- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
117. Primitive War (Film, 2024)
135 minuten
ftv= 2p
puntt= 248
Prima dino film tijdens de Vietnam oorlog. Een reddingsteam moet de jungle in om een vermist peloton te vinden. Daar in de jungle vinden ze niet alleen de verwachte vijand, maar ook nog eens verschillende dinosauriërs. Dat klinkt misschien raar maar de film werkte prima. De dinosauriers zagen er prima uit, helemaal voor een relatief laag budget. Er zaten wel wat kleine foutjes in, maar niets storend vond ik zelf. Wel vervelend was dat zoveel in het donker afspeelde. De dialogen waren ook niet helemaal top en een bepaalde verhaallijn voelde als overbodig. 3*
Hans Landa
-
- 105 berichten
- 7 stemmen
93. Hellraiser III: Hell on Earth (Film, 1992)
93 minuten
FTV/RW: RW: 1 punt
Puntentotaal: 187
Subgenre: -
Themaklassement: 81 punten
Had zin om in iedergeval de eerste drie delen te bekijken. De hele reeks, op ik geloof het eerste deel na zag ik pas bij een vorige challenge voor het eerst, ik kan mij herinneren dat ik deze toen leuker vond dan nu, dacht dat er meer goor in zou zitten. Ik ga nu vooral naar de beoordelingen kijken van de andere delen wat ik verder nog uit de reeks wil zien, in iedergeval nog de Hellraiser van een paar jaar terug.
94. The Pope's Exorcist (Film, 2023)
103 minuten
FTV/RW: FTV: 2 punten
Puntentotaal: 189
Subgenre: 41. Exorcism Horror
Themaklassement: 82 punten
https://static0.cbrimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/04/pope-exorcist-1.jpg
Tja, een van mij minder favoriete genres, ligt vrijwel altijd iemand op bed wat te kreunen, was destijds leuk in de exorcist, maar spannend is het niet, vrij saai zelfs, er zijn leukere films in dit genre. Russel Crowe zorgt dat de film nog kijkbaar is.
91 minuten
FTV/RW: RW: 1 punt
Puntentotaal: 190
Subgenre: 50. Hammer Horror
Themaklassement: 83 punten
https://sobrosnetwork.com/wp-content/uploads/2023/10/resident-2011-5.jpg
Jaren geleden al eens gezien, maar kon mij er nog weinig van herinneren, ook niet heel bijzonder.
100 minuten
Puntentotaal: 192
Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror
Themaklassement: 84 punten
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2021/08/session-9-2.png
Beetje een low budget spookhuizenfilm, leuke setting wel, maar trage opbouw met een weinig verrassende finale.
97. Day of the Woman (Film, 1978)
101 minuten
Puntentotaal: 194
Subgenre:
https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2017/10/i-spit-on-your-grave.jpg
Ik geloof dat ik de remake jaren geleden tijdens een horrormarathon in een halloweennacht in Pathe Tuschinski heb gezien, ik kan mij er nog vrij weinig van herinneren. Ik lees dat die film beter is dan het origineel. Ik vind het origineel erg sterk, wordt niet moeilijk gedaan over naaktheid en geweld, mooi in beeld gebracht, geen straf om naar de hoofdrolspeelster te kijken, alleen het einde had beter gekund. Ook maar de remake meenemen in de challenge, nu wel benieuwd.
98. Pennywise: The Story of It (Film, 2021)
126 minuten
Puntentotaal: 196
Subgenre: 37. Documentary / Mockumentary Horror
Themaklassement: 85 punten
Toch wel een thema waar ik enigszins tegenop zag, heb weinig met docu achtige films en/of making of's, al kon ik vroeger wel naar de making ofs van de LOTR delen kijken of bijv de 4uur durende making of van Old Boy. Nu zag ik deze er tussen staan over IT. Pennywise vind ik dan weer een erg interessant personage, net als vele vroeger heel wat nachtmerries gehad wat jaren duurde en toch bleef de interesse in de film maar ook in de nieuwe delen, die helaas niet zo sterk zijn als de miniserie, meer fantasie en deze is echt spannend. De originele cover met Pennywise zn groene griezelhanden die de hoes los scheuren vind ik nog steeds een van de tofste bestaande covers, simpel maar erg effectief. Making-of was prima, ook leuk dat Tim Curry erin zat, veel info over de film, had alleen wat korter gemogen.
89 minuten
Puntentotaal: 198
Subgenre: 98. Werewolf Horror
Themaklassement: 86 punten
Vermakelijke weerwolven film, totdat de weerwolven in beeld komen. Begint echt sterk, goede spanningsopbouw, alsnog een van de beter weerwolvenfilms.
100. Better Watch Out (Film, 2016)
89 minuten
FTV/RW: RW 1 punt
Puntentotaal: 199
Subgenre: 51. Holidays / Christmas Horror
Themaklassement: 87 punten
https://images.mubicdn.net/images/film/156322/cache-158986-1745493121/image-w1280.jpg?size=800x
Sterke kerstfilm, wie 'm nog niet heeft gezien vooral niet veel over lezen en gewoon gaan kijken, aanrader.
