Nightwatch (1997)

Thriller / Horror

geregisseerd door Ole Bornedal
met Ewan McGregor, Nick Nolte en Patricia Arquette

Een jonge rechtenstudent, Martin, begint aan zijn parttime baan als nachtportier bij het mortuarium op het moment dat een seriemoordenaar de stad aan het terroriseren is. Dan wijst alles er ook nog op dat hij de moordenaar is en voor de politie wordt hij de hoofdverdachte. De enige manier waarop hij het mysterie kan oplossen, is door zelf op onderzoek te gaan.

avatar van maxcomthrilla
Spannende film, met een sterk acterende Ewan Mc Gregor. Alleen 3 jaar later al een remake van een film uit 1994 maken? Dat is wel erg snel! 4*

avatar van sinterklaas
Spannend? Ga fietsen jongens!

Ik vond er geen ene fuck aan. Veel te vermoeiend om je aandacht er bij te houden. Geen eng moment aan te vinden.
Gewoon zo saai waar piemeltje slap van word.

Scary movie is nog veel enger dan deze klotefilm.

avatar van Living_Angel
Ik ken het origineel niet, maar deze remake vond ik erg spannend.

avatar van U96
U96
heb eerst de noorse versie gezien (Nattevagten ) enkle weken later de amerikaanse een komplete kopie van het origineel zelfs tot in de details (de vlieg in de lamp in het kantoortje) echt niets nieuws dus de noorse versie is trouwens veel beter een magere 3 ***

avatar van Boeikens
Inderdaad een Amerikaanse kopie van de Noorse Nattevagten maar ik vind deze US versie beter, vooral voor het acteerwerk.

We hebben hier een leuke thriller op basis van een goed verhaal en oplopende spanning. De omgeving en de duistere sfeer worden goed in beeld gebracht.

avatar van DragQueen
Spannende film, met ijzingwekkende momenten. alleen in dat mortuarium..brrr. ik heb de originele niet gezien, maar moet zeggen dat dit toch een sfeervolle prent is. de scenes zijn goed in beeld gebracht, en het verhaal is best goed. verder goede rollen van ewan mcregor, josh brolin en nick nolte. 3,5 sterren. de spanning wordt goed opgebouwd, en het einde is best verrassend, en degelijk.

Usual Suspect
Vermakelijk filmpje, met een aantal bloedstollende momenten (zoals in het mortuarium), en de nodige schrikmomenten.
Verder word er behoorlijk geacteerd door McGregor en Nolte, en blijft de film boeien tot het einde.

3***

aerts007
Heeft mij kunnen boeien,toch èèn van de betere thrillers!Voor mij dan toch he!!!!!

aerts007
sinterklaas schreef:
Spannend? Ga fietsen jongens!

Gewoon zo saai waar piemeltje slap van word.

Scary movie is nog veel enger dan deze klotefilm.

0,5 is echt teveel voor deze dunne stront

Misschien klein piemeltje zeker,ik heb nog minder vermoeiende filmpjes.Zal ze doorsturen! Verhaal was toch niet in gewikkeld maar als je op tekenfilmfigureb zit te wachten ...............!!!!!!!!

klute89
Het orgineel is beter en ook veel en veel spannender, maar deze is op zich nog wel het kijken waard

avatar van mikey
Het thriller aspect leek me een beetje suf, vergezocht en soms onlogisch, aan de andere kant wel een typisch gezellige jaren negentig thriller/komedie. De conclusie was wel er gemakkelijk. en nog een vraag: in het mortuarium lag sperma van iemand maar niet van de watchman. Wat is daarmee gebeurd?? dat leek me toch helder bewijsmateriaal?

avatar van glimmerman2000
hele leuk/goede film waarbij een prima sfeer in beeld is gebracht.Goed acteerwerk van nick nolte, en josh brolin.Leuk bedacht verhaal waarin niets is wat het lijkt.

Leuk!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet gek.

Maar ook niet goed. Dat dit niet in de schaduw zou mogen staan van het origineel, is mijns inziens overdreven. Veel verder dan die schaduw komt men echter ook weer niet.

Vind McGregor ook niet heel erg sterk, maar de suspense blijkt in het tweede deel een stuk minder. En dat doet de film niet veel goeds.

