• 159.413 films
  • 9.802 series
  • 29.092 seizoenen
  • 608.551 acteurs
  • 355.206 gebruikers
  • 8.897.084 stemmen
Avatar
 
banner banner

To Live and Die in L.A. (1985)

Actie / Misdaad | 116 minuten
3,33 405 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 116 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: William Friedkin

Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro

IMDb beoordeling: 7,3 (38.075)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 6 februari 1986

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot To Live and Die in L.A.

"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."

Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van de grunt

de grunt

  • 4274 berichten
  • 1569 stemmen

To Live and Die in L.A. 4K Blu-ray

Dat wordt aanschaf numero 5 maar dat verdient deze parel.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5697 berichten
  • 5 stemmen

Inhoudelijk lijkt To Live and Die in L.A. (1985) een beetje op Touch of Evil (1958) . Deze film kun je eigenlijk ook een beetje beschouwen als een update versie van de film van Welles . Volgens mij was dat eigenlijk dan ook de bedoeling van Friedkin . In beide films haalt een rechercheur van alles uit wat god verboden heeft om zijn doel te bereiken .

Touch of Evil (1958) - noir

To Live and Die in L.A. (1985) - neo noir

Lijkt me echt heerlijk om beide films in een double feature te zien .


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1671 berichten
  • 1747 stemmen

De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.

Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.

Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?

Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 7711 berichten
  • 4882 stemmen

Teleurstellende Friedkin.

Een vigilante-film met Dafoe als schurk, hoe mooi kan het leven eigenlijk zijn als je op dit project stuit. Neem daar nog een competente regisseur bij en je denkt een film te zien die makkelijk binnen kan koppen. Jammer genoeg kon ik de stempel van Friedkin in deze film maar weinig herkennen, soms zelfs helemaal niet.

Het voornaamste nadeel dat de film heeft is dat het allemaal best gedateerd is geworden. De actiescenes komen nauwelijks over, de soundtrack overschreeuwt de thrillerscenes en de personages komen allemaal maar ouderwets over. Dat voor een film die me juist de indruk geeft dat het zijn tijd vooruit moest lopen. Wellicht dat de huidige technologie de film heeft ingehaald, maar indruk maken deed het bijna niet.

Wat ik ook jammer vond is dat geen enkele conversatie tussen personages naturel aanvoelt. Alles is nogal duidelijk gescript en geschreven. Met stomme verbazing zat ik bijvoorbeeld te kijken naar hoe het hoofdpersonage tegen zijn vrouw praat, en ook hoe deze terugpraat. Sommige recreatie-interacties voelen aan als een interrogatie. Ik kon er eigenlijk weinig uit serieus nemen, en ik vond het vooral een te simpele oplossing van Friedkin om ons de hintjes te geven over het verhaal.

Daartegenover staan wat aardige scenes. Zo is het geweld opvallend bloederig en gedetailleerd, raken de stillere en onheilspellende scenes volop het doel en kan ik de rol van Dafoe nog altijd behoorlijk waarderen. Past met zijn diepe stem en kille uitdrukking perfect in de rol die hij aangewezen krijgt. Ook fijn dat er wel degelijk een verhaal inzit, hoe zwakjes deze ook naar de kijker mag worden gecommuniceerd. Uiteindelijk blijft er voor mij vooral een film over waar ik weinig mee kan.


avatar van Foose

Foose

  • 114 berichten
  • 153 stemmen

Bobbejaantje schreef:
De wereld is rot en de kijker zal het geweten hebben. De grenzen tussen goed en kwaad worden voortdurend afgetast en stelselmatig verlegd. Met cops (William Petersen en John Pankow) die er vreemde methodes op nahouden, aardig buiten de lijntjes kleuren, en de slechteriken (William Dafoe) die getuigen van werkethos op hun manier. Een echte neo noir dus. Wat zich hier en daar ook toont in de esthetiek en zeker ook in de rol die LA toegeschoven krijgt als stadsjungle die iedereen eronder krijgt.

Het is moeilijk, nagenoeg onmogelijk voor mij als kijker om enige sympathie te voelen voor het volkje dat deze film kleur geeft. John Pankow is lange tijd in de race om eruit te komen als morele winnaar maar ook hij gaat uiteindelijk briljant voor de bijl in de eindscène met Darlanne Fluegel. Naast de onverkwikkelijke moraliteit zal vooral de achtervolging met auto’s me bijblijven. Schitterend hoe men dat voor mekaar kreeg in de cinema van die tijd. Niet meer te overtreffen.

