

Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro
IMDb beoordeling:
7,3 (38.075)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 februari 1986
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot To Live and Die in L.A.
"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."
Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Chance
Eric Masters
John Vukovich
Bianca Torres
Carl Cody
Bob Grimes
Ruth Lanier
Jim Hart
Jeff Rice
Thomas Bateman
Video's en trailers
Reviews & comments

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen
To Live and Die in L.A. 4K Blu-ray
Dat wordt aanschaf numero 5 maar dat verdient deze parel.

ghostman
-
- 5697 berichten
- 5 stemmen
Inhoudelijk lijkt To Live and Die in L.A. (1985) een beetje op Touch of Evil (1958) . Deze film kun je eigenlijk ook een beetje beschouwen als een update versie van de film van Welles . Volgens mij was dat eigenlijk dan ook de bedoeling van Friedkin . In beide films haalt een rechercheur van alles uit wat god verboden heeft om zijn doel te bereiken .
Touch of Evil (1958) - noir
To Live and Die in L.A. (1985) - neo noir
Lijkt me echt heerlijk om beide films in een double feature te zien .

Bobbejaantje
-
- 1671 berichten
- 1747 stemmen
De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.
Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.
Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?
Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.

Shadowed
-
- 7711 berichten
- 4882 stemmen
Teleurstellende Friedkin.
Een vigilante-film met Dafoe als schurk, hoe mooi kan het leven eigenlijk zijn als je op dit project stuit. Neem daar nog een competente regisseur bij en je denkt een film te zien die makkelijk binnen kan koppen. Jammer genoeg kon ik de stempel van Friedkin in deze film maar weinig herkennen, soms zelfs helemaal niet.
Het voornaamste nadeel dat de film heeft is dat het allemaal best gedateerd is geworden. De actiescenes komen nauwelijks over, de soundtrack overschreeuwt de thrillerscenes en de personages komen allemaal maar ouderwets over. Dat voor een film die me juist de indruk geeft dat het zijn tijd vooruit moest lopen. Wellicht dat de huidige technologie de film heeft ingehaald, maar indruk maken deed het bijna niet.
Wat ik ook jammer vond is dat geen enkele conversatie tussen personages naturel aanvoelt. Alles is nogal duidelijk gescript en geschreven. Met stomme verbazing zat ik bijvoorbeeld te kijken naar hoe het hoofdpersonage tegen zijn vrouw praat, en ook hoe deze terugpraat. Sommige recreatie-interacties voelen aan als een interrogatie. Ik kon er eigenlijk weinig uit serieus nemen, en ik vond het vooral een te simpele oplossing van Friedkin om ons de hintjes te geven over het verhaal.
Daartegenover staan wat aardige scenes. Zo is het geweld opvallend bloederig en gedetailleerd, raken de stillere en onheilspellende scenes volop het doel en kan ik de rol van Dafoe nog altijd behoorlijk waarderen. Past met zijn diepe stem en kille uitdrukking perfect in de rol die hij aangewezen krijgt. Ook fijn dat er wel degelijk een verhaal inzit, hoe zwakjes deze ook naar de kijker mag worden gecommuniceerd. Uiteindelijk blijft er voor mij vooral een film over waar ik weinig mee kan.

Foose
-
- 114 berichten
- 153 stemmen
De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.
Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.
Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?
Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.
De laatste tijd quote ik wel meer mensen aangezien het me momenteel ontbreekt om ietwat deftigs neer te pennen. Nu valt de eer aan jou

Ik volg je helemaal, idem voor dat eerste plothole. Dacht exact hetzelfde.. maar dat mag de pret niet bederven.
HEERLIJKE film. Had 'm nog nooit gezien en zelfs nog nooit van Peterson gehoord.. erg aangenaam verrast door deze acteur. Dafoe doet het zoals altijd goed, wat een karakterkop toch.
De sfeer en de soundtrack alleen al, fantastisch.

