• 8.522.377 stemmen

Geregisseerd door: Harry Macqueen

Met onder meer: Colin Firth, Stanley Tucci en Pippa Haywood

Releasedatum: 22 juli 2021

Plot Supernova

Sam is al 20 jaar samen met zijn partner Tusker. Met hun caravan reizen ze door Engeland. Ze bezoeken vrienden, familieleden en diverse locaties. Het stel wil van elkaars gezelschap genieten, omdat bij Tusker twee jaar geleden dementie vastgesteld werd. Gedurende de trip blijken hun visies op de toekomst niet overeen te komen en worden geheimen onthuld.

imageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 25 februari 2021 in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van james_cameron

james_cameron

Aangrijpend drama, prachtig gespeeld door Colin Firth en Stanley Tucci. Vooral Tucci is heel erg goed, als ooit flamboyante schrijver die zijn levenskracht langzaam ziet wegsijpelen door de opmars van dementie. De film kent een enigszins vrijblijvend begin dat tegen het saaie aanzit, maar wanneer de emoties loskomen pakt de film je beet en laat niet meer los. Mooi klein gehouden en overal overtuigend, met veel rake momenten. De fraaie shots van het continu voorbij trekkende engelse landschap dragen ook flink bij aan de beleving.

avatar van rik2

rik2

Het acteerwerk met twee beroemde hoofdrolspelers is dik in orde en de film heeft mooie shots van het Lake District. Maar het verhaal pakte mij niet, het plot is wel erg cliche. Er zijn betere films over dementie. Had anders gekund, wat zijn bijvoorbeeld die geheimen uit het verleden waarover gesproken word in de beschrijving...

Las op de poster dat deze film gemaakt is door de producenten van "45 years" en dat verbaasd me niets. Dat is een soortgelijke film met beroemde acteurs en goed geacteerd, maar een bij nader inzien toch niet zo diepgaand verhaal.

avatar van Brabants

Brabants

Supernova een film met twee sterke acteurs tegen een geweldig decor. Ergens lijkt het verhaal ansich simpel te verlopen met toch enigszins weinig diepgang. Erg jammer!

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een prima cast maar het verhaal vond ik niet zo pakkend. Er zijn betere films over dementie, die films wisten me meer te raken dan deze prent. Ik vond dit niet zo interessant eigenlijk, zelfs een beetje saai soms. Ook het einde valt wat tegen. Geen voldoende.

avatar van mrklm

mrklm

Zelfs het vakwerk van Colin Firth en Stanley Tucci kan dit zwaarmoedige gezever niet redden. Zij spelen een somber gesteld echtpaar dat met een camper door Engeland rijdt en plaatsen aandoet uit hun gezamenlijke verleden voordat ze aankomen bij een familiebijeenkomst. Het is niet zo moeilijk om te raden wat er aan de hand is en welke kant dit op gaat en regisseur en scenarist Macqueen doet geen enkele moeite om het niveau van de ‘ziekte-van-de-week’-film te ontstijgen. Dat laat hij over aan Firth en Tucci en die weten dit in ieder geval nog deels te redden.

avatar van De filosoof

De filosoof

Degelijk in elkaar gezette en goedgespeelde dramafilm over een homostel waarvan één de stabiele, saaie en de ander de impulsieve, flamboyante is en dat zo aldoor een leuk, interessant samen- en tegenspel levert, maar dat tegelijk niet van de gebaande paden treedt: een van de twee is gediagnosticeerd met dementie en de ander zal moeten leren om los te laten.

avatar van Summerland

Summerland

Het leven gaat niet om wat je doet. Het gaat er vooral om hoe je het doet, met andere woorden ik vond het één geslaagde film, ik heb ervan genoten.

avatar van iPim

iPim

Een dikke tegenvaller. Toen de demografie die destijds op volwassen leeftijd Bridget Jones's Diary gezien heeft de zaal betrad, wist ik eigenlijk al dat het mis zou gaan. Het was meteen bingo: Colin Firth speelt zoals gewoonlijk weer de gefrustreerde en ietwat onhandige man die niet zijn gevoelens kan uiten. Door de overlading aan "en nu ga je janken"-scènes hoorde ik een hoop gesnotter in de zaal, maar deze film liet me volledig koud.

