- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
joolstein
-
- 11305 berichten
- 9318 stemmen
Na een paar jaar toch nog even een vraagje, zo in de voorbereidende fase, over wat wel en niet gedoogd wordt.
Misschien heeft de organistator een andere een mening erover
...maar volgens mij zit het zo....Docu's over horrorfilms, -franchises, -genres worden inderdaad ook goedgekeurd? Deze gaan namelijk duidelijk over horror. Er was ook een kopje docu in de sub-challenge.
Op IDMB is horror soms door de sub-catorgieen (die zijn naar mijn mening ook toegestaan) zeer uitgebreidt. Maar iedereen zal een film als bv. The Bridges of Madison County niet gauw als horror gaan labelen. De organistator doet niet moeilijk maar is wel streng en rechtvaardig. Bijvoorbeeld de film Beetlejuice waar geen horror bij staat echter bij Beetlejuice Beetlejuice staat deze wel...daar zal dus niemand (lijkt mij) moeilijk over te gaan doen. Alleen nu ook niet de grenzen gaan opzoeken of oprekken want daar ontstaat disscussie over. Dat will je natuurlijk voorkomen...en bij twijfel kan je altijd de organistator vragen of de film is toegestaan.
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
Misschien heeft de organistator een andere een mening erover
...maar volgens mij zit het zo....Docu's over horrorfilms, -franchises, -genres worden inderdaad ook goedgekeurd? Deze gaan namelijk duidelijk over horror. Er was ook een kopje docu in de sub-challenge.
Op IDMB is horror soms door de sub-catorgieen (die zijn naar mijn mening ook toegestaan) zeer uitgebreidt. Maar iedereen zal een film als bv. The Bridges of Madison County niet gauw als horror gaan labelen. De organistator doet niet moeilijk maar is wel streng en rechtvaardig. Bijvoorbeeld de film Beetlejuice waar geen horror bij staat echter bij Beetlejuice Beetlejuice staat deze wel...daar zal dus niemand (lijkt mij) moeilijk over te gaan doen. Alleen nu ook niet de grenzen gaan opzoeken of oprekken want daar ontstaat disscussie over. Dat will je natuurlijk voorkomen...en bij twijfel kan je altijd de organistator vragen of de film is toegestaan.
Ik ben ook zeker geen fan van het oprekken van de grenzen hoor. Een film als Halloweentown (1998) bijvoorbeeld - die ik zelf overigens niet gezien heb - wordt door veel mensen, vooral in het Amerikaanse, gezien als een van hun vroegste herinneringen aan Halloween, hun introductie tot 'spannende' films en uiteindelijk ook bepalend voor hun liefde voor horror. Maar... het is geen horrorfilm. En tegelijk kijken wij die horrorfilms in deze periode en niet midden in de zomer of in de lente omdat het zo sterk samenhangt met Halloween. Ook dingen als de Scooby Doo-tekenfilms krijgen vaker geen dan wel een horrortag, maar ze gaan wel over spoken, monsters en ander gespuis. Die zou ik dus wel willen omschrijven als griezelen - vooral voor de jongere garde.
Wderom: ik heb hier dus vooral voorbeelden van films die meer gericht zijn op de kleintjes - ja, ook gewoon uit puur eigenbelang met een twee- bijna driejarige -, vaak gelieerd aan Halloween, maar geen horrortag hebben.
joolstein
-
- 11305 berichten
- 9318 stemmen
Wderom: ik heb hier dus vooral voorbeelden van films die meer gericht zijn op de kleintjes - ja, ook gewoon uit puur eigenbelang met een twee- bijna driejarige -, vaak gelieerd aan Halloween, maar geen horrortag hebben.
officieel kan ik niet beslissen over specifieke vragen dus liggen we de vraag bij John Milton en alexspyforever
John Milton
-
- 24449 berichten
- 13579 stemmen
Ik had Oup's vraag al gezien hoor 
En idd omdat Alexspy al even niet ingelogd is, een berichtje via Steam gestuurd om het kort te sluiten.
Nog even in afwachting van witte rook, maar ga er maar vanuit dat het iets later wordt dan dat, omdat we het dit jaar weer eens iets korter willen laten duren. Denk in de richting van laatste week september beginnen en 6 weken door. Dus nog genoeg tijd om dingen bij elkaar te zoeken, voor we starten. 
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
We zullen het antwoord van de hoge heertjes afwachten.
John Milton
-
- 24449 berichten
- 13579 stemmen
We zullen het antwoord van de hoge heertjes afwachten.

en robertinho: we zullen de actuele spelregels weer ruim van tevoren posten, mochten die toch nog vragen onbeantwoord laten, dan horen we het graag 
IH88
-
- 9850 berichten
- 3203 stemmen
Ik had Oup's vraag al gezien hoor 
En idd omdat Alexspy al even niet ingelogd is, een berichtje via Steam gestuurd om het kort te sluiten.
