• 8.350.052 stemmen

Sorry, Wrong Number (1948)

Drama / Film noir | 89 minuten

Genre: Drama / Film noir

Geregisseerd door: Anatole Litvak

Met onder meer: Barbara Stanwyck, Burt Lancaster en Ann Richards

Plot Sorry, Wrong Number

"Tangled Wires... Whispering of Murder! Tangled Lives... Fighting to Escape!"

Leona Stevenson (Barbara Stanwyck) is ziek en bedlegerig. Op een nacht, terwijl ze op haar man wacht, neemt ze de hoorn op en hoort toevallig een gesprek tussen twee mannen die een moordplan beramen. Ze wordt hopeloos, als ze probeert uit te zoeken wie het slachtoffer is zodat ze de moord kan voorkomen.

imageimageimage

Joe (Detective)

Peter Lord

avatar van hugohei

hugohei

Nogal curieus : deze film is gebaseerd op een hoorspel (van Lucille Fletcher). Als hoorspel is het onderwerp natuurlijk perfect (veel suggestie). Ook in Nederland op de radio geweest en in tachtig andere landen. Ook nogal es gespeeld als monoloog voor 1 vrouw. Populair bij het amateurtoneel !

avatar van Monsieur Psycho

Monsieur Psycho

Komt op DVD uit met Nederlandse ondertiteling.

avatar van Jos2

Jos2

Verhaaltje doet me hier een beetje aan denken:

avatar van Dick2008

Dick2008

Destijds de nodige Barbara Stanwyck drama films gezien. Net als deze toch best de moeite. Misschien wat gedateerd allemaal maar heb vaak de indruk, oud en vergeten.

avatar van Muggsy

Muggsy

Film waarbij je niet echt sympathie krijgt voor één van de hoofdpersonages. Hun karakters worden uitgewerkt in verschillende flashbacks waarin je de goede, en de meer duistere kanten van iedereen te zien krijgt. Dit maakt een groot deel van de film uit en zorgt voor een complexere vertelstructuur. Eigenlijk zit het hele verhaal wel eenvoudig in elkaar maar de vertelwijze zorgt voor de noodzakelijke spanning. Vond de flashbacks na verloop van tijd toch wat langdradig worden en dit weerhoudt de film er dan ook van een echte topper te zijn. 4*

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Niet bepaald subtiel, maar wel effectief en dreigend. Stanwyck is erg goed. Helaas raakt ze op een gegeven ogenblik wat buiten het verhaal door de flashbacks (waar een jonge Burt Lancaster redelijk overtuigt), maar het einde is een regelrechte chiller.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Lastig hoor om de hoofdrolspeelster (Stanwyck) alleen maar in het bed te laten liggen met een telefoon tot haar beschikking. Daarmee probeert ze wel een spannend moordcomplot te doorgronden met tussendoor ook allemaal flashbacks. Het kwam niet helemaal uit de verf vond ik, maar het einde (behoorlijk dramatisch aangezet) was wel weer tof gevonden.

gauke

Een slim geschreven en boeiend verteld moordverhaal dat oorspronkelijk een hoorspel was. Deze film noir had een spannend plot dat langzaam, onder meer via flashbacks werd opgebouwd. Het camerawerk zorgde voor een claustrofobische setting. De cast speelde uitstekend, met centraal een nog jonge Burt Lancaster en een melodramatische, arrogante en feitelijk onuitstaanbare Barbara Stanwyck. Eind jaren veertig was de telefoon een belangwekkender communicatiemiddel dan nu.

scorsese

Goeie film waarin een vrouw een telefoongesprek hoort waarin twee mannen een moord beramen. Een prima opzet waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Kleine beetjes informatie worden vrijgegeven dmv flashbacks. Op sommige momenten zakt het wat in, maar vanwege het uitstekende einde nog net 3.5 sterren.

avatar van clubsport

clubsport

Goeie en spannend opgebouwde film noir over een vrouw die toevallig een telefoongesprek afluisterd niet wetend dat het gesprek over de beraming van haar eigen moord gaat
De flashbacks geven de nodige backstory en onthullen gaandeweg steeds meer over het hoe en waarom .
Het eind was wel verassend en niet echt verwacht .

avatar van Corran

Corran

Ik ben wel een fan van claustrofobische films die zich grotendeels op één locatie afspelen, dus het idee achter deze film ligt me wel, maar het werkt hier niet echt helemaal voor mij. Ik denk dat ik het toffer zou vinden indien we eigenlijk veel meer bij Stanwyck bleven en vooral dat er niet zo veel werd uitgelegd via flashbacks, dat haalt je elke keer weer weg uit die kamer en dan is de sfeer weg. Vrij dom voor een slimme film. Het achterliggende plot is me ook wat rommelig en toevallig om echt te blijven boeien. Op Stanwyck zelf valt weinig aan te merken, Lancaster geeft me iets te veel de indruk dat hij er geen zin in heeft.

avatar van wihu61

wihu61

Muggsy schreef:
... Eigenlijk zit het hele verhaal wel eenvoudig in elkaar maar de vertelwijze zorgt voor de noodzakelijke spanning...

Mee eens. Soms zelfs iets als een "flashback ín een flashback" gezien geloof ik. Ik moest dan ook (weer) erg goed opletten, maar het was net te doen dit keer (bij sommige noirs loopt het nl. echt uit de hand).

Geen gekke film, met een best wel ongewoon en dramatisch einde.

avatar van pjmj

pjmj

Het resultaat na 89 minuten speelduur: 3 afgebeten nagels.

Dat zegt genoeg over de door mij ervaren spanning en dreiging die door Barbara Stanwyck behoorlijk goed werden neergezet.

Ze komt gaandeweg de film steeds meer in gevaar en werkt zichzelf hopeloos in de nesten.

Soms dacht ik: "Mens, hoe kun je nu zo dom zijn."

De ouderwetse telefoongeluiden dragen bij aan een gevoel van claustrofobie binnen de situatie waarin de hoofdrolspeelster echt geen kant op kan vanwege haar bedlegerigheid.

Prachtig gerestaureerde transfer van de film op een regiovrije blu-ray-uitgave met Engelse ondertiteling is te bestellen bij viavision.com.au/imprint-films.

avatar van Brix

Brix

Vandaag te zien op TV > ARTE > 20:15 uur

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Deed het goed in de zalen in 1948, met een wat omstreden Oscarnominatie voor Stanwyck, die hier nochtans niet op haar hoogtepunt zat. Litvak gebruikte de telefoon als rode draad voor deze suspense film. Stukje bij beetje wordt het verhaal opgebouwd vanuit een flashbackvertelling. Een wat berooide gast, Henry Stevenson, trouwt met de verwende dochter van een rijke industrieel. Het is al snel duidelijk dat het niet voor de liefde was maar met het idee om zijn opties af te tasten om zo snel mogelijk rijk te worden, uiteraard achter de rug van zijn vrouw. Cinematografisch best ingenieus maar op de eindscène na vond ik hem niet spannend genoeg en ook de acteurs lieten een onopvallende indruk na. Voor mij in de categorie "leuk om eens gezien te hebben".