101. The Wicker Man (Film, 1973)
100 minuten
Puntentotaal: 201
Subgenre: 40. European Horror
Themaklassement: 88 punten
https://vraikaiser.com/wp-content/uploads/2019/09/the_wicker_manbanner.png?w=1300
Een politie inspecteur die de verdwijning van een 12 jarige onderzoekt, zijn een hoop goede sekte achtige films, deze hoort daar niet bij naar mij idee, duurt allemaal net te lang en finale valt tegen.
102. Pet Sematary (Film, 1989)
103 minuten
Puntentotaal: 203
Subgenre: 83. Stephen King Horror
Themaklassement: 89 punten
https://miro.medium.com/1*x77LP_yIEqUi3qToR1imHQ.jpeg
Ik ben een andere foto van het kind vaak tegengekomen op internet, ik dacht altijd dat het een scene was uit The Omen, maar Pet Sematary dus, niet mn favoriete stephen king verfilming, er zijn leukere verhalen van hem.
103. Titane (Film, 2021)
108 minuten
Puntentotaal: 205
Subgenre: 59. New French Extremity Horror
Themaklassement: 90 punten
https://ychef.files.bbci.co.uk/1280x720/p09ph9d4.jpg
Bij het genre New French Extremity Horror vergelijk ik alles met Martyrs en Ills oa, deze Titane begon zelfs ook erg sterk, mooie kills, maar zodra ze zwanger raakt van een auto wordt het allemaal wat minder.
Voltooid: 90/100
V: 1-10: (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,)
V: 11-20: (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20)
V: 21-30: (21,22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30)
V: 31-40; (31,32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40)
V 41-50: (41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50)
51-60: (51, 52, 53, 55, 56, 57, 58, 59, 60)
61-70: (61, 63, 65, 67, 69, 70)
71-80: (71, 72, 73, 74, 75, 76, 79, 80)
81-90: (82, 83, 84, 85, 86, 87, 89, 90)
91-100; (91, 93, 94, 95, 96, 97, 99, 100)
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
75. The Conspiracy (Film, 2012)
Speelduur: 85 minuten (FTV, Canada)
Punten: 2 (totaal 163)
Thema: 37. Documentary / Mockumentary Horror
Voltooid: 75/100 (1-4, 13-17, 19-22, 27-29, 31-34, 36-40, 42-44, 46-53, 55-65, 68-77, 79-82, 85, 86, 88-100)
Beoordeling: 2.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/rw5KkuMdw9wPaHh6HAZNCJUBtUi.jpg
Redelijke mockumentary waarin documentaire-makers Aaron en Jim een interview opnemen met een samenzweringsaanhanger - die kort daarna plots van de aardbodem verdwijnt. Aaron en Jim gaan verder op onderzoek uit, en er blijkt meer en meer van waarheid achter deze theorieën te zitten. In de praktijk, een soort van NWO/global elite die achter de schermen overal aan de touwtjes trekt, maar ook een beetje een knullige Mithraïsche sekte blijkt. Het is wel redelijk gedaan, maar het bleef allemaal wel erg binnen de lijntjes. En ook de aard van die sekte vond ik niet zo sterk. Gemiddelde thriller.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
80 Sinners (Film, 2025)
Speelduur 137 min.
FTV 2 punten
Totaal 169
Thema 64 Historical
Themaklassement : 74 punten ( 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 11 + 12 + 13 + 15 + 16 + 17 + 18 + 19 + 21 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 33 + 34 + 35 + 36 + 37 + 39 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 46 + 47 + 48 + 49 + 51 + 53 + 54 + 56 + 57 +58 + 60 + 62 + 63 + 64 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 73 + 74 + 75 + 76 + 79 + 80 + 82 + 83 + 86 + 87 + 88 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 3,5*
https://web.atlanticfilm.mycloudcinema.com/media/stills/1179/1920/35250b2d-be35-4743-acfd-ecc7337aba4e.jpg
Als je er volledig blind ingaat, kan deze film je wel verrassen want de film kent een lange opbouw waar je op een bepaald moment denkt waar blijft de horror. En dan opeens weet je met welk soort kwaad je te doen hebt en toegegeven die zag ik niet aankomen. Het verhaal kent dus een geduldige opbouw, al had er toch wat meer voorgeschiedenis van de twee broers mogen zijn in het verleden van Chicago. De opbouw gaat vooral naar de koop van een zagerij waar de twee broers een feesttent van willen maken. Ze trommelen verschillende vrienden en kennissen op met als doel om de feesttent goed te kunnen runnen. Daardoor een redelijk lange introductie van verschillende personages. Wanneer het kwaad in gang schiet, wordt het tempo onmiddellijk in de hoogte geschoten met redelijk wat bloederige scènes. De gedachte van From Dusk Till Dawn is dan niet ver meer, maar qua gore en opzet komt deze film wel niet in de buurt van die klassieker. Toch weet deze horrorprent voldoende te vermaken door gebruik te maken van mooie beelden en passende sfeervolle muziek gecombineerd met gore. De scène in one shot waarin heden, verleden en toekomst in elkaar zijn verweven, is een prachtige scène. Overigens is het slot goed bedacht want als je de film goed hebt gevolgd , is dit een logische en bevredigend einde van de film. 7/10
