Sorry, Wrong Number (1948)

Drama / Film noir

geregisseerd door Anatole Litvak
met Barbara Stanwyck, Burt Lancaster en Ann Richards

Leona Stevenson (Barbara Stanwyck) is ziek en bedlegerig. Op een nacht, terwijl ze op haar man wacht, neemt ze de hoorn op en hoort toevallig een gesprek tussen twee mannen die een moordplan beramen. Ze wordt hopeloos, als ze probeert uit te zoeken wie het slachtoffer is zodat ze de moord kan voorkomen.

Nogal curieus : deze film is gebaseerd op een hoorspel (van Lucille Fletcher). Als hoorspel is het onderwerp natuurlijk perfect (veel suggestie). Ook in Nederland op de radio geweest en in tachtig andere landen. Ook nogal es gespeeld als monoloog voor 1 vrouw. Populair bij het amateurtoneel !

Komt op DVD uit met Nederlandse ondertiteling.

Verhaaltje doet me hier een beetje aan denken:

Dick2008
Destijds de nodige Barbara Stanwyck drama films gezien. Net als deze toch best de moeite. Misschien wat gedateerd allemaal maar heb vaak de indruk, oud en vergeten.

Muggsy
Film waarbij je niet echt sympathie krijgt voor één van de hoofdpersonages. Hun karakters worden uitgewerkt in verschillende flashbacks waarin je de goede, en de meer duistere kanten van iedereen te zien krijgt. Dit maakt een groot deel van de film uit en zorgt voor een complexere vertelstructuur. Eigenlijk zit het hele verhaal wel eenvoudig in elkaar maar de vertelwijze zorgt voor de noodzakelijke spanning. Vond de flashbacks na verloop van tijd toch wat langdradig worden en dit weerhoudt de film er dan ook van een echte topper te zijn. 4*

avatar van Mochizuki Rokuro
Niet bepaald subtiel, maar wel effectief en dreigend. Stanwyck is erg goed. Helaas raakt ze op een gegeven ogenblik wat buiten het verhaal door de flashbacks (waar een jonge Burt Lancaster redelijk overtuigt), maar het einde is een regelrechte chiller.

avatar van Vinokourov
Lastig hoor om de hoofdrolspeelster (Stanwyck) alleen maar in het bed te laten liggen met een telefoon tot haar beschikking. Daarmee probeert ze wel een spannend moordcomplot te doorgronden met tussendoor ook allemaal flashbacks. Het kwam niet helemaal uit de verf vond ik, maar het einde (behoorlijk dramatisch aangezet) was wel weer tof gevonden.

Een slim geschreven en boeiend verteld moordverhaal dat oorspronkelijk een hoorspel was. Deze film noir had een spannend plot dat langzaam, onder meer via flashbacks werd opgebouwd. Het camerawerk zorgde voor een claustrofobische setting. De cast speelde uitstekend, met centraal een nog jonge Burt Lancaster en een melodramatische, arrogante en feitelijk onuitstaanbare Barbara Stanwyck. Eind jaren veertig was de telefoon een belangwekkender communicatiemiddel dan nu.

Goeie film waarin een vrouw een telefoongesprek hoort waarin twee mannen een moord beramen. Een prima opzet waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Kleine beetjes informatie worden vrijgegeven dmv flashbacks. Op sommige momenten zakt het wat in, maar vanwege het uitstekende einde nog net 3.5 sterren.