• 8.351.692 stemmen

Genre: Animatie / Avontuur

Geregisseerd door: Pete Docter en Kemp Powers

Met onder meer: Jamie Foxx, Tina Fey en Graham Norton

Plot Soul

"Is all this living really worth dying for?"

Joe Gardner geeft les op de middelbare school en is daarnaast jazzmuzikant. Woonachtig in New York leidt hij zijn hele leven voor zijn enige passie, namelijk muziek. Dit gaat evenwel ten koste van al het andere. Op een dag ontmoet Joe het meisje 22.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dorothea (stemrol)

Alle Media

avatar van mjk87

mjk87

Vooral die ellenlange scènes in het hiernamaals halen vaak het tempo eruit, duren te lang en zijn visueel erg saai. Dan is het stuk in New York al een pak beter, lekker sfeervol, de stad met alle details (de technische kracht van Pixar komt dan goed tot zijn recht) ziet er mooi uit en de personages zijn ook wel oké. Enkele momenten (bij de kapper) zijn oprecht ook mooi. Jammer dat grote delen van de film gewoon erg saai zijn. Het idee ervan is leuk bedacht, maar de uitwerking is simpelweg een pak minder. Jammer. 2,5*.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

De manier waarop deze film muziek, cultuur en alles daaromheen weet over te brengen is uniek en ontzettend goed gedaan. De strekking van de film en het plot zijn alles behalve uniek, maar ook goed gedaan.

avatar van mrklm

mrklm

Een warrig plot, een rommelig slot en een oppervlakkige eindboodschap zijn de zwakke punten van deze visueel fraaie, afwisselend humoristische en ontroerende animatiefilm over Joe Gardner [ Jamie Foxx], een ambitieuze jazzpianist die staat voor een lastige keuze. Hij krijgt een vaste aanstelling aangeboden op de school waar hij muzieklessen geeft, maar wanneer een oud-leerling hem vraagt om auditie te doen als pianist van een beroemd jazzkwartet, droomt hij (opnieuw) van gouden bergen. Maar op de dag van zijn optreden komt hij door een niet al te duidelijk verklaarde fout in het hiernamaals terecht waar hij wordt aangesteld als mentor van 22 [Tina Fey] die haar 'spark' moet vinden.

Het verhaal is moeilijk te volgen, maar de stemvertolkingen zijn prima en Docter en Powers, die samen met Mike Jones tekende voor het scenario, zorgen voor een goede balans van fantasie, sentiment en humor in een vermakelijke, maar gezien de hoge standaard van Disney toch ietwat teleurstellende animatiefilm.

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Soul een humoristische animatie met diepe betekenis. Zowel jong als oud kan hier zeer van genieten.

avatar van YUER

YUER

blijkbaar eerste zwarte personage in een pixar film in 2020 zo lang moesten wij wachten en dit is het resultaat .pixar toch !

avatar van Wickerman

Wickerman

Leuke familiefilm!!

avatar van ratatouille

ratatouille

Elke animatiefilm is voor mij een feel Good movie en de meeste hebben ook een morele boodschap, maar Soul gaat verder dan dat. Deze film raakt letterlijk je ziel, zoals geen enkele animatie dat ooit eerder heeft gedaan. Pluk de dag, leef in het heden en geniet van elk moment en van elke handeling met alle zintuigen die je hebt. Verder zijn de stemmen erg goed ingesproken en de jazz muziek klinkt ook geweldig.

4,5 * voor dit juweeltje

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een zwerm aan positieve reacties maakte me optimistisch, maar na het zien van Soul ben ik toch behoorlijk teleurgesteld; ik begrijp niet helemaal wat hier zo geweldig aan was. Ik vond het maar een rommelige film. De film opent aardig, maar vervolgens vliegt de film van hot naar her. Ons hoofdpersonage holt wat rond en ondanks dat het een ogenschijnlijk eenvoudig plot is wordt het behoorlijk warrig verteld. De film lijkt een beetje een herhaling te zijn van Pixars Coco en Pete Doctors eigen Inside Out, maar dan een heel stuk minder sterk. Als ik deze film naast Coco leg is het kwaliteitsverschil echt enorm.

Soul gaat na een prima opening naar een hoop drukdoenerij met geesten in het hiernamaals om vervolgens naar een nogal dom stuk met een lichaamswissel te gaan. Dat het technisch allemaal prima is mag inmiddels bekend zijn - en de stukken in de stad zien er goed uit - maar het design van personages en andere werelden voelden nogal inspiratieloos. Verder is Pixar vaak een ster in familiefilms maken met een mix van humor en drama die zowel kinderen als volwassenen aanspreken; bij Soul voelde het echter meer alsof men steeds ongecontroleerd wisselt van serieuze toon naar kinderlijke slapstick. Als het slot dan ook nog eens niet alleen voorspelbaar maar ook afgeraffeld lijkt, vraag ik me toch af waar al die enorm positieve recensies vandaan komen. Wat mij betreft is dit zelfs één van Pixars minste werken.

2,5 sterren.

avatar van Beffrey28

Beffrey28

Schitterende animatiefilm wederom van Pixar, met ook nog een zeer mooie boodschap.

avatar van wilofski

wilofski

Mijn vorige Pixar was Coco, en als ik daar aan terugdenk vind ik de richting die Pixar uitgaat best wel te pruimen.

Ze willen altijd een of andere levensles brengen, wat hun goed recht is, maar wat mij over het algemeen niet echt kan bekoren.