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
112 minuten
ftv= 2p
puntt= 250
Dit voelde als een lange zit. Een witchboard wordt uit een museum gestolen en de dief komt te overlijden. Emily vindt het bord en neemt het mee naar huis. Samen met Brooke probeert ze het bord uit en daarna komt iedereen in de problemen. Het verhaal van de heks was niet erg origineel en de film duurde veel te lang. De personages waren allemaal zo oppervlakkig of irritant, zelfs de steeds terugkerende kat was niet leuk, Nergens wordt het eng of spannend. De vele flashback scenes haalden ook nog eens de vaart uit het verhaal. De film had zeker wel potentie, maar eruit komen deed dat niet. 2*
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
119. Halloween: The Curse of Michael Myers (Film, 1995)
88 minuten
ftv= 2p
puntt= 252
Deel 6 van de Halloween reeks. Het is 6 jaar na deel 5 en Jamie is bevallen van Michaels baby. Ze ontsnapt met de baby en Michael gaat achter haar aan. We leren nu dat Michael vervloekt is door de vloek van Thorn en waarom hij zijn hele familie wil vermoorden. Erg bevredigend is dat echter niet. De sekte die erbij wordt gehaald vond ik niet erg interessant en maakte dit deel juist minder leuk. Michael krijgt hier veel te weinig tijd om zijn ding te doen en de film spannend te maken. Wie de slechterik in het verhaal is zie je vanaf het begin al aankomen en leidt alleen maar de aandacht af van Michael. De makers probeerden te hard er wat anders van te maken en juist daardoor valt het resultaat tegen. 2,5*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
22. Sangue negli Abissi (Film, 1989)
aka Deep Blood
93 minuten
FTV
Puntentotaal: 42 + 2 = 44
https://images.mubicdn.net/images/film/127526/cache-111660-1745492326/image-w1280.jpg
Ik sluit me aan bij de recensie van joolstein. Dit is een wel heel gemakzuchtige Italiaanse Jaws rip-off van Joe d'Amato. De haai werd veel te weinig gebruikt en de overwegende mannelijke cast is gewoon niet interessant met nogal wat zijplotjes die halfbakken zijn uitgewerkt en vaak weinig toevoegen aan de film. D'Amato voert enkele aantrekkelijke vrouwelijke personages op maar doet er bitter weinig mee, ze dienen enkel als love interest
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
106 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 43
Thema 61. Witchcraft Horror - Aantal punten: 22
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2020/Witches/004.jpg
Roald Dahl. Een remake. Oma en kleinkind in een strandhotel. Kleinkind stuit op een heksenvergadering en wordt evenals een aanwezig vriendje in een muis veranderd. Een hoop consternatie en hectiek volgt. Film en verhaal amuseren. Omdat het een sterk verhaal is natuurlijk, maar ook vanwege de invulling van de personages. Octavia Spencer is leuk als oma. Stanley Tucci is een amusante hotelmanager. En Anne Hathaway doet het met overdreven accent en uitgelaten gegesticuleer leuk als opperheks. Ze is niet erg angstaanjagend, maar dat past ook niet bij de vriendelijke toon van deze familiefilm.
De film heeft vaart. Iets teveel hinkt de film op korte kicks en rent van de ene hectische scène naar de andere. Dat is tot op zekere hoogte lekker maar maakt ook dat de film niet veel van de kijker vraagt. Die kan zich gemakzuchtig laten voeren met fastfood en hoeft zich tijdens de film niet in te spannen om gebeurtenissen met elkaar in verband te brengen of te bepalen wie goed en wie slecht is. De film doet het voor je. Wel zo gemakkelijk. Ik zal eerlijk zeggen dat ik fastfood zo nu en dan wel apprecieer.
3*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
96 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 45
Thema 70. Remake Horror - Aantal punten: 23
https://www.virtual-history.com/movie/photo/14/large/ewan_mcgregor4.jpg
Nightwatch zet vooral in op sfeer. Het verhaal over een student die nachtwaker wordt in een mortuarium is van begin tot eind bijzonder beklemmend. De film speelt zeer geslaagd met de afschuwelijke gedachte dat er tussen al die dode lichamen mogelijk opeens een lichaam een beweging of een geluid maakt. Verrekte creepy, vond ik het. Het beklemmende gevoel wordt versterkt door het sfeergevoelige gebouw waar de meeste handeling plaatsvindt. Het gebouw met nauwe gangen en steriel ingerichte kamers met opgebaarde lichamen zorgt voor een extra drukkende basissfeer.
