The Witches (2020)

Mexico / Verenigde Staten
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Anne Hathaway, Octavia Spencer en Stanley Tucci

Eind 1967. Een jonge weesjongen, Bruno genaamd, gaat bij zijn liefhebbende oma wonen in het plattelandsstadje Demopolis in Alabama. Nadat de jongen en zijn grootmoeder enkele ogenschijnlijk charmante, maar duivelse heksen ontmoeten, nemen ze hun toevlucht in een luxe hotel aan de kust. Helaas komen ze net op het moment dat de Opperheks haar handlangers undercover van over de hele wereld heeft laten komen om daar haar demonische plannen uit te voeren.

• Vanaf 25 november in de bioscoop

avatar van Black Math
Niet bijstel geweldige verfilming van één van mijn favoriete jeugdboeken, maar beter dan de eerste verfilming. Er zijn wat accentverschillen waarbij de belangrijkste natuurlijk is dat de hoofdpersoon nu een zwarte Amerikaan is, en waarom zou dat niet kunnen? De kracht van het verhaal is dat het overal zou kunnen plaatsvinden. Verder kiest deze film om het verhaal van het meisje dat in een kip veranderd is op te nemen in plaats van het verhaal van het meisje in het schilderij. Voor zover ik me kan herinneren komen beide verhalen in het boek voor, dus deze film maakt slechts een andere keuze.

Visueel ziet het er natuurlijk ook stukken beter uit. Dat leidt tot leuke details. Hoe de neus van de opperheks er bijvoorbeeld uitziet als ze aan het snuffelen is. Overigens een prima rol van Hathaway, die net zoals Huston in de eerste film er lekker op los schmiert. Verder ook een leuke rol voor Spencer, die ik altijd graag zie. De voiceover van Chris Rock daarentegen is echt verschrikkelijk.

Sommige veranderingen zijn wel wat minder. De littekens bij de mond van de heksen bijvoorbeeld. Het is natuurlijk geen litteken, maar is er vanwege het feit dat hun mond groot en angstaanjagend open kan, wat zeker leuk is, maar dat kan best zonder lijnen die er als littekens uitzien als ze hun mond gesloten hebben. Uiteindelijk zouden de heksen in vermomming als gewone vrouwen uit moeten zien op een paar details na en zo'n litteken is nauwelijks een detail te noemen. De opperheks die kan zweven voelt een beetje over de top aan. En het grillen van een heks met de stralen uit haar ogen had wat beter uitgespeeld kunnen worden zoals in het boek en naar wat ik me herinner in de eerste film: door eerst de ongelukkige heks te laten beseffen dat ze gegrild gaat worden in plaats van meteen tot actie over te gaan.

Dit zijn toch dingen waardoor ik niet onverdeeld enthousiast ben. 2*.

slechte film niet waard om te kijken

avatar van wess16
Origineel nog niet gezien (volgens moviemeter), dus deze ga ik zeker in de bios kijken. Als dat volgende maand nog kan tenminste...

avatar van XanderJ
Na een ietwat rustige start, wordt "The Witches" een tamelijk maffe caper met niet erg onderscheidende computergeanimeerde karakters. Het resultaat is eigenlijk een DVD-Halloween-film met een beter dan gemiddelde cast

avatar van bjerik76
poster ziet er toch wel mooi en goed uit, idem als ik zo de cast zie.
Toch vraag ik me af wat er met het origineel mis is, ook deze is gewoon nog zeer goed en tijdloos met een schitterende cast.

Daarom ging destijds ook de remake van " LABYRINTH" niet door. het origineel is gewoon nog goed genoeg.

avatar van huiguh
Overbodige remake, overmaat aan CGI komt de film niet ten goede.

Zielloze verfilming met een overdaad aan fraaie CGI.

avatar van mrklm
Het matige en overdadige gebruik van CGI is één van de redenen waarom deze interpretatie van het geliefde boek van Roald Dahl de plank volledig misslaat. Een andere is de afschuwelijke (en niet op een goede manier) rol van Anne Hathaway wiens acteerwerk net zo over-the-top is als haar idiote accent. Hoofdrolspeler Jahzir Bruno beschikt over geen enkel charisma en ook de stemvertolkingen zijn matig. Octavia Spencer verleent nog enige waardigheid aan deze film en Chris Rock is een goede keuze als de verteller, maar Robert Zemeckis laat geen spaan heel van de subtiele, zwartgallige humor die het boek zo bijzonder maakt.