Maar daar zit het hem bij Pixar juist: ze hangen er altijd een eigenwijs verhaal aan vast, met animaties die iedere keer weer beter worden.

De kleuren spatten weer heerlijk van het scherm!

Maar ook fijn dat ze hun animatie gebruiken waar het echt in kan uitblinken: een eigen wereld creëren.

Ik ben nu al benieuwd wat de volgende Pixar zal geven!

Verhaal met een boodschap, ipv verre doelen najagen gewoon genieten van het leven, mindfulness, leven in het nu. Jeugdtrauma's, zoeken naar zin in het leven, chronische depressies .. film behandelt veel existentiële levensvragen, wellicht teveel. Desalniettemin mooie film.

avatar van deridder

deridder

Heel leuk! Niet kijken als je wilt dat je kinderen succesvol worden!

avatar van missl

missl

Heerlijke film, ziet er goed uit, kleurrijk en goede muziek

avatar van Basto

Basto

Oscarwinnaar Beste animatiefilm en beste soundtrack

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Op zich is het een lovenswaardige film waarbij men de moeite genomen heeft om naast een potentieel sterk verhaal en fijne “gewaagde” jazz aandacht heeft genomen om een duidelijk boodschap te brengen. Aan de andere kant een vrij zware film in die zin dat hij veel hooi op zijn vork neemt en het niet altijd even duidelijk is wat hij bedoelt.

Beetje warrig en onsamenhangend bij momenten. Niet alle scènes waren klaargelegd voor me. En dat zal het ook niet geweest zijn voor een jong publiek. Desalniettemin zijn er genoeg fijne momenten voor zowel jong als oud. Een film die me wel wat deed denken aan Inside Out en super dat men niet altijd de makkelijke clichématige weg opgaat.

Al had ik er net dat tikkeltje meer van verwacht. Visueel wederom prachtig, zeker in die tussenwereld. Ik miste iets aan de film, maar apprecieer de insteek en moeite ten zeerste.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Meer een Disney voor volwassenen vind ik. Kan me toch niet voorstellen dat de studio met een dergelijk spiritueel en existentieel thema een kinderpubliek voor ogen hadden, of ze moeten wel erg wereldvreemd geworden zijn daar. Min twaalfjarigen zullen hier weinig mee kunnen, hoe aaibaar de kat ook is. En ikzelf? Beetje teleurgesteld toch... geef me ook maar de old fashioned Disney-fun in plaats van die intellectueel zwaar beladen tekenfilms die geen kind snapt. Mijn 3* gaan dan ook volledig naar de sublieme animatie zelf waarbij je zelfs de snaren van de gitaar ziet trillen. Best indrukwekkend.

avatar van Mr Roel

Mr Roel

Zeker niet aan te raden voor kinderen!

avatar van macrobody

macrobody

Hoop geouwehoer waarbij niets aan de fantasie wordt overgelaten. Alles wordt uitgelegd hoe het werkt tot in den treure. Had best wat meer vaart in gemogen.

avatar van Rouge

Rouge

Mr Roel schreef:

Zeker niet aan te raden voor kinderen!

Waarom niet?? Onze kinderen( 7en 11) vonden deze film leuker dan wijzelf.

avatar van Mr Roel

Mr Roel

Waarom niet?? Onze kinderen( 7en 11) vonden deze film leuker dan wijzelf

Onze jongens 8 en 9 vroegen de eerste en de tweede keer of die af mocht, wat werkelijk nooit gebeurt. Ik vond hem ook te saai voor ons allemaal.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Net als de eerste Croods die ik hiervoor heb bekeken ziet ook Soul er visueel erg mooi en fraai uit. De kleuren spatten er hier ook vanaf, behalve in het zielenparadijs. Eigenlijk het hiervoormaals genoemd. De muziek is top al ben ik geen liefhebber van Jazz het pianospel vind ik grandioos. Ook de Jazz zangeres is erg fraai en mooi gemaakt. Helaas is het verhaal een stuk minder interessant. Daarbij heeft men iets te veel aandacht gegeven aan het hiervoormaals terwijl het aardse leven er fantastisch uitziet. Hier en daar is Soul ook wat rommelig. Op het eind zelfs eng voor de kleinste (geschikt voor kinderen? ik weet het zo net niet. Soul krijgt van mij geen onvoldoende, maar voor mijn gevoel had er meer in gezeten al komt de boodschap wat mij betreft wel over.

Film 3,0

Beeld 4.5 (blu ray) 5.0 (4K)

Geluid 5.0

avatar van soom

soom

Ergens in minuut 7 werd ik ingepakt.

De muziek is namelijk natuurlijk fenomenaal en geweldig mooi, van een niveau dat helemaal betovert.

Inside Out vond ik prachtig en ik pakte daar de meeste dingen wel van op. Dit is dezelfde klasse als die film.

Magie op een manier die eenvoudig aanvoelt, maar zo verpletterend werkt dat het verbijstert (verbijsterd). En hoe. Na aardige filmpjes als Luca en Encanto, had ik wel de gedachte dat deze hetzelfde zou krijgen.

Toch net wat mooier aangekleed en ook ietsje meer aandacht aan details besteed, zonder dat het afgeraffeld aan voelt, zoals eerder genoemd werk..

avatar van DickBos

DickBos

Geweldige metafoor, overdrachtelijk en heerlijke psychologische animatie.

En verder is al het andere reeds gezegd.

5 sterren

Wie kan mij wijsmaken hoe je het aantal sterren visueel neerzet