Die drukkende atmosfeer heeft effect op de verbeelding van het personage en de paranoïde angst die dat teweeg brengt wordt heel goed op de kijker overgebracht. Dat de wending in het verhaal redelijk snel te achterhalen is, doet daar geen afbreuk aan. Uiteraard was het leuker geweest om pas aan het einde het foute personage eruit te pikken. Het aantal personages is echter tamelijk dun gezaaid, zodat het aantal gegadigden voor de foute rol op voorhand al niet hoog was. Van de kijker in de rol van detective wordt dus niet veel gevraagd. Bornedal had daarin wat mij betreft nog wel wat speelruimte kunnen creëren. Maar goed, ook zonder dit element is Nightwatch gewoon een solide, spannende en sfeervolle horrorthriller.
3.5*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
24. Somnium (2024)
90 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 47
Thema 36. Directed by women Horror - Aantal punten: 24
https://mailnewsgroup.com/img/0365/0365705.jpg
Over een meisje van het platteland (heel aardig gespeeld door Chloe Levine) dat een filmster wil worden. Uiteraard gaat dat niet erg voortvarend, Om de audities heen heeft ze daarom een baantje in een slaapkliniek. In de nachtelijke uren past zij op de slapende patiënten. Tot zover biedt de film niets oorspronkelijks. Regisseur en schrijver Racheal Cain voorziet haar verhaal daarom toch maar van iets oorspronkelijks. Het blijkt namelijk dat de kliniek een programma heeft dat de wensen en hartstochten die de patienten in hun dromen beleven, na de behandeling in realiteit worden omgezet. Dat klinkt misschien prettig voor de patiënt, maar aangezien Somnium een psychologische thriller is, valt dat tegen. Er zijn bijeffecten.
Somnium drijft op sfeer. Een sfeer die verontrustend aanvoelt. Het verhaal ontplooit zich langzaam en hoewel sfeervol gefilmd is er van spanning weinig sprake. Zoals verwacht gaan droom en realiteit door elkaar lopen en raakt Chloe Levine daar ook van onder de invloed. Ik raakte er niet geweldig enthousiast door. Dat lag niet aan Chloe. Zij kan er ook niets aan doen dat het verhaal eigenlijk bleef steken in het spel tussen droom en realiteit. Je kijkt naar iets dat maar niet op gang wil komen. Zo heb ik het althans ervaren.
2.5*
Seam
-
- 991 berichten
- 2310 stemmen
87 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 43
Omdat meerdere mensen hier deze film toch een positieve beoordeling gegeven hadden, ook maar eens geprobeerd.
Wat een hotmess, deze film. Best wel wat interessante en ambitieuze dingen, maar ook veel amateurisme. Acteerwerk is mega theatraal, vooral die vader kan gewoon echt niet acteren, alles is echt mega over de top terwijl het wel serieus probeert te zijn. Make up en effecten zijn soms echt goed, andere keren echt heel matig (zoals de blaren op het gezicht en de schisis van het hoofdpersonage). Script gaat alle kanten op en is daardoor wel mega onverwacht.
Mega onhandige expositie over wat er aan de hand is, maar gelukkig wel aan het begin van de film zodat je in ieder geval dat alvast uit de weg hebt.
Er zitten vier bizarre time skips in de film en worden niet chronologisch gedaan. Ik had echt geen flauw idee welke kant de film op ging. Perspectief wisselt ook op de meest vreemde momenten. In de openingsscene zit er een stuk first person view met gesimuleerd knipperen. Ambitie volop, maar all over the place.
Maar op het einde probeert het dan toch weer grappig te zijn, op meerdere momenten zelfs? Ik snapte er helemaal niks wat deze film nou echt wilde bereiken.
Sfeervol wel en paar leuke schrikmomenten. In ieder geval wel de moeite waard om eens te zien, was zeker vermakelijk (hoewel niet altijd om de juiste redenen).
1* voor de slechte stukken, 3.5* voor de kwaliteit. Maken we er maar 2.5* van.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
95 minuten
ftv= 2p
puntt= 254
Slechte film over een reuze everzwijn. Jake woont op een soort boerderij en op een avond wordt hij aangevallen door het beest. De zwijn neemt zijn kleinzoon mee, maar niemand gelooft Jake en mensen verdenken hem ervan. Dan komt er een journaliste Beth en die wil een reportage maken over het doden van kangoeroes. Zij wordt ook aangevallen en verdwijnt. Haar echtgenoot gaat op zoek naar haar. Zo veel in de film vond ik vervelend. Zo zag je hoe honden de zwijnen aanvielen en ik weet wel vrij zeker dat dit echt was, iets waar ik niet van hou in films. Daar komt bij dat sommige personages ronduit idioot waren en de meest domme beslissingen maakten: een man is op de vlucht voor het zwijn en zet bv dan zijn koptelefoon op. De film zag er qua kleurgebruik wel mooi uit en het zwijn leek ook vrij echt, dus dat waren dan de enige positieve punten, 1,5*
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
86. Chateau (2024)
83 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 184
Subgenre: 48. Gothic Horror / Urban Gothic Horror
Eigen rating: 1,5*
De dronebeelden zijn zonder meer sfeervol wanneer het aankomt op vormgeving, maar daar zal je het als griezelliefhebber vervolgens mee moeten doen. Irritante en oninteressante personages komen bij elkaar om een veel te overzichtelijk huis te filmen en lopen naar het einde toe tegen wat spoken aan. We hebben het allemaal al eens eerder gezien, maar de zielloze beeldvoering van Luke Genton maakt het weinig opvallend.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