Nog even in afwachting van witte rook, maar ga er maar vanuit dat het iets later wordt dan dat, omdat we het dit jaar weer eens iets korter willen laten duren. Denk in de richting van laatste week september beginnen en 6 weken door. Dus nog genoeg tijd om dingen bij elkaar te zoeken, voor we starten.
Oeh, dat is nog wel heeeel lang wachten
. Ergens tussen de 21ste en de 25ste? Dat zou ik nog wel kunnen volhouden haha.
Q Jones
-
- 3532 berichten
- 2908 stemmen
Ik ben niet zo heel actief meer op mm maar ik heb wel ontzettend veel zin in de horror challenge hopelijk komt daardoor mijn passie voor films wat terug. Wanneer begint ie
Dentheman
-
- 503 berichten
- 712 stemmen
Mijn kijklijst zo goed als af, althans, of er moet komende weken nog iets tussendoor fietsen...
Ik match later wel met de subgenre challenge die JM ons voor gaat schotelen
Ik heb er zin an, zeker na een eerder afgebroken vakantie, weer even wat leuks in het vooruitzicht
!
alexspyforever
-
- 21567 berichten
- 2328 stemmen
Hoge heertjes? Doe maar enkelvoud want tegenwoordig is dat JM. Dat ik de organisatie grotendeels aan hem heb gedelegeerd heb ik geen spijt van. Een andere stijl dan die van mij en dat vind ik allemaal prima als de deelnemers het maar leuk vinden om te doen. Daar gaat het uiteindelijk toch om
Ik denk dat ik volgende week aan mijn kijklijst ga beginnen, eerst nog een weekendje weg naar de kust (late trip met de familie).
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
Enne... hebben jullie nog tips van dingen die je afgelopen jaar, na de vorige challenge, gezien hebt die de moeite waard zijn? En dan bedoel ik niet de Backrooms, Obsessions en Bone Temples van deze wereld - daar komt iedereen vast wel een keer bij uit - maar films die onder de radar zijn gebleven, een verborgen pareltje uit de jaren '70, een low budget amateurproductie of kunstzinnige YouTube-short?
joolstein
-
- 11305 berichten
- 9318 stemmen
Enne... hebben jullie nog tips van dingen die je afgelopen jaar, na de vorige challenge, gezien hebt die de moeite waard zijn?
OEi, lastig maar zal het proberen, hoewel niet veel oudere films wel genoeg recentere films gezien natuurlijk Enkele tips die in de horror challenge passen; Suffer (2025) Deze film laat de passie zien van de mensen die erbij betrokken waren. Is het de beste fantasyfilm? Nee, misschien niet, maar het was een geweldige voor een fantasyfilm die geen miljoenen dollars heeft gekost.
Nog meer low-budget is Pater Noster and the Mission of Light (2024) Kleine waarschuwing; het is wel doe-het-zelf-spul maar met zoveel liefde en creativitetit gemaakt. DIt is echt iets voor de liefhebber! https://cdn.images.indiegogo.com/richtextimage/richtext/7a326ab2-370e-4d01-bc3d-1583e2cce7d7.jpg
Regisseur Adrián García Bogliano weet mij steeds te verrassen met heerlijk horror werk En deze deed dat zeer zker ook weer! Je moet trouwens van goede huizenkomen als je het aandurft om je film te vernoemen naar de genreklassieker The Exorcist La Exorcista (2022)
https://cdn.cinepremiere.com.mx/uploads/2022/11/La-Exorcista-trailer-CP1.jpg
De Indiana Jonesploitation-film Yuen Chun Hap Yu Wai See Lee (1986) is misschien niet origineel, maar wel knotsgek en ontzettend leuk. https://images.kinorium.com/movie/shot/84714/w1500_3254045.jpg
Minder horror en meer Historisch maar wel met een horroraanduiding op IDMB is Akelarre (2020) Het Baskenland in het jaar 1609 was voor deze meisjes geen pretje toen het heerschap Pierre de Rosteguy de Lancre langs kwam. https://pics.filmaffinity.com/Akelarre-831207128-large.jpg
Dit jaar eindelijk degelegenheid gevonden om de eerste film van Anthony DiBlasi te kijken. En dat was niet mis! Erg goed en ik vond het best heftig zijn Dread (2009) https://i0.wp.com/johnnyalucard.com/wp-content/uploads/2020/04/Dread-2009-2.jpg?resize=1024%2C662&ssl=1
Deze Mermaid (2025) is een apart filmpje maar erg gaaf Eigenlijk is het een Rom-Kom maar het horror-elemnent maakt dit leuker om te kijken. Het nog maffere Butt Boy (2019) vond ik ook al goed dus Tyler Cornack is voor mij een naam die ik in de gaten ga houden! https://media.stpetecatalyst.com/uploads/2026/05/MERMAID_6.jpg
Als je het oude Frankenstein-verhaal eens op een goede moderne manier wil zien, dan kan ik je deze Frankenstein (2015) aanraden. Van de maker van de horrorklassieker Candyman (1992) (die ook een cameo heeft in deze film) De film vergt wel iets meer dan de gemiddelde bioscoopfilm maar is zeker één van de meer interessante films gebaseerd op Mary Shelleys roman. https://obsessionb.com/wp-content/uploads/2016/05/595249-r_1920_1080-f_jpg-q_x-xxyxx.jpg?strip=info&w=1620
Kijk zoveel films dat ik wel door kan blijven gaan maar laten we dat maar niet doen....
