Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro
IMDb beoordeling: 7,3 (38.909)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 februari 1986
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot To Live and Die in L.A.
"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."
Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Chance
Eric Masters
John Vukovich
Bianca Torres
Carl Cody
Bob Grimes
Ruth Lanier
Jim Hart
Jeff Rice
Thomas Bateman
Video's en trailers
Reviews & comments
de grunt
-
- 4273 berichten
- 1568 stemmen
To Live and Die in L.A. 4K Blu-ray
Dat wordt aanschaf numero 5 maar dat verdient deze parel.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Inhoudelijk lijkt To Live and Die in L.A. (1985) een beetje op Touch of Evil (1958) . Deze film kun je eigenlijk ook een beetje beschouwen als een update versie van de film van Welles . Volgens mij was dat eigenlijk dan ook de bedoeling van Friedkin . In beide films haalt een rechercheur van alles uit wat god verboden heeft om zijn doel te bereiken .
Touch of Evil (1958) - noir
To Live and Die in L.A. (1985) - neo noir
Lijkt me echt heerlijk om beide films in een double feature te zien .
Bobbejaantje
-
- 1830 berichten
- 1823 stemmen
De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.
Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.
Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?
Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.
Shadowed
-
- 8313 berichten
- 5234 stemmen
Teleurstellende Friedkin.
Een vigilante-film met Dafoe als schurk, hoe mooi kan het leven eigenlijk zijn als je op dit project stuit. Neem daar nog een competente regisseur bij en je denkt een film te zien die makkelijk binnen kan koppen. Jammer genoeg kon ik de stempel van Friedkin in deze film maar weinig herkennen, soms zelfs helemaal niet.
Het voornaamste nadeel dat de film heeft is dat het allemaal best gedateerd is geworden. De actiescenes komen nauwelijks over, de soundtrack overschreeuwt de thrillerscenes en de personages komen allemaal maar ouderwets over. Dat voor een film die me juist de indruk geeft dat het zijn tijd vooruit moest lopen. Wellicht dat de huidige technologie de film heeft ingehaald, maar indruk maken deed het bijna niet.
Wat ik ook jammer vond is dat geen enkele conversatie tussen personages naturel aanvoelt. Alles is nogal duidelijk gescript en geschreven. Met stomme verbazing zat ik bijvoorbeeld te kijken naar hoe het hoofdpersonage tegen zijn vrouw praat, en ook hoe deze terugpraat. Sommige recreatie-interacties voelen aan als een interrogatie. Ik kon er eigenlijk weinig uit serieus nemen, en ik vond het vooral een te simpele oplossing van Friedkin om ons de hintjes te geven over het verhaal.
Daartegenover staan wat aardige scenes. Zo is het geweld opvallend bloederig en gedetailleerd, raken de stillere en onheilspellende scenes volop het doel en kan ik de rol van Dafoe nog altijd behoorlijk waarderen. Past met zijn diepe stem en kille uitdrukking perfect in de rol die hij aangewezen krijgt. Ook fijn dat er wel degelijk een verhaal inzit, hoe zwakjes deze ook naar de kijker mag worden gecommuniceerd. Uiteindelijk blijft er voor mij vooral een film over waar ik weinig mee kan.
Foose
-
- 118 berichten
- 157 stemmen
De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.
Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.
Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?
Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.
De laatste tijd quote ik wel meer mensen aangezien het me momenteel ontbreekt om ietwat deftigs neer te pennen. Nu valt de eer aan jou
Ik volg je helemaal, idem voor dat eerste plothole. Dacht exact hetzelfde.. maar dat mag de pret niet bederven.
HEERLIJKE film. Had 'm nog nooit gezien en zelfs nog nooit van Peterson gehoord.. erg aangenaam verrast door deze acteur. Dafoe doet het zoals altijd goed, wat een karakterkop toch.
De sfeer en de soundtrack alleen al, fantastisch.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Grappig dat zoveel mensen hier de vergelijking met Miami vice trekken; ik heb die serie nooit gezien, maar ik moest zelf juist sterk aan Heat denken, met een politieman en een schurk die meer op elkaar lijken dan ze misschien zouden willen toegeven en met de achterbuurten, snelwegen en groezelige industrieterreinen –kortom alles behalve de glamour– van Los Angeles als decor. Natuurlijk worden de rollen ingevuld door minder prestigieuze (maar niet minder capabele) acteurs, en ook zijn er de gebruikelijke jaren-80-problemen van gedateerde mode, haren en muziek, maar daar heb ik bij deze film redelijk weinig last van. Bovendien heb ik Wang (of Huang zoals ze vroeger heetten) Chung altijd een leuk bandje gevonden – hun gejaagde soundtrack past ook wel goed bij de hoogspanning waaronder het personage van William L. Petersen werkt in zijn steeds wanhopiger pogingen om de zaak rond te krijgen. Mooi werk ook van onze landgenoot achter de camera. Al met al een fraai portret van de misplaatste bezetenheid van een overenthousiaste adrenalinejunkie inclusief de twist van zijn zeer onverwachte en behoorlijk bloederige dood.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
;(
teigertje
-
- 1853 berichten
- 2752 stemmen
Een inmiddels classic geworden, vroeger beroemde aktie misdaad film.
En een succesvolle film geweest.
Met de film muziek van de beroemde pop eighties band Wang Chung .