87. Four Nights in Fear Forest (2024)
72 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 186
Subgenre: -
Eigen rating: 1,0*
Ik kwam er pas in de eerste minuut achter dat Mark Polonia achter het roer stond, toen kon ik alle filmfun wel meteen vaarwel zeggen. Het eindresultaat is dan ook precies wat je kunt verwachten. Gemaakt met weinig passie, geen sfeer en vooral een uiterst goedkope aankleding. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat deze film voor Splatter & Gore Horror, maar het aantal bloedspetters zijn op één hand te tellen en kon dus niet doorgaan.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
84 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 188
Subgenre: 86. Teen Horror
Themaklassement: 82 punten
Eigen rating: 2,0*
Qua expliciet geweld is er genoeg aan de hand, maar verder is Blood Night vooral onoverzichtelijk, oninteressant en onsympathiek. Het eerste kwartier vormt in ieder geval meteen het beste kwartier. Daar hangt een fijne snelheid en een lekkere flow, wat daarop volgt is toch vooral materiaal om te vergeten. Liefhebbers van Danielle Harris zullen bovendien langer dan een uur moeten wachten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
23. Man's Best Friend (Film, 1993)
87 minuten
FTV
Puntentotaal: 44 + 2 = 46
Ik vraag me af waarom ik bij een goeie horrorfilm over een killer dog steevast Cujo als aanrader kreeg en niet deze Man's best friend. Niet dat Cujo zo slecht is maar die film heeft veel saaie stukken en voelde meer aan als mensen die zichzelf in een voertuig hadden opgesloten omdat er buiten een bloeddorstig beest rondwaart. Het had evengoed een ander gevaarlijk dier dan een hond kunnen zijn geweest.
Man's best friend gooit het over een heel andere boeg en komt met een eenvoudig doch boeiend verhaal. Ally Sheedy als Lori de journaliste je wordt er op slag verliefd op als je haar bezig ziet met Max. Bij momenten voelt het als Beethoven going evil omdat er soms momenten zijn die (bedoeld of onbedoeld) komisch overkomen. Maar laten we wel wezen Max is een killer zeker naar degene die niet aardig tegen hem zijn. Ik heb me op geen moment verveeld en moet stellen dat ik deze samen met The Pack uit de jaren 70 reken tot de beste killer dog horrorfilms. Dat Cujo nog gemiddeld een 6.1 scoort op imdb en deze slechts 5.3 vind ik een behoorlijke aanfluiting.
Roll over Beethoven and Cujo zou ik zeggen, here comes Max!
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur 106 min.
FTV 2 punten
Totaal 171
Thema /
Themaklassement : 74 punten ( 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 11 + 12 + 13 + 15 + 16 + 17 + 18 + 19 + 21 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 33 + 34 + 35 + 36 + 37 + 39 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 46 + 47 + 48 + 49 + 51 + 53 + 54 + 56 + 57 +58 + 60 + 62 + 63 + 64 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 73 + 74 + 75 + 76 + 79 + 80 + 82 + 83 + 86 + 87 + 88 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 3*
https://cdn.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2022/12/play-dead.jpg
Vlot tempo, enge locatie, degelijk acteerwerk en redelijk wat bloederige horrorelementen in deze vermakelijke thriller die weliswaar niet echt spannend is. 6/10
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8921 stemmen
113 Sumala (2024)
113 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 238 + 2 = 240 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 71. Revenge Horror
Themaklassement: 74 + 1 = 75 punten
Voltooid; 1- 71, 75, 77, 78, 83, 86, 93
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzk4MmIxMjMtYzFjNi00M2Q0LWIzNzMtMmJjMDU1ZDExNDcxXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Fijne Indonesische horrorfilm. Standaard maar het weet goed indruk te maken! Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een getuige die uitlegt waarom kinderen thuis moeten zijn voor het donker. Waarom is me niet duidelijk want het voegt niets toe. Het begin en de afsluiting hadden ook gewoon weg kunnen worden gelaten.
Enfin het verhaal gaat over Sulastri en Soedjiman, een rijk stel in Semarang dat ondanks inspanningen kinderloos blijft. Soedjiman stelt zijn vrouw een ultimatum: binnen een jaar bevallen van zijn erfgenaam, of hij vindt een nieuwe vrouw. Dus gaat de vrouw naar een sjamaan die zwarte magie praktiseert om een kind te krijgen. Ze sluit een pact met specifieke regels die resulteert in de geboorte van een tweeling. Tja die regels worden uiteraard zo snel mogelijk overtreden
Hoewel het alle conventies van het genre volgt, doet de film dat op een grimmige en compromisloos grafische manier, waarbij subtiliteit vanaf het begin de deur uitgaat. Er zijn eerlijk gezegd maar weinig tot zelden zulke brute scènes van kindermishandeling en moorden te zien. Bij de moorden gebruikt men wel goedkope CGI waardoor het geweld iets afzwakt. En de cinematografie doet er alles aan om de spanning hoog te houden.