Redelijk.

avatar van Jesse93
Had het origineel al eerder gezien en omdat het een remake was, was ik toch benieuwd om hem weer te zien. Het was een tijd geleden dat ik het origineel gezien had, dus het was nog wel leuk om te kijken.

De film was lekker spannend en ze laten je snel de vriend van McGregor wantrouwen. Ze hadden de film een stuk spannender kunnen maken en laten door de moordenaar later pas prijs te geven. Al kwam het op een gegeven moment wel duidelijk over.

Één van de laatste scenes vind ik wel een beetje dom. Wanneer Gray alleen in het mortuarium is en James en Davis binnen komen. Gray zit er helemaal vermoeid uit en heeft een grote snee over zijn gezicht. Maar kennelijk vonden ze dat helemaal heel normaal, dus gingen ze er maar geen vragen over stellen en wouden ze zo weglopen, nadat ze wisten dat de vriendin van Martin binnen was... Beetje raar allemaal, maarja

Voor de rest goeie, gemiddelde film. Met wat spannende momenten en er is niet slecht geacteerd.

avatar van 606
Leuke en spannende film met een prima verhaal.
Alleen Ewan acteert niet sterk de rest is goed.
Soms klopte het niet allemaal maar dat mag de pret niet drukken.

3,5 ster

avatar van Norma
Nightwatch begint niet onaardig, met name omdat er slim gebruik wordt gemaakt van een luguber aandoende locatie zonder dat men vervalt in alle voor de hand liggende schrikmomenten. (want wie verwachte er nou niet dat er iemand op zou duiken voor dat raam in het donker, of dat er iets engs uit de kamer waar je beter niet in zou kunnen gaan zou komen? Ik wel in ieder geval, maar dit bleef dus, verrassend genoeg, uit)

Helaas valt met het onthullen van de dader elke spanning weg en blijft er niets anders over dan een zeer teleurstellend einde dat in tegenstelling tot het voorgaande wel alle cliché's uit de kast trekt. Samen met de slordigheidjes in de film (waarom kruipt die meid in vredesnaam door glasscherven als even later blijkt dat ze gewoon op kan staan om ergens bij te kunnen?) maakt dit toch dat ik op een onvoldoende uitkom.

avatar van Klaas-Jan
Norma schreef:

Ze kon alleen via de deur/muur overeind komen .

juhnzun
Begon goed maar werdt al snel slechter en slechter
die Joyce was freaking ugly en alles behalve 17 jaar en die killer inspecteur zag er uit als een stoned sintbernard

avatar van ILDIB
Hoe verknal ik het orgineel. Zo dus..
ik heb 1 scene gezien die beter was, en dat was de 1e werkavond van martin. Voor de rest is het alleen maar slechter. Ze hebben geprobeerd om voor het domme amerikaanse volk wat meer uit te leggen, maar juist beslissende kernpunten zaten er niet in waardoor het echt vaag hak op de tak werk werd.. wat we dus missen aan goede uitleg:( de twijfel van agent 2 die echt agent 1 gaat verdenken met reden, de neukpartij van martin in mortuarium met zijn vriendin, de uitleg van clay waarom ie hoofdwond heeft. de sterfscene van joyce is veel vager/ Nee alle scenes die zijn veranderd of weggelaten waren juist verzwakking. Daarbij het matige spel van Brolin en tis gewoon een slappe film. Dieptepunt de ruzie in de bar trouwens..

avatar van ILDIB
mikey schreef:

In het origineel heeft martin daar sex met zijn vriendin gehad om het goed te maken dat ie met joyce heeft afgesproken. in remake is heel die scene foetsie, en slaat het dus helemaal nergens op dat ze wat vinden.

Best wel spannend. Best wel een beetje vies. Ik kan me voorstellen dat het origineel beter is...

avatar van Mrs.Donut
Een goede thriller.

avatar van tattoobob
Destijds vond ik dit een superspannende film

Waarschijnlijk scheelt het een flinke slok op een borrel dat ik het origineel niet gezien heb of ben vergeten en zoals het in een echte thriller hoort worden in het eerste gedeelte een aantal personen verdacht gemaakt. De regisseur heeft een effectieve, griezelige film geschoten; het plot is integrerend en de sfeer (voortdurend) duister. Een dikke plus zijn daarbij een sterke overtuigend spelende cast (waarbij Josh Brolin de show steelt) en een doeltreffend lichtgebruik. Hij lijkt te zijn geïnspireerd door 'Seven'.

avatar van sinterklaas
Had deze in 2004 gezien en vond hem toen erg saai, maarja ik wou toen ook alleen maar alles over de top hebben. En zo ook deze film hier in 2006 klakkeloos een 0,5 gegeven...