Roger Thornhill
-
- 5486 berichten
- 2153 stemmen
Grappig dat zoveel mensen hier de vergelijking met Miami vice trekken; ik heb die serie nooit gezien, maar ik moest zelf juist sterk aan Heat denken, met een politieman en een schurk die meer op elkaar lijken dan ze misschien zouden willen toegeven en met de achterbuurten, snelwegen en groezelige industrieterreinen –kortom alles behalve de glamour– van Los Angeles als decor. Natuurlijk worden de rollen ingevuld door minder prestigieuze (maar niet minder capabele) acteurs, en ook zijn er de gebruikelijke jaren-80-problemen van gedateerde mode, haren en muziek, maar daar heb ik bij deze film redelijk weinig last van. Bovendien heb ik Wang (of Huang zoals ze vroeger heetten) Chung altijd een leuk bandje gevonden – hun gejaagde soundtrack past ook wel goed bij de hoogspanning waaronder het personage van William L. Petersen werkt in zijn steeds wanhopiger pogingen om de zaak rond te krijgen. Mooi werk ook van onze landgenoot achter de camera. Al met al een fraai portret van de misplaatste bezetenheid van een overenthousiaste adrenalinejunkie inclusief de twist van zijn zeer onverwachte en behoorlijk bloederige dood.

ghostman
-
- 5697 berichten
- 5 stemmen
;(

teigertje
-
- 1558 berichten
- 2618 stemmen
Een inmiddels classic geworden, vroeger beroemde aktie misdaad film.
En een succesvolle film geweest.
Met de film muziek van de beroemde pop eighties band Wang Chung .
Nog steeds een prima film.

Ebenezer Scrooge
-
- 1917 berichten
- 2980 stemmen
Heerlijke score van Wang Chung; mid-80's elektropop met inbegrip van hun grootste hit Dance Hall Days. Lekker stukje ook aan het begin met dat nepgeld drukken, rustgevend, bevredigend zelfs.. How things are made.
Het (toen nog) groezelige LA, prachtig in beeld gebracht: hoogspanningsmasten, brede snelwegen, gaashekken, hier en daar een palmboompje, lage bebouwing; louche bedrijfspandjes en allerhande winkeltjes zoals we dat zagen in Unfinished Sympathy van Massive Attack (één van de beste clips ooit), ook in LA opgenomen overigens, aan West Pico Boulevard, tussen S New Hampshire Avenue en S Catalina Street. Leuk om dat eens te bekijken via Google Maps, ziet er wel iets netter uit nu.
Vergelijkingen met het toen immens populaire Miami Vice zijn niet te ontkennen, maar dat maakt de film er niet minder op.
Willem Dafoe nog zo jong, goeie kop. Beige colberts, stropdassen, Ray-Ban zonnebrillen... sowieso heel veel beige: beige luchthavens, beige ziekenhuizen, beige Chevrolets...
Hard, stoer, cool, maar ook erg geestig af en toe: "Ik kwam alleen maar pissen.."
Een half punt erbij trouwens voor die misleidende zogenaamde homokus, geweldig bedacht en uitgevoerd!
Het laatste nieuws

Mysterie uit true crime-documentaire van Netflix eindelijk opgelost door bekentenis

Nieuwe details bekend over aankomende spin-off van 'Suits'

Onderkoeling en stuntelende regisseur: Sigrid ten Napel had rol in geflopte Netflix-serie

'Sex and the City'-actirce Frances Sternhagen (93) overleden
Bekijk ook

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
179 reacties

Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
133 reacties

I, Daniel Blake
Drama, 2016
137 reacties

The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
124 reacties

Marathon Man
Thriller / Drama, 1976
208 reacties

The French Connection
Misdaad / Thriller, 1971
361 reacties
Gerelateerde tags
hold-up robberybungee-jump agentwraakcounterfeitlos angeles, californiëauto achtervolgingsecret servicecounterfeit money neo-noir
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.