Minpunt is wel dat enkele scenes dramatischer worden gespeeld dan nodig. Mede doordat het acteerwerk soms ook niet al te best was. Gelukkig doet Makayla Rose Hilli die de twee persoonlijkheden vertolkt, het een stuk beter! Ze levert als Kumala een sympathieke prestatie en verdient als Sumala's wraakzuchtige geest zeker lof. Ja het verhaal over de wraak van Sumala was zeker de moeite waard.
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8921 stemmen
87 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 240 + 2 = 242 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 84. Survival Horror
Themaklassement: 75 + 1 = 76 punten
Voltooid; 1- 71, 75, 77, 78, 83, 84, 86, 93
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/10/beast-of-war-movie.jpg Krijg nou wat....een haaienfilm die niet begint op een zonnige pier met in zwemkleding gestoken jongere die op het punt staan om op een vaartuig, jetski, surfplank, supboard of lugubere vissersboot te stappen. Nee, deze film begint met een Australisch eenheid tijdens hun training voor gevechten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met geïnspireerd door het waargebeurde verhaal (de HMAS Armidale zinkt in 1942 en er was een soldaat die levens redde) is dit een historische survivalfilm
Wanneer de opleidingstraining klaar is gaan ze p weg maar hun schip wordt gebombardeerd en vergaat in de Timor-zee. Gewond en stuurloos ronddobberen op een wrak in een dichte mist probeert een kleine groep overlevenden op adem te komen. Maar alsof hun situatie nog niet ernstig genoeg is, blijkt ook het water niet veilig, met een vraatzuchtig monster op de loer. Ja, "Beast of War" is ook een haaienfilm!
Het peloton zit weliswaar vast op zee, maar de filmmaker vindt talloze creatieve manieren om het aantal soldaten gestaag te verminderen. Let wel de haai speelt hier niet de hoofdrol, hoewel hij wel constante dreiging vormt die nooit ver weg is. Wanneer hij verschijnt, is hij verbluffend en glorieus; men ( Formation Effects) creëerde een moordende haai met behulp van praktische effecten, animatronics en poppenspel. De lat ligt erg laag voor haaienfilms, maar deze steekt er toch wel ver bovenuit als een behoorlijk goede en absoluut één van de betere haaienfilms
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8921 stemmen
115 Him (2025)
96 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 242 + 2 = 244 punten
Persoonlijke waardering; 1,5*
Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst
Themaklassement: 74 + 1 = 75 punten
Voltooid; 1- 71, 75, 77, 78, 83, 84, 86, 93
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2025/04/image-19.jpg American football is niet iets wat je elke dag ziet in een horror maar een horrorfilm zou spanning moeten hebben. Dit was nauwelijks eng of griezelig en verspilt veel tijd aan maatschappij kritiek. Het kan zijn dat ik als geen sport-fan veel niet opmerk, maar als alleen mensen die de sport kennen dan is de film sowieso niet geslaagd!. Ontegenzeggelijk is er soms visueel een mooi beeld. Maar wat heb je aan mooie beelden als verder allemaal vooral als niveautje videoclip aanvoelt. Waardoor dit uiteindelijk een structurele mislukking werd. Hoe langer de film duurt, hoe meer de verveling toesloeg. Onnodige scènes die eigenlijk niets met de film te maken. De film probeert zelfs een Jezus-motief in te voegen maar lijkt nergens voor dienen? En dan heb ik het nog niet eens gehad over de acteerprestaties; want een houterig Tyriq Withers en een verschrikkelijke Julia Fox als Isaiahs vrouw dat is ook niet best...Of ik mis een substantieel deel of het was gewoon niet goed...het was .hoe dan ook een grote teleurstelling
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur 95 min.
