchcockiaans verhaal. Sterke personages die compleet doordraaien. Inclusief en lekkere dosis zwartgallige humor. Zag het einde (dat het geld in de koffer verwisseld was) helaas al aankomen. Wel goed voor een 4*/kleine 4,5* voor een erg tof low-budget werkje.

Sterke film, bevreemdend met horrorbenaderende scènes, boeiend en spannend en vooral met expresssief spitante dialogen.
Keurige, originele opbouw en uitstekende acts.

avatar van 93.9
Oja uit de tijd van spitvormige dialogen die vaak nergens op slaan en vervelende cameratruckjes.
God wat ben ik blij dat dat niet meer in is...
Verder tamelijk gekke film, meer negatief dan positief...

Geef 'm gratis weg!

avatar van Tiany
Het eerste kwartier hadden ik dik mijn twijfels over deze film, maar ben blijven kijken en vond hem steeds beter worden. Boeiende film.

avatar van Daenelia
Time lord, jedi en ... ehm... meisje. Beter kan het toch niet?

Maar goed, dit is een film van voor ze bekend werden als. Het is een fijne film. Drie verschillende karakters, bij elkaar als huisgenoten, en hoe zaken dan ineens kunnen lopen als er iets onverwachts gebeurt.

Er spat nog iets onbesuisds uit het acteerwerk, iets onschuldigs, van de jonge Eccleston en McGregor. Jammer dat de vrouwelijke hoofdrol wat wegvalt, hoewel ze een aardig aandeel heeft in het plot. Maar ja, time lord en jedi, hoe hou je daartegen stand...

avatar van mjk87
Best aardig, maar glijdt weg tegen het einde als het was absurdistischer wordt en echt fan ben ik daar niet van. De stijl van Boyle is al aanwezig, met vlotte scènes en lekkere wat stampende muziek. Daarnaast is deze film heel klein gehouden (ongetwijfeld vanwege het budget) maar geeft zo wel een creepy sfeer en het kleine appartement wordt een groot spookhuis. Ook wordt en behoorlijk geacteerd al is vooral de rol van Eccleston tegen het eind niet helemaal overtuigend. Maar goed, dit is eerst en vooral een komedie die zeker zijn momenten heeft en soms best zwartgallig en grappig is. Maar als gezegd, het einde trekt me heel wat minder en langzaam verdween de interesse. Jammer, want zeker het eerste deel bood hoop op meer. Later met Trainspotting zou Boyle wel de juiste toon vinden in de hele film, dit is vooral een soms fijne vingeroefening. 3,0*.

(verwijderd)
Wat een tegenvaller dit zogenaamd goede debuut van Boyle, verder fan van zijn werk, maar deze film was echt matig. Saaie karakters, voorspelbaar, alles behalve spannend en vooral sfeerloos. Het enige dat voldoende was was het acteerwerk en de soundtrack bij vlagen.

Wanneer ik in laatste reacties 'horrorbenaderende scènes' en 'het kleine appartement wordt een groot spookhuis' lees, ben ik echt benieuwd welke films je NIET spannend vindt, maar ach, iedereen zijn mening..

Na tijden weer een onvoldoende, omdat mijn filmkeuze me meestal toch niet teleurstelt. Zegt ook wel veel over deze film.

avatar van GrobbekuikenXL
Dat was lang geleden dat ik hem had gezien. Niet denderend nee. Wel amusant en tweede helft wat beter. Het begin is eigenlijk enorm ongeloofwaardig. Drie mensen met goede baan en dan reageren ze zo ??????? al dat gedoe met een lijk ze hadden gewoon de politie kunnen bellen want niemand wist dat er een koffer met geld was ! Wel grappig dat dr who er in zat.

avatar van knusse stoel
"Trainspotting", een van de films waarmee Boyle voor mij een bekende regisseur werd en die hiermee een prachtige film maakte (een prachtthriller).
En dan deze "Shallow grave", niet al te kritisch gaan kijken en dan heb je hier ook een mooie film mee die op ons goed overkwam. Wel boeiend en een aardig verhaal. Ik zag dat dit Boyl zijn debuutfilm was en voor een debuut......Goed! Een ruime 7.

avatar van Alathir
Een film dat met een lekker deuntje begint maar daarna toch een halfuurtje op gang diende te komen. Daarna wordt het steeds beter en kijkt het nog wel aardig weg ook. Shallow Grave is zeker geen hoogvlieger maar vermakelijk genoeg op zijn tijd. De soundtrack vond ik wel goed voor zover die aanwezig was.

Ik vraag me wel af hoe dat geld uiteindelijk onder de keukenvloer terecht is gekomen? Bij mijn weten komt dat niet in de film voor en het lijkt me straf dat Eccleston dat geld er ongemerkt kon ondersteken. De personages vond ik niet bijster interessant en veel sfeer zat er ook niet in. Het draait dan echter een beetje anders uit dan ik zou gedacht hebben, dus voorspelbaar zou ik het niet durven noemen. Ook McGreggor die op het einde met dat mes op de grond blijft liggen is wel heel erg vreemd. Kan er niemand een ambulance bellen voor die arme stakker haha? Ik moest ook even wat wennen aan de accenten, maar daar wende ik vrij snel aan. Een leuk tussendoortje.

avatar van Boenga
Leuk idee, fijn verhaal; maar: de setting, het decor, de personages, en vooral een lichte dosis overacting...: het zorgde voor een voortdurend gevoel in de onderbuik dat ik naar een toneelstuk zat te kijken.
Dat duwde het kijkplezier toch enigszins naar beneden...

Deze valt niet mee.....

avatar van mcdaktari
Deze film van Danny Boyle heb ik al zo lang in bezit maar nog altijd niet gekeken. Dit is weer zo'n film waar het er gewoon niet van komt om naar te kijken. En toch zie ik zijn films graag. Ik moet er toch maar eens een keer aan beginnen na al die jaren.

avatar van clubsport
Vond hem wel spannend , het eind zag ik niet zo 1 2 3 aankomen en was wel wat apart .
al met al wel een spannende film .