Nog ééntje dan ! Shepherd (2021) zag ik gistern en die was helemaal niet slecht! Onbewoond eiland, vuurtoren, een man alleen met zijn verdriet ...dat kan bijna niet goed gaan ! https://image.tmdb.org/t/p/original/lqdlcNMKwQzo4H5eluWZnuR4MRU.jpg
Number23
-
- 8684 berichten
- 5835 stemmen
Wow, ik ben hier lang niet geweest zeg. Was al helemaal bij tijdens het lezen dat er opeens een startdatum zou zijn, maar zo ver ist nog niet gelukkig.
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
Goeie tips joolstein! Niet geheel verrassend dat de meeste van deze films op Letterboxd een veel hoger gemiddelde hebben dan hier. Daar zitten misschien iets meer genreliefhebbers en kijkers die de charme van een minder budget kunnen waarderen.
Volgens mij draaide Pater Noster vorig jaar op BUT filmfestival en toen heb ik er ook veel positieve reacties over gehoord. The Seventh Curse klinkt ook cool, maar met horror-komedies/avonturen/actie/martial arts films uit Hong Kong van die periode ben ik toch altijd een beetje bang dat het vooral... waanzin is, haha.
Ik zal morgen zelf ook nog wat tips neerpennen, als ik achter mijn computer zit.
John Milton
-
- 24449 berichten
- 13579 stemmen
Ha allemaal,
Alexspy en ik hebben de data voor de challenge samen vastgelegd. Iets later dan sommigen hadden gehoopt, maar ook wat beknopter qua duur, wat een hoop mensen vast aan zal spreken. We willen de challenge dit jaar weer wat korter houden, om 'horror-moeheid te voorkomen, en te kijken hoe dit bevalt. Mocht de meerderheid bij het aflopen in tranen zijn, dan kunnen we altijd weer kijken naar een aanpassing voor volgend jaar.
https://i.imgflip.com/525pv9.jpg
De challenge loopt van vrijdag 25 september tot vrijdag 6 november 23:59 uur, en ik zal de spelregels en aankondiging volgende week posten 
joolstein
-
- 11305 berichten
- 9318 stemmen
We willen de challenge dit jaar weer wat korter houden, om 'horror-moeheid te voorkomen, en te kijken hoe dit bevalt.
Top bijna beginnen!!
Maar 'Horror-moeheid...
Voor een Die-hard als mij die bezig is om een goede 4 maanden enkele en alleen horror te kijken...Mijn horrorchallenge is namelijk al begonnen
Kijk vanaf 1 augstus al horrorfilms voor de 100 Horror Movie's in 92 Days Honderd films in 92 dagen is het streven maar meer mag natuurlijk ook en zit nu op 55 films dus ik zit al lekker in de flow...Die challenge stopt op 31 oktober en ik trek hem dan nog even lekker door tot 6 november . Sowieso is de MM-horrorchallenge veel leuker en unieker!
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
Recent heb ik op BUTFF een paar leuke films gezien. Een van mijn favorieten was Scared Shitless (2024). Veel (en goeie!) practical effects, onwijs leuke chemie tussen vooral Steven Ogg (die men vooral schijnt te kennen van GTA... V?) en de rest van de cast, en een heerlijk korte speelduur. Was in een volle zaal echt een feestje, maar ik denk dat ie het thuis ook goed doet.
https://images.mubicdn.net/images/film/418728/cache-984754-1745502891/image-w1280.jpg
Op datzelfde festival zag ik ook Slugs, Muerte Viscosa (1988) van regisseur Juan Piquer Simon, die vooral bekend is van de cultklassieker Pieces (1982). Waar Pieces meer past binnen het 'so bad it's good' idee, is Slugs, toegegeven ook niet steengoed, wel veel professioneler gemaakt en van een meer hoogstaand niveau. Veel practical effects weer, een gezellig Amerikaans stadje, geglibber, en de nodige soap opera dialogen - dat is denk ik die Spaanse invloed.