FTV 2 punten
Totaal 173
Thema 85 Techno
Themaklassement : 75 punten ( 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 11 + 12 + 13 + 15 + 16 + 17 + 18 + 19 + 21 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 33 + 34 + 35 + 36 + 37 + 39 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 46 + 47 + 48 + 49 + 51 + 53 + 54 + 56 + 57 +58 + 60 + 62 + 63 + 64 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 73 + 74 + 75 + 76 + 79 + 80 + 82 + 83 + 85 + 86 + 87 + 88 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 3*
https://assets.mubicdn.net/images/film/62797/image-w856.jpg?1745492016
Het gegeven waarbij de hoofdrolspeler Ratcliff met behulp van een computerinterface en hersenelektroden op een bepaalde wijze terug kan zien is een origineel idee. De uitwerking ervan is leuk want Ratcliff ziet geen details of kleuren meer, maar meer afgelijnde lijnen en silhouetten. En op deze manier wordt hij betrokken met een seriemoordenaar waar hij zijn zinnen op zet op deze killer tegen te houden. Dit gegeven geeft kansen op een paar spannende scènes, misschien niet geloofwaardig, maar best wel leuk. De kills zijn vaak niet in beeld, maar de weg naar het slachtoffer wordt goed opgebouwd. De muziek is soms wel storend, vooral de liedjes in het begin van de film. 6,5/10
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
102 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 190
Subgenre: 59. New French Extremity Horror
Themaklassement: 83 punten
Eigen rating: 2,0*
https://www.courte-focale.fr/Images2/La%20vie%20nouvelle%20Grandrieux_6.jpg
Een aantal medegebruikers die ik erg hoog heb zitten lieten goede geluiden klinken over deze film, dus ik was vooral best enthousiast. Het eindresultaat bleek echter een nogal taaie, maar unieke film te zijn die gevoelsmatig eindeloos lang duurde. Ik had niks met de personages en na de onheilspellende opening kon ik op visueel vlak ook niet veel met deze film, dus dan houdt het eigenlijk wel een beetje op.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
90. Shriek If You Know What I Did Last Friday the Thirteenth (2000)
86 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 192
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Eigen rating: 1,5*
Het eerste halfuur vond ik oprecht best lollig, maar daarna verzandt de film toch vooral in een eindeloze en vermoeiende wirwar van allerlei grappen die gewoon niet meer aanslaan. Het is dan ook best begrijpelijk dat deze film in de flop 100 is beland, ook al heb ik binnen dit genre veel slechtere films gezien. Dit is dan vooral erg flauw, maar met zo'n titel kan je dat vooraf ook wel uitstippelen.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
91. Alferd Packer: The Musical (1993)
95 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 194
Subgenre: 43. Family & Musical Horror
Themaklassement: 85 punten
Eigen rating: 3,5*
Bij vlagen een beetje flauw op het vlak van humor, maar voor een afstudeerproject is dit bijzonder indrukwekkend en treffend energiek. Een fijne combinatie tussen allerlei ideeën met een jong team die passie uitstralen. Het moet uiteraard je ding zijn, maar als je South Park (niet toevallig van dezelfde makers) een beetje kan waarderen, kun je dat ongetwijfeld ook met deze film.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
115 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 196
Subgenre: 82. Splatter & Gore Horror
Themaklassement: 86 punten
Eigen rating: 3,5*
Ondanks een aantal mindere segmenten is Halloween voor mij één van de betere reeksdelen en doet zelfs een gooi naar de top. De regisseurs die dan het meeste ervaring hebben (Paco Plaza) stellen spijtig genoeg erg teleur, maar vanuit onverwachtse hoek zijn er dan een aantal makers die hun passie overtuigend met de wereld delen. Zeker Fun Size en Home Haunt waren absoluut mijn ding. De fysieke kopie moet ik maar eens snel gaan scoren!
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2937 stemmen
52 Crawl (2019)
87 minuten
Ftv
Puntentotaal 118
53 Friday the 13th VIII: Jason Takes Manhattan (1989)
100 minuten
Ftv
Puntentotaal 120
Jammer dat ze een van de minste delen uit de reeks direct de langste moeten maken.
85 minuten
Ftv
Puntentotaal 122
Ter voorbereiding op de release van Del Toro’s Frankenstein heb ik me aan Henenlotter’s Frankenhooker gewaagd. Zelden zag ik zoveel blote borsten van supercrack rokende prostituees. Een waar spektakel!
https://warped-perspective.com/wp-content/uploads/2018/08/frankenhooker3.jpg.webp
stef89
-
- 150 berichten
- 1500 stemmen
35. Blade (Film, 1998) - MovieMeter.nl
120 minuten
FTV, 2 punten
Puntentotaal: 83
Bron: Amazon Prime
Eigen score: 3*
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2937 stemmen
85 minuten
Ftv
Puntentotaal 122
Ter voorbereiding op de release van Del Toro’s Frankenstein heb ik me aan Henenlotter’s Frankenhooker gewaagd. Zelden zag ik zoveel blote borsten van supercrack rokende prostituees. Een waar spektakel!
https://warped-perspective.com/wp-content/uploads/2018/08/frankenhooker3.jpg.webp
70 minuten
Ftv
Puntentotaal 124
70 minuutjes, weinig tot geen budget, tjokvol bizar acterende figuren, maar ook heel veel stop-motion en green screen actie. Een soort wannabe Indiana Jones professor gaat met zijn klas op schoolreisje om de plek te verkennen waar een mysterieuze komeet de aarde heeft geraakt. Helaas voor hen horen daar ook bloeddorstige aliens bij. Nooit goed, maar wie zich aan dit soort films waagt heeft dat ook niet als maatstaaf.
Onderstaande is GEEN alien!:
https://mutantreviewersmovies.com/wp-content/uploads/2024/09/mutilations-1.jpg
56 Behind the Mask: Leslie Vernon (2006)
92 minuten
Ftv
Puntentotaal 126
Een up and coming seriemoordenaar laat een documentairecrew een item over hem maken om het grote publiek duidelijk te maken hoe hij zich voorbereidt, zijn slachtoffers kiest en zeer methodisch te werk gaat op het moment suprême. Dit alles met een flinke knipoog naar de bekende slashers en aanhakend op de manier van filmen van The Office US dat een jaar eerder uitkwam. Slim.