Naast een oerslecht script met hele slechte conversaties en de ongeloofwaardige relatiestatus van de twee hoofdrolspelers is vooral de depictie van dementie ontzettend onrealistisch. Stanley Fucci kan schijnbaar kiezen wanneer hij dingen vergeet, zichzelf verdwaalt, en wanneer hij een hele avond vastberaden is om zelfmoord te plegen. Ik heb de ziekte een decennium lang van dichtbij meegemaakt en die lijkt in de verste verte niet op hoe het hier neergezet wordt. Dementie komt met verwarring, ontkenning, gebrek aan volharding.

Gek genoeg had ik het gevoel dat de film nog wel een kwartier langer had mogen duren, aangezien de thema's die tegen het einde aan bod komen wel degelijk interessant en de moeite van het verbeelden waard zijn. In hoeverre houd je rekening met elkaar als partners? Wie is tot wat verplicht, en aan wie? Helaas heeft Colin Firth er na één nachtje slecht slapen vrede mee dat zijn partner uit het leven stapt. En daar is het dan mee gedaan. Zonde.

avatar van pampelonne

pampelonne

De film is te compact.

Dementie is een lastig onderwerp.

kan al gauw larmoyant worden, toch hier niet, want beide acteurs spelen met gevoel.

toch kreeg ik het idee, dat hier meer in had gezeten.

traag af en toe.

ik heb wel genoten van het wonderschone engelse landschap!

avatar van Capablanca

Capablanca

De meningen hier zijn verdeeld. Ik vond het een ijzersterke en ontroerende roadmovie.

avatar van Arnoud66

Arnoud66

Een van de weinige films die me tot tranen toe roerde. Niet vanwege de dementie, maar vanwege de onderliggende thema's de betekenis van liefde en het onvermijdelijke loslaten. Schitterende film

avatar van Pecore

Pecore

Absoluut geen ziekte-van-de-week-film, zoals ik in een recensie hier lees. Bij zoiets denk ik aan een waargebeurde woensdagavondfilm waar het verdriet er veel te dik bovenop ligt. Deze film blinkt juist uit in nuance en subtiliteit. En in acteerprestaties. Grappig dat beide mannen in eerste instantie voor elkaars rol auditie deden, en dat later voor de camera de andere rol toch geschikter bleek.

De film gaat uiteindelijk over rouw en daardoor is het proces dat het karakter van Colin Firth, de gezonde partner, de hoofdmoot. Dat proces wordt net niet helemaal lekker uitgewerkt, het mist authenticiteit en het gaat richting het einde van de film iets te snel. Desondanks een indrukwekkende film.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

In eerste blik een saaie film over twee mannen die een trip maken omdat de ene gediagnosticeerd is met een vorm van dementie, en binnenkort de belangrijke dingen zal vergeten.

Bij nadenken over de gebeurtenissen een hartverscheurend drama. Het saaie verdwijnt en krijgt diepgang. Je kijkt in de groeven van de zielen van de twee geliefden.

Pluspunt, raar om te noemen wellicht, dat het over een homoseksueel paar gaat, zonder dat de film verder over homoseksualiteit gaat. Heel mooi. Eindelijk een film die deze vorm van liefde werkelijk als normaal beschouwd.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik keek met de nodige verwachtingen uit naar Supernova. Niet in het minst om Stanley Tucci die ik in de veelal kleinere rollen die hij speelt, steeds opmerkelijk is. Prima film over liefde, liefhebben en loslaten. Erg warme en serene film over hoe dementie een schaduw werpt over een relatie.

We zitten nog niet in het stadium van Anthony Hopkins in The Father want Tusker kreeg pas de diagnose en buiten wat verward zijn, is hij nog goed bij de pinken. Hij verwoordt het dan ook treffend wanneer hij verteld dat hij herinnerd wil worden als wie hij was en niet wat hij zal worden.