Nog steeds een prima film.
Ebenezer Scrooge
-
- 1995 berichten
- 3019 stemmen
Heerlijke score van Wang Chung; mid-80's elektropop met inbegrip van hun grootste hit Dance Hall Days. Lekker stukje ook aan het begin met dat nepgeld drukken, rustgevend, bevredigend zelfs.. How things are made.
Het (toen nog) groezelige LA, prachtig in beeld gebracht: hoogspanningsmasten, brede snelwegen, gaashekken, hier en daar een palmboompje, lage bebouwing; louche bedrijfspandjes en allerhande winkeltjes zoals we dat zagen in Unfinished Sympathy van Massive Attack (één van de beste clips ooit), ook in LA opgenomen overigens, aan West Pico Boulevard, tussen S New Hampshire Avenue en S Catalina Street. Leuk om dat eens te bekijken via Google Maps, ziet er wel iets netter uit nu.
Vergelijkingen met het toen immens populaire Miami Vice zijn niet te ontkennen, maar dat maakt de film er niet minder op.
Willem Dafoe nog zo jong, goeie kop. Beige colberts, stropdassen, Ray-Ban zonnebrillen... sowieso heel veel beige: beige luchthavens, beige ziekenhuizen, beige Chevrolets...
Hard, stoer, cool, maar ook erg geestig af en toe: "Ik kwam alleen maar pissen.."
Een half punt erbij trouwens voor die misleidende zogenaamde homokus, geweldig bedacht en uitgevoerd!
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
To Live and Die in L.A. in 4K!
Wat een feest is dit zeg. Ik heb de film in de jaren 80 en zo’n 5 jaar geleden in de bios gezien, maar nooit zag het er zo goed uit als op de 4K UHD van Kino Lorber. De film heeft ook een fantastisch ruimtelijke Master DTS track en fijne soundtrack. 4K brengt echt de bioscoopervaring thuis (als je de juiste set-up hebt)
To Live and Die in LA is een van die zeldzame films die ook echt elke kijkbeurt beter wordt ook dit keer.
Friedkin maakt het verhaal ondergeschikt en trakteert ons op een soms europees aandoende existentiele thriller, waarbij de hoofdrolspeler in zijn fanatisme steeds verder afglijd. De basejump scene aan het begin was dan ook veelzeggend. Al had hij daar nog wel een veiligheidslijn.
Hij is omgeven door kleurrijke maar goed uitgewerkte personages en LA biedt een perfecte desolate achtergrond. Dat alles prachtig in beeld gebracht door Robbie Muller. De film schroomt ook seks en geweld niet, wat bijdraagt aan het realisme en fatalisme.
Ik zou hier graag nog eindeloos willen uitwijden hoe goed de film is, alle geweldige bijrollen stuk voor stuk willen beroemen, maar ook het scenario dat zich over tal van locaties afspeelt maar door Friedkins perfecte regie toch heel compact en als een groot geheel aanvoelt.
Kortom, we hebben hier te maken met een zeldzaam meesterwerk en zondermeer de beste politiethriller van de jaren 80. Misschien wel de beste van allemaal! Eigenlijk komt enkel dat andere meesterwerk van Friedkin in de buurt, maar ik denk toch dat ik deze nog beter vind.
Had ik de autoachtervolging al benoemd? Classic!
Aan iedereen de tip om deze nogmaals te kijken. En heb je m nog niet gezien, kijk m dan meteen twee keer, want voorkennis maakt deze film enkel beter.
10/10
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
Eindelijk afgelopen week gezien. Keek hier echt naar uit. Zeker omdat mijn bestelling wat issues had. En de versie die ik eindelijk kreeg... ja ook (wat krassen op de disk). Dan kan je denken bij bluray maakt dat nog niet uit, maar bij 4K disks zijn echt de meest kleine oneffenheden funest!
En inderdaad naar het einde liep de film een beetje vast en haalde de disk eruit en deed een opschoning (krassen waren er nog steeds). Hierna gelukkig vloeiend afgekeken.
Ondanks dit alles, wat een gave film! Friedkin's stempel zag ik al meteen, maar deze stijl is wel echt een level omhoog en die soundtrack is echt megavet!
Kino Lorber's restauratie is weer fenomenaal en ook herkenbaar, ik weet niet wat ze doen, maar ik kan gewoon zien of het een Kino Lorber restauratie is of niet. Arrow komt in de buurt, maar Kino Lorber heeft toch echt een eigen HDR saus ofzo.
I wonder why I live alone here,
I wonder why we spend these nights together
Is this the room I'll live my life forever
I wonder why in LA
To live and die in LA
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
Ook erg goed toen deze track onder die scene (Willem Dafoe) in het begin intreed:
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
Ik heb de soundtrack van deze film besteld! Luister regelmatig op YT, maar moet dit gewoon zelf hebben. Echt een dijk van een soundtrack en film ook!
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
180 reacties
Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
135 reacties
I, Daniel Blake
Drama, 2016
141 reacties
The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
124 reacties
Marathon Man
Thriller / Drama, 1976
209 reacties
The French Connection
Misdaad / Thriller, 1971
363 reacties
Gerelateerde tags
hold-up robberybungee-jump agentwraakcounterfeitlos angeles, californiëauto achtervolgingsecret servicecounterfeit money neo-noir
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.