Zodra de film in zijn derde acte terechtkomt wordt het allemaal een stuk minder – misschien zelfs iets eerder al. De regisseur heeft van enige spanningsopbouw, jump scares of spanning weinig kaas gegeten en als de moorden dan ook buiten beeld zijn of gewoonweg knullig geschoten, blijft er van de veelbelovende opzet weinig over.
Leuk idee, matige uitvoering.
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2937 stemmen
57 Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
89 minuten
Ftv
Puntentotaal 128
Qua toon, stijl en gevoel compleet anders dan alle andere delen uit de Friday franchise. Jason is niet echt Jason. De cast wordt compleet willekeurig aan ons voorgesteld en sommige daarvan blijken dan ook nog eens heel belangrijk voor het verhaal te zijn. Daar kom je alleen achter als je doorkijkt, en zelfs dan heb je nog vraagtekens bij het waarom.
Jason Goes to Hell is een bizarre vertoning waarvan ik het ten zeerste waardeer dat ze iets anders probeerde. Bijna – of misschien wel helemaal? - in de stijl van The Hidden (1987) verplaatst “Jason” zich van lichaam naar lichaam om zo dichter bij zijn doel te komen. Ik kan dat doel hier niet reproduceren. Niet omdat ik geen spoilers wil geven, maar meer omdat het zo belachelijk en ingewikkeld tegelijk is dat het me simpelweg niet lukt. Er is ook nog iets met een bounty hunter. Er zijn allerlei lichteffecten. En er is een soort Marty McFly figuur met een ex en een kind, dat hij nog nooit gezien heeft?, die zich ontpopt van sukkeltje tot actieheld. Je moet er maar opkomen.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzAyODU5Mjg5MF5BMl5BanBnXkFtZTcwNTIxNzc0NA@@._V1_.jpg
58 Hell House LLC II: The Abaddon Hotel (2018)
89 minuten
Ftv
Puntentotaal 130
Terug in het Abaddon Hotel. Dit keer met een ochtendshow over mysteries en andere occulte zaken? Amerika.
De nieuw gekozen vertelstijl is handig als je her en der stukjes nieuw bewijs wil introduceren, maar dit toevallige karakter werkt daardoor een stuk minder goed voor de spanning. Als alles ineens kan gebeuren, want “oja, we hadden nog een filmpje gevonden!” dan loop je als kijker een beetje achter de feiten aan. Het acteerniveau was ook iets minder dan in het origineel, en de grotere rol van Tully voelde voor mij ook als een mispeer. Een enkele keer schrok ik nog wel behoorlijk, de handheld camera werkt toch nog wel behoorlijk benauwend, maar helaas haalt het bij lange na niet het niveau van het origineel.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSuR7d_VdJG_uUyJQ829qOceYuLRsUS-3AuaQ&s
104 minuten
Ftv
Puntentotaal 132
Waar deel 1 van Jeepers Creepers begon met een stevige dosis spanning en horror om te eindigen met behoorlijk wat brute actie, draait deel 2 dit om. Het eerste deel is nooit eng en Salva kiest ervoor om de Creeper vol in beeld te brengen en zelfs af en toe te laten knipogen of lachen naar de camera. Doordat de tieners in de bus – een bijzondere keuze, maar uiteindelijk best aardig – allemaal een beetje inwisselbaar zijn, voelt het geheel allemaal wat voorspelbaar aan. Niet vervelend om te kijken, maar heel standaard.
In het laatste deel werd het allemaal veel interessanter, als Jack sr. en Jack jr. grotere rollen toebedeeld krijgen. De spanning wordt iets opgeschroefd, de achtervolgingen worden wat intenser en er lijkt over het algemeen meer op het spel te staan. De slotscene met de ‘bat out of hell’ vond ik heel goed verzonnen en creepy. Je zou zo’n schuur tegenkomen tijdens je road trip…
60 The Possession of Hannah Grace (2018)
86 minuten
Ftv
Puntentotaal 134
Voorspelbaar en weinig interessant
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 358 stemmen
5. Men (Film, 2022)
Alex Garland - 100 minuten
FTV: 2 punten
Subgenre 21: Arthouse Horror
Voltooid: 5/100 (21, 17, 32, 41, 94)
https://www.thisisbarry.com/wp-content/uploads/2022/Men/Men-Tunnel-Scene-Explained.jpg
Men is z'n film. Met z'n film bedoel ik een gruwelijke verhaal verteld in een metafoor. Mother! is bijvoorbeeld ook zn film, alleen die vond ik veel sterker. Men ontspoort compleet, al die Rory Kinnkear CGI hoofden begonnen naar een tijdje te duizelen en dan met gistende kers op de bedorven taart; De bevallingsscene, met al dat gutsende CGI bloed, het was gewoon ronduit lelijk. Nergens vond ik het richting het einde eng, terwijl bijvoorbeeld de echo-scene in de tunnel wel ijzingwekkend was, mooi was ook dat de melodie onderdeel van de soundtrack werd. De naakte man die Harper naar huis volgt, was ook erg creepy, maar wat er daarna allemaal gebeurde, met wat voor boodschap dan ook, vond ik helaas erg lachwekkend. 2*