To Live and Die in L.A. (1985)

Actie / Misdaad

geregisseerd door William Friedkin
met William L. Petersen, Willem Dafoe en John Turturro

Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Rick Masters, zweert Chance wraak.

avatar van Zwolle84
Lees jij de hele dag reviews, de grunt?

avatar van de grunt
Ik doe niets liever

avatar van Alathir
Toch wat teleurgesteld in deze neo noir film. Duurde een beetje lang, vooral in het eerste uur kon ik mijn aandacht er vrij moeilijk bijhouden. De muziek vond ik soms nog wel goed, buiten de synthesizer muziek dan want dat was niet bepaald bijzonder.

De vechtscènes zijn ook vrij lachwekkend te noemen. Het einde kon er mee door vooral omdat er een hoofdpersonage doodgaat. Het absolute einde waarin Vukovich transformeert in een nieuwe personificatie van Chance (Petersen) vond ik eigenlijk niet erg geloofwaardig. Verder is dit een film waarin zowel Dafoe als Petersen een vrij degelijke homme fatale neerzetten. Niet slecht, maar ik heb al betere films in dit genre gezien.

avatar van baspls
"I'm gonna bag Masters, and I don't give a shit how I do it."

Als de beruchte valsmunter Masters zijn oude partner vermoord, zet Chance van de Secret Service alles op alles om hem te pakken te krijgen.

To Live and Die in L.A. moet het vooral hebben van het fijne jaren '80 sfeertje. Het plot heeft niet heel veel om het lijf, maar is toch zeer degelijk voor een standaard Misdaad-Thriller. Zowel qua plot als qua uitstraling heeft de film veel weg van Miami Vice. Allemaal erg mooi geschoten en nachtscènes die van Michael Mann hadden kunnen zijn. Het namaken van de dollars was ook erg mooi in beeld gebracht. Ze hadden hulp gekregen van een echte valsmunter uit de gevangenis en hebben daadwerkelijk biljetten vervalst, die gewoon in de circulatie zijn gekomen en door de echte secret service moesten worden opgespoord.

William Friedkin is natuurlijk bekend van The French Connection, de film met de beste achtervolgingsscène aller tijden. Dat evenaren is natuurlijk moeilijk, maar To Live and Die in L.A. heeft toch weer een zeer aardige achtervolgingsscène, waar er zelfs door de kanalen en tegen het verkeer in word gereden (wat dat betreft ook een aanrader voor mensen die wel eens Grand Theft Auto hebben gespeeld).

De muziek van Wang Chung was ook geslaagd met mooie jaren '80 synthesizer-klanken. De drumcomputer die ze hebben gebruikt is volgens mij precies de zelfde als die in Crockett's Theme te horen is.

De film heeft een paar goede shot-outs waarbij lekker veel bloed is gebruikt. William L. Petersen en Willem Dafoe spelen hun rollen erg goed. Het einde van de film was ook veel origineler dan ik had verwacht.

Net als Manhunter, Thief en Scarface weer een erg sfeervolle en vermakelijke Misdaad-film uit de jaren '80. Een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van Justinw
To Live and Die in L.A. moet het vooral van zijn jaren 80 sfeer hebben, en dit in combinatie met de stad Los Angeles maken de film. Vooral scenes als de rit van Chance in de haven van L.A. naar zijn informant/vriendin zijn een genot om naar te kijken. Het plot is voldoende en het einde is verrassend te noemen. Verder is de film nogal slordig op momenten, editing is soms al over the place en dit haalt je nogal uit de ervaring. Chance zijn karakter is misschien wat te cool en overdreven maar dat past wel in het sfeertje wat de film uitademt. Friedkin op zijn beurt gooit er nog een car chase scene in zoals we van hem kennen, en dat maakt dat de film zijn speelduur voldoende eer aan doet.

Krappe 3,5 Puur voor de 80's sfeer en soms prachtige shots van L.A.

lezertje
Redelijk onderhoudende politiefilm met in het begin een plotgat: Hoe wisten de collega´s van de neergeschoten Jim Hart waar ze moesten zijn?

avatar van goongumpa
Ik weet dat The French Connection & The Exorcist (en misschien zelfs Killer Joe) 'objectief gezien' beter zijn, maar dit is mijn lievelingsfilm van deze magnifieke regisseur. Tien op tien.

avatar van de grunt
Oké vooruit na Sorcerer

avatar van kevin_vp
crimineel ondergewaardeerd 80's meesterwerk met een auto achtervolgingsscène die bijna het niveau van Bullitt bereikt.