Wel stel ik me vragen bij enkele scenes:
1. De sleutelscene waarin Petersen en Pankow de undercoveragent in onderbroek zetten. De undercoveragent wordt afgeknald door 1 van zijn eigen onoplettende FBI collega’s en toch nemen Petersen en Pankow de ongelukkige dood van de man heel hard op zich. Waarom eigenlijk? Voor een rechtbank zouden ze toch makkelijk onschuldig kunnen pleiten voor de dood van de man. Enkel zouden ze veroordeeld worden voor de diefstal, wat uiteindelijk veel minder erg is.
2. Wanneer Petersen en Pankow in de wagen omsingeld zijn door de FBI wagens, springen de FBI’ers eruit, halen opnieuw de wapens boven, maar géén van hen roept ‘FBI’ of ‘Police you're under arrest’ of wat normaal gezien tot de standaard arrestatieprocedure hoort. Hoe kunnen Petersen en Pankow dan in godsnaam weten dat ze zich zouden moeten overgeven aan de politie en niet op het punt staan afgeknald te worden door gangsters?

Ik begrijp wel dat het voor het scenario en verloop van de film belangrijk is om deze 2 plotholes met de mantel der liefde te bedekken. Het is dan ook zeker en vast een entertainende film die het verdient om (her)bekeken te worden. Met een lekkere eighties soundtrack er bovenop.


De laatste tijd quote ik wel meer mensen aangezien het me momenteel ontbreekt om ietwat deftigs neer te pennen. Nu valt de eer aan jou

Ik volg je helemaal, idem voor dat eerste plothole. Dacht exact hetzelfde.. maar dat mag de pret niet bederven.

HEERLIJKE film. Had 'm nog nooit gezien en zelfs nog nooit van Peterson gehoord.. erg aangenaam verrast door deze acteur. Dafoe doet het zoals altijd goed, wat een karakterkop toch.

De sfeer en de soundtrack alleen al, fantastisch.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5486 berichten
  • 2153 stemmen

Grappig dat zoveel mensen hier de vergelijking met Miami vice trekken; ik heb die serie nooit gezien, maar ik moest zelf juist sterk aan Heat denken, met een politieman en een schurk die meer op elkaar lijken dan ze misschien zouden willen toegeven en met de achterbuurten, snelwegen en groezelige industrieterreinen –kortom alles behalve de glamour– van Los Angeles als decor. Natuurlijk worden de rollen ingevuld door minder prestigieuze (maar niet minder capabele) acteurs, en ook zijn er de gebruikelijke jaren-80-problemen van gedateerde mode, haren en muziek, maar daar heb ik bij deze film redelijk weinig last van. Bovendien heb ik Wang (of Huang zoals ze vroeger heetten) Chung altijd een leuk bandje gevonden – hun gejaagde soundtrack past ook wel goed bij de hoogspanning waaronder het personage van William L. Petersen werkt in zijn steeds wanhopiger pogingen om de zaak rond te krijgen. Mooi werk ook van onze landgenoot achter de camera. Al met al een fraai portret van de misplaatste bezetenheid van een overenthousiaste adrenalinejunkie inclusief de twist van zijn zeer onverwachte en behoorlijk bloederige dood.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5697 berichten
  • 5 stemmen

;(

"The bridge that agent Chance [William Peterson] bungee-jumps from in the opening act is the Vincent Thomas Bridge. This is the same bridge that director Tony Scott committed suicide by jumping from in 2012."

https://twitter.com/deathbedhoy/status/1609971873991004160


avatar van teigertje

teigertje

  • 1558 berichten
  • 2618 stemmen

Een inmiddels classic geworden, vroeger beroemde aktie misdaad film.

En een succesvolle film geweest.

Met de film muziek van de beroemde pop eighties band Wang Chung .

Nog steeds een prima film.


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 1917 berichten
  • 2980 stemmen

Heerlijke score van Wang Chung; mid-80's elektropop met inbegrip van hun grootste hit Dance Hall Days. Lekker stukje ook aan het begin met dat nepgeld drukken, rustgevend, bevredigend zelfs.. How things are made.

Het (toen nog) groezelige LA, prachtig in beeld gebracht: hoogspanningsmasten, brede snelwegen, gaashekken, hier en daar een palmboompje, lage bebouwing; louche bedrijfspandjes en allerhande winkeltjes zoals we dat zagen in Unfinished Sympathy van Massive Attack (één van de beste clips ooit), ook in LA opgenomen overigens, aan West Pico Boulevard, tussen S New Hampshire Avenue en S Catalina Street. Leuk om dat eens te bekijken via Google Maps, ziet er wel iets netter uit nu.

Vergelijkingen met het toen immens populaire Miami Vice zijn niet te ontkennen, maar dat maakt de film er niet minder op.

Willem Dafoe nog zo jong, goeie kop. Beige colberts, stropdassen, Ray-Ban zonnebrillen... sowieso heel veel beige: beige luchthavens, beige ziekenhuizen, beige Chevrolets...

Hard, stoer, cool, maar ook erg geestig af en toe: "Ik kwam alleen maar pissen.."

Een half punt erbij trouwens voor die misleidende zogenaamde homokus, geweldig bedacht en uitgevoerd!