Een film ook over familiebanden, vriendschap en geborgenheid. Angst ook over wat onvermijdelijk komen zal. Een aantal scènes waren zeer de moeite zoals de speech, de cassetteband, de sterrenhemel met het meisje en niet te vergeten de prachtige natuurbeelden doorheen het glooiende Britse landschap.

Een trage film, maar verder erg subtiel en authentiek. Een film die de gevoelige snaar raakt zonder één spatje melig of sentimenteel te zijn. Knap!

avatar van JJ_D

JJ_D

Supernova. Dat wil zeggen: de explosie van een ster. Een uitbarsting van licht. Het is dat licht dat Tusker op zijn omgeving afstraalt, in wat de laatste etappe van zijn leven is. Dementie, met onderliggend: kanker? En dus: de notie van een nakende teloorgang, hulpeloosheid, meer lichaam dan mens, zijn zonder te zijn?

Harry Macqueen laat opvallend weinig details los over het hoe, wat, wanneer en wat dies meer. Wat hij toont, is enerzijds Tuskers weg, steeds dieper en almaar verder, weg van de dierbaren, diep in de eenzaamheid, geworpen op zichzelf en op Sam, zijn laatste steun en toeverlaat. En anderzijds: emotie. Hoe Sam het perspectief van Tusker uit het oog verliest. Hoe Tusker niet ziet dat hij niet ongezien de bühne die het bestaan is kan verlaten, zonder zijn geliefde(n) een hak te zetten.

Op het laatst groeit het aandoenlijke duo onherroepelijk intens naar elkaar toe, leren ze elkaar via het vergrijp van de woede (louter substraat voor angst en verdriet) grondiger kennen, duurt de verkenning van elkaar en het ontzag voor de omvang van hun gedeelde liefde almaar toe…tot op het orgelpunt, wanneer Tusker het onmogelijke vraagt van Sam, en Sam het al even onmogelijke mogelijk tracht te maken, accepteert, vergeeft

Jazeker, ‘Supernova’ woelt groot gevoel omhoog. Pathos zonder pathetisch te worden, integendeel: Macqueen toont zich een meester van landschappen, bochten, bomen… ’s Levens wegen, in een film die grote gebaren schuwt, evidenties aanraakt, maar in zijn uitgeklede kaalheid wel degelijk tot essenties weet te komen.

Niets legendarisch aan, en toch: bijna anderhalf uur brok in de keel.

scorsese

Goeie film over een koppel die moeten omgaan met dementie en samen een trip in de camper maken. Een mooi, gevoelig drama dat hier en daar zeker wel weet te ontroeren. Nergens echt verrassend, maar wel gewoon goed. Mooie plaatjes van het Britse platteland en de film wordt gedragen door het samenspel van Colin Firth en Stanley Tucci. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Raggie76

Raggie76

Prachtige roadmovie die enorm binnen komt als je je met het stel kunt vereenzelvigen. Sterk acteerwerk. Ik moet altijd een beetje lachen dat mensen een film niet sterk vinden omdat het verhaal niet het door hun gewenste verloop heeft........

avatar van K. V.

K. V.

Deze roadmovie eens bekeken en het was niet mis. Prima cast en het verhaal was eenvoudig, maar verveelde niet.

Het einde mocht misschien iets uitgebreider geweest zijn, maar voor de rest de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Movsin

Movsin

De slotscène met Colin Firth die het mooie "Salut d'Amour" brengt, mag dan nog zo emotioneel zijn, het topmoment in deze topfilm ligt wanneer Sam aan Tusker uiteenzet wat hij allemaal voor hem wil doen en er aan toevoegt "Je hebt me nodig" waarop Tusker die laatste beaamt en er dan een lange stilte volgt. Later herhaalt Tusker "Ik wil herinnerd worden zoals ik vroeger was. Niet zoals ik de laatste jaren van mijn leven zal zijn."
Aangrijpende film, dramatisch in het laatste gedeelte, niet zonder humor (de handtekening scène) daarvoor.
Schitterende acteerprestaties van Stanley Tucci en Colin Firth.