En toen ik net m'n diary op LB zat door te spitten viel me op dat de films die ik afgelopen jaar gezien heb die ik echt goed vond toch vooral rewatches waren. Denk daarbij aan Wolfen (1981), The Entity (1982), en The Fog (1980). Er is er eentje die ik afgelopen jaar drie keer heb gezien. Omdat ik 'm met studenten heb gekeken voor een 'filmclubje' en omdat we 'm binnenkort weer gaan bespreken voor een workshop op een conferentie over A.I. Met iedere kijkbeurt vind ik 'm beter worden: Demon Seed (1977).
https://diaryofamoviemaniac.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/01/demon2-1.jpg
joolstein
-
- 11305 berichten
- 9318 stemmen
Een van mijn favorieten was Scared Shitless (2024),
Jaaah die had ook zomaar in mijn tip-lijstje kunnen staan! Heerlijk entertainment met praktische effecten van niemand minder dan Steven Kostanski van Astron-6 TOP-film! Net als Slugs, Muerte Viscosa (1988) en Pieces (1982) die ik ook hoog heb zitten 
Number23
-
- 8684 berichten
- 5835 stemmen
Verdomme robertinho was je op BUTFF?!? Leuk joh! Ik was er ook weer 8 dagenlang intensief vrijwilliger en heb een stuk of 13 films gezien als operateur, maar stond niet bij de 2 die je noemt. Scared Shitless had ik al gezien, die is erg leuk.
Nu heb ik spijt dat ik hier niet meer reclame heb gemaakt voor het festival, zou jullie daar graag een keer treffen.
En Pater Noster draaide op de eendaagse winter editie van BUT in januari.
Komend jaar gaat dat hoogstwaarschijnlijk op 9 januari plaatsvinden.
robertinho
-
- 1540 berichten
- 3069 stemmen
Verdomme robertinho was je op BUTFF?!? Leuk joh! Ik was er ook weer 8 dagenlang intensief vrijwilliger en heb een stuk of 13 films gezien als operateur, maar stond niet bij de 2 die je noemt. Scared Shitless had ik al gezien, die is erg leuk.
Nu heb ik spijt dat ik hier niet meer reclame heb gemaakt voor het festival, zou jullie daar graag een keer treffen.
En Pater Noster draaide op de eendaagse winter editie van BUT in januari.
Komend jaar gaat dat hoogstwaarschijnlijk op 9 januari plaatsvinden.
Ik kom sinds een jaar of drie a vier. Afgelopen wintereditie lag ik helaas uitgeteld met koorts en buikgriep op de bank de hele week. Had graag Deathstalker willen zien. Gelukkig wel via via een 'Pee Pee Poo Poo Pen' weten te bemachtigen.
Afgelopen keer zag ik naast eerdergenoemde films ook Degradable (geweldig!), Welcome to Paradise, Wolf Moon Rising en Death Ranch.
8 dagen lang vrijwilligen... pittig. Heel leuk, maar ook pittig, haha.
moviemike
-
- 1414 berichten
- 5894 stemmen
Ha allemaal,
Alexspy en ik hebben de data voor de challenge samen vastgelegd. Iets later dan sommigen hadden gehoopt, maar ook wat beknopter qua duur, wat een hoop mensen vast aan zal spreken. We willen de challenge dit jaar weer wat korter houden, om 'horror-moeheid te voorkomen, en te kijken hoe dit bevalt. Mocht de meerderheid bij het aflopen in tranen zijn, dan kunnen we altijd weer kijken naar een aanpassing voor volgend jaar.
(afbeelding)
De challenge loopt van vrijdag 25 september tot vrijdag 6 november 23:59 uur, en ik zal de spelregels en aankondiging volgende week posten
Volgend jaar van 15 mei tot en met 15 november?
Dan is er nog een half jaartje ruimte om eens iets anders te bekijken 
Number23
-
- 8684 berichten
- 5835 stemmen
Afgelopen keer zag ik naast eerdergenoemde films ook Degradable (geweldig!), Welcome to Paradise, Wolf Moon Rising en Death Ranch.
8 dagen lang vrijwilligen... pittig. Heel leuk, maar ook pittig, haha.
Ja m'n ADHD brein draait overuren op dat festival.
Paar dagen opbouwen met de crew en dan elke dag een beetje drukker, tussen diensten van hot naar her rennen, overal korte gesprekjes met filmmakers, bezoekers, vrijwilligers en vrienden.
Donderdag nog 2 regisseurs onder m'n hoede genomen met introducties en alles en dan elke dag stevig afsluiten met veel speciaal bier om er s'ochtends weer te staan met m'n brakke kop.
Zaterdagavond nog zitten doorzakken met die gasten van Degradable, grappige dudes.