Laatst gekocht op dvd, want het origineel was toch wel een erg knap debuut van Bornedal. Hij moest snel naar de US om zijn kassucces te remaken. En dat is hem toch best wel gelukt. Het verhaal gaat uiteraard op hetzelfde manier als in het origineel. Bij de 2de herkijkbeurt waren het vooral de acteurs die aandacht trokken. Ewan McGregor doet het hier echt behoorlijk goed als nachtwaker, en zijn Britse accent, het feit dat hij net Trainspotting achter de kiezen had en zijn humor beurde het ook op. Ook Josh Brolin had hierin wederom weer een uitstekende rol en Patricia Aquarette en Nick Nolte waren ook uitstekend. Vooral Nick Nolte weet hier weer een lekkere grimmige rol neer te zetten als de officier die wel heel erg van mesjes houd.

Het sfeertje is weer lekker donker (je zou maar zo'n baantje hebben) en de manier waarop het origineel in een nieuw jasje word gestoken (met een paar Add's) is ook goed gedaan. Ik kon deze, zoals verwacht, toch wel weer waarderen. Vergeet mijn kortzichtige recensie uit 2006.

avatar van john mcclane 2
deze film heeft 3 film elementen.en dat werkt.
beetje horror/thriller/ en een who done it.
goed verhaal/plot.
de sfeer in het mortuarium is eng.
er komt ook wat edgy studentikoze hunor in voor.met een idem dito soundtrack.
fijne 90s muziek.
dikke 3,5 zeker.

avatar van DutchTakeshiro
Nightwatch (remake) is een spannende thriller die hier en daar een snufje horror bevat. Er wordt al vrij snel een sfeer gecreëerd die de film de gehele duur weet vast te houden. Een sfeer die alleen maar versterkt wordt door de locatie waar de film zich voornamelijk afspeelt. Een mortuarium is bij voorbaat een goede locatie, maar Ole Bornedal weet het net dat beetje meer te geven. Een ijzersterk eerste deel en een wat minder tweede deel is wat Nightwatch typeert.

Ewan McGregor speelt goed. Hij doet niet onder voor de heren Brolin en Nolte. Vrij snel na de film Trainspotting mag McGregor wederom een studentje spelen. Zijn jeugdig/speels uiterlijk zorgt ervoor dat hij geloofwaardig overkomt. Josh Brolin's rol is eigenlijk niet belangrijk voor het verhaal maar hij weet het toch bestaansrecht te geven. Hij speelt met verve een arrogant type die alles voor elkaar denkt te krijgen. Nick Nolte speelt degelijk. Het is duidelijk te zien dat het een man is die al in heel wat films heeft gespeeld. Zijn versleten uiterlijk zet zijn rol kracht bij. Leuke bijrol voor Brad Dourif als arrogante nachtdokter.

Helaas laat Nightwatch een aantal steken vallen naarmate de film vordert. Het begin is simpelweg ijzersterk. Er hangt mysterie om het verhaal heen en alles is nog spannend en intens. Daarna komen een aantal ongeloofwaardigheden die de film geen goed doen. Tevens worden er een aantal beslissingen genomen door de personages die gewoonweg raar zijn. Het begint daardoor zijn kracht te verliezen. Een minder tweede deel dus. Maar alsnog een degelijke film die gelukkig op mijn pad is gekomen. Fijne setting, prima camerawerk en goed acteerwerk. Een fijne thriller die vooral in het eerste gedeelte enkele bloedstollende momenten heeft. De film zal niet veel onderdoen voor het origineel (Nattevagten).

avatar van dalma
In het begin valt de film mee, maar naarmate de film vordert denk je : naar wat zit ik hier te kijken. Naar het einde toe neemt de spanning gelukkig toe en is de film toch noch te pruimen.

Redelijk goede misdaad-thriller.
Horror vind ik het evenwel niet, daarvoor is de film een beetje te zwak.
Maar de vertolkingen, vooral van Nick Nolte, zijn prima.

avatar van Boenga
